Kuulostaa valitettavan tutulta. Tosin ilman tuota äänihavaintoa.
Tuolla vanha postini aiheesta. Epäilen että samasta asiasta saattaa olla kyse. Ketju ei kyllä todennäköisesti veny yhtäkkiä niin paljon että kiristimen varat häviäisivät, varsinkin kun yläratas on suht tuore, siis kulumaton.
Kumirissaa ei pääse kunnolla näkemään peilillä, siis sillai että voisi tehdä jotakin johtopäätöksiä (tietty jos paikat on ihan paskana niin sitten on eri asia...). Tila on ahdas, tavallinen "motonetpeili" ei mahdu (pienemmästä tuskin saisi sitäkään vähää selvää ja joka tapauksessa niskat ja aivot meinaa nyrjähtää kun yrittää tulkita peilin näkymiä ja sijaintia...) ja kun vielä ketju on rissan päällä niin sen tilannetta on mahdotonta hahmottaa. Riittävän ohuella letkukameralla ehkä voisi jotakin nähdä.
Mulla ei öljypohjassa ollut mitään merkkejä kumista kun sen aukaisin. Tosin se tapahtui vasta useiden tuhansien kilsojen jälkeen kun halusin tarkistaa öljypohjan "lietetilanteen". Mihin lie kumit hävinneet, olivatko jauhautuneet hienoksi jo irtoamisvaiheessa vai vasta kilsojen myötä
. Öljynoton siivilässä oli joitakin mustia kappaleita mutta niistä oli vaikea sanoa mitä ne olivat. Todennäköisesti kumia mutta ei sitä määrää mitä rissasta oli irronnut.