oojala kirjoitti:
Ei osaa sanoa, mutta öljyn vaikutus on ainakin kohtuuhelppo todeta seuraavassa öljyn vaihdossa, kokeilee täyttää suosituksen mukaista viskositeettia ja määrää, jos ei vaikutusta, niin sitten vika muualla. Välttää tietysti hurjia kiihdytyksi/kierroksia/keulimista ettei kiertokangen laakeri kärsi. Jos totetaa ettei vaikuta, niin sen jälkeen voi laittaa paksumpaa ja enemmän. Aika harva normikäytössä kai Suomessa tarvitsee 20W alkuisia öljyjä, no Suomen kesät voi olla lämpimiäkin, mutta toisaalta jos halutaan kuuman pään viskositeetti 50 taitaa rajoittaa muut edulliset märkäkytkimille sopivat öljyvaihtoehdot aika olemattomiin.
Mutta toisaalta jos samaa öljyä ja samoja määriä on laitettu ennenkin, niin mikä on muuttunut? Kai kytkimen toiminnassakin voi jotain olla mutta mihin vaikuttaisi lämpeäminen? Kytkinnesteitäkään tuskin liian usein vaihdetaan, mutta ensin kannattaa tarkistaa ainakin määrä, jos on liian vähän voi kytkimen liikerata lyhentyä (ei kahvan vaan työsylinterin) ja ilmakupla liikkua mukana ja usein työsylinteri alhaalla kerää myös kaikkea moskaa, eli voi vaatia huoltoa ja putsausta.
Kiitos kommenteista! Nyt vaihdoin kytkin- ja jarrunesteet, ja oli tietysti aikakin. Kyllä noiden vaihteiden kanssa pärjää, ja seuraavaksi kokeilen tuota oikeaa öljymäärää ja jotain laadukkaampaa öljyä.