Kawazi.Net
http://forum.kawazi.net/

ihme vehje
http://forum.kawazi.net/viewtopic.php?f=2&t=458
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  laho [ Pe Maalis 17, 2006 20:46 ]
Viestin otsikko:  ihme vehje

Ostin tässä jouluna vm-73 Kawa GA-2:n varaosapyöräksi. Osiltaan kokonainen. Tänään oli kevään lämpimin päivä ja kaihomielin ajattelin, että Z1000:n ääni täydentäisi hyvän päivän.
En raskinut raahata ulos, mutta pikkukawan otin ulos. Edellisen kerran
Kawan kone on pyörinyt vuonna 1991.
Tarkistin öljyt,laitoin uuden tulpan ja huljuttelin sisältä ruosteista tankkia
bensalla. Ja sitten uutta bensaa tankkiin ja härreguud toisella polkaisulla
Kawa pörähti käyntiin.

Taidanpa entisöidä tämänkin.

Laho

Kirjoittaja:  lewis [ Pe Maalis 17, 2006 23:55 ]
Viestin otsikko:  Re: ihme vehje

laho kirjoitti:
Kawan kone on pyörinyt vuonna 1991.


miksikäs se siitä menee, vaikka olis satavuotta sitten edellisenkerran pyörinyt...jos hyvin säilötty.. 8)

Kirjoittaja:  Mosanmasa [ La Maalis 18, 2006 10:55 ]
Viestin otsikko: 

Vähän asian vierestä mutta kerron kuitenkin. Meillä on ollut liiterin nurkassa kohta neljäkymmentä vuotta vanha järeä halkosirkkeli tyhjänpanttina. Veljen poika kehitteli ajatusta käyttää moottoria ja terän akselia kiillotuskoneen tekoon. Kaivoimme hökötyksen romujen seasta ja tuli mieleen kokeilla konetta. Työnsin harmaan voimavirtapistokkeen varovasti seinään ja komeasti lähti pyörimään pölypilven keskellä. Ps. suomalainen moottori

Kirjoittaja:  ästee [ La Maalis 18, 2006 15:41 ]
Viestin otsikko: 

¨mie eilen pöräytin malmin taas tulille ja katso? palo tulppa.. ja vaan 1500 ajettú.. panee miettimään et mikä sen tulpan polttaa?? mitä sille tapahtuu kun se palaa??

Kirjoittaja:  Del Tones [ La Maalis 18, 2006 15:54 ]
Viestin otsikko: 

liika bensiini + se että höräytellään käymään ja samutellaan melkein samantien ..ees taas

Kirjoittaja:  Jim Goose [ La Maalis 18, 2006 16:18 ]
Viestin otsikko: 

ästee kirjoitti:
¨mie eilen pöräytin malmin taas tulille ja katso? palo tulppa.. ja vaan 1500 ajettú.. panee miettimään et mikä sen tulpan polttaa?? mitä sille tapahtuu kun se palaa??


Tulpat eivät tunnu kestävän lyhyitä käyttöjä (perus NGK:t ainakaan) Kastumisen jälkeen niissä ei ole enää eloa, yleensä yksi neljästä pimenee ainakin. Pitäis pata vetää sen verran kuumaksi että tulppa pääsisi käyttölämpötilaansa. Käytännössä se saisi louskuttaa puoli tuntia, eikä joutokäynti taida olla paras tulpille muutenkaan, pitäis ajaa. Talvikäynnistelyt ei siksi ole oikein hyväksi, osasyy on myös syksyinen bensa, josta paras yty on jo haihtunut pois, ei ne tulpat kesällä enää poksahtele, vaikka olisikin lyhyitä pyrähdyksiä.
Itse tulpassa epäilisin kastumisesta johtuen eristeen hajonneen ja kipinä tulee jossain keskielektrodin ja eristeen juuriosassa, josta se ei riitä sytyttämiseen asti tai sitten on ikäänkuin oikosulussa (en ole kyllä mittaillut koskaan, pitäisi varmaan mitata jollain eristysvastusmittarilla, tulpassa jännite on jotain 10kV -50kV väliltä)
Joku sanoi tulppien elpyvän kun ne grillissä kuumentaa, mene ja tiedä, eipä ole tullut itse kokeiltua, vaikka noita vähän käytettyjä B8ES löytyiskin jokunen makkaranpaiston lomaankin kärytettäväksi.
Kerran pisti silmään NGK:n paketin kyljessä lentokoneen kuva ja henkselit päällä, oisko lentokone käytössä noita vastaavia tulppia parempilaatuisina sitten?

