Kawazi.Net
http://forum.kawazi.net/

Pohjolan vakuutus uudistus
http://forum.kawazi.net/viewtopic.php?f=2&t=96
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  KooJii [ To Joulu 22, 2005 17:17 ]
Viestin otsikko:  Pohjolan vakuutus uudistus

Poikkesin tänään (muutakaan tekemistä...) Pohjolassa jututtamassa tyttölöi :P että sais huhuilta siivet poikki, ja näin kävikin.
Eli tää painajainen useamman pyörän omistajille ei toteudu vielä niinkuin pelättiin...
Nää ns.vanhat voimassaolevat mp-vakuutukset pysyvät voimassa olevine sopimuksineen (seisonta-aika) toistaiseksi (saadaan kuulemma olla rauhassa ainakin parivuotta).
Uudistus eli kokeilu niinkuin neidit siellä sanoi koskee VAIN uusia vakuutuksia (1.1.2006alkaen).
Ja voipihan heitin kokeilukin siitä vielä lässähtää...
Luulempa että tää nykyversio pysynee koska ei suosi useamman omistajia :evil:

Tämä tieto tuli siis Hämeenlinnan konttorista

Kirjoittaja:  lewis [ To Joulu 22, 2005 17:28 ]
Viestin otsikko: 

juu..mäkin tsekkasin Pohjolan laskuria ja hämmästys oli suuri : kuutiotilavuus ei enää vaikuttanut mitenkään liikennevakuutukseen, eikä ikä myöskään..ja yllätyksekseni paljon puhuttu teho/paino suhdekin marginaalisen vähän..siis liikennevakuutukseen. eli nyt rahastetaan nimenomaan kaskoilla ja pienemmillä pyörillä ja sillä ,että ne kärsii jotka ei aja puolta vuotta
noin puolivuotta vanhan systeemin mukaan vastasi nyt uudistuksen jälkeen kokovuoden vakuutus summaa,kun ei voi enää laittaa seisontaan. kyllä ne yhtiöt huolen pitää siitä,että eivät ainakaa alenna tulostaan ;D

Kirjoittaja:  KooJii [ To Joulu 22, 2005 17:32 ]
Viestin otsikko: 

Niin.... täytyy vaan toivoa ettei uudistukset tosiaankaan "nuorenna" yli kahtakymmentä vuotta :'' Out law meno eli vit.. mitään vakuutuksia...

Kirjoittaja:  Jim Goose [ To Joulu 22, 2005 17:40 ]
Viestin otsikko: 

Näinhän se homma etenee. Ensin tuodaan ensisilmäisyllä edullinen könttähintainen kokovuoden vakuutus vanhan seisonta-ajallisen systeemin rinnalle, jonkun ajan päästä vanha systeemi siirretään siirtymäajan nimikkeellä pois käytöstä ja voila kaikki maksaa taas enemmän, hinnathan tarkistetaan siinä tilanteessa uudestaan.
Samahan kävi taannoisen bonusten siirron kanssa ajoneuvo luokasta toiseen. Oli näppärää siirrellä bonukset talvisin autoon ja keväällä takaisin pyörään, pääsivät vielä siinä sivussa nousemaan, kun ei tarvinnut kevät- ja syysliukaille pitää pyörää ajossa sen takia. Kaikki tämä tehdään tietysti jonkun hienon lakipykälä muutoksen nimissä kenenkään pystymättä vaikuttamaan.
Summasummarum, taas raha menee motoristin taskun sijasta vakuutusyhtiön taskuun.

Kirjoittaja:  jame [ To Joulu 22, 2005 17:44 ]
Viestin otsikko: 

lewis kirjoitti:
... kyllä ne yhtiöt huolen pitää siitä,että eivät ainakaa alenna tulostaan ;D


No aivan varmaan pitävät! Kyllä vakuutusyhtiöille raha kelpaa mut sitten kun sieltä sitä pitäis saada takas niin kaiken maailman lapuskoja pitää täytellä :(

Kertokaas sitten kokemuksia ketkä meinaa vaihtaa tähän "uuteen vakuutusmalliin".

Kirjoittaja:  lewis [ To Joulu 22, 2005 17:55 ]
Viestin otsikko: 

en tiedä itkeäkö vai nauraa kun lukee Pohjolan mainos tekstiä:"nyt voit ajaa läpi vuoden, ei enää tartte ilmoittaa seisontaan ....maksu painottuu kesäkauteen.." Heh...totta helvetissä se painottuu kesäkauteen! ja monikohan meista ajelee "läpi vuoden"! OK , sitten kun ilmasto lämpenee semmoset 20 astetta ;D joten kylläpä on osattu vääntää ovelasti noi mainoislauseet...oikein sieppaa :evil:

Kirjoittaja:  Raato [ To Joulu 22, 2005 19:58 ]
Viestin otsikko: 

lewis kirjoitti:
juu..mäkin tsekkasin Pohjolan laskuria ja hämmästys oli suuri : kuutiotilavuus ei enää vaikuttanut mitenkään liikennevakuutukseen, eikä ikä myöskään..ja yllätyksekseni paljon puhuttu teho/paino suhdekin marginaalisen vähän..siis liikennevakuutukseen. eli nyt rahastetaan nimenomaan kaskoilla ja pienemmillä pyörillä ja sillä ,että ne kärsii jotka ei aja puolta vuotta
noin puolivuotta vanhan systeemin mukaan vastasi nyt uudistuksen jälkeen kokovuoden vakuutus summaa,kun ei voi enää laittaa seisontaan. kyllä ne yhtiöt huolen pitää siitä,että eivät ainakaa alenna tulostaan ;D

Enpä nyt tiedä onko tuo teho/painosuhteen vaikutus niin marginaalisen vähän GT:n maksu n. 120 eur ja Turbon 190 eur. Ja tuosta edullisuudesta 2 pyörän omistajalle sen verran, että se riippuu mihin vertaa. Verratkaapas kustannuksia, jos pidätte 2 pyörää koko kesän liikenteessä vanhalla systeemillä ja sitten uudella systeemillä. Meikäläisellä tuo on ainakin realistinen vertailu, koska GeeTee ja Turbo on siksi paljon erilaisia luonteeltaan. Turbo on omiaan sellaiseen lähiseudun räppäilyyn, mutta matkapyöräksi siitä ei oikein ole - ja GeeTeen osalta nuo jutut menevät juuri päinvastoin. Joutuisin siis ilmoittelemaan vakuutusyhtiölle lähes päivittäin kumpi peleistä on milloinkin liikenteessä - ei hyvä! Itse siis otan mielihyvin vastaan tuon Pohjolan uuden systeemin.

Kirjoittaja:  jiikoo [ To Joulu 22, 2005 20:02 ]
Viestin otsikko: 

Joo, mutta toisessa mopossa 70% ja toisessa 20%.... Jos sais molempiin samat bonarit niin mikäpä ettei, mikäpä ettei... 8)

Kirjoittaja:  Raato [ To Joulu 22, 2005 21:18 ]
Viestin otsikko: 

jiikoo kirjoitti:
Joo, mutta toisessa mopossa 70% ja toisessa 20%.... Jos sais molempiin samat bonarit niin mikäpä ettei, mikäpä ettei... 8)

No niin, tein pikkuista tieteellistä vertailua. Lähtötiedot: 2 pyörää eli GT 20 %:n bonuksilla ja Turbo 70%. Pohjolassa liikennevakuutukset maksavat yhteensä 440 eur ja silloin saan ajaa kummallakin pelillä vaikka vuoden jokaisena päivänä. Vanhalla systeemillä If:ssä liikennevakuutukset maksavat yhteensä 1355 eur vuodessa eli 112,92 eur kuukaudessa. Jos nyt ajatellaan, että ajan 6 kuukautta vuodessa, vanhalla systeemillä vakuutuksiin menisi 677,50 eur. Eli toisin sanoen tämä uusi Pohjolan systeemi tulee minulle halvemmaksi, kun kummatkin pelit on liikenteessä koko ajokauden ja ajan sillä pelillä, joka sopii juuri sen hetkiseen tilanteeseen ja fiiliksiin.
Toki myönnän, että uusi systeemi ei oikein sovi niille pyörille, jotka seisovat koko vuoden kilvissä kuten meikäläisellä vanha GT ja C3. No, vanhan GT:n tulen poistamaan rekisteristä ja C3:n tod.näk. myyn Ilmajoelle rakkaalle serkulleni.

Kirjoittaja:  kapsu_zx10 [ Pe Joulu 23, 2005 09:50 ]
Viestin otsikko: 

Joo, mä siirsin myös hetimiten molemmat pyörät (zx-12r ja se-aito-oikea zx-10) Pohjolan vakuutuksiin (IF:stä). Mulla sama "ongelma" kuin raadolla, eli ajan välillä toisella pyörällä ja sitten taas joku päivä toisella. Myös tuo matka-ajo vaimoke päällä sujuu hiukkasen helpommin kympillä, jossa matkustajalla jopa mukavat tilat : )

Lisäksi vaimoke alkaa kawailemaan ensi keväänä (jos kortin saa), jolloin molemmat pyörät välillä yhtäaikaa ajossa. Eli käytännössä tuo Pohjolan vakuutustarjous tässä tilanteessa varsin hyvä. Vielä kun huomioi, että tänä vuonna mun vika ajopäivä oli 9.12.2005 ja eka taisi olla 1.4.2005, niin kyllä mulle on etua tuosta, että vakuutukset ovat koko vuoden voimassa ; )

Tässä kahden pyörän-kahden auton loukossa jouduin keksimään uusia kikkoja vakuutusmaksujen alentamiseksi, ja niitähän sitten löytyikin roppakaupalla. Esim. pyörän haltijaksi vaimokkeen isä Laukaasta (aika halpa paikkakunta), oman iskän bonukset käytössä kalliimmassa härpättimessä (ei ihan uutta - vaan jo vuodesta 1989 ; ) ja MP-touring Finlandin jäsenyys, jolloin kaskoalennus IF:ssä 48 %.

kapsu
zx-12r vm. 2000
zx-10 vm. 1988

Kirjoittaja:  Mr.Saki [ Pe Joulu 23, 2005 10:09 ]
Viestin otsikko: 

Kuvitellaan ihan kuvitteellinen tilanne uudemmissa pyörissä jossa kaskoakin käytetään.
Henkilö on sattunut ostamaan vaikkapa Heinrichiltä Berliinistä 140kW pyörän joka on siellä rekisteröity olemaan 72kW
Sittenpä mopottimen tuo Suomeen ja edelleen rek. otteessa killittää tuo 72kW (mitä se yhtään epäilemättä tietysti onkin, on se...) Tuo Pohjolan vakuutus antaa ihan kelposummaisen vakuutusehdotuksen.
Sittenkin jos sitä vertaa ifin vakuutukseen jossa Touringin jäsenyys pudottaa kaskon vakuutusmaksun lähes puoleen.
Vaikka niinhän tuossa tulee käymään kuten Goose kirjoitti, että hinnat tarkistetaan taas kun kaikki on siirtyneet tuohon systeemiin, seisonta-ajat jää historiaan.

Kirjoittaja:  Raato [ Pe Joulu 23, 2005 10:24 ]
Viestin otsikko: 

Mr.Saki kirjoitti:
Vaikka niinhän tuossa tulee käymään kuten Goose kirjoitti, että hinnat tarkistetaan taas kun kaikki on siirtyneet tuohon systeemiin, seisonta-ajat jää historiaan.

Pahaa pelkään minäkin - saattaa käydä niinkin, että vanhan systeemin hinnat tarkistetaan ensiksi, jotta porukka siirtyisi uuteen systeemiin. :''

Kirjoittaja:  Mosanmasa [ Pe Joulu 23, 2005 10:29 ]
Viestin otsikko: 

Muitakin jippoja näyttävät yhtiöt kehittelevän. Tapiolasta ilmoittivat hintojen vaihtelevan joitakin prosentteja omistajan iän mukaan. Ikäiseni ei pääsääntöisesti ole enää mihinkään hommaan sopivanikäinen mutta mainittu porrastus oli ikäiselleni se edullisin.

Kirjoittaja:  kawa [ Ke Joulu 28, 2005 12:11 ]
Viestin otsikko: 

kävin kans kysyyn Pohjolan vakuutusta. nyt vakuutus on Nordeassa joka
on ollut ainoa :? josta on saanut laskun kerran kuussa suoraveloituksena.
Nordea , Kawa 900 R -86 , 1202 e. vuosi, osakasko 86 e.eli noin 1286 e.
elikkä 100 e. kuussa,mutta Pohjolan vakuutus typy laski että sama mopo
olis 510 e. osakasko 90 e. :shock: tekee siis 600 e. vuosi on puolet säästöö.
pohjolastakin saa suoraveloituksen kerran kuussa se tekis 50 e. taas puolet
halvempi. Bonus Nordea 3 kk. nousu . Pohjola puoli vuotta, mut mitäs se taas
haittaa kun pyörä on vakuutuksessa koko ajan.Ainkin minä rupeen harkitteen
josko siirtäis Pohjolaan :P eli mitä pitempi ajokausi ,sitä suurempi säästö :jump:

Kirjoittaja:  lewis [ Ke Joulu 28, 2005 12:45 ]
Viestin otsikko: 

oottakkaa nyt vähän hyvät Kawahtaneet! muut yhtiöt antaa varmasti vastineensa Pojolalle kevään aikana..eihän tässä vielä kiirettä, kilpailu voi koveta asiakkaista. 8)

Kirjoittaja:  Mosanmasa [ Ke Joulu 28, 2005 12:59 ]
Viestin otsikko: 

Kunhan ei kuten katsastusalalla, maksut nousseet noin 50 % kun saatiin alalle kilpailua. (lehdestä luin)

Kirjoittaja:  jiikoo [ To Tammi 05, 2006 20:07 ]
Viestin otsikko: 

Tuli tänään vastaus tarjouspyyntöön: GT750 (+20%) 440e, kotilo (+15%) 460e ja Z1100 (+70%) 168e sekä lappu jolla hyväksyn tarjouksen... no way! Kotilon ja isonmopon voin hyväksyä, mutta EN laita geeteetä ympärivuotiseen.. pitänee mennä tiskille korjaamaan mokoma...

Kirjoittaja:  Jim Goose [ To Tammi 05, 2006 20:49 ]
Viestin otsikko: 

jiikoo kirjoitti:
Tuli tänään vastaus tarjouspyyntöön: GT750 (+20%) 440e, kotilo (+15%) 460e ja Z1100 (+70%) 168e sekä lappu jolla hyväksyn tarjouksen... no way! Kotilon ja isonmopon voin hyväksyä, mutta EN laita geeteetä ympärivuotiseen.. pitänee mennä tiskille korjaamaan mokoma...


Laita GT:n seisontaan vuodeksi ilman osakaskoa lukkojen taa, ei tuu kustannusta ollenkaan vakuutusyhtiöltä. Jos et pidä kuin myynti tarkoituksessa, ei tarvi pitää vakuutuksessakaan, kilpi silti pysyy, vanhalla zydeemillä..

Kirjoittaja:  jiikoo [ To Tammi 05, 2006 20:53 ]
Viestin otsikko: 

Niin teenkin. Huvittavaa tuossa on se, että GT (myös Z1100) ja kotilo on periaatteessa samanarvoisia nykyään.. teho/paino -suhde rules..

Kirjoittaja:  KooJii [ To Tammi 05, 2006 21:21 ]
Viestin otsikko: 

Se olis kowa juttu jos Suamesta löytyis edes yks henkilö wak.yhtiöistä joka ei olis lyäny päätäsä puuhun ja joka ajais tänne samallaista asiaa ku Norjassa eli waikka olis 10 rätkää nii silti maksettas waa yhrestä saata.a...
Eli ne 9 muuta on maksu wapaita.
Enpä ole wieläkään nähny herraa joka ajais samalla aikaa kahrella pyärällä...

Kirjoittaja:  jiikoo [ To Tammi 05, 2006 21:36 ]
Viestin otsikko: 

KooJii kirjoitti:
Enpä ole wieläkään nähny herraa joka ajais samalla aikaa kahrella pyärällä...


Arto N**** ? 8) :? :shock: :P

Kirjoittaja:  Jim Goose [ To Tammi 05, 2006 21:40 ]
Viestin otsikko: 

KooJii kirjoitti:
Se olis kowa juttu jos Suamesta löytyis edes yks henkilö wak.yhtiöistä joka ei olis lyäny päätäsä puuhun ja joka ajais tänne samallaista asiaa ku Norjassa eli waikka olis 10 rätkää nii silti maksettas waa yhrestä saata.a...
Eli ne 9 muuta on maksu wapaita.
Enpä ole wieläkään nähny herraa joka ajais samalla aikaa kahrella pyärällä...


Eikös Englannissa moinen vakuutus ole ollut jo jonkin aikaa, siellä ei syystä paljon pyöriä lainailla, kun pyörän omistaja on vakuutettu ajamaan vain omalla pyörällään/pyörillään.

Kirjoittaja:  Mosanmasa [ To Tammi 05, 2006 22:04 ]
Viestin otsikko: 

Mä olen jo pitkään löpissyt KooJiin esittämän vakuuttamismallin puolesta. Tapa sopisi myös tuonne autopuolelle, sillä voihan tulla lyhyitä tarpeita vaikka pakulle. Jos olisi ikäänkuin vakuutus valmiina, voisi kulkuneuvoja ostaa ja myydä tarpeen mukaan. Nykyään vaadittavat vakuutukset jarruttavat tehokkaasti heräteostoksia.

Kirjoittaja:  jiikoo [ To Tammi 05, 2006 22:11 ]
Viestin otsikko: 

Henkilökohtainen liikennevakuutus olisi kowa sana, kasko tietenkin kulkinekohtainen koska [palaa|rosvo vie] voi mikä vaan. Mutta se, että vain yhdellä ajetaan...

Kirjoittaja:  Tero k [ Pe Tammi 06, 2006 08:01 ]
Viestin otsikko: 

Australiassa taisi olla sellainen käytäntö auto puolella, että kahdessa ajoneuvossa saa käyttää samaa rekisterikilpeä. Maksut meni suuremman auton mukaan, ja liikkeelle lähdettäessä vaihdettiin kilpi käytössä olevaan ajoneuvoon.Toimis varmaan moottoripyörissäkin.

Kirjoittaja:  Mr.Saki [ Pe Tammi 06, 2006 18:35 ]
Viestin otsikko: 

KooJii kirjoitti:
Se olis kowa juttu jos Suamesta löytyis edes yks henkilö wak.yhtiöistä joka ei olis lyäny päätäsä puuhun ja joka ajais tänne samallaista asiaa ku Norjassa eli waikka olis 10 rätkää nii silti maksettas waa yhrestä saata.a...
Eli ne 9 muuta on maksu wapaita.
Enpä ole wieläkään nähny herraa joka ajais samalla aikaa kahrella pyärällä...


Yksi henkilö ei taida riittää.
http://www.tfmk.com/forum/viewtopic.php ... sc&start=0

Katellaan nyt keväämmällä mitä muilta yhtiöiltä on tulossa, kaikilta yhtiöillä tuntuu noita muutoksia tulevan.

Kirjoittaja:  Jim Goose [ Ma Tammi 23, 2006 17:43 ]
Viestin otsikko: 

MP-näyttelyyn kuulemma tulossa If vastaava zydeemi, saapa nähä onko hintakilpailu alkanut sitten ?

Kirjoittaja:  KooJii [ Ma Tammi 23, 2006 18:46 ]
Viestin otsikko: 

Toiwottawasti edes yksi vakuutusyhtiö suosii useamman pyörän omistajia...

Kirjoittaja:  Mosanmasa [ Ma Tammi 23, 2006 19:43 ]
Viestin otsikko: 

Luulisi olevan firmoille edullista suosia monen pyörän omistajaa.
Teoreettinen tilanne: omistajalla 100 pyörää, eikös sille sadannelle kannattaisi antaa vakuutus melkein ilmaiseksi kun ei omistaja kuitenkaan ehdi sillä ajamaan kuin kerran pari kesässä. Mitä enemmän pyöriä sitä vähemmän kilsoja ja vaaratilanteita per pyörä. Tää on mun matematiikkaa, vakuutusmatematiikka menee varmaan jonkun muun opin mukaan.

Kirjoittaja:  rosso [ Ke Maalis 15, 2006 14:53 ]
Viestin otsikko: 

Soittelin ifiin eilen.

Liikennevakuutus pysyy ennallaan. (muuttuu 01/07)

Kaskovakuutukset muuttuvat.

Maksan tällähetkellä n.100 e/ pyörä osakaskoa.

uusi hinta n.45-50 e/pyörä. Eli satku säästyis uudella mallilla vuodessa.


Pikkuhiljaa muutkin saavat hintoja uudentyyppisille vakuutuksille...

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/