Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 01:54

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ti Loka 05, 2010 14:26 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 16:44
Viestit: 6
Moottoripyörä.org:ssa
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=00148841d9dafc761e6fb6f6671fde78;act=ST;f=14;t=22696;st=160

Oli sen ver poikkeavia juttuja, kokemuksia ja mielipiteitä talvisäilytyksestä että tuli mieleen josko vanhojen ja uudempien kohal ois hyvä tehä erilaiset toimenpiteet talven varalle. Sekä se että joku oli sitä mieltä et eri tekniikalla varustetuil pyöril oi shyvä tehä erilaisia toimenpiteitä. Entä merkkikohtasia eroja?

Mitäs mieltä täällä porukka on talvisäillytykseen liittyvistä "rituaaleista"?

Oma 80-luvun kz menossa talviteloille ja oon miettiny mitä kaikkee sille tekis tänä syksynä ennen talviunia. .Orgin ohjeiten lisäks lukasin Bajahillin ohjeet. Ne olikin monipuoliset ja selkeät.

http://www.bajahill.net/mptalvetus.html

_________________
ride hard, ride fast, don't get busted


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ti Loka 05, 2010 15:58 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Hippasen masinoolia tankkiin ja kovaa ajoa :axe:

Ei vaan. Kyl se hetken seisoo tuolla pakkasessa (tänä talvena lämmin talli :kiss: vapautui kun ei oo enään noita koiria). Kerta viikossa koneet tulille ja vältän etuiskareiden pumppaamista, öljyä kevyesti liukuputkiin. Siinähän se tais olla, jaa nii jonkun sortin "älylaturi" tuol tallin lattial pyörii ja jos sen laittas akun napoihin kiinni. Mopot keskituella.

Näkyvillä oleviin liittimiin ois hyvä ruikkasta sähkökomponentteihin soveltuvaa öljyä hapettumien estämiseksi.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ti Loka 05, 2010 19:31 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Kaikki normaalit huoltotoimet mitä teet syksyllä helpottaa ajokauden aloitusta keväällä.
Itsellä taitaa taaskin jäädä suoraan ajosta -79 MkII talvehtimaan ja saa olla käynnistelemättä kevääseen asti, sitten vanhat gasot pois tankista ja tuoretta ainetta tilalle niin se on siinä.
Akun ylläpitolataus talven yli on osoittautunut hyödylliseksi eikä vaadi paljoa vaivaa.

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ke Loka 06, 2010 03:53 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Tulpat olen vaihtanut joka kevät uusiin. Tiedä häntä onko tarpeellista, mutta vanhat laitan työkalu rullaan vara -sellaisiksi. Kyllä se käyntiin lähtöä helpottaa kummasti kun on uudet kynttilät. Ja moottoriöljyt laitan keväällä uusiksi.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ke Loka 06, 2010 09:35 
Poissa

Liittynyt: To Syys 11, 2008 12:19
Viestit: 186
Paikkakunta: Pori
No nuo Bajahillin ohjeet on "tosiharrastajalle", tietysti jokainen saa omaisuudellen tehdä mitä tahtoo, mutta leijonanosa hommista on hätävarjelun liioittelua (nosta pyörä pois renkailtaan, ettei mene kumit soikeaksi, no huh huh!). Tuo Coistisen tapa on aivan hyvä, jos sitä pyörää nyt ei aio seisottaa viittä vuotta paikoillaan.
Öljyjäkin jos kerran vuodessa vaihtaa, siis jos jää kilometrit alle viiteentuhanteen, kuten taitaa suurimmalla osalla jäädä, niin hyvä on.

_________________
Kawasaki Zephyr 1100 -94
Kawasaki ZXR 750 H2 -90
Kawasaki ZXR 750 H1 -89 (tosin ilman moottoria...)
Kawasaki Z1300 -80


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: To Loka 07, 2010 18:17 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Kyllä musta kannattaa putsata ja huoltaa aika tarkasti :pytty: :hihi:


Liitteet:
Talviputsaus.JPG
Talviputsaus.JPG [ 73.21 KiB | Katsottu 17729 kertaa ]

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: To Loka 07, 2010 19:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 16:44
Viestit: 6
No voi jessus sentää tuota kuvaa :))

Mie mietiskelen sitä että jos laitan tankin täytee ja lisäaineen seka, niin tyhjennänkö kaasarit vai käytänkö konetta nii että aine menee kaasareihinkin?

_________________
ride hard, ride fast, don't get busted


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: To Loka 07, 2010 19:05 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
KooZet kirjoitti:
No voi jessus sentää tuota kuvaa :))

Mie mietiskelen sitä että jos laitan tankin täytee ja lisäaineen seka, niin tyhjennänkö kaasarit vai käytänkö konetta nii että aine menee kaasareihinkin?

Aivan sama, haihtuu ne bensat sieltä kaasareista kuitenkin :dokut:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: To Loka 07, 2010 19:29 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
coistinen kirjoitti:
KooZet kirjoitti:
No voi jessus sentää tuota kuvaa :))

Mie mietiskelen sitä että jos laitan tankin täytee ja lisäaineen seka, niin tyhjennänkö kaasarit vai käytänkö konetta nii että aine menee kaasareihinkin?

