Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ma Joulu 11, 2017 07:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: Ke Elo 05, 2009 22:33 
Poissa

Liittynyt: To Kesä 22, 2006 23:30
Viestit: 436
Paikkakunta: Seinäjoki
Minä hätäpäissäni ostin halpahallista 2 x 4L Teboil silver 10w-40 puolisynteettistä öljyä?. Syynä kiire, ei delvakkia eikä x-100 mistään iltamyöhään kun kotia tulin ja olin öljyt CCR:n eikun ZZR:n päättänyt vaihtaa. Suodattimen kanssa sai muuten koko 4 L kannun kaataa koneeseen ennenkuin nousi ylämerkkiin ja vähän yli. Taitaa olla pojilla vähän litranmitat pienenlaisia TB:llä. Koneen kyljessä mainitaan täytöksi 3.6 L suodattimen kanssa.

Silverin API laatuluokka on SL/CF. Pyörään suositellaan kaikkia noita vanhempia luokituksia, SE,SF,SG;SH ja SJ muttei tuota SL:ää. Kätevänä poikana ajatelin että silloin kun kirja on painettu on SL ollut normina vasta tulossa eikä vielä kunnolla käytössä (julkaistu 2001) ja mopo 2002. Tuskin niissä mitään haitallista tavaraa on.

Vaihteiston 1-2 väli joka paukkui ja rytisi x-100:lla ei parantunut muttei kyllä huonontunutkaan.
Nyt on 600 kilometriä takana ja tänään kävi ensi kerran niin että laatikosta löytyi välivapaa ja kuului hirveä rapina. Ajattelin että voi prkle nyt kävi raatomaiset oojalat.... :hammer: :hammer:


Öljyn syytä tai ei; tuttavuus Terijoen Betroolin tuotteisiin jää 725 km mittaiseksi, käyn vielä huomenna töissä ja sitten DELVAKKIA myllyyn.

PS. 5000 km ajetut x-100 20w-50 liemet ei näyttäneet pahalta kun koneesta pois laski.

_________________
Kawasaki H1 - More thrills per mile

H1B 1972 edelleen lievä rojekti
S1 250 1972 Ralliputkilla
S1 250 1972 Juhtbacka
H2 750 1972
Z1 900 -72 low VIN
S2 350 1973
F11 250 1973
z 750 Twin Ltd 1982 Twin Power !
Gpz 1100 1981
Gpz 1100 1983 UT
ZZR 1200 2002


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: To Elo 06, 2009 08:43 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:30
Viestit: 489
Paikkakunta: Kajaani, KZ650F3
Pikkuhannu kirjoitti:
Mitä nuo O-renkaat on, isompi kai suodatinkotelon kanteen, mutta pienempi öljyproppuun?

Isompi tulee suodatinkotelon uraan. Se pienempi tiivistää suodatinkotelon ja keskitapin välin, eli sille on keskitapissa ura joka jää piiloon sinne kannen sisälle - selviää kun irrottaa keskitapin kannestaan. Irtoaa painamalla sisäpuolelta ulospäin.

_________________
klassikokawoja ei vahingoitettu tätä viestiä kirjoitettaessa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: To Elo 06, 2009 17:26 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 28, 2009 14:07
Viestit: 129
Paikkakunta: Jyväskylä City
jukra kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Mitä nuo O-renkaat on, isompi kai suodatinkotelon kanteen, mutta pienempi öljyproppuun?

Isompi tulee suodatinkotelon uraan. Se pienempi tiivistää suodatinkotelon ja keskitapin välin, eli sille on keskitapissa ura joka jää piiloon sinne kannen sisälle - selviää kun irrottaa keskitapin kannestaan. Irtoaa painamalla sisäpuolelta ulospäin.


Täytynee huomenissa tutkia, jos ehtisi öljyt vaihtamaan... Mistäs siihen proppuun tiiviste? Voiko kupariprikan laittaa väliin? Vai tarvitseeko siihen väliin mitään pistää? Ei vielä tietoa, mikä siinä tällä hetkellä mahtaa olla...

_________________
Kawasaki GPx 750 R -87


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: To Elo 06, 2009 18:13 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2518
Paikkakunta: Kausala
Pikkuhannu kirjoitti:
Mistäs siihen proppuun tiiviste? Voiko kupariprikan laittaa väliin? Vai tarvitseeko siihen väliin mitään pistää? Ei vielä tietoa, mikä siinä tällä hetkellä mahtaa olla...

