Kawazi.Net
http://forum.kawazi.net/

Parhaat öljyt koneeseen
http://forum.kawazi.net/viewtopic.php?f=12&t=204
Sivu 1/10

Kirjoittaja:  Jim Goose [ La Tammi 21, 2006 13:17 ]
Viestin otsikko:  Parhaat öljyt koneeseen

Vanhempiin rullalaakeroituhin isoihin Zetoihin sopii omien kokeilujen perusteella perinteinen mineraaliöljy parhaiten. Perusautoöljyt ilman mitään lisäaineistusta ovat olleet käytössä silloin kun Z1 Kawaa suunniteltiin. Kesäkäytössä Shell X-100 20W-50 on ollut ainakin omissa pyörissäni paras ominaisuuksiltaan, varsinkin hinta/laatu suhde, n. 9e/4litraa.
Mobil Delvac MX 15W-40 on ollut myös suosittu öljy, dieselöljyn maineestaan huolimatta.
Ns. prätkäöljyt tulivat markkinoille vasta 80-luvun lopussa, sisältäen kytkimen liima-ainetta kytkimen pidon parantamiseksi, aiheuttaen levyjen jumiutumista pitempään seistessään, sekä kuumana kytkimen ja vaihteiston toiminnan takertelua ainakin näissä vanhemmissa Kawoissa.

Kirjoittaja:  Raato [ La Tammi 21, 2006 17:06 ]
Viestin otsikko: 

Shell X100 20W50 soveltuu loistavasti myös liukulaakeroituihin keskari-zetoihin ja täsmälleen samasta syystä kuin isoissakin. Myös Mobil Delvac 15W40 tai Neste Turbo LXE 15W40 toimii keskareissa loistavasti.

Kirjoittaja:  Tero k [ La Tammi 21, 2006 19:25 ]
Viestin otsikko: 

Ja sitä x-100:sta saa ainakin Agri-marketeista. :wink:

Kirjoittaja:  Hannu [ Ti Tammi 24, 2006 21:30 ]
Viestin otsikko: 

X-100 voitelee mullakin.

elämä on

Kirjoittaja:  lewis [ Ti Tammi 24, 2006 22:17 ]
Viestin otsikko: 

x-100 20w50 8) jo liukasteena toimivasti H***A ajoilta asti :)

Kirjoittaja:  kapsu_zx10 [ Ti Helmi 14, 2006 13:48 ]
Viestin otsikko:  Taas öljyistä

Motonetissä olisi myytävänä
1) Mobil Delvac Super 1400 15W-40 (High Performance Diesel Engine Oil) ja
2) Mobil Delvac HP-F 10W-30 (Extra High Performance Diesel Engine Oil)

...siis mitäpä laittaa moottoriöljyksi 99 tkm ajettuun 1988 vuosimallin zx-10:iin ?
Vai pitäytyäkö vielä Castrolin GPS:ssä ?

Onko kokemuksia ? Ilmeisesti ainakin Kawabata käyttänyt Kärpiössä Mobilin diesel-öljyjä ????

t:kapsu

Kirjoittaja:  Raato [ Ti Helmi 14, 2006 16:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Taas öljyistä

kapsu_zx10 kirjoitti:
Motonetissä olisi myytävänä
1) Mobil Delvac Super 1400 15W-40 (High Performance Diesel Engine Oil) ja
2) Mobil Delvac HP-F 10W-30 (Extra High Performance Diesel Engine Oil)

...siis mitäpä laittaa moottoriöljyksi 99 tkm ajettuun 1988 vuosimallin zx-10:iin ?
Vai pitäytyäkö vielä Castrolin GPS:ssä ?

Onko kokemuksia ? Ilmeisesti ainakin Kawabata käyttänyt Kärpiössä Mobilin diesel-öljyjä ????

t:kapsu

Itse käyttäisin (ja olen käyttänytkin) tuota paksumpaa eli vaihtoehto 1 - toimii ainakin 80-luvun alun keskareissa loistavasti.

