Rupesin joutessani purkamaan vanhaa ST:n kepin ristiniveltä.
Joskus nuorena ymmärtämättömyyttäni kun rasvailin kaikkia kohteita ST:n ja minun yhteismatkan alussa (-85-86), tuli suihkutettua ristiniveleenkin CRC:tä reippaasti
Myöhemmin huomasin seuraavan vuosikymmenen vaihteessa, n. 150000 km lasissa että nivel oli jäykistymään päin, väärällä hoidolla olin tuhonnut sen aiemmin
. Sattui olemaan purkupyörässä hyväkuntoinen keppi herkästi liikkuvalla ristinivelellä, joten swäppäsin sen tilalle.
Vanhan laitoin odottelemaan varaosahyllyn hämäriin, kunnes nyt sitten rapiat 20 vuotta myöhemmin ajattelin purkaa sen ihan vaan mielenkiinnosta.
Hommaan tarvittiin tietysti ruuvipenkki, kapea lattapää ruuvari, kärkipihdit, 20 mm hylsy, jatko, 2 kpl pieniä rengasrautoja, 24 mm kiintolenkkiavain, vasara ja siirtoleuka pihdit.
Nivel on aika lähekkäin tosiaan rakennettu, purku tilaa on tosi vähän, eikä ristinivelellä pääse painamaan kulmavaihteen puoleisen nivelen kuppeja ulos, kun kepin haarukat ottavat jo yhteen.
Eka homma on irroittaa lukkosokat nivelkupeista, kapealla ruuvarilla ja kärkipihdeillä onnistuu.
20 hylsyllä, 24 mm kiintolenkin avoin pää vastaiselle puolelle, painelin kuppeja herkistääkseni molempiin suuntiin kulmavaihteen puoleisia, tällä liikkeellä kuppeja saa vain muutaman millin ulos puoleltaan, kun kepin osat osuvat toisiinsa. Sitten keppi kiinni kulmavaihteen puoleisesta päästä pystyyn ruuvipenkkiin ja jo alustavasti ulostyönnetyn puoleista kuppia sisältä päin kahdella rengasraudan päällä painaen saa kupin jo riittävän ulos, jotta sen päästä sai isoilla pihdeillä kiinni ja vetkutettua kupin pois. Kepin kääntö penkissä ja toiselle puolelle sama homma. Kepistä avuksi vääntämällä sai liikerataa pidemmäksi.
Nyt osat sai erilleen toisistaan ja pääsi kepin puoleisiin kuppeihin käsiksi. Nyt tilaa onkin enemmän ja taas herkistellen molemmin puolin hylsyllä penkissä painellen kuten edellä.
Sitten keppi varrestaan pystyyn penkkiin nivelpuoli ylöspäin, nyt pääseekin nivelellä painamaan rengasraudoilla autellen toisen puolen liki ulos ja taas pihdeillä loput. Toisen puolen saa lyömällä jatkolla ja vasaralla paljaaseen nivelen päähän ja viimeinenkin kuppi tulee ulos.
Summa summarum, yksi nivelen laakerikupeista oli rutikuiva, kaikki neulat varisivat lattialle purkuvaiheessa ja niveltappiin oli kalvautunut neulalaakereista jo melkoiset urat. Kolme muuta olivat aika kuivuneen vaseliinin näköisiä.
Aikaa myöten nivel olisi kulunut lisää olisi alkanut kolista ja aiheuttaa kolinaa ajossa.
Nivelhän on kestovoideltu, eikä siinä ole nippaa uudelleen rasvausta varten.
Tämän kun olisi nuorempana ymmärtänyt
mutta oppia ikä kaikki ja tulihan purettua tuo Kawasakin pirunnyrkki viimein. Taisi ollakkin viimeinen osa, mitä ST;stä en ole avannut. Viimein sekin on purettu kokonaan
Täytyy lähteä jossain vaiheessa johonkin agrimarkettiin hakemaan uusi nivel, niin saa varaosa kepin hyllyyn, jos vaikka seuraava sukupolvi
lähtee joskus tavoittelemaan tuolla ST:llä 300 tonnin jälkeisiä kilometrejä.