Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 19:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Loka 23, 2023 20:29 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Vanhojen kierretappien joukosta tuli perattua tuumaiset ja tuntemattomat pois, tuli mieleen keräilijäluonteena, toisen romu on toisen aarre: pitäisikö tarjota noita jollekin vai metallinkeräykseen (tai voiko niille keksiä uusiokäyttöä, kävi mielessä - voisiko noista hioa jyrsinteriä pehmeille materiaaleille, muovi, puu - mutta toisaalta mulla on jo "hyvä" jyrsinterä puulle - jos vain löydän sen...

Mitä raati sanoo, pitäisikö tarjota vanhoja brittipyöriä(/autoja) harrastaville vai hävittää ne äkkiä ja hiljaa, en edes tiedä/muista koska britit siirtyivät metrisiin kierteisiin vai ovatko edes kaikilta osin siirtyneet, ainakin 70-luvun Sunbeam oli kai pääosin tuumanitoituksella?
Nuo ovat noin 50 vuotta vanhaa perua, en tiedä kuinka arveluttavaa metallurgisesti, eli katkeaako helposti. Kourallinen 20...30 kpl, 3/16, 1/4, 5/16,3/8, 1/2 sekalaisia, joistain on koko setti, Thurmer-brändi. Aika karkeakierteisen oloisia, paitsi yksi 3/8 UNF, joka jotenkin näyttää melko tuoreelta muutenkin muihin verrattuna. Ainoa mahdollinen oma käyttö mikä voisi tulla kyseeseen olisi Briggs&Strattonin puutarhan koneet, kai ne yhä on Imperiumin mitoilla, voisi tuo UNF olla sitä perua? Kaikki noi oli tappeja, eli naarasreikiä voi kairata, tuumaiset neliönmuotoiset kierrepakat on jo hävitetty joskus aiemin.

Ja jos joku tarvitsee ihan pikkasia M3 tappeja, niin niitä oli kasassa "läjä" selkeästi yli oman nähtävissä olevan käyttötarpeen...

Laitetaan kuva oheen, ei "myynti-ilmoitus", mutta jos joku haluaa antaa vaikka jollekin jolla on jo kaikkea joululahjaksi, niin Turusta saa hakea (jätän tuon 3/8 UNF:n vielä itselle ja jälkipolville), kawoissa on vähemmän noita tuumasia tai M3:ia


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 30, 2023 10:22 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Lueskelin erilaisia kierteitä käsitteleviä nettisivuja ja aika vekkuleita sekoituksia niistä on saatu aikoinaan, ja osin nykyäänkin: ilmeisesti pääosin turvavöiden kinnityspulttina on edelleen jenkkien hienokierre 7/16 UNF oli autotehdas mistä maasta tahansa ja sytytystulppien kierteet on taas jenkkiautoissakin metrisiä. Ja tuo helkutin kameran pohjassa oleva omituinen kiinnityskierre on kanssa joku tuumanen kai niitä on muitakin esimerkkejä.

Jenkeissä tehtiin toisen maalilmansodan aikaan englantilaisia Roll-Royce Merlin lentokonemoottoreita Packardin tehtailla, pääosin englantilaisilla kierteillä (paitsi kaasarit), ilmeisesti UK-kierteiden kulma on hieman terävämpi (55/60 astetta), mutta muuten pystyisi kyllä vääntämään väkisin jenkkireikään vähän huonommalla pitovoimalla, mutta ainakin yhden pultin norminousu on lisäksi hieman eri noissa tuumamaissa (1/2" nousut 12/13 kierrettä tuumalla). Mutta ehkä vieläkin Brittein saarilla käytetään omia kierrestandardeja jossain tilanteissa? https://en.wikipedia.org/wiki/British_S ... _Whitworth ja sen seuraajat mutta virallisesti kai korvautunut ensin jenkkien käyttämillä Unified ja sittemmin metrisillä, erityisesti autoteollisuudessa. Mutta autoteollisuuttakin on monenlaista, Morgan harrastajat saattavat epähuomiossa kysellä mikä kierre on siinä-ja-siinä osassa, kun joka ainoassa autossa voi olla omansa metrinen tai UNF ja vanhemmissa autoissa myös Brittien BSF (Morganeita tehdään vieläkin uutena, kori puurungolla taottua alumiinipeltiä https://morgan-motor.com/)

Mutta helppojahan noi silti vielä on jos vertaa vielä millaisilla kierteillä ja liittimillä voidaan erilaisia letkuja tai vaikka putkia voi liittää toisiinsa.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com