Kirjoittaja:  lewis [ Ti Helmi 14, 2006 17:06 ]
Viestin otsikko: 

tuosta viskositeetista sen verran,että eiks ole parempi käyttää ilmajäähdytteisissä 20w-50 kuin ohkasempaa. mainittu säilyttää kuumana viskositeetin paremmin. tuskin kukaan käynnistelee pakkasessa, jolloin vasta sen "paksuus" ehkä hieman olisi haitaksi...

Kirjoittaja:  kawailija [ Ti Helmi 14, 2006 20:55 ]
Viestin otsikko: 

lewis kirjoitti:
tuosta viskositeetista sen verran,että eiks ole parempi käyttää ilmajäähdytteisissä 20w-50 kuin ohkasempaa. mainittu säilyttää kuumana viskositeetin paremmin. tuskin kukaan käynnistelee pakkasessa, jolloin vasta sen "paksuus" ehkä hieman olisi haitaksi...


just näin on asia, 8)
plussan puolella huilaa riittävästi ;D

Kirjoittaja:  kawabata [ Ma Maalis 06, 2006 04:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Taas öljyistä

kapsu_zx10 kirjoitti:
Motonetissä olisi myytävänä
1) Mobil Delvac Super 1400 15W-40 (High Performance Diesel Engine Oil) ja

2) Mobil Delvac HP-F 10W-30 (Extra High Performance Diesel Engine Oil)

...siis mitäpä laittaa moottoriöljyksi 99 tkm ajettuun 1988 vuosimallin zx-10:iin ?
Vai pitäytyäkö vielä Castrolin GPS:ssä ?

Onko kokemuksia ? Ilmeisesti ainakin Kawabata käyttänyt Kärpiössä Mobilin diesel-öljyjä ????

t:kapsu


kas, mielestäni olin jo vastannut kapsuttimelle tähän kysymykseen, vai oliko eri palstoilla jossain, mutta siis kärpiöön olen liruttanut 15w-40 dieselöljyä ja on toiminut hyvinkin. kokeilin myös tuota 10w-30 öljyä koska sitä saa 4 litran pänikässä kätevämmin, mutta kärpiö söi sitä ihan sikana, joten vaihdoin äkkiä takaisin nuo tuhdimmat. kärpiöllä ajettu nyt noin 170 000 km ilman moottorivaurioita tai koneen avaamisia, pl. venakoppa, vetoakselinkoppa, öljynsuodattimen kansi ja öljyproppu.

Kirjoittaja:  kapsu_zx10 [ Ma Maalis 06, 2006 11:33 ]
Viestin otsikko: 

Juuh, olit bata jo aiemmin vastannut....ja mulla onkin nyt tallissa 20 litran pönikkä mobil delvacin 1400 15w-40 öljyä odottamassa zx-10 moottorin täyttöä....

Kirjoittaja:  jiikoo [ Ma Maalis 06, 2006 11:37 ]
Viestin otsikko: 

Pitäisi hommata 200 litrainen tynnyri ihan porukalla kerhotuotteeksi... :P

Kirjoittaja:  kapsu_zx10 [ Ma Maalis 06, 2006 11:40 ]
Viestin otsikko: 

Joo, ei toi 20 litran pönikkäkään pahan hintainen ollut = 2,1 eur/litra....todennököisesti samaa öljyä laitan myös veneen moottoriin (sisäperä-turbodiesel Volvo Penta 150 hv), johon sitä meneekin yhdelle vaihtokerralle 9 litraa....elikkä 9+4 = 13 litraa tosta pönikästä on jo käytetty : ))))

Kirjoittaja:  kawailija [ La Maalis 25, 2006 11:50 ]
Viestin otsikko: 

ilmakawoihin sopivaa öljyä on myös TEBOIL MONIASTE 15W40 :D
vanhempaan autokalustoon tarkoitettu mineraaliöljy,hintaa n.8 e/
4 litran pänikkä :)
itte kokeilen päästellä tällä ens kesän :moto:

Kirjoittaja:  juuso68 [ La Maalis 25, 2006 14:51 ]
Viestin otsikko:  öljy

onko jollain kokemusta vn15 -90 kawaan noista autoöljyistä :? ajattelin tota shell 100 laittaa mutta miten mahtaa toimia :?:

Kirjoittaja:  kawabata [ Su Maalis 26, 2006 07:18 ]
Viestin otsikko: 

goosen ja muidenkin kokemusten mukaan shell x-100 sopii mainiosti prätkien konehuoneeseen. sehän on 20w-50 ja mullakin sitä pari pönikkää odottaa käyttöä kun delvacit tulee vaihtoikään.

