Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Syys 10, 2024 15:21

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Kesä 12, 2016 07:58 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Onko tietoo, saako mistään? Temperature sensor 21176-1002.

Timppa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 12, 2016 18:39 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Tiukassa ovat. Tuo taitaa olla kyseinen jos siis kyse on eculle tietoa lähettävästä

http://www.ebay.com/itm/1984-Kawasaki-V ... qS&vxp=mtr

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 07:05 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
juurinkin tuo... 100 € eikä takeita kunnosta... hmmm
80 luvun tekniikkaa, olis upeeta kun joku alan ihminen tutustuisi ko osaan ja tekis tän päivän version :uaa:
Timppa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 08:29 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1440
Paikkakunta: Karkkila
Tavallinen NTC-vastus? Joku mittaa arvon toimivasta resistorista +20 asteessa ja sitten Partcolta tms. euron vastus. Poraa tuon auki ja araldiitiilla vastus sisään. Toinen karva runkoon ja toinen ECUlle. Jos vakiokierre niin poraa pulttiin reiän ja liimaa sinne. Ei mitään rakettitiedettä.

Vaihtoehtona etsiä Motonetistä kotilon sensori jossa sama kierre ja vastusarvo. Joku jolla ehjä niin vois mitata paljonko on ohmeja kun lämpötila +20. Siitä tulee ostettavan vastuksen arvo.

Mikä tuolla vastuksella on vaivana?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 09:06 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Juu, kallis on. Eipä näitten käytettyjen osien kanssa voi oikein muuta kuin luottaa myyjän sanaan ja siihen että Ebay-toimintamalli karsii kusettajat.

Kuvassa olisi raamatun tiedot sensorin vastuksista. Kovasti kiinnostaisi itseäkin mahdollisuus korjailla näitä. Olisi itselle taas vaan ihan uutta toimintaa se...


Liitteet:
sensori.jpg
sensori.jpg [ 55.43 KiB | Katsottu 7619 kertaa ]

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 11:00 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1440
Paikkakunta: Karkkila
Kokeilisin tätä komponenttia


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 16:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1247
Paikkakunta: Turku
Onko tuo ruiskumöhkön ECUn anturi, ilmeisesti sama osa ainakin osassa muita ruiskukavoja, luulen ainakin itsellä olevan, itse kokeilin tuollaisia helmimallisia NTC vastuksia, ostin muutaman erilaisella käyrällä olevan ja kokeilin kahta ääripäätä, mutta niissä ei ollut edes niin paljon eroa että olisi huomannut pers/korvatuntumalla.

Tuo on pirullisessa paikassa ainakin GPZ1100:ssa, eli tein kokeiluja myös laittamalla "helmen" pieneen kuparinpalaan (isohko rengasliitin-abiko), jonka kiilasin jäähdytysripojen väliin (kaksi johtoa, toinen maihin kiinni). Vesijäähyssä tietysti vähän eri tilanne.

Enpäs muista mitä speksejä oli minulla kokeilussa, mutta voisi olla jiikoon mainitsemakin, muistelisin tosin 2,5 kohm NTC:tä, mutta ei sellaisia ollutkaan siellä kaupassa mista ne ostin (elfalta ostin jokusen olikohan jotain euron luokkaa kipale nekin).

Yhteen tuollaiseen ylijääneeseen juuri törmäsinkin, olisikohan ollut kawan varaosissa, mutta taitaisi olla postimerkin hinta enemmän kuin osan arvo, mutta jos Turun seudulla olisi tarvetta, niin sen saa ihan ilmankin.