Aivan sama, haihtuu ne bensat sieltä kaasareista kuitenkin :dokut:

Ei ole aivan sama, koska kun bensa haihtuu kaasareista, jää suuttimet tukkivaa töhnää jäljelle. Lisäaine estää juuri tuon töhnän tukkivan vaikutuksen eli kannattaa laittaa tankki täyteen lisäaineen kera ja käyttää sen jälkeen kone lämpimäksi, jolloin kaasarit on suojattu. Keväällä ei sitten kannata säikähtää, kun kone tuntuu savuttavan melkoisesti - se lisäaine aiheuttaa moisen.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: To Loka 07, 2010 19:47 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Hyvin on aina keväisin savuttanut ilman lisäaineitakin, ainakin mulla :laalaa:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Pe Loka 08, 2010 13:55 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 16:44
Viestit: 6
Nyt tuli ongelma.

Miu Kawas on Pri/On/Res hana. Eli ei off-asentoa olenkaa. Miten menetellä jos haluaa tyhjentää kaasarit? Tarviiko koko tankki tyhjätä, vai toimiiko ON-asento niin että bensaa ei liiu ellei kone ole käynnissä?

_________________
ride hard, ride fast, don't get busted


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Pe Loka 08, 2010 15:23 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
KooZet kirjoitti:
Nyt tuli ongelma.

Miu Kawas on Pri/On/Res hana. Eli ei off-asentoa olenkaa. Miten menetellä jos haluaa tyhjentää kaasarit? Tarviiko koko tankki tyhjätä, vai toimiiko ON-asento niin että bensaa ei liiu ellei kone ole käynnissä?

Alipaine hana.

juttua aiheesta

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Pe Loka 08, 2010 15:50 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 16:44
Viestit: 6
Kawa LTD kirjoitti:
KooZet kirjoitti:
Nyt tuli ongelma.

Miu Kawas on Pri/On/Res hana. Eli ei off-asentoa olenkaa. Miten menetellä jos haluaa tyhjentää kaasarit? Tarviiko koko tankki tyhjätä, vai toimiiko ON-asento niin että bensaa ei liiu ellei kone ole käynnissä?

Alipaine hana.

juttua aiheesta



Juu alipainehanahan se. No ilmeisesti päättelin oikein ja ON-asennossa ei sitten bensaa valu ellei konetta käynnistä. Tosin kaasareiden tyhjennyksessä pitäis käynnistää. Kai miä sit leikin aineilla ja jätän tyhjäämättä.

_________________
ride hard, ride fast, don't get busted


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Pe Loka 08, 2010 17:28 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
KooZet kirjoitti:
Tosin kaasareiden tyhjennyksessä pitäis käynnistää. Kai miä sit leikin aineilla ja jätän tyhjäämättä.

Eikös siellä ole pohjaproppua? Saattaapi lähteä sellaset mustat 4 mm letkut koneen alle? Siinä on sellanen risti/tasapääruuvi. Jos on, ni helpottaa tyhjennystä kummasti jos ei, niin bensaletku irti tankista ja tulppaat sen alipaine letkun jollain ruuvilla / teipillä ja koneet käyntiin. Sammuu kaasareiden tyhjennettyä. ;)

Jos jätät alipaineletkun kiinni hanaan ni bensaa lähtee tulemaan tankista (tämäkin on kantapään kautta kokeiltu) reisille :oops:

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: La Loka 09, 2010 10:04 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Laskeskelin omalla MKII:lla olleen viimeisen vuoden aikana 7 sellaista starttien väliä joissa kohokammiot ovat haihtuneet tyhjiksi, ei ainakaan vielä ole tukoksia havaittavissa eikä lisäaineita käytetty :eitajuu:
Hyvin on silti aina käynnistynyt ja toiminut :yesyes:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: La Loka 09, 2010 21:20 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 15, 2006 16:19
Viestit: 236
Paikkakunta: Raisio
Raato kirjoitti:
coistinen kirjoitti:
KooZet kirjoitti:
No voi jessus sentää tuota kuvaa :))

Mie mietiskelen sitä että jos laitan tankin täytee ja lisäaineen seka, niin tyhjennänkö kaasarit vai käytänkö konetta nii että aine menee kaasareihinkin?

Aivan sama, haihtuu ne bensat sieltä kaasareista kuitenkin :dokut:

Ei ole aivan sama, koska kun bensa haihtuu kaasareista, jää suuttimet tukkivaa töhnää jäljelle. Lisäaine estää juuri tuon töhnän tukkivan vaikutuksen eli kannattaa laittaa tankki täyteen lisäaineen kera ja käyttää sen jälkeen kone lämpimäksi, jolloin kaasarit on suojattu. Keväällä ei sitten kannata säikähtää, kun kone tuntuu savuttavan melkoisesti - se lisäaine aiheuttaa moisen.