Kirjoittaja:  juuso68 [ Su Maalis 26, 2006 13:45 ]
Viestin otsikko: 

kawabata kirjoitti:
goosen ja muidenkin kokemusten mukaan shell x-100 sopii mainiosti prätkien konehuoneeseen. sehän on 20w-50 ja mullakin sitä pari pönikkää odottaa käyttöä kun delvacit tulee vaihtoikään.



:moto: no täytyy testata ja katsoo miten toimii, mulla ainakin vaihteet,kytkin toimi aikas huonosti noilla"liima"öljyillä :!:

Kirjoittaja:  rasanen [ La Kesä 10, 2006 13:06 ]
Viestin otsikko:  öljy

Kaikkin 70 luvun nelari japseihin kävi ja käy nytkin parhaiten 10w-40
T: Kokemuspuhuu 35v ajaneena

Kirjoittaja:  kawailija [ Su Kesä 11, 2006 00:25 ]
Viestin otsikko:  oljyt

ilmakoneitten lämpiämisen takia 20w50 on
parempi vaihtoehto kesäkuumalla 8)

Kirjoittaja:  Jarru [ Su Kesä 11, 2006 07:36 ]
Viestin otsikko:  Re: oljyt

kawailija kirjoitti:
ilmakoneitten lämpiämisen takia 20w50 on
parempi vaihtoehto kesäkuumalla 8)

Ehdottomasti, ja täyttää 20- 30 vuoden välykset paremmin :P

Kirjoittaja:  Antt1 [ Ke Heinä 19, 2006 12:50 ]
Viestin otsikko: 

Kai se täytyy sitä tavallista mineraaliöljyä itekin laittaa koneeseen... Piti jo viimeksi laittaa mut rupesin taas ajattelemaan liikaa ja lompakkoa vietiin. Kallista castrolia laitoin eikä ollu sen kummempaa pskaa kun shellinkään täyssynthetic mp-öljyt.

Kirjoittaja:  blastmaster [ Ti Heinä 25, 2006 19:11 ]
Viestin otsikko: 

ite tein ja säästin.. nyt vaihdoin ZRXiin teboil superbike 15w/50 ja hyvin skulaa.. se vaan ihmetytti että jo muutaman sadan kilometri ajon jälkeen oli ölppä sinä silmässä jo mustaa (kova helle tosin) vaikka edelliset huollon laittamat kesti kirkkaana muistaakseni tuhat ja rapiat mutta muistan jonku mekaanikon joskus kertoneen että öljy tehtävä on sitoa itseensä epäpuhtauksia jne ja hyvä vaan ettö menee mustaksi jne.. bla bla blaa?

Kirjoittaja:  hansci [ Pe Heinä 28, 2006 18:50 ]
Viestin otsikko: 

Voi olla... Vähäisen ymmärrykseni mukaan noissa uudenmissa EHKÄ kannattaa käyttää voiteluun vaikka niitä rätkäerikoishypersuperliukasteita, ne kun lienee semmottisille suuniteltu. :?
WanhukZissa taas tuntuu pelittävän paremmin "vanhan liiton liukasteet", niitä valmistettaessa kun ei perusmineraalirasvoja kummemmista ollut hajuakaan, eli näitten kurnaalien käyttöön rakennettuja ovat ne. UGH, olen puhunut! Tai oikeestaan kirjoittanut... :roll:

Kirjoittaja:  jiikoo [ Ma Elo 07, 2006 20:44 ]
Viestin otsikko: 

Ei enää X-100:sta meikäläisen mopoon :evil: Silloin kun koitin GT:ssä niin alkoi vuotamaan 1000 km jälkeen. Näköjään se tahtoo tulla myös z1100:sta pihoille mainitun kilometrimäärän jälkeen. Myös kytkimen lipsuminen lisääntyi tuolla shellillä.. kele. Takas delvacciin on siis paluu.