Laita kupariprikka... Pitäis löytyä jokaisesta autotarvike liikkeestä. Tosin ite ajellu pari kolme vaihtoväliä ilmankin, mutta kannattaa seurata ettei ala merkkaamaan paikkaansa :eitajuu:

_________________
550 LTD -83 sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: To Elo 06, 2009 18:18 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 28, 2009 14:07
Viestit: 129
Paikkakunta: Jyväskylä City
Kawa LTD kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Mistäs siihen proppuun tiiviste? Voiko kupariprikan laittaa väliin? Vai tarvitseeko siihen väliin mitään pistää? Ei vielä tietoa, mikä siinä tällä hetkellä mahtaa olla...

Laita kupariprikka... Pitäis löytyä jokaisesta autotarvike liikkeestä. Tosin ite ajellu pari kolme vaihtoväliä ilmankin, mutta kannattaa seurata ettei ala merkkaamaan paikkaansa :eitajuu:


Kupariprikkoja löytyy onneksi appiukon rallitallista kasapäin... Sellainen siis...

_________________
Kawasaki GPx 750 R -87


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: Pe Elo 07, 2009 14:46 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 28, 2009 14:07
Viestit: 129
Paikkakunta: Jyväskylä City
Ja öljyt vaihdettu... Työajalla...
Onko sitten hyvä vai huono merkki, aiemmin öljyn läpi näki, siis öljysilmästä kun katsoi, oli ihan kullankeltaista, vaikka oli jo 3,5tkm ajettu. Nyt ajoin 6km kotiin, ja öljy aivan mustaa...
Jotain siihen sekaan ilmeisesti siis jää...
On tuo hiukan hiljaisempi ehkä, jotain sivuääniä kuuluu, mutta ne taitaa kuulua asiaan, jos ei kuulu mitään, niin taitaa olla rikki... :yesyes:
Suodatinkotelon uran tiiviste oli sen näköinen, että ei ihan äskettäin ole vaihdettu, ei enää ollut pyöreä, vaan uran muotoinen, neliskanttinen...

Sitä Delvaccia tilaukseen ja äkkiä, varaan 20l pöntön heti... :kontrahti:

_________________
Kawasaki GPx 750 R -87


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 19:50 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Syys 06, 2007 16:14
Viestit: 454
Paikkakunta: Juankoski
No voihan persetin persetti :uaa:
Kerkesin just laskea vanhat Delvacit koneesta ja huomasin että eipä ollutkaan
enää uutta ölppiä varastossa. :takoo: Poika perhana tietysti laittanut ne autoonsa :assspank:
Nyt joutuu sitten odottelemaan maanantaihin ennenkuin saa uudet öljyt :twisted:
:storm:

_________________
GPZ900 R -84 GPX500R -89. ZZ-R C2


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 03:16 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 15, 2006 16:19
Viestit: 236
Paikkakunta: Raisio
Motulli on paras öljy kawasakiin olen kokeillut muitakin ei toimi.
Delvac mennään sit Valmettiin tai muihin jyrsimiin :laalaa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: Pe Syys 15, 2017 09:28 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 59
Herätellään vanhaa keskustelua. Vieläkö porukka vannoo Delvacin nimeen vai onko mahollisesti markkinoille tullu jotain parempaa vanhoille pyörille? Mulla omassa (Gpz1100 -84) Victoryn (Kendall) 10-40 enkä oo oikeen tyytyväinen. Eikö tuossa Delvacissa aiheuta ongelmia kytkimen lisäaineen puute..?

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: Pe Syys 15, 2017 18:57 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 819
Paikkakunta: Turku
En tiedä onko tuo Delvacci parasta, eli riippuu varmaan ajokilometreistä ja öljynvaihdon helppoudesta, jos ajaa sen verran vähän että yhdet mineraaliöljyt riittää koko vuodeksi, ei kai siinä mitään vikaakaan ole. Täyttää ja ylittää myös tuon koneen tehtaan suositukset vallan komeasti.

Kytkimen lisäaineitakaan ei erikseen tarvita, pikemminkin niinpäin että liian liukkaaksi lisäaineistetut nykyautoihin tarkoitetut öljyt aiheuttaa kytkimen luistamista, liimaantumista en tiedä tuon aiheuttaneen eikä kai? sitä JASO-MA luokissa testatakaan.