Kirjoittaja:  ästee [ La Maalis 18, 2006 17:33 ]
Viestin otsikko: 

täähän menee ihan kokkipuolelle kun on kurkkusoppaa ja grillatuja tuluppia ;D
niin minäkin oon ajatellu et se sieltä sisästä jotenkii vetää oikariin ja sieltä kautta runkoon tai sit et se tosiaan "katkeaa" sieltä sisältä ja kipuna ei vaan jaksa hypätä.. mutta taas herää kysymys että mikä sen sieltä katkaisee?? se elektrodihan on luokkaa millin puoltoista paksu ja se vaatii tosissaan ampeereita sulaakseen.. eli ei mene jakeluun.. ja toinen hassu juttu on se et joskus tulppa ei toimi paineessa mutta tulupanhatussa naputtaa nätisti... ihme juttuja on nämä.. henkimaailman juttuja

Kirjoittaja:  JIMJAK [ La Maalis 18, 2006 18:22 ]
Viestin otsikko: 

Tallissa tapahtuu: Eilen ja tänään käynnistelin ZL 1000 Eliminaattorin, Z 650 Kawan ja Tietysti Z1100 Spectren. Ah niitä saundeja ja pakokaasun käryä.
Spectre heräsi talviunesta kun käytti hanaa prime-asennossa ja räpsäytti starttinappia! :D

Muitten kans sai vähän vehdata, mutta sieltä ne alkovat heräileen kun vähä houkutteli. Kuumaksi pitää käyttää tosiaan joka kerta, olikohan se jotain 300c kun tulpista vasta karsta palaa pois. Eli monen peräkkäisen lyhyen talvikäynnistelyn jälkeen ei ihmekään jos tupat pimenee.

Mutta mitä toi valkoinen paska on mitä tulee taivaan täydeltä? Eikäs ajolaskuri näytä jo ajokautta?
:P

Kirjoittaja:  lewis [ La Maalis 18, 2006 18:46 ]
Viestin otsikko: 

ästee kirjoitti:
täähän menee ihan kokkipuolelle kun on kurkkusoppaa ja grillatuja tuluppia ;D
niin minäkin oon ajatellu et se sieltä sisästä jotenkii vetää oikariin ja sieltä kautta runkoon tai sit et se tosiaan "katkeaa" sieltä sisältä ja kipuna ei vaan jaksa hypätä.. mutta taas herää kysymys että mikä sen sieltä katkaisee?? se elektrodihan on luokkaa millin puoltoista paksu ja se vaatii tosissaan ampeereita sulaakseen.. eli ei mene jakeluun.. ja toinen hassu juttu on se et joskus tulppa ei toimi paineessa mutta tulupanhatussa naputtaa nätisti... ihme juttuja on nämä.. henkimaailman juttuja


omituisin juttu mitä mulla oli; yks pytty ei pelittänyt, kun ainoastaan,että nosti tulpanhattua sentin verran ja antoi kipinän räksyttää välissä.heti kun laittoi hatun paikalleen,niin ei räjähtänyt enää..sähkömiehet hoi! mikähän tuohon on selitys? :? korjaantui uudella tulpalla.

Kirjoittaja:  ästee [ La Maalis 18, 2006 18:58 ]
Viestin otsikko: 

omituisin juttu mitä mulla oli; yks pytty ei pelittänyt, kun ainoastaan,että nosti tulpanhattua sentin verran ja antoi kipinän räksyttää välissä.heti kun laittoi hatun paikalleen,niin ei räjähtänyt enää..sähkömiehet hoi! mikähän tuohon on selitys? :? korjaantui uudella tulpalla.[/quote]

sasmaa olen pohtinu minäkin ja mun johtopäätös on että se tulppa on menossa paskaks ja hakkaa runkoon,ja nyt kun nostetaan hattua ;D niin jännite alenee siinämäärin et se mielummin hyppää kärkien välissä se kipuna kun se ei jaksa tunkee läpi runkoon.. oonkhan lähelläkään oikeaa teoriaa??

