Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Touko 05, 2024 14:10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jakoketjun kiristin
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2006 20:01 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 21:03
Viestit: 56
Paikkakunta: Tuusula
Kumpikohan parempi käytössä manuaali/jousikuormitteinen.
Ajattelin tehdä manuaalikiristimen ettei kävis niinku viime kesänä.
Meni meinaan venat ja männät vastakkain ei onneksi vääntynyt
kuin pari venaa . Oon kuulut että manuaalikiristin estäis moiset ongelmat?.
Kuinkahan kireelle pitää ketju kiristää? onko olemessa joku ohje momentti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2006 22:03 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3401
Paikkakunta: Nurmijärvi
Riippuu mikä kone sulla on käytössä. Onko nokkaketju rulla- vai rivimallinen. Eri koneissa paikat laittavat hanttiin eri tavalla kiristettäessä nokkaketjua, siksi ei voi antaa mitään momentteja.
Manuaalinen kiristäjä on varmatoimisempi, tosin se vaatii enemmän säännöllistä huoltoa(kiristämistä) kuin automaattikiristin.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2006 16:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 21:03
Viestit: 56
Paikkakunta: Tuusula
Joo se pyöränmalli unohtu laittaa se on z650f2.
Kuin usein ketjun kireys kannattaa tarkistaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2006 16:27 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Kannattaa tehdä manuaalisen kiristäjän pultin päähän reikä ja sit vaikka toinen siihen kiristäjän kiinnitys pulttiin ja laittaa varmistuslanka ettei löysäänny itsestään, eihän siihen mielestäni kannata lukitettakaan laittaa jos joutuu säätelemään :idea:

Säätää sit ku rupee rallattamaan / itse tarkastelen aina kun teen remppaa eli muutaman tonnin välein 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2006 17:49 
Poissa
ShowMan
ShowMan
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 12:02
Viestit: 2620
Paikkakunta: Hattula
JAMPPERI:kun teen remppaa eli muutaman tonnin välein

Ei siis remppaa vaan huwinwuoks tarkastuksia :mrgreen: ...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2006 20:00 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
noh.,,,tästäkin mä taas heitän kommentin :'' toki manuaalinen on varma,mutta jos alkuperäinen (cross wedge)on huollettu eli puhdistettu ja rasvattu huolella, niin ainakin mulla on toiminut hyvin. jos täysiltä kierroksilta nopeesti sulkee kaasun,niin voi olla että nokkien massavoimat saattaa iskeä huonon jousikuormitteisen kiristimen taaksepäin...ihan vaan mielenkiinnosta oliko sulla Eeppi millainen kiristin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2006 20:14 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
lewis kirjoitti:
noh.,,,tästäkin mä taas heitän kommentin :'' toki manuaalinen on varma,mutta jos alkuperäinen (cross wedge)on huollettu eli puhdistettu ja rasvattu huolella, niin ainakin mulla on toiminut hyvin. jos täysiltä kierroksilta nopeesti sulkee kaasun,niin voi olla että nokkien massavoimat saattaa iskeä huonon jousikuormitteisen kiristimen taaksepäin...

Mulla taas ei - vaikka kuinka olisi puhdistettu, rasvattu, rukoiltu jne. Toimiva vaihtoehto tuohon olisi joko APEn manuaalikiristin (KT1000) tai Klasmon teettämä APE-kopio (12049003Z). Tuo viimeksimainittu on melkeinpä parempi kuin APE, ihme kyllä. Tuollaisen manuaalikiristäjän kanssa vaan olla tarkkana, ettei kiristä nokkaketjua liian kireälle eli kiristämistä ei saa tehdä avaimen kanssa vaan näppivoimat riittää ja lukitusmutteria kiristettäessä pidetään toisella avaimella vastaan. Kaikki korjaussarjat tuohon alkuperäiseen kiristäjään kannattaa unohtaa, koska niillä on yksi ominainen piirre: ne eivät toimi yhtään sen paremmin!

