Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 00:42

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Syys 23, 2017 21:48 
Poissa

Liittynyt: Su Marras 30, 2008 20:53
Viestit: 92
Paikkakunta: Helsinki
Moi

itsellä on 16o tkm ajettu Möhkö, jossa on origaali takajarru. Ei enää oikein pitänyt ja vaihdoin taakse molemmat jarrumännät ja tiivisteet. Ei näkynyt silmällä vikoja tai vuotoja missään. Ei kuitenkaan taida alkaa pitämään. Sitä pientä tiivistettä en vielä ole vaihtanut, viimeinen keino? joka on allaolevassa linkissä osa no 430491004

Ring Seal6.5x11.5x2.2 Kz1300a4 1982 Usa Canada
https://www.cmsnl.com/kawasaki-kz1300a4 ... ml#results

Jarrupoljin ja kaikki siihen liiittyvät osat ovat lainassa Möhköstä jossa jarrut toimiin hyvin.

Eli lyhyesti jos itse jarrusylinteri on finaalissa mitään ei voi enää tehdä? Ja niitä ei saa mistään. Etujarruun saa paremmin kaikkia osia. Olen ajanut möhköllä 25 vuotta ja ajattelin ajaa vielä toiset 25 vuotta, mutta tuskin noilla jarruilla.

Etujarruja olen nähnyt, että niitä on otettu jostain toisesta pyörästä lainaan jonkinlaisten adaptereiden kautta.

Eli onko kukaan ottanut takajarruja lainaan jostain muusta pyörästä? Lyhentäisi omaa projektia ettei tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan.
Jos ei ole kukaan tälläistä projektia tehnyt, niin minä aloitan sen.
Nykyisen jarrurungon hyödyntäminen + adapterin väsäys + jokin sopiva ja yleinen takajarru + pidenpi jarruletku.

Ajattelin mennä nykyisellä jarrulevyllä, mutta voisihan senkin vaihtaa.

T Vesa

_________________
Terveisin Vesa
vesa1234@hotmail.com
Z1300 81 ja 82, GPZ 750 Turbo projekti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 23, 2017 22:11 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
Se 430491004 on noiden puoliskojen välinen tiiviste,jos ei siitä vuoda ulospäin ei kaipaa vaihtoa.
Minulla on kunnostettuja pääsylintereitä,se säiliö osa siihen on vaihdettu uusi sylinteri, (sisäputki)

Jos vika on siinä. niitä on kahta eri kokoa 16mm ja 14mm,touringissa pienempi minun ovat kaikki 16mm.


Liitteet:
20160120_065617 (Small).jpg
20160120_065617 (Small).jpg [ 61.6 KiB | Katsottu 10925 kertaa ]
20160120_065825 (Small).jpg
20160120_065825 (Small).jpg [ 59.28 KiB | Katsottu 10925 kertaa ]

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 24, 2017 13:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tarkoitatko pitämisellä ettei jarruta riittävän hyvin?

Huomasitko mitään ihmeellistä ilmatessa, eli varmasti kaikki ilmat saatu pois eikä jousimaista efektiä, poljin ottaa pienellä liikeradalla eikä vasta lopussa ja mäntä liikkuu myös takaisinpäin ilmatessa loppuun (eli pumppaa reilusti nestettä aika alusta lähtien) ja kun ilmausruuvin sulkee poljin pysähtyy napakasti eikä vajoa pikkuhiljaa.

Jos on kaksi saman laisin jarruin, kannattaa kokeilla vaikka ensin jarrupalojen vaihtoa (ja samalla kokeilee että sylinterit liikkuu painamalla sisään ja polkimella kevyehkösti ulos ja seurata missä kohtaa polkimen liikerataa noin tapahtuu) Noita paloja on kovin erilaisilla kitkakertoimilla, mutta kyllä niiden liukkaidenkin pitäisi lukita takapyörä ainakin kovalla soratielläkin tai märällä asfaltilla kokeiltaessa (ei paljon yli kävelyvauhdin, ettei tule isompaa korjattavaa...)