Minulla ihan samanlainen kävi myös imuilman lämmön mittaamiseen, lähinnä siinä tarkoituksessa ajattelin kokeilla että saako silla helposti jekutettua rikkaampaa/laihempaa seosta (en isommin kokeillut, kun ostetut oli liian kapealla haarukalla ja TPS:n käännöllä sai yllättäen seokset sopimaan ainakin kohtuullisesti myös etanoliseoksille). mutta enpäs kyllä muista enää oliko ne vain eri "kertoimilla" eli käyrän muodolla vai oliko ominaisvastuksiltaankin erilaisia (ne joita kokeilin).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 14, 2016 10:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Kyse on juurikin eculle tietoa antavasta anturista.

Mielenkiintoista. Varmaan pitää itse yrittää jossakin vaiheessa värkätä tämmöisiä, jos ei muuta niin varalle jos/kun alkuperäinen hajoaa. Ja jos sen nyt ihan onnistuu sössimään niin ecu sitten vilkuttelee, ainakin jos ei virta kulje...

Mites onko käytännössä merkitystä (lämmönjohtumismielessä) sillä että vastusosa on kosketuksessa anturin runkoon tai liimalla eristettynä rungosta?

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 14, 2016 16:58 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1247
Paikkakunta: Turku
Julli kirjoitti:
Kyse on juurikin eculle tietoa antavasta anturista.

Mielenkiintoista. Varmaan pitää itse yrittää jossakin vaiheessa värkätä tämmöisiä, jos ei muuta niin varalle jos/kun alkuperäinen hajoaa. Ja jos sen nyt ihan onnistuu sössimään niin ecu sitten vilkuttelee, ainakin jos ei virta kulje...

Mites onko käytännössä merkitystä (lämmönjohtumismielessä) sillä että vastusosa on kosketuksessa anturin runkoon tai liimalla eristettynä rungosta?


Tuskin koneen anturissa suurempaa merkitystä, tietysti mieluummin lähelle metallia, että lämpö johtuu nopeammin, mutta mutuna kuvittelisin että epoksikin ihan kohtuullisesti lämpöä johtaa. Eli ainoa haitta joka siitä tulee olisi että anturi on hidas (viivettä siinä miten seuraa koneen lämpöä) mutta ei se kone ihan sekunneissa paljon muuta lämpötilaa, sen sijaan jos ilmalämpötila-anturin liimaa isolla välillä painavaan metallimötikään voi tulla isommin viivettä, mutta koskas tuo voisi haitata: talvella kun ajaa lämpimästä tallista pihalle ja ilman lämpötila muuttuu paljon ja nopeasti. (tietysti kesäaamuina kukkuloilla ja laaksoissa voi olla iso lämpötilaero, mutta harvoi sekään montaa astetta heittelee)

Aamulla katselinkin että Elfan paketissa oli kolmekin sellaista pikkuruista helmi NTC:tä, yhtä oli selkeästi kokeiltu ja tuo taisi olla moottorin lämpötilaan?

Mutta kaikki nuo pussissa olleet NTCt oli niin päin että huijaa koneen (tai ilman) olevan hieman lämpimämpi, eli huoneenlämmössä (enpäs mitannut lämpöä, mutta kohtuu lämpimässä 23..24?) antoivat noin vastusarvoja 1,75 kohm; 1,8 kohm ja 1,95 kohm. Tulkitsenkohan oikein että huijaavat noin kymmentä...+ astetta ehkä tuossa kohtaa. (eli vaikka lämpö on 20 C, niin ECU luulee että on 35 C) Eli nämä pikemminkin hieman laihentavat ruiskun seosta.

pari pienempää oli jotain tuon kaltaisia (katsotaan pelaako elfan rumat linkit):
https://www.elfadistrelec.fi/fi/ntc-vas ... &simi=97.5
ja isoin ohmeiltaan oli jotakuinkin tuollainen:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/ntc-vas ... simi=97.92


Niitä toisinpäin olevia NTC:tä tuskin onkaan jäljellä (Etanolille sopivampia)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 03, 2024 11:07 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Nostetaans aihetta josko joku olis tehnyt käypäsen anturi, täällä olis ostaja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 04, 2024 16:51 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1247
Paikkakunta: Turku
Onko vielä kyse 21176-1002 vai mihin pyörään tarkasti ja mikä anturi, ilmeisesti ECUn anturi. Joihinkin kyllä löytyykin ulkomailta.

