Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 18:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Kesä 12, 2016 07:58 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 3
Paikkakunta: Helsinki
Onko tietoo, saako mistään? Temperature sensor 21176-1002.

Timppa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 12, 2016 18:39 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Tiukassa ovat. Tuo taitaa olla kyseinen jos siis kyse on eculle tietoa lähettävästä

http://www.ebay.com/itm/1984-Kawasaki-V ... qS&vxp=mtr

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 07:05 
Poissa

Liittynyt: To Heinä 14, 2011 12:52
Viestit: 3
Paikkakunta: Helsinki
juurinkin tuo... 100 € eikä takeita kunnosta... hmmm
80 luvun tekniikkaa, olis upeeta kun joku alan ihminen tutustuisi ko osaan ja tekis tän päivän version :uaa:
Timppa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 08:29 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
Tavallinen NTC-vastus? Joku mittaa arvon toimivasta resistorista +20 asteessa ja sitten Partcolta tms. euron vastus. Poraa tuon auki ja araldiitiilla vastus sisään. Toinen karva runkoon ja toinen ECUlle. Jos vakiokierre niin poraa pulttiin reiän ja liimaa sinne. Ei mitään rakettitiedettä.

Vaihtoehtona etsiä Motonetistä kotilon sensori jossa sama kierre ja vastusarvo. Joku jolla ehjä niin vois mitata paljonko on ohmeja kun lämpötila +20. Siitä tulee ostettavan vastuksen arvo.

Mikä tuolla vastuksella on vaivana?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 09:06 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Juu, kallis on. Eipä näitten käytettyjen osien kanssa voi oikein muuta kuin luottaa myyjän sanaan ja siihen että Ebay-toimintamalli karsii kusettajat.

Kuvassa olisi raamatun tiedot sensorin vastuksista. Kovasti kiinnostaisi itseäkin mahdollisuus korjailla näitä. Olisi itselle taas vaan ihan uutta toimintaa se...


Liitteet:
sensori.jpg
sensori.jpg [ 55.43 KiB | Katsottu 6451 kertaa ]

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 11:00 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
Kokeilisin tätä komponenttia


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 13, 2016 16:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko tuo ruiskumöhkön ECUn anturi, ilmeisesti sama osa ainakin osassa muita ruiskukavoja, luulen ainakin itsellä olevan, itse kokeilin tuollaisia helmimallisia NTC vastuksia, ostin muutaman erilaisella käyrällä olevan ja kokeilin kahta ääripäätä, mutta niissä ei ollut edes niin paljon eroa että olisi huomannut pers/korvatuntumalla.

Tuo on pirullisessa paikassa ainakin GPZ1100:ssa, eli tein kokeiluja myös laittamalla "helmen" pieneen kuparinpalaan (isohko rengasliitin-abiko), jonka kiilasin jäähdytysripojen väliin (kaksi johtoa, toinen maihin kiinni). Vesijäähyssä tietysti vähän eri tilanne.

Enpäs muista mitä speksejä oli minulla kokeilussa, mutta voisi olla jiikoon mainitsemakin, muistelisin tosin 2,5 kohm NTC:tä, mutta ei sellaisia ollutkaan siellä kaupassa mista ne ostin (elfalta ostin jokusen olikohan jotain euron luokkaa kipale nekin).

Yhteen tuollaiseen ylijääneeseen juuri törmäsinkin, olisikohan ollut kawan varaosissa, mutta taitaisi olla postimerkin hinta enemmän kuin osan arvo, mutta jos Turun seudulla olisi tarvetta, niin sen saa ihan ilmankin.

Minulla ihan samanlainen kävi myös imuilman lämmön mittaamiseen, lähinnä siinä tarkoituksessa ajattelin kokeilla että saako silla helposti jekutettua rikkaampaa/laihempaa seosta (en isommin kokeillut, kun ostetut oli liian kapealla haarukalla ja TPS:n käännöllä sai yllättäen seokset sopimaan ainakin kohtuullisesti myös etanoliseoksille). mutta enpäs kyllä muista enää oliko ne vain eri "kertoimilla" eli käyrän muodolla vai oliko ominaisvastuksiltaankin erilaisia (ne joita kokeilin).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 14, 2016 10:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Kyse on juurikin eculle tietoa antavasta anturista.

Mielenkiintoista. Varmaan pitää itse yrittää jossakin vaiheessa värkätä tämmöisiä, jos ei muuta niin varalle jos/kun alkuperäinen hajoaa. Ja jos sen nyt ihan onnistuu sössimään niin ecu sitten vilkuttelee, ainakin jos ei virta kulje...

Mites onko käytännössä merkitystä (lämmönjohtumismielessä) sillä että vastusosa on kosketuksessa anturin runkoon tai liimalla eristettynä rungosta?

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 14, 2016 16:58 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Julli kirjoitti:
Kyse on juurikin eculle tietoa antavasta anturista.

Mielenkiintoista. Varmaan pitää itse yrittää jossakin vaiheessa värkätä tämmöisiä, jos ei muuta niin varalle jos/kun alkuperäinen hajoaa. Ja jos sen nyt ihan onnistuu sössimään niin ecu sitten vilkuttelee, ainakin jos ei virta kulje...

Mites onko käytännössä merkitystä (lämmönjohtumismielessä) sillä että vastusosa on kosketuksessa anturin runkoon tai liimalla eristettynä rungosta?


Tuskin koneen anturissa suurempaa merkitystä, tietysti mieluummin lähelle metallia, että lämpö johtuu nopeammin, mutta mutuna kuvittelisin että epoksikin ihan kohtuullisesti lämpöä johtaa. Eli ainoa haitta joka siitä tulee olisi että anturi on hidas (viivettä siinä miten seuraa koneen lämpöä) mutta ei se kone ihan sekunneissa paljon muuta lämpötilaa, sen sijaan jos ilmalämpötila-anturin liimaa isolla välillä painavaan metallimötikään voi tulla isommin viivettä, mutta koskas tuo voisi haitata: talvella kun ajaa lämpimästä tallista pihalle ja ilman lämpötila muuttuu paljon ja nopeasti. (tietysti kesäaamuina kukkuloilla ja laaksoissa voi olla iso lämpötilaero, mutta harvoi sekään montaa astetta heittelee)

Aamulla katselinkin että Elfan paketissa oli kolmekin sellaista pikkuruista helmi NTC:tä, yhtä oli selkeästi kokeiltu ja tuo taisi olla moottorin lämpötilaan?

Mutta kaikki nuo pussissa olleet NTCt oli niin päin että huijaa koneen (tai ilman) olevan hieman lämpimämpi, eli huoneenlämmössä (enpäs mitannut lämpöä, mutta kohtuu lämpimässä 23..24?) antoivat noin vastusarvoja 1,75 kohm; 1,8 kohm ja 1,95 kohm. Tulkitsenkohan oikein että huijaavat noin kymmentä...+ astetta ehkä tuossa kohtaa. (eli vaikka lämpö on 20 C, niin ECU luulee että on 35 C) Eli nämä pikemminkin hieman laihentavat ruiskun seosta.

pari pienempää oli jotain tuon kaltaisia (katsotaan pelaako elfan rumat linkit):
https://www.elfadistrelec.fi/fi/ntc-vas ... &simi=97.5
ja isoin ohmeiltaan oli jotakuinkin tuollainen:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/ntc-vas ... simi=97.92


Niitä toisinpäin olevia NTC:tä tuskin onkaan jäljellä (Etanolille sopivampia)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com