Kirjoittaja:  lewis [ Ma Elo 07, 2006 20:50 ]
Viestin otsikko: 

jiikoo kirjoitti:
. Näköjään se tahtoo tulla myös z1100:sta pihoille mainitun kilometrimäärän jälkeen. Myös kytkimen lipsuminen lisääntyi tuolla shellillä.. kele. Takas delvacciin on siis paluu.


mistä vuotaa? tuskin se merkistä johtuu... vaan ehkäpä viskositeetistä. eipä ole mulla kytkin lipsunut. 8)

Kirjoittaja:  Jim Goose [ Ti Elo 08, 2006 16:19 ]
Viestin otsikko: 

Juu, en mäkään usko Jiikoo, että noi vammat johtuu tosta öljystä. Sun pelissä on varmaan jotkut tarvike kytkinlevyt ja tiivarit, jotka ei kestä öljyä muuten vaan. Tuskin se vuotava kone Delvakilla paikkaantuu pitäväksi, olisi varmaan vuotanut millä tahansa öljyllä.
Tarkista kytkimen perusäätö, vaijeri löysälle, säätöluukku ja mutu auki, ruuvi kevyesti pohjaan, puoli kiekkaa auki ja lukkomutu tiukalle.
Ainoa mitä X-100 ölpässä on heikkoa, että menee nopsaan huonoksi, 5000 km lienee liian pitkä vaihtoväli aika, varsinkin keppipelissä, missä koneölppä voitelee kulmavaihteenkin.

Kirjoittaja:  Spuler [ Ti Elo 08, 2006 20:41 ]
Viestin otsikko: 

Vaihdoin just 3000km ajetut x-100:set pois ja ihan mustaa oli. Järkeilin et toi olis sopiva vaihtoväli. Kannentiiviste mulla on kesän aikana ruvennut vuotamaan mut en usko sen johtuvan öljystä.

Kirjoittaja:  jiikoo [ Ti Elo 08, 2006 23:35 ]
Viestin otsikko: 

Delvacilla kesti aina ajaa lähemmäs 5000km ennen kuin alkoi vuotamaan. X-100 aloittaa turhan aikaisin. Jonnekin se menee kun silmä on melkein paljas. Kytkimen säädössä ei pitäisi olla mitään vikaa.

Kirjoittaja:  rosso [ Ke Elo 09, 2006 17:39 ]
Viestin otsikko: 

X 100 öljyillä ajelin 2000 km möhköllä. Menivät vaihtoon kun tuli noita vesipumppuongelmia. Kytkin ect toimivat ihan ok. Palasin kummiskin takas Valvolinen 20/50 mineraaleihin (6 e/l A-tarvikkeesta.) Öljyt olivat ihan hyvän näköiset 5000 km:n vaihtovälin jälkeenkin.

Räksällä olen ajellut Belrayn 20/50 mineraaleilla, mitä hyvää vaihtamaan, kun ölkkääkään ei mene vaihdossa kuin rapiat 3 litraa.

Kirjoittaja:  Kuutonen [ To Elo 17, 2006 09:10 ]
Viestin otsikko: 

Itse uskon kumminkin enemmän kokemusta omaavien "super" mekaanikkojen sanaan sekä siihen että vaikka kone on 70 luvulla kehi-
tetty niin tän päivän öljyt suojaavat korroosiolta ja kulumiselta pa-
remmin.
Sorry nyt vaan mutta omaan pyörääni en mitään traktoriöljyjä
laittais, puolisynteettinen öljy toimii ainakin möhkössä hyvin(Motorex prätkäöljy)
Ja oma maalaisjärkikin sanoo niin, vaikkei raha kasva mullekaan
todellakaan puussa.
Mut hyvä öljy on kumminkin halpaa verrattuna mäntiin ja laakereihin
verrattuna.

Ps. Mukavempaahan se on huudattaa konettakin kun tietää ettei rasva kiehu niin helposti :twisted:

Sivu 1/10 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/