Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Elo 08, 2020 22:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2012 10:00 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3265
Paikkakunta: Nurmijärvi
Rupesin joutessani purkamaan vanhaa ST:n kepin ristiniveltä.
Joskus nuorena ymmärtämättömyyttäni kun rasvailin kaikkia kohteita ST:n ja minun yhteismatkan alussa (-85-86), tuli suihkutettua ristiniveleenkin CRC:tä reippaasti :hammer:
Myöhemmin huomasin seuraavan vuosikymmenen vaihteessa, n. 150000 km lasissa että nivel oli jäykistymään päin, väärällä hoidolla olin tuhonnut sen aiemmin :jojo: . Sattui olemaan purkupyörässä hyväkuntoinen keppi herkästi liikkuvalla ristinivelellä, joten swäppäsin sen tilalle.

Vanhan laitoin odottelemaan varaosahyllyn hämäriin, kunnes nyt sitten rapiat 20 vuotta myöhemmin ajattelin purkaa sen ihan vaan mielenkiinnosta.
Hommaan tarvittiin tietysti ruuvipenkki, kapea lattapää ruuvari, kärkipihdit, 20 mm hylsy, jatko, 2 kpl pieniä rengasrautoja, 24 mm kiintolenkkiavain, vasara ja siirtoleuka pihdit.
Nivel on aika lähekkäin tosiaan rakennettu, purku tilaa on tosi vähän, eikä ristinivelellä pääse painamaan kulmavaihteen puoleisen nivelen kuppeja ulos, kun kepin haarukat ottavat jo yhteen.
Eka homma on irroittaa lukkosokat nivelkupeista, kapealla ruuvarilla ja kärkipihdeillä onnistuu.
20 hylsyllä, 24 mm kiintolenkin avoin pää vastaiselle puolelle, painelin kuppeja herkistääkseni molempiin suuntiin kulmavaihteen puoleisia, tällä liikkeellä kuppeja saa vain muutaman millin ulos puoleltaan, kun kepin osat osuvat toisiinsa. Sitten keppi kiinni kulmavaihteen puoleisesta päästä pystyyn ruuvipenkkiin ja jo alustavasti ulostyönnetyn puoleista kuppia sisältä päin kahdella rengasraudan päällä painaen saa kupin jo riittävän ulos, jotta sen päästä sai isoilla pihdeillä kiinni ja vetkutettua kupin pois. Kepin kääntö penkissä ja toiselle puolelle sama homma. Kepistä avuksi vääntämällä sai liikerataa pidemmäksi.
Nyt osat sai erilleen toisistaan ja pääsi kepin puoleisiin kuppeihin käsiksi. Nyt tilaa onkin enemmän ja taas herkistellen molemmin puolin hylsyllä penkissä painellen kuten edellä.
Sitten keppi varrestaan pystyyn penkkiin nivelpuoli ylöspäin, nyt pääseekin nivelellä painamaan rengasraudoilla autellen toisen puolen liki ulos ja taas pihdeillä loput. Toisen puolen saa lyömällä jatkolla ja vasaralla paljaaseen nivelen päähän ja viimeinenkin kuppi tulee ulos.

Summa summarum, yksi nivelen laakerikupeista oli rutikuiva, kaikki neulat varisivat lattialle purkuvaiheessa ja niveltappiin oli kalvautunut neulalaakereista jo melkoiset urat. Kolme muuta olivat aika kuivuneen vaseliinin näköisiä.

Aikaa myöten nivel olisi kulunut lisää olisi alkanut kolista ja aiheuttaa kolinaa ajossa.
Nivelhän on kestovoideltu, eikä siinä ole nippaa uudelleen rasvausta varten.
Tämän kun olisi nuorempana ymmärtänyt :eitieda: mutta oppia ikä kaikki ja tulihan purettua tuo Kawasakin pirunnyrkki viimein. Taisi ollakkin viimeinen osa, mitä ST;stä en ole avannut. Viimein sekin on purettu kokonaan \:)/
Täytyy lähteä jossain vaiheessa johonkin agrimarkettiin hakemaan uusi nivel, niin saa varaosa kepin hyllyyn, jos vaikka seuraava sukupolvi :sex: lähtee joskus tavoittelemaan tuolla ST:llä 300 tonnin jälkeisiä kilometrejä.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 04:50 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1258
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
hurja juttu. siis olet purkanut ihan kaikki st:stä. ja löytyykö agrimarketista nivel? vanhaa ei voi vissiin ehjätä? ei sorvata tai muokata... uusia laakereita ajatellen. voiko uuteen tai vanhaan porata rasvanipalle reiät? onko paikkaa sellaiselle? sehän ratkaisisi kestävyysongelmat kun kerran vuodessa töräyttäisi vaseliinia vähän.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 07:19 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 656
Paikkakunta: Posio
Jos työkonepuolelta löytyy ristikko niin varmaan rasvanipallisenkin saa.
Se taitaa olla Gooselle jo tuttu pyörä. :moto:

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 08:12 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3265
Paikkakunta: Nurmijärvi
Veikkaan, ettei tuohon taida mahtua nipallinen versio , tai siis voi mahtua, mutta sinne ei saa rasvaprässiä väliin.
Joskus nuoruudessa kun oli Datsun 180 B SSS -74, siinä meni noita vetoakselin ristiniveliä melkoisesti, kun avonaisten nivelien kulmat olivat melkoiset. Tarvikenivelet olivat kanssa nipalliset, mutta siinäkään ei mahtunut prässi haarukoiden välistä, mutta kun käytti pitkää nippaa rasvauksen ajan, sen sai aina voideltua. Siinä nuo ristinivelet olivat kookkaampia, Kawan niveliin verrattuna.
ST:ssä ristinivelen uudelleen voitelu tarkoittaisi koko takahaarukan ja kepin purkua, että että pääsisi niveleen käsiksi.
Nuo nivelet kyllä kestävät, nivelkulmat ovat pienet jousitusliikkeiden ääriasennoissakin, ovat pölyltä ja vedeltä suojassa.
Tässäkin tapauksessa nivelen rikkoutuminen johtui käyttäjän huoltovirheestä.

Eipä noita vanhoja ristiniveliä pysty enää korjaamaan, kun tavaraa lähtee pois liikaa. Uudet nivelet eivät paljoa kustanna, kunhan löytää oikean mallin. Tällä foorumilla joku oli ko. osan löytänytkin Kawaan sopivan maatalousliikkeestä.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 10:26 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1603
Paikkakunta: hyvinge
Muistelen joskus Aikojen Alussa kuulleeni, kun Varttimailipuolen isot pojat amiriikanautoista vaihtelivat kartinaaliaksilain ristikoita rasvanipattomiin, eivät kestänny tonnikeijun reuhtomista nipalliset muka. :eitajuu:

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2012 11:54 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 656
Paikkakunta: Posio
Kestovoideltu on huoleton ja varmaan kestää,ka puolelta kokemusta.

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: Su Huhti 08, 2012 07:44 
Poissa

Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 12:43
Viestit: 168
Paikkakunta: Lahti
Jos ei rasvaprässin pää mahdu väliin, on olemassa ns: rasvapiikki, jolla saa painettua rasvaa nipan päästä sisään. Raskaissakin tälläsiä ahtaumia löytyy, varsinkin päällirakenteesta..... Joo hyvin kestää kestovoidellut nivelet tänäpäivänä, tosin rasvauksen suurin etu on painaa, niveleen sisään päässy vesi ja muu paska ulos...

_________________
Elä ja anna muiden roudata.
Kawasaki gpz 900 R -89 fuel injection


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: Ti Huhti 10, 2012 20:06 
Poissa

Liittynyt: La Joulu 31, 2005 23:17
Viestit: 23
Paikkakunta: Joutseno
Omaan tuli aikanaan vaihdettua ristinivel, nivelessä on nippa ja mahtuu rasvaamaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: ST:n Ristinivelen purku
ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2012 11:33 
Poissa

Liittynyt: La Syys 30, 2006 18:25
Viestit: 40
Paikkakunta: Vantaa
viikinki kirjoitti:
Omaan tuli aikanaan vaihdettua ristinivel, nivelessä on nippa ja mahtuu rasvaamaan.


Samoin kävi Wäinön ristiniveltä vaihdettaessa. Sumekolla ei ole oikeaa varaosaa, kun koko keppi myydään kokonaisuutena.

Njetin syövereistä löytyi ohje, jotta Kawa mönkijän etuakselin ristinivel on vastaava. Hjuva tuli ja kohtuu helppo operaatio ja varsin edullinen korjaus.

_________________
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com