Jos et mistään lähempää mistään saa osaa/tekijää, eikä kamala kiire, niin voisin Turussa tehdä, täytyisi vaan saada speksit kierteelle, koko ja nousu sekä pituus ja liittimen tyyppi, olikos tuossa liitin sellainen pyöreä tappi, päästä vähän kartio ja keskellä ura,möhkössä voisi tiivistyä vesitilaan, siinä voisi laittaa usit-tiivisteellä tiivistyksen. Ei täytä alkuperäisen ulkonäköä, eli messinkiä (riippuu vähän mikä kierre sinulla on, ja jos tappiliitin, niin sen laitteisin mieluummin lyhyen johdon päähän). Ehkä jos on tuollainen rikkinäinen vanha, niin voisin kokeilla kuinka alkuperäisen näköisen saisi käsin askartelemalla sisukset vaihtamalla.

Voisi kokeilla ehkä ensin irtoanturilla että on sopiva, tuo voisi olla myös 2kohm@25C NTC tai 2,2kohm@25C, mutta moottorin lämpötila-anturi ei kauheasti vaikuta seokseen kuin kylmäkäynnistyksen rikastuksen puolella, ja luulen että tuollaista eroa ei edes huomaisi ja vaikuttaisi vain inan lämmitysvaiheen aikana tai hiukan käynnistymiseen kylmällä ilmalla, noista 2,2kohm olisi turvallisin valinta.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 05, 2024 16:56 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
potilas on 86 möhkö. sorge et vastaus kesti.
Olis tosi hienoo jos pystyisen ton duunaan ja olis heti tilausta useammalle jos osa pelittää... olen lomalle jus lähdössä ja reilun viikon sisään vois noista spekseistä palailla, laitan vaikka privaa. Pyörä kyllä pelittää, mutta noi tyhjäkäyntikierrokset vaeltaa, mulle on kerrottu että kyse on tästä anturista. Itse olen aika kädetön varsin sähköhommis ja muutenkin huollot teetätän ammatilaisella.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 06, 2024 13:26 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1247
Paikkakunta: Turku
Tuon lohkon anturin ei luulisi vaikuttavan kuin kylmäkäynnistykseen (en ole mikään ruiskujen asiantuntija, mutta muistelisin näin tutkailleeni Micro-Squirtista haaveillessa), toki voi pitää tietysti rikastusta turhaan päällä, jos niin päin hajonnut että luulee että kone on jatkuvasti kyulmä, mutta vaikuttaisiko "ryyppy" tyhjäkäynnin vaelteluun, minusta ei olisi todennäköistä, eli olisi hyvä kuulla perustelut miksi tuota anturia epäilevät? Onko se tuon näköinen:
https://www.cmsnl.com/products/sensor-t ... 211761002/

Onko tuota anturia mittailtu ja millaisia tuloksia saatu (yleismittarilla ohmi-alueella ja tuolla ketjussa on ohjearvojakin eri lämpötiloissa), lähinnä kuumana oleva arvo kiinnostaisi. Tuon saisi rajattua myös siten että laittaa anturin tilalle ihan kiinteän vastuksen (varmaan kuumana jossain sadan ohmin huituvilla), toinen napa ruinkoon/miinukseen ja toinen johtoliittimeen, kannattaa lämmittää kone ensin olemassaolevalla anturilla. Tuon toiminta on kohtuu helppo mitata: anturi irti, yleismittari ohmialueella kiinni anturin yli, upottaa vaikka kattilaan (osin) jääveteen ja tutkii miten resistanssi muuttuu kun lämmittää kiehuvaksi asti, jos ei katkoksia ja osuu käyrä noiden lukemien väliin, niin lienee kunnossa.

