Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 10:36

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: Ti Loka 11, 2011 16:48 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 28, 2011 08:07
Viestit: 216
Paikkakunta: Helsinki
Lueskelin tuossa joutessani toiseen kertaan AV:n niin maanmainiota "Tottahan Kawalla" -teosta, se ensimmäinen opus kun oli jo kahteen kertaan luettu. Ja tietysti muistui mieleen niitä omia pyöräilykokemuksia sieltä alkuajoilta. No, ne nyt ei varmaan ketään kiinnosta mutta aloin muistelemaan että miksikä niitä seiskapuolikkaita Kawoja -siis kaksitahtisia- kutsuttiin silloin 70-luvulla. Ekalla H2:ni ajelin 74-78 ja tuo nykyisin vakiintunut, englanninkielisistä lehdistä alunperin lähtenyt leskentekijä, "Widow Maker", oli ainakin täällä Helsingin suunnalla täysin tuntematon käsite. Se kai tuli tänne vasta internetin myötä, joskus 80/90 vaihteessa. Voipi olla aikaisemminkin, korjatkaa jos tiedätte/muistatte tarkemmin.

Hannu Lindell koejaessaan Mach IV Kawaa, vuoden -73 lehti (siis H2 oli vähemmän käytetty ilmaisu tuolloin) lanseerasi "Zingo" -nimen jota muistan käytetyn jonkun verran. Se jotenkin ei sopinut suuhun ja siitä tuli mm. Kawazingo, ja se "alan miesten" erityisesti käyttämä Sinko.

Muistan että tuolloin ostin jostakin Zingo-merkkistä mehua, lasipullo peltikorkilla ja peltikorkki piti varovasti leikata siten että siitä sai nahkatakkiin merkin. Ja poijaat oli kateellisia, mistäs sait tuon merkin...

No tietysti ne joilla ei ollut kokemusta pyörästä mutta hurjia tarinoita sitäkin enemmän kutsuivat H2:ta joko tappokawaksi tai tappopyöräksi.

Mitenkähän muualla Suomessa, tuo 70-lukuinen lempinimi, oliko niitä....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 06:00 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
No mitä minä muistan, Etelä-Pohojam´maalla puhuttiin vain "seittemänpuolikkahasta Kawasakista" tai sitten tuttavallisemmin "Hookakkosesta". Mutta kuten hyvin tiedossa on, en tuohon kuumimpaan aikaan oikein vielä iän takia piireihin päässyt, millä nimellä lienee maakunnassa niillä seuduin, jossa H2:ia oikeasti oli, niitä kutsuttu. "Kawasinko"-nimen kuulin ensimmäisen kerran vasta -92.

Tuo Esan rintamerkkitarina oli mainio, :jump:, mutta tuon nimistä juomaa en muista koskaan nähneeni. Ja mukava lukea, jotta Kawalla-jorinat eivät aivan kertakäyttökamaa ole.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 09:32 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 12:31
Viestit: 616
Paikkakunta: Eura
Kyl sitä turuus sanotiin sinkoksi. :kontrahti:

_________________
Kawasnaakeli sen olla pitäääää!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 10:37 
Poissa
Jäsenasiavastaava
Jäsenasiavastaava

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:36
Viestit: 1100
Paikkakunta: Hesa
Omissa kaveripiireissä puhuttiin 70-luvun alussa vain viissatasista ja seiskapuolikkaista Kawoista, jonkin verran käytettiin Mach III:a Mach IV:a. H1 ja H2 eivät kuuluneet puhekieleen ja silloinhan ei vielä kirjoiteltu näistä asioista eikä vehkeistä mihinkään. Zingo ja KawaZingo pitivät sisällään ehkä hieman negatiivisuutta eli niitä käytetttiin vain tietyissä tilanteissa. H1, H2, Triple ja TripleKawa ovat tulleet tutuiksi vasta noin viimeisten 15 vuoden aikana ja kansainvälisten yhteyksien myötä. Kaveri kuului aikoinaan enlantilaisen Rick Brett:in Kawakerhoon ja sen kautta pääsin lueskelemaan heidän kerholehtiään. Siellä oli käytössä Triplet ja H1 ja H2. Mulle ne tuntuivat aluksi hieman oudoilta, ihan kuin olisi puhuttu muista pyöristä.
Yksi syy lempi- tai käyttönimien "yksinkertaisuuteen" 70-luvun alussa oli malliston suppeus, ei tarvittu tarkkoja tyyppinimiä. Kaikki tiesivät heti mistä viissatasesta Kawasta oli kysymys, nykyäänhän eri malleja on jo pilvin pimein ja tarkennuksia tarvitaan.

_________________
KAWASAKI - mielenkiintoinen ja haluttu myös vanhempana - sopivasti erilainen!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: Ke Loka 12, 2011 13:07 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Niin, enpä sitten tiedä oliko Klubi 77:n jäsenistö jo -80-luvun alussa tavallista valistuneempaa, mutta Hookakkosesta vallan puhuttiin ja haaveiltiin Klubi-illoissa tuohon aikaan. Mistä lie tuo käytäntö tullut, olikohan jotain tärkeilyä...

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: To Loka 13, 2011 19:06 
Poissa
ShowMan
ShowMan
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 12:02
Viestit: 2620
Paikkakunta: Hattula
Mulla on sellanen muistikuwa että meidän edesmennyt Hanski ja Jussi olis täällä Suåmen Liverpoolissa puhunu pelkästään HooKakkosena ja Leskentekijänä koko maailman siwun = -70luwulta asti... :?
(kun mä nöösinä niitä suu auki kuuntelin ja katzelin...) 8)

_________________
-kunnia meni mutta maine kasvaa-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: H2 lempinimistä
ViestiLähetetty: To Loka 13, 2011 21:12 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:29
Viestit: 667
Paikkakunta: Hirvikallio
KooJii kirjoitti:
Mulla on sellanen muistikuwa että meidän edesmennyt Hanski ja Jussi olis täällä Suåmen Liverpoolissa puhunu pelkästään HooKakkosena ja Leskentekijänä koko maailman siwun = -70luwulta asti... :?
(kun mä nöösinä niitä suu auki kuuntelin ja katzelin...) 8)


Leskentekijästä minunkin mielestä puhuttiin. Omistajat itse puhuivat hoo kakkosesta. Vaan voipi tuommoset 40-vuotta vanhat jutut unohtuakkin :surrender:

_________________
http://www.iltalehti.fi/autot/200707126345160_am.shtml


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com