Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 06:59

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 01:27 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
meinaan kun kovin laiskasti starttaili eilettäin. oli vähän ladattukin keväällä, mutta ihan hilkulla lämpimänäkin oli, että jaksoi startata, piti neljä kertaa yrittää. onneksi hommasin akun huoltoliikkeen kautta, tutun, saattaa saaha jopa uuen. nyt on latingissa ja kattoo kuinka jaksaa huomenna pyörittää. meinaan mihinkään pitemmäle ei viitti suunnitella jos on virtavajausta tiedossa vetopyörässä.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 20:30 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 22:31
Viestit: 141
Paikkakunta: Helsinski
Niin kävi täälläkin. Ihan uusi patteri, viime kesänä hankittu, käynnisti koneen maaliskuussa, huhtikuussa enää rele naksahteli. Edellisellä kerralla kone lähti hyvin käyntiin ja kävi pitkään. Sitten ei sähvöä menny sisään enää laturilla tippaakaan. Edellinen akku käynnisti kahdeksana vuotena joka kerralla ilman lisälatausta aina ja helposti. Uusi akku auttoi hymyilemään. Jotain kautta tuli sitten keuhkoputken tulehdus ja ajot jatkuvat joskus... :kuume:

_________________
Drive carefully - most drivers are caused by accident


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 20:43 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 13:23
Viestit: 302
Paikkakunta: Haukipudas
mulla 29.4.2010 ostettu kiinanpaska akku ja ei juuri inahdakkaan 2 päivän seisotuksen jälkeen :hammer:
ja vuoden takuu prkl on kyllä vimppa halpisakku minkä ostan :kk:
pidetty kun sairasta p***ua
latasin kerran kuussa koko talven

_________________
Eliminators burn rubber!!!
ZL 900 -85, ZL 900 -86 2987ml on it
Buying a Harley is like paying 3000$ for a 13" black and white TV, then telling people with LED screens to get a "real" tv


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 21:22 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2008 20:13
Viestit: 182
Paikkakunta: Lappeenranta
Joo akkujen(kin) laatu heikentyny reippaasti vuosien saatossa, Kaikenmoisissa koneissa nuo sippailee just tuon vuoden kahen välein, yhessä vanhassa raktorissa on varmaan 20+ vuotta vanha ja vielä pelaa, vaik se on aina talvet seisonu eikä oo ees ladattu..

Käppänään tuli uus viime keväänä, vartalainen, kattoo nyt miten pitkään se jaksaa, muutamia lataus/purkusessioita menneenä talvena ja ainakin vielä pelaa.

Kannattaa tosiaan laittaa vaik joku lamppu syömään se akku talvella joitakin kertoja ja sit latailla täyteen, pelkkä lataus ei sitä pidä läheskään silleen hengissä kuin kulutus/lataus, eli se käyttö mihin on hän tehtykin.
Pulssilaturilla tommosia saa joitakin tekohengitettyä henkiin, tavan laturi ei siihen pysty.

_________________
-Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä- 863

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 21:26 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
No joskus iskee tuurikin, Bilteman perusharmaa huoltovapaa versio akusta, loka-marraskuusta huhtikuuhun lataamatta ja napista käyntiin, pari kertaa ensin virrat päälle, että bensapumppu tekee tehtävänsä. Väittävät vielä että tuo ruiskuelektroniikka ei tykkäisi käynnistyä jos jännite notkahtaa liikaa, mutta auttaa toisaalta kun ei tarvitse ikinä pitkään sahata... Oliskohan kolmas vuosi (vai neljäs)
(jäi vähän talviremontitkin väliin, kun ajattelin ettei tämä lumi nyt varmaan vielä maassa pysy :), säilytystila oli sitten hieman plussalla pysyvässä tallissa jonka viileys varmaan auttoi latingin säilymisessä)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 10:21 
Poissa

Liittynyt: To Syys 11, 2008 12:19
Viestit: 186
Paikkakunta: Pori
No eipä olla ainoita akkuongelmien kanssa, isoilla pojillakin on samat murheet:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/puolustusvoimat_moittii_sisun_kuorma-autojen_laatua_2577498.html

_________________
Kawasaki Zephyr 1100 -94
Kawasaki ZXR 750 H2 -90
Kawasaki ZXR 750 H1 -89 (tosin ilman moottoria...)
Kawasaki Z1300 -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 25, 2011 21:32 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
no vähän lohduttaa kun harmaissakin jo akut