Kirjoittaja:  VOGON [ La Maalis 18, 2006 20:24 ]
Viestin otsikko: 

Sytytystulpat on aina ollu vähän henkimaailman juttuja... :? :?
Ne on kuitenkin vain johtimia, tulpan sisällä ei ole oikein mitään... :? :? :shock:

Kiva avatar muuten... ästee

Kirjoittaja:  ästee [ La Maalis 18, 2006 21:54 ]
Viestin otsikko: 

VOGON kirjoitti:
Sytytystulpat on aina ollu vähän henkimaailman juttuja... :? :?
Ne on kuitenkin vain johtimia, tulpan sisällä ei ole oikein mitään... :? :? :shock:

Kiva avatar muuten... ästee


eiks oo?? :) pikkusen silimänruokoo,, niinku ei kawoissa olis

Kirjoittaja:  kawabata [ La Maalis 18, 2006 21:56 ]
Viestin otsikko: 

ästee, voisiko tuo naisesi vielä hieman riisuutua välillä, hehiö.

tulupat tosiaan pimenee näinä pimeinä talavi-iltoina pikakäynnistyksissä ja pikasammutuksissa. pitäisi käyttää pitkään ja mieluummin tehokäynnilläkin ajamalla kunnolla.

ne pimenee ihan merkistä riippumatta ja eikös ngk ole ihan hyvä tulppa, ainakin ne japanissa valmistetut?

toisin kuin champion tai jotkut muut.

Kirjoittaja:  ästee [ La Maalis 18, 2006 22:02 ]
Viestin otsikko: 

nää oli NGK:t.. vituttaa kun ihan uuet tulupat oli,, tai tulppa....mutta siiton kaui maksettava et kun jos haluaa kuulla sulosointuja näin talavella.. kouvolassa muuten joku jo aloitti kauden.. siwari jawalla pommitti...

Kirjoittaja:  ästee [ Ma Maalis 20, 2006 19:12 ]
Viestin otsikko: 

nyt minä tiedän mitä tapahtuu kun tulppa "palaa" ei se varsinaisesti pala, mutta kun raavitaan kylymiltään tulille ja annetaan tanakka ryyppy sille koneelle joka on kylmä niin se seos ei oikein pala siellä ja se vaan "hulmahtaa tosi rikkaalla liekillä ja sillon menee noke (joka johtaa sähköä) sen tulpan keskielektrodin ja sen vaipan väliin ja itseasiasa jokapaikkaan ja kipinä ei ees yritä hypätä kärjen välissä vaan pakenee sitä nokea myöten runkoon.. ja siks se tulpan kuumentaminen auttaa kun se noki palaaa pois.
sieltä sisältä ei siis pala mitään poikki vaan se on se noki... sanokaa mun sanoneen!"!

Kirjoittaja:  ritiavanne [ Ma Maalis 20, 2006 19:22 ]
Viestin otsikko: 

Joo mutta iriririrrididumit on nyt tilattu... katotaan kestäävättenkö paremmin arwo-kawan käynnistystaiteen sitte...
arvo-kawa = Z (kuutioilla ei niin väliä 8) )


IsoP

Kirjoittaja:  lewis [ Ma Maalis 20, 2006 20:09 ]
Viestin otsikko: 

ästee kirjoitti:
nyt minä tiedän mitä tapahtuu kun tulppa "palaa" ei se varsinaisesti pala, mutta kun raavitaan kylymiltään tulille ja annetaan tanakka ryyppy sille koneelle joka on kylmä niin se seos ei oikein pala siellä ja se vaan "hulmahtaa tosi rikkaalla liekillä ja sillon menee noke (joka johtaa sähköä) sen tulpan keskielektrodin ja sen vaipan väliin ja itseasiasa jokapaikkaan ja kipinä ei ees yritä hypätä kärjen välissä vaan pakenee sitä nokea myöten runkoon.. ja siks se tulpan kuumentaminen auttaa kun se noki palaaa pois.
sieltä sisältä ei siis pala mitään poikki vaan se on se noki... sanokaa mun sanoneen!"!


näin minäkin olen pähkäillyt..joten tuo "palaminen" lie vähän väärä termi. oikariinhan se männöö... saman tekee "kastuessaan" :wink:

Kirjoittaja:  Jim Goose [ Ma Maalis 20, 2006 20:41 ]
Viestin otsikko: 

Täytyy pitää reissussa mukana kertakäyttögrilliä ja repullista hiiliä, niin saa tulpat pelittämään rankkojen kylmäkäynnistysten jälkeen ;D

Kirjoittaja:  VOGON [ Ti Maalis 21, 2006 09:06 ]
Viestin otsikko: 

ästee kirjoitti:
nyt minä tiedän mitä tapahtuu kun tulppa "palaa" ei se varsinaisesti pala, mutta kun raavitaan kylymiltään tulille ja annetaan tanakka ryyppy sille koneelle joka on kylmä niin se seos ei oikein pala siellä ja se vaan "hulmahtaa tosi rikkaalla liekillä ja sillon menee noke (joka johtaa sähköä) sen tulpan keskielektrodin ja sen vaipan väliin ja itseasiasa jokapaikkaan ja kipinä ei ees yritä hypätä kärjen välissä vaan pakenee sitä nokea myöten runkoon.. ja siks se tulpan kuumentaminen auttaa kun se noki palaaa pois.
sieltä sisältä ei siis pala mitään poikki vaan se on se noki... sanokaa mun sanoneen!"!


Hmm.. Eli termi "nokeentuu" on sama asia...!! :idea:

Kirjoittaja:  ästee [ Ti Maalis 21, 2006 16:21 ]
Viestin otsikko: 

juuri näin!! ja oon huomannu et kun sen "palaneen"tulpan pesee benziinillä tai esim bräkleenillä ja vaikka eukon hammasharjalla ja puhaltelee paine ilmalla niin taas toimii!!

Kirjoittaja:  ritiavanne [ Ti Maalis 21, 2006 17:12 ]
Viestin otsikko: 

Nii ja muuten kaveri, jolta pyöräni ostin sanoi joskus elvyttäneensä kadonneen kipunan kuumioilema puhkuimella...
Että jossei grilliä ja hiiliä niin sitte gene ja gerni... ;D ;D :''

Kirjoittaja:  Kawasaki Zl [ Ti Maalis 21, 2006 18:54 ]
Viestin otsikko: 

ästee kirjoitti:
nyt minä tiedän mitä tapahtuu kun tulppa "palaa" ei se varsinaisesti pala, mutta kun raavitaan kylymiltään tulille ja annetaan tanakka ryyppy sille koneelle joka on kylmä niin se seos ei oikein pala siellä ja se vaan "hulmahtaa tosi rikkaalla liekillä ja sillon menee noke (joka johtaa sähköä) sen tulpan keskielektrodin ja sen vaipan väliin ja itseasiasa jokapaikkaan ja kipinä ei ees yritä hypätä kärjen välissä vaan pakenee sitä nokea myöten runkoon.. ja siks se tulpan kuumentaminen auttaa kun se noki palaaa pois.
sieltä sisältä ei siis pala mitään poikki vaan se on se noki... sanokaa mun sanoneen!"!


Muistatkos St sen kuvan Hankalasta, jossa näytän Lewisille kynsiviilaa hampaat irvessä?
Se juuri on oppitunti hiekkapaperisen kynsiviilan ensiarvoisesta tärkeydestä mopoilussa.(mahtoikohan oppi painua Lewisin kaaliin???)Se on nimenomaan tulpan kärkivälin putsaamiseen..
Nääs, kyllähän me tytöt nämä hommat tiedetään....siis miten poimitaan pimeä pytty takaisin toimintaan ;)

Kirjoittaja:  ästee [ Ti Maalis 21, 2006 20:11 ]
Viestin otsikko: 

nyt täytyy kyllä myöntää et en muista,, missähän mä olisin sen nähänynnä....

Kirjoittaja:  ästee [ Ti Maalis 21, 2006 20:14 ]
Viestin otsikko: 

eikunniijoo!! tuolla ;D juu aina pitää olla Mcgyver varusteet mukana ..

Kirjoittaja:  lewis [ Ti Maalis 21, 2006 20:48 ]
Viestin otsikko: 

Kawasaki Zl kirjoitti:

Se juuri on oppitunti hiekkapaperisen kynsiviilan ensiarvoisesta tärkeydestä mopoilussa.(mahtoikohan oppi painua Lewisin kaaliin???)Se on nimenomaan tulpan kärkivälin putsaamiseen..
Nääs, kyllähän me tytöt nämä hommat tiedetään....siis miten poimitaan pimeä pytty takaisin toimintaan ;)



ai painuko kaaliin.. :P johan toki! enpä itse ole tarttennu moista kuin kynsien viilaamiseen.ja vasurissa ne täytyy olla lyhyet,että skeba soi...oho,nyt alkaa vissiin menee OT. ;D

Kirjoittaja:  Kawasaki Zl [ Ke Maalis 22, 2006 06:32 ]
Viestin otsikko: 

ästee kirjoitti:
nyt täytyy kyllä myöntää et en muista,, missähän mä olisin sen nähänynnä....


Raato sen kuvasi, taitaa olla tuolla viimekesän reissukuvissa ;)

Kirjoittaja:  Raato [ Ke Maalis 22, 2006 07:27 ]
Viestin otsikko: 

Kawasaki Zl kirjoitti:
ästee kirjoitti:
nyt täytyy kyllä myöntää et en muista,, missähän mä olisin sen nähänynnä....


Raato sen kuvasi, taitaa olla tuolla viimekesän reissukuvissa ;)

Joo, siellä Hankalan puoleisissa kuvissa 2005

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/