Ja helpottaa jos/kun voi vertailla polkimen ja satulan liikkuvuuksia toiseen yksilöön.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 25, 2017 09:10 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Tunnetusti yksi hyvä keino jarrujen parantamiseksi on teräspunosjarruletku ja kunnolliset sintratut jarrupalat. Jarruletkun saa teetettyä Hi-Flexissä ja jarrupaloiksi Strmilta EBC:n sintteripalat (mallinimi päättyy kirjaimiin HH). Ja jarrunesteeksi ei kannata laittaa kallista synteettistä vaan mineraalinen DOT4 käy paremmin. Nyt joku tietysti "rääkäisee", että jarrulevy ei kestä sintteripaloja, mutta kannattaa muistaa, että Kawan alkuperäiset palat ovat nimenomaan sintteripaloja.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 25, 2017 23:29 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Raato kirjoitti:
...Ja jarrunesteeksi ei kannata laittaa kallista synteettistä vaan mineraalinen DOT4 käy paremmin...

Mitä tarkemmin tarkoitit tuolla ja miksi kävisi paremmin? En ole ainakaan kuullut mistään ongelmista DOT 5.1:ssa eikä se niin kallista tai "synteettistä" ole, glykolin lisäksi siinä on boraatteja, mutta niin on DOT4:ssakin? En tiedä onko jollain valmistajalla sellaisia jotka eivät olisi sekoituskelpoisia, mutta minun tietämäni DOT 5.1:t on sallittu lisättäväksi myös DOT 4 ja DOT3 joukkoon?
Ennen (ja kai nykyäänkin) myytiin myös "korkeamman kiehumispisteen" DOT4:sia "racing" tms. joissa saattoi olla myös varsin korkea litrahinta.


Dot 3, 4, 5.1 ovat kaikki täysin tai osin glykoli pohjaisia ja sekoituskelpoisia, eikä niissä hirvittävää hintaeroa ole (ellei osta jotain MP/erikoismerkkiä ja oikein pieniä pulloja) Kauhean isoja pulloja ei ehkä kannata ostaa hyllyyn, mutta joissain etujarruissa menee joskus ilmatessa enemmänkin. Kannattaa laittaa pullon loppu etujarrujen nesteen vaihtoon mieluummin kuin hyllyyn. Aäilytys ja kosteuden imeytyminen ei nyt tosin niin dramaattisesti laske kiehumispistettä ja DOT5.1:ssä se on muutenkin 50...60 astetta korkeampi kuin Kawan aikaisissa vaatimuksissa, eli sen "märkä" kiehumispiste on aika lähellä kawan valmistusaikaisen DOT 3:n "kuivaa".

Sen sijaan sitä ihan toisentyyppista sekoittamiskelvotonta silikoninestettä DOT5 ei voi sekoittaa noihin toisiin ja järjestelmä pitäisi putsata täysin välissä (Noiden DOTtien numerointia keksittäessä ei ole ollut (maalais- tai mitään muutakaan)järkeä käyttäviä ihmisiä käytettävissä:
DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 sopii keskenäänkin lisättäväksi, DOT 5 ei sovi minkään muun joukkoon...)

)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 26, 2017 08:29 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Männä kesänä huomasin ettei takajarrussa ollut minkäänlaista tehoa ja poljin liikkui koko liikevaransa. Milloin lie olin jarrua viimeksi käyttänyt... Mielessä kuvittelin mukavaa tiivistejumppaa mutta kun nesteet olivat tallella eikä vuotoja näkynyt niin hätäpäissäni tein vaan ilmauksen (tai oikeastaan nesteen vaihdon). Ja kas kummaa, jarruteho palautui. Mistä lie ilmaa systeemiin mennyt kun edellisen nesteenvaihdon jälkeen jarru oli kuitenkin toiminut ok. Suosittelen huolellista ilmaamista. Ja ainakin Möhkön etujarrujen ilmaamisen kanssa on joillakin ollut hankaluuksia.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 26, 2017 09:56 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Harmaiden jarruhuolista johtuvien hiuksien vähentämiseksi suosittelen alipaineilmauslaitetta, joka maksaa muutaman kympin Biltemasta (edellyttää toki kompressorin). Lukemattomia nuoruuden tunteja, joita en koskaan enää saa takaisin, olen tuhlannut (turhiin) ilmaustoimenpiteisiin, jotka tuolla ratkeavat minuutissa. Hyvä että en ole lähtenyt täydellistä jarruremonttiakin tekemään.