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2006 23:41 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Testasin automaatti kiristintä ja vaikka koneistettiin se "kartio" eli siis se liuska osa, kun kädellä ontoi pienen mokun niin se jäi pohjaan mitä ei pitäisi taphatua ! Mutta sillonhan siitä tulee manuaalinen kiristin ;D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2006 05:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 21:03
Viestit: 56
Paikkakunta: Tuusula
Vaihdoin viimekesäisen venttiili rempan jälkeen uudet tangot ja jouset.
Semmosen stormin "korjaus sarjan" ja mulle jäi vähän semmonen kuva
että ei toimi jää just jumiin jos vähän ketjua tönäsee. Joten otan varman päälle ja kopioin apen/klasmon kiristimen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2006 07:15 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1439
Paikkakunta: Karkkila
JiiVeellä näyttäis olevan vielä myynnissä tuo kiristin keskariin. Ostakaa pois kuleksimasta kun halvalla saatte.. :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2006 13:17 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3401
Paikkakunta: Nurmijärvi
Vanhemmissa isoissa Zetoissa 79-80 oli automaattikiristin mallia tanko, joka menee läpi laakerin, joka on kartioholkissa ja sen tarkoitus olisi vain antaa löysiä toiseen suuntaan, eli ketjun löysyessä se kiristää jousivoimalla tankoa eteenpäin ja laakeri lukittuu taas estämään takapakin mahdollisuus tangolle.
Aikaa myöten tuohon tankoon tulee laakerin kuulien valssaama ura ja laakeri ei enää pysytykkään lukitsemaan kovempaa takaisinpäin työntöä, joka aiheutuu esimerkiksi kovassa moottorijarrutuksessa jolloin kampuran massat alkavatkin jarruttamaan nokka-akseleita ja ketjunkiristimeen kohdistuu melkoinen paine ketjun kiristyessä. Tässä tilanteessa kiristin painuu hetkeksi kasaan, ketju löystyy huomattavasti ja huonolla tuurilla ketju voi päästä hyppäämään rattaalta keskipakoisvoiman heittäessä ketjun pussille, aiheuttaen nokkien ajoitukseen heiton ja pahimmillaan liikkvat osat, mäntä ja venttiili pääsevät kontaktiin keskenään.
Venakoppaa avatessa ketju on tietysti jälleen automaatti kiristimen ansiosta kireällä, mutta jako on mennyt poskelleen.
Manuaalikiristimessä tälläistä ei pääse tapahtumaan ja on siten turvallisempi käytössä, vaatien toki säännöllistä kiristelyä aika ajoin.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2006 14:31 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
onko mahdollista että vanhemman mallisissa rullaketjulla toimivilla päässee hyppäämään yli? moniriviketjulla varustetussa z1100a:ssa ei tuo onneksi ole mahdollista, sen verran lähellä ketju kulkee seinämää. :) tsekattu on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2006 15:04 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3401
Paikkakunta: Nurmijärvi
lewis kirjoitti:
onko mahdollista että vanhemman mallisissa rullaketjulla toimivilla päässee hyppäämään yli? moniriviketjulla varustetussa z1100a:ssa ei tuo onneksi ole mahdollista, sen verran lähellä ketju kulkee seinämää. :) tsekattu on.


Ikävä kyllä pääsee pyörähtämään kampuran rattalta jopa käsin konetta pyörittäessä. Kokeiltu on. Rullaketju on aika paljon pitempi kuin riviketju ja se kulkee monen rullan avustuksella kampuralta nokalla ja toiselle nokalle.