Tankki täyteen ei tarvi lisäaineita.Eikä ne pensat ole mihinkää haihtunut,aina sieltä kohokammiosta
on polttoainetta tullut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Su Loka 10, 2010 20:43 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 04, 2010 16:44
Viestit: 6
Pyörä on ny talvehtimassa lämpimässä.
Tein mm. seuraavia:

- Pesu
- Öljyn ja suodattimen vaihto
- kohokammioiden tyhjennys (ruuvit oli)
- tankin täyttö
- liikkuvien osien ja etuiskarin öljyäminen.
- akun irroitus
- renkaanpaineiden vähentäminen ja vaneri eturenkaan alle.

_________________
ride hard, ride fast, don't get busted


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Su Loka 10, 2010 21:01 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 15:33
Viestit: 219
Paikkakunta: Lahti
Vaneri eturenkaan alle??

_________________
-12 sylinteriä kuuluu Ferrariin ja 6 Kawaan-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ma Loka 11, 2010 07:49 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Oisko tuo syynä? Itse en tuolle linjalle kuitenkaan lähde.

Lainaus toiselta palstalta...

"talvisäilytyksestä vielä severta että ne paffilaput renkaiden alla ei oo hifistelyä. Lattiaan kiinniliimautuminen ei oo urbaanilegenda. Yllättävän tiukkaan voi muuten tarttua, lattiasta maalit irti. Kokemusta on"

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ma Loka 11, 2010 10:30 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Vielä kun ehkäisee vanerilapun tarttumisen siihen eturenkaaseen jollain tarttumattomalla eristeellä niin ei käy kevällä :cycle: :heppa:

Oma osanasa legendalla voi olla myös maalin heikolla tartuntaominaisuudella betonilattiaan, mikä tässä ilmeisesti on ollut syynä maalin irtoamiseen :eitajuu:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ma Loka 11, 2010 15:41 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos säilyttää olohuoneessa :moto: , jossa on muovimatto, niin vaneria kans alle. Renkaasta jää kuvio maton pintaan, eikä lähe pois. Nimim. kokeiltu on :kontrahti: .

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ma Loka 11, 2010 18:59 
Poissa
ShowMan
ShowMan
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 12:02
Viestit: 2620
Paikkakunta: Hattula
Jim Goose kirjoitti:
Jos säilyttää olohuoneessa :moto: , jossa on muovimatto, niin vaneria kans alle. Renkaasta jää kuvio maton pintaan, eikä lähe pois. Nimim. kokeiltu on :kontrahti: .

Niin täälläkin kun asuttiin neljännessä kerroksessa mutta ei se mitään haitannut. 8)

_________________
-kunnia meni mutta maine kasvaa-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Ma Loka 11, 2010 21:12 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
nytkin on lattiassa muutamat rengasmerkit jokusen vuoden lattiasäilytyksessä olleista renkaista muovimatoilla. paksuhko paperi ts. sanomalehtisivuja muutama auttaa ja lähtee keväällä nätisti.

ajastimen takana laturi. lataa kerran vrk:ssa 30 min. c-tekeissä on ollut vikoja, sen takia.

käynnistelyjä mahdollisesti kerran kuussa maassa. pitää ajaa kuumaksi ja kahlata vaihteet läpi jos mahdollista.

pensat tankissa, mahdollisimman täyteen. fuel injektoria olen lorauttanut viimeiseen tankilliseen, liekö uskon asia.

renkaisiin olen lisännyt viimeisellä reissulla ilmaa n. 4 kiloa.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: To Loka 14, 2010 21:03 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Toi nyky bensa on aika tönkköö kamaa jos se pääsee haihtumaan kaasareista kokonaan.kokeneena sen.Eisiinä mitään jos se mönjä olisi vaan siellä kohokammion pohjalla.Mutta perskele kun sitä jää pahimpiin paikkoihin kuin pieniin tyhjäkäynti kanaviin.niin siitä ongelmat alkaa keväällä kun ei oikein pelitä.Tämä silleen että pyörä on lämpösessä pitkään käyttämättä siis yli talven.jos viileässä tai kylmässä ei tämmöstä ongelmaa. siis jos lämpösessä pitkään käyttämättä niin kuin Raato sanoi stabilisaattorit tankkiin.ei se pahaks ole vaikka laittaa aina lämpötiloista riippumatta.Varmin konsti on tietenkin jos haluaa puljata niin kayttää KaWasaki pienkobensalla(kolmin kertanen litrahinta) syksyllä ja heittää valkoinen lakana päälle.Keväällä ottaa lakanan pois jalähtee :moto: Toi pinkone bensa loppujenlopux on monen harmin säästäjä (vitutus ja raha noin ensix) :yesyes: :jook: :hammer:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kawojen talvisäilytys
ViestiLähetetty: Pe Marras 12, 2010 17:36 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 10, 2008 18:10
Viestit: 107
Paikkakunta: leppävirta
kyllä se nähtävästi tuntuu siltä että Kwaa istutettaan "olohuoneeseen" talveksi :D
nytten kun on "hiukkasen" isommat tilat niin voi miltein nukkua Kwaan vieressä :yesyes: mutta kyllä ne perushuollot pitää tehdä. jotta voi ajella huoletta enskauden.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com