Kirjoituksesta en ymmärtänyt ihan täysin, tarkoititko pääsylinteriä vai työsylinteriä (satulaa). Vissiin satulaa. Jos tosiaan meinaat lähteä satulanvaihtoon, niin ei kiinnikkeen tekeminen tai olemassaolevan kiinnikkeen muokkaaminen mikään Amerikan temppu teettää jossakin moottoripyöriä pakertavassa pajassa. Oman GPZ:ni takasatulan kiinnikkeen muokkasi paikallinen TIG-hitsaaja, kun piirtelin pahvinpalalle sopivat mitat ja poralilin itse lopputuotteeseen reiät. Syynä muutokseen oli muuttunut takavanne ja takalevyn koko.

Valitettavasti bolt on-satulavaihtoehdoista en osaa sanoa mitään.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 26, 2017 13:30 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
oojala kirjoitti:
Raato kirjoitti:
...Ja jarrunesteeksi ei kannata laittaa kallista synteettistä vaan mineraalinen DOT4 käy paremmin...

Mitä tarkemmin tarkoitit tuolla ja miksi kävisi paremmin? En ole ainakaan kuullut mistään ongelmista DOT 5.1:ssa eikä se niin kallista tai "synteettistä" ole, glykolin lisäksi siinä on boraatteja, mutta niin on DOT4:ssakin? En tiedä onko jollain valmistajalla sellaisia jotka eivät olisi sekoituskelpoisia, mutta minun tietämäni DOT 5.1:t on sallittu lisättäväksi myös DOT 4 ja DOT3 joukkoon?
Ennen (ja kai nykyäänkin) myytiin myös "korkeamman kiehumispisteen" DOT4:sia "racing" tms. joissa saattoi olla myös varsin korkea litrahinta.

Tarkoitin nimenomaan tuota DOT5 - unohdin DOT5.1:n olemassaolon kokonaan. ZG:ssä olen käyttänyt DOT4 ja ei ole ongelmia ollut edes pitkähkön alamäkilaskeutumisen jälkeen.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 26, 2017 15:57 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ok, ajattelin että kun noita sanoja "synteettinen" esiintyy joidenkin jarrunestepurkkien kyljessä ja joidenkin ei, siitä huolimatta ne kaikki ovat synteettistä tuotantoa myös DOT 3. Prosesseja on useampia, mutta glykoli on silti kai aina synteettinen tuote, usein nykyään eteenistä lähtöaineena, muttei milloinkaan saada suoraan esim. tislaamalla tms. vaan lähtöaineena on joku muu aine.

Mutta en tiedä voiko itse jarrusatulassa olla muuta sellaista vikaa kuin lähes täydellinen mäntien jumittaminen, joka aiheuttaisi jarruvoiman/pidon häviämisen?

Ilma tai jarrupalat voisi olla siis ennemmin syyllisiä tai pääsylinterin ongelmat?

Noita vaihdettaessa eniten taitaisi kiinnostaa mäntien halkaisija/pinta-ala. se lienee niinpäin että mitä pienempi pääsylinterin halkaisija, niin sitä suurempi jarrutusvoima saadaan aikaiseksi, muistelen että jossain kawassa oli myös noita pienempiä 14,? mm takajarrujen sylintereitä, mutta kiinnitysreiät lienee erilaiset. Jos taas satulaa vaihtamalla haluaa saada lisää voimaa, tarvitsee siellä päässä kasvattaa sylinterin läpimittaa (tai useampi sylinteri vierekkäin, pinta-alaa siis suuremmaksi). (Eli hydrauliikassa saatu paine on verrannollinen männän pinta-alaan, mitä pienempi pääsylinterin männän pinta-ala, sitä suurempi paine letkuun samalla poljinvoimalla, mutta myös vastaavasti pidempi liike. Satulan päässä vastaavasti mitä suurempi halkaisia, sitä suurempi voima samalla jarrunesteen paineella)