Mineraaliöljyinä nuo saisi vaihtaa aika usein, 3000...5000 km välein. Raskaan kaluston öljynä ne on aika voimakkaasti lisäaineistettu leikkaantumista vastaan, eli pitäisi olla parempaa vaikka nokka-akselille kuin sellaiset nykyöljyt joiden luokituksessa on vähennetty lisäaineistusta (uudemmat "liian nykyaikaiset" luokittelut ottavat huomioon öljyn palamisen ja ovat vähentäneet perinteisten lisäaineiden määrää katalysaattorin suojaamiseksi). Mutta Delvaccia ai erikseen ole luokiteltu moottoripyörien märkäkytkimien JASO luokkiin, eikä valmistaja erikseen suosittele moottoripyöriin. Mutta toinen valmistaja eli Shell luokitteli raskaan kaluston Rotella öljyjä myös JASO-MA luokkiin ja totesi että sopii ne siihenkin, kun käyttäjiltä tuli palautetta.

Tietysti kannattaa valita sellaiset öljyt jotka täyttää valmistajan vaatimukset luokituksineen ja viskositeetteineen (tosin tuossa pyörässä ei ihan tiukasti ole sanottu että esimerkiksi Delvac 15W-40 viskositeetti kelpaisi, mutta on kuitenkin noiden sallittujen välistä: 10W40, 20W40, 20W50), epäilen että siihen aikaan tuollaista öljyä ei ollut markkinoilla, eikä sen takia ole listattu ohjekirjaan. Ja alkuperäisen API luokituksen öljyjä ei kai enää voi edes valmistaa kun koko luokitus on "Obsolete". (Toisaalta Tuon Kawan valmistumisaikana ei paljon synteettisiä ollut, Mobil 1 oli juuri tullut markkinoille, mutta se oli ohuempaa kuin mitä kawa kaipasi: Ensin 5W20 ja 80 luvulle tultaessa sai myös 10W30, mutta kumpikaan ei täyttänyt kawan viskositeettivaatimuksia.) (Eikä silloin ollut mitään märkäkytkinluokituksiakaan, kun mikään öljy ei ollut liian liukasta)

Eli jos tulee paljon kilometrejä kannattaa käyttää synteettisiä ainakin jos joutuu vielä purkamaan pakoputkistoa öljynvaihtoa varten (moottoripyörän märkäkytkimelle sopivia), jos ei mielikuvissa tee kiusaa käyttää vanhanaikaisia mineraaliöljyjä ja kilometrejä kertyy kohtuu vähän kaudessa, niin kyllä nuo kaikki bensakoneillekin luokitellut sopivan viskositeetin omaavat öljyt mineraaliöljytkin käyvät, liian nykyaikaiset henkilöauton öljyt eivät aina käy koska voivat aiheuttaa märkäkytkimen luistamista.

Vähän tosin taitaisi olla enemmän kevään merkkejä: Öljymerkki-, tulppamerkki-, ajopuvun materiaali-, renkaiden valmistaja ja kardaani vai ketjut -keskustelut

Mutta eipä nuo ihan hirvittävän kalliita ole moottoripyörällekään tarkoitetut öljyt ja saa vaikka motonetistäkin.

Lisäksi kannattaa huomioida ettei enää myöskään "synteettinen" tai "täyssynteettinen" tarkoita muuta kuin markkinointiterminä "hyvää öljyä". Esimerkiksi suurin osa autopuolen Mobil 1:stä, jotka ennen oli synteettisiä onkin nykyään oikeasti semi-synteettisiä (Myös ne joissa Suomessa lukee "Täyssynteettinen". Tietoa ei oikein saa muuten selville kun katsomalla käyttöturvatiedotteen ainesosia tai etsimällä netistä samanlaisen saksalaisen purkin tekstit tai nettitekstit: niissä ei saa lukea Täysynteettinen/Voll-Synthese ellei se ole totta. Mobil on kiertänyt tämän rekisteröimällä tavaramerkkejä, esimerkiksi "SHC Synthese Technology™", saa sitten jotain synteettiseen viittaavaa kirjoitettua etikettiin :) (Syynä tuohon oli Castrolin ja Mobilin välinen oikeusjuttu, jossa todettiin että täyssynteettinen on markkinointitermi, eikä sen tarvitse olla totta. Pätee lähes kaikkialla muualla paitsi Saksassa, sen jälkeen myös Mobil muutti täyssynteettisensä osasynteettiseksi)) Minusta tuo on silti huijausta.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Parhaat öljyt koneeseen
ViestiLähetetty: La Syys 16, 2017 14:32 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3015
Paikkakunta: Nurmijärvi
Onkos porukka kokeillut tätä Teboilin uutta Classic öljyä ? Ainakin speksien ja hinnoittelun puolesta kriteerit täyttävää liukastetta vaikuttaisi olevan.
http://www.teboil.fi/yhtio/ajankohtaist ... -s-20w-50/

_________________
We have 100% snafu !


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com