Enemmän vaikuttaa vastaavan tapainen lämpötila-anturi imuilmalle, se säätää seoksia suoraan (ilman tiheys muuttuu lämpötilan suhteen, siten myös happimäärä joka sylinteriin saadaan, eli kylmällä imuilmalla pitää suihkuttaa enemmän bensaa kuin kuumalla).
Se on johdon päässä oleva osa, joka tulee kai jonnekin ilmansuodattimen boksiin, sitäkään ei saa uutena, mutta joku Boschin osa käy tilalle, eri liittimilla ja eri näköinen, ehkä Bosch 0280130085

Periaatteessa tuota samaa osaa voisi käyttää myös lohkon lämpötilan mittaamiseen, mutta ihan turhan paljon muokattavaa ja hintaa.
Alkuperäinen on johdon päässä oleva muoviputkilo, googleen: kawasaki 21176-1003, jonka sisällä on anturi ja yhdellä ruuvilla kiinni. Boschilainen näyttää tuolta, siellä on mainittu 2,4 kilo-ohmia at 20 C, välijohto täytyy askarrella:
https://www.finjector.com/fin/imuilman_ ... 85-p-84801

Mutta en tiedä onko vikaa siinäkään, jos tyhjäkäynti vaeltelee, tuon pyörän ruisku toimii avoimessa moodissa, eli ei ole mitään takaisinkytkentää, esimerkiksi pakoputken lambda-anturista, silloin kaikkien osien kulumat vaikuttavat, ehkä vaikein niistä on kaasuläpän asento-anturi, joka on alkeellisin tapa mitata kuinka paljon koneeseen menee ilmaa (tietokone (ECU) laskee: imuilman lämpötila, kaasuläpän asento, ilmanpaine, kierrosnopeus ja sen perusteella päättelee paljonko syötetään bensaa), muistelisin että ilmanpaineanturia luetaan vain startissam eli jos ajaa alpeille, kannattaa pysähtyä matkalla huipulle ja sammuttaa hetkeksi. Nykyruiskuissa yleensä myös mitataan ilmamäärää jotenkin tarkemmin, joko imusarjan paine tai ilmamassa-anturi)

Nykyään yleensä lohkon anturillekin tuodaan kaksi johdinta, vähentää sähköisiä häiriöitä, mutta toinen nasta on tuossa vain maa.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 09, 2024 16:49 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 19:49
Viestit: 530
Paikkakunta: Vantaa
noita NTC 2K2
vastus 0,2 kohm saa
PARTCO Juurakkotie 5B
vantaa,
itte kävin aikoinaan ostamassa, omassa samaa ongelmaa tyhjäkäynnillä, pitäis kokeilla, Keijo laitto kaasarimöhköön ruiskut , ja käytti näitä , imupuolelle käy sama vastus , , meinasin itte jättää vanhan paikalleen , ja imusarjaan m6 kierteeseen rakentaa vaijerin säätöruuvista kyseisen anturin , juotaa vastuksen kiinni ja ryöntää sisään ja aralditilla tulppaus vastuksen ympärille jottei falskaa imukurkkuun ja piuha kiinni vastuksen toiseen naruun liittimellä.

_________________
Z 1300 Dfi -84

KZ 1300 B2 Touring -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2024 10:55 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1247
Paikkakunta: Turku
Ja elektroniikkakomponentteina NTC:t ovat varsin edullisia, muutamia senttejä, kymmenniä-senttejä-euroja, verrattuana kymppeihin noi Boschilaiset tai satasen huitteille, jos olisi alkuperäinen. Moottorin lämpötila-anturiin tarvitsisi uros tappiliittimen ja imuilman lämpötilaan 2-napaisen "Abiko" muoviliittimen, niitä kuoria ja irtosisuksia saa uutenakin monista autotarvikeliikkeistä, ostin joskus noita tappiliittimiä Louisista Saksasta, molemmat vaatii kuorettoman (eristämättömien, joissa ei ole muovia ollenkaan) Abikon pihdit (ei perinneautoradioturaajien kuorellisten abikojen pihdit, joissa on sellainen soikea aukko)

Jollain tuollaisella kannattaa kokeilla ensin vaikka puoli-irtonaisena, jos on suvussa/tuttavapiirissä joku elektroniikkaa härrastava, niin helppo kolvata alkuperäisen tilalle tai rakentaa virityskokeiluliittimet:
https://www.triopak.fi/fi/tuote/NTC2K2-2322
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan- ... c-2k2.html

Noi ovat siis 2.2 kΩ (eli 2200 Ω) mitattuna 25 °C lämpötilassa (ei 0,2).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2024 15:39 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1247
Paikkakunta: Turku
make-62-kzt kirjoitti:
noita NTC 2K2
... imupuolelle käy sama vastus , , meinasin itte jättää vanhan paikalleen , ja imusarjaan m6 kierteeseen rakentaa vaijerin säätöruuvista kyseisen anturin , juotaa vastuksen kiinni ja ryöntää sisään ja aralditilla tulppaus vastuksen ympärille jottei falskaa imukurkkuun ja piuha kiinni vastuksen toiseen naruun liittimellä.

Imuilman lämpötila-anturin alkuperäisenkokoisia liittimiä saanee vielä kohtuu helposti, osa ei ole yhteensopivia, eli osassa on lukitusnipukoita tms. kävisiköhän esimerkiksi toi (molemmat puoletkin mukana), mutta se voi olla ihan väärän kokoisilla liittimilläkin, kun ei ole kerrottu...
https://www.motonet.fi/tuote/liitinrasi ... ct=48-7072
(ostin joskus setin näitä, jossa oli 1-nap - 6 napaisten välille valikoima erilaisia - mutta kun niihin en ole törmännyt 20 vuoteen, eli lienee menetetty syviin historiakerroksiin) (noikin on suunniteltu eristämättömän Abikon pihdeille)

Lohkon lämpötila-anturissa on yksinapainen tappi, vanhoihin tappiliittimiin ostin joskus aikoinaan tuollaisen, se lienee sama liitinkoko?
https://www.louis.eu/en/japanese-connec ... r=10032042

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 19, 2024 10:33 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 6
Paikkakunta: Helsinki
Tossa potilas, meinasin ottaa irti, mutta hieman hankalassa paikassa...


Liitteet:
kuva.jpg
kuva.jpg [ 333.22 KiB | Katsottu 665 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 20, 2024 11:57 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 19:49
Viestit: 530
Paikkakunta: Vantaa
Tein omaan ruiskuun juurikin tuon korvaavan, 2,2 kiloohm 0,2W ntn 2K2 vastusella, vanhan kaasuvaijerin alapäästä, lyhensin jenkaosaa , sahasin ryppäyksen pois, kaivoin sen vaijerinpään pois ja sahasin holea sinne alapäähän, juotin toisen karvan siihen ja pään umpeen, toinen karva ylöspäin ja siihen pätkä säijekuparia ja pyöreä japsiliitin tinalla pätkä kutistesukkaa ympärille ja tuubi liimaa tueksi reikään yläpäähän että kestää tärinän, semmon 100km ajettu, parempi tyhjäkäynti kylmänä ja tasasempi muutenki, minusta rauhoittui moottorijarrukin, paremmin jää tyhjäkäynnille, aiemmin sammuili välillä , asensin siihen 5 sylinterin ruuvin paikalle , mistä alipaine synkalle, vanhan jätin paikalle, kuvaa en osaa liittää tähän viestiin. jos kuvan haluaa , mun numero löytyy tiedoista.

_________________
Z 1300 Dfi -84

KZ 1300 B2 Touring -80


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com