Mutta vuosikymmenien aikana on voinut sattua kaikelaistakin, joskus vanhat jarruletkutkin voivat käyttäytyä aivan oudosti, esimerkiksi jos sisimpi kumi on revennyt, letku toimii jopa suuntaisventtiilinä. Tosin ne joita on ollut, ovat toimineet niin päin että paine pääseen sylinteriin, muttei pois, eli jarru jää päälle...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 27, 2017 08:41 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Eroz kirjoitti:
...suosittelen alipaineilmauslaitetta...

Kyseisellä vimpaimella minäkin touhusin. Tosin Motonet-mallilla... Kun sillä on tullut sittemmin vaihdettua nesteet kolmeen autoonkin niin mielessä on käynyt että miksen tätäkin vempelettä ole hommannut jo vuosia sitten...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2018 14:49 
Poissa
Motorhead
Motorhead

Liittynyt: Ke Heinä 16, 2008 14:36
Viestit: 140
Tero k kirjoitti:
Se 430491004 on noiden puoliskojen välinen tiiviste,jos ei siitä vuoda ulospäin ei kaipaa vaihtoa.
Minulla on kunnostettuja pääsylintereitä,se säiliö osa siihen on vaihdettu uusi sylinteri, (sisäputki)

Jos vika on siinä. niitä on kahta eri kokoa 16mm ja 14mm,touringissa pienempi minun ovat kaikki 16mm.


Tero K:lta kysyisin tästä möhkäleen takajarrupääsylinteristä -> eli tuon sylinterin pitäisi vissiin jotenkin irrota siitä alumiinivalusta? Jos niin onko sulla tuollaista (16 mm.) vielä saatavilla?

Omassa tuo nyt auki ja olen heinon hionnan tehnyt (ei ollut paha) mutta jos sinne uuden saisi ei olisi paha sekään....

Saksan z1300.de myy tuohon mäntää tiivisteillä -> onko kellään havaintoo saako noita tiivisteitä erikseen? (muistelen kuulleeni että jonkun mallin etusylinterin korjaussarjasta saisi samanlaisen tiivisteen (tosin orig. takamännässä on siis 02 erilaista huulikumia...)

T. GTRwing


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2018 20:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
On valmiina,vanha vaihdossa.

Tero

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2019 22:01 
Poissa

Liittynyt: La Loka 21, 2017 16:46
Viestit: 17
GTRwing kirjoitti:

Saksan z1300.de myy tuohon mäntää tiivisteillä -> onko kellään havaintoo saako noita tiivisteitä erikseen? (muistelen kuulleeni että jonkun mallin etusylinterin korjaussarjasta saisi samanlaisen tiivisteen (tosin orig. takamännässä on siis 02 erilaista huulikumia...)

T. GTRwing


Nostelen tätä topikkia. Itse kun etsiskelin moottorin takapään öljyn vuotoa niin hokasin, että pääsylinteri näyttäs vähän tiputelleen jarrunestetttä ja alkoi kiinnostaa löytyikö niitä tiivisteitä? Mäntää tiivisteineen näyttää löytyvän tosta Saksan putkasta ja myös englannista. Enklannissa näytti olevan tiivisteitäkin, tosin melkein samaan hintaan kuin koko mäntä...

_________________
Oli miten oli mutta näin on!

Sekakäyttäjä; KZ 1300 -79, GPZ 900 -85 (vaihteisto prakaa), ZX10 -88 (pressun alla 15v), Pemari (matkalehmä) ja portti K1 sekä pikku Honta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 20:18 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
Niitä on kahta eri kokoa 14mm ja 5/8" eli 16mm. 14mm on touringin.


Liitteet:
20160120_065825 (Small).jpg
20160120_065825 (Small).jpg [ 47.36 KiB | Katsottu 9758 kertaa ]

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com