Tuon lohkon anturin ei luulisi vaikuttavan kuin kylmäkäynnistykseen (en ole mikään ruiskujen asiantuntija, mutta muistelisin näin tutkailleeni Micro-Squirtista haaveillessa), toki voi pitää tietysti rikastusta turhaan päällä, jos niin päin hajonnut että luulee että kone on jatkuvasti kyulmä, mutta vaikuttaisiko "ryyppy" tyhjäkäynnin vaelteluun, minusta ei olisi todennäköistä, eli olisi hyvä kuulla perustelut miksi tuota anturia epäilevät? Onko se tuon näköinen:
https://www.cmsnl.com/products/sensor-t ... 211761002/Onko tuota anturia mittailtu ja millaisia tuloksia saatu (yleismittarilla ohmi-alueella ja tuolla ketjussa on ohjearvojakin eri lämpötiloissa), lähinnä kuumana oleva arvo kiinnostaisi. Tuon saisi rajattua myös siten että laittaa anturin tilalle ihan kiinteän vastuksen (varmaan kuumana jossain sadan ohmin huituvilla), toinen napa ruinkoon/miinukseen ja toinen johtoliittimeen, kannattaa lämmittää kone ensin olemassaolevalla anturilla. Tuon toiminta on kohtuu helppo mitata: anturi irti, yleismittari ohmialueella kiinni anturin yli, upottaa vaikka kattilaan (osin) jääveteen ja tutkii miten resistanssi muuttuu kun lämmittää kiehuvaksi asti, jos ei katkoksia ja osuu käyrä noiden lukemien väliin, niin lienee kunnossa.
Enemmän vaikuttaa vastaavan tapainen lämpötila-anturi imuilmalle, se säätää seoksia suoraan (ilman tiheys muuttuu lämpötilan suhteen, siten myös happimäärä joka sylinteriin saadaan, eli kylmällä imuilmalla pitää suihkuttaa enemmän bensaa kuin kuumalla).
Se on johdon päässä oleva osa, joka tulee kai jonnekin ilmansuodattimen boksiin, sitäkään ei saa uutena, mutta joku Boschin osa käy tilalle, eri liittimilla ja eri näköinen, ehkä Bosch 0280130085
Periaatteessa tuota samaa osaa voisi käyttää myös lohkon lämpötilan mittaamiseen, mutta ihan turhan paljon muokattavaa ja hintaa.
Alkuperäinen on johdon päässä oleva muoviputkilo, googleen: kawasaki 21176-1003, jonka sisällä on anturi ja yhdellä ruuvilla kiinni. Boschilainen näyttää tuolta, siellä on mainittu 2,4 kilo-ohmia at 20 C, välijohto täytyy askarrella:
https://www.finjector.com/fin/imuilman_ ... 85-p-84801Mutta en tiedä onko vikaa siinäkään, jos tyhjäkäynti vaeltelee, tuon pyörän ruisku toimii avoimessa moodissa, eli ei ole mitään takaisinkytkentää, esimerkiksi pakoputken lambda-anturista, silloin kaikkien osien kulumat vaikuttavat, ehkä vaikein niistä on kaasuläpän asento-anturi, joka on alkeellisin tapa mitata kuinka paljon koneeseen menee ilmaa (tietokone (ECU) laskee: imuilman lämpötila, kaasuläpän asento, ilmanpaine, kierrosnopeus ja sen perusteella päättelee paljonko syötetään bensaa), muistelisin että ilmanpaineanturia luetaan vain startissam eli jos ajaa alpeille, kannattaa pysähtyä matkalla huipulle ja sammuttaa hetkeksi. Nykyruiskuissa yleensä myös mitataan ilmamäärää jotenkin tarkemmin, joko imusarjan paine tai ilmamassa-anturi)
Nykyään yleensä lohkon anturillekin tuodaan kaksi johdinta, vähentää sähköisiä häiriöitä, mutta toinen nasta on tuossa vain maa.