TipiH2 kirjoitti:
Kun mun työmaalla päivät pitkät puhutaan nyt vaan H2 kawasta ja sen kotimaisesta kilpailuhistoriasta, en malta olla kertomatta jotain myös teille H2 fanit.
Täällä A.Kivenkadulla vaikuttaa H2 ikoni Ankka Vesterinen ja Sumekolla tuohon aikaan duunissa ollut Kari Kartturi Karttiala.
Suomeen tuli keväällä -72 neljän kappaleen ensierä näitä sinisiä kulkusia.
Yksi näistä neljästä pelistä syttyi lievästi palamaan uudella onnellisella omistajalla ja vakuutusyhtiö lunasti sen välittömästi. Sumekolla duunissa ollut Karttiala sattui mielestään oikeaan aikaan olemaan paikalla ja sai lunastettua tämän kevyesti kärventyneen Kawurin itselleen muodolliseen 4000 markan hintaan. Vain tunti oli vierähtänyt, kun tämä peli oli ajokunnossa ja riemu oli ylimmillään.
Lienee tarpeetonta mainita, että osiahan oli jo saman seinän sisällä, heh.
Kartturi, itsekin ratamiehiä alkoi välittömästi rakentamaan laitetta, mm. takasvingi vaihtui H1 500sen 5cm pitempään ja toinen levy eteen piti lisätä heti. Ongelma oli, ettei jarrupuristinta ollut kuitenkaan toiselle puolelle vielä tehtaalla tehty, joten toinen keulaputki käännettiin vain toiseen suuntaan ja niin tuplalevyt oli paikallaan. Ankka sai vihiä tästä ja niinhän siinä kävi, että kartturi lainasi pyöräänsä Savonlinnan Vauhtipäiville Ankan ajettavaksi.
Pyörän siirtäminen olikin Savonlinnaan olikin sitten jo tarina erikseen, kuski odotti skraka kaulassa paikanpäällä ja kartturi ajoi pelin yötämyöten lörtsykaupunkiin. Siihen aikaan kun ei ollut yöhuoltareita, piti kawan päälle lastata jerryjä että matka taittui. Sattui vaan niin surkeasti, että samana yönä oli trombi puhaltanut valtaväylälle puita nurin ja niin kartturi nukkui välillä tienposkessa kun raivausmiehet tekivät tilaa route kuudelle.
Turhaa aikaa ei jäänyt paikanpäällä ja Ankka suoraan treeneihin tällä ihmeohjuksella. Ensimmäinen kisa kulkusella tuotti viidennen sijan, muu kärki joukko kun ajoi mm. Suzukin TM400 crosseilla, olihan Savonlinna tuohonaikaan puoliksi asfalttia ja sorapätkää. Loppu onkin sitten historiaa ja legendaarinen Kawakuskimme alkoi voittamaan seuraavalla kaudella lähes kaiken voitettavissa olevan.
Nyt on ympyrä sulkeutunut ja kaikkien näiden vuosien jälkeen samanlaista Kawaa rakennetaan jälleen Classic kilpailuihin kaudelle 2009, niin se aika vierähtää ja miehet senkuin vetristyy.
Rattoisasti päiviä kulutellen
Harri Rintamäki
ps. tarroja on edelleen saatavissa
Hieno kirjoitus,kuinka projekti etenee? kuvia kaipallaan!