Seuraava taas ei liity topikkiin, mutta tuli mieleen flashbäkkinä:
Nuorena miehenä joskus koneeseen avauksen yhteydessä vaihdoin Kalles Motorilta hommatun nokkaketjun ehjänä sisään motin avauksen yhteydessä ja hieman ihmettelin sen melko tiukkaa otetta ohjurirullaa vasten testatessani. Kasailin siinä motin nippuun ja rupesin laittamaan ajoitusta kohdilleen, niin huomasin ettei se Kallelta hommattu ketju istukkaan nokkapyörän rattaalle kuin 1/4 rattaan verran ja sitten alkaa hyppäämään hampaalle! Ketjun jako ei ollutkaan oikea johtuen erikokoisesta rullakoosta, jota tuossa oli käytetty alkuperäiseen verrattuna, perskele taas oli paskaa tavaraa..
Eikun kiiruusti Sumekolle hakemaan uusi vitja ja Jämeriltä niitattava lukko ja taas tallille. Kallen virivitja poikki ja sama Sumekon ketjulle ja kallen ketjulla vetämään alkuperäisosaa koneeseen, jätin laittamatta sivulevyn jatkokseen ja rupesin vetämään kampuran kautta uutta peliin, kunnes kampuran kohdalla pääsi liitos irti ja siinä molla oli toisessa kädessä Kallen ketju ja toisessa Sumekon ketju ja liitin! Siinä vaiheessa alkoi hymy muuttua kiroiluksi ja kylmät karpalot valuivat pitkin otsaa, mites nyt sitten..Konettahan en pura!
Kokeilin Sumekon ketjua tajota kampuralle pyörittäen käsin kampuraa ja joka kerta se ketju alkoi lähtemään toiselle kierrokselle ja kone jumiin. Vitsit vähenivät ja mielessä kävi jo kaikki koko pyörän kääntämisestä ylösalaisin ja kaikki mahdolliset kikat mitä mieleen tuli. Lopuksi tarjosin Kallen huonosti istuvaa ketjua kampuralle ja viimein sain sen menemään kampuran pohjakupin ohi ja näin ketjun pään pilkistävän vapaana öljypohjaa kohti, eikun rautalangalla kiinni päästä ja sain pään viimein nokkien tasolle, HUH! Mikä helpotus se oli koneen purkuun verrattuna vaika aikaa paloikin runsaasti operaatioon. Nyt sitten kunnon liitos Sumekon ketjuun ja varovainen veto uusiksi ja johan se onnistuikin viimein. Ketjuun liitos paikalleen ja taas homma eteni finaaliin nopeasti ja Kawa kehräsi kuin mouruava kissa tyytyväisenä ja matka taas jatkui.
Tarkkana saa olla noiden tarvikeosien kanssa että sopivat oikasti paikoilleen, tuossakin ketjussa oli vain yhden kirjaimen ero loppuosassa alkuperäiseen verrattuna ja se tarkoitti rullan halkaisijaa, jälkeenpäin tutkittuna.

Näinhän se on että ennen koiralta kusi loppuu kuin Kawa-mieheltä konstit, ja jos konstit loppuu otetaan kikat käyttöön.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 18, 2006 20:38 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 17:27
Viestit: 3
Paikkakunta: Noormarkku
jiikoo kirjoitti:
JiiVeellä näyttäis olevan vielä myynnissä tuo kiristin keskariin. Ostakaa pois kuleksimasta kun halvalla saatte.. :P


Eipä ole enää myynnissä, kohta ei ole mitään syytä laittaa osamyynti-ilmoitusta uusintakierrokselle kun täällä muut hoitaa mainostamisen ;D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 19, 2006 01:14 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 10:28
Viestit: 20
Paikkakunta: Kokkola
JiiVee kirjoitti:
jiikoo kirjoitti:
JiiVeellä näyttäis olevan vielä myynnissä tuo kiristin keskariin. Ostakaa pois kuleksimasta kun halvalla saatte.. :P


Eipä ole enää myynnissä, kohta ei ole mitään syytä laittaa osamyynti-ilmoitusta uusintakierrokselle kun täällä muut hoitaa mainostamisen ;D

Ja sehän vain on positiivinen asia :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: no niin
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2006 22:36 
Poissa

Liittynyt: Ke Helmi 15, 2006 22:49
Viestit: 31
Paikkakunta: Pohojammaa Laihia
Meikä sen lupautui ostamaan sen JiiVeen kiristimen ja niin käytiin että posti on sen nyt kadottanut :evil: Siis pehmustettu kirje postin käsittelyn jäliltä revenneenä saapui postilootaan päiväpostin mukana ja kiristin ties missä. Eli jos ei löydy tota kiristintä mistään postin paikoista niin kertokaapas mistä kaupasta tollasen nyt sitten saapi ostaa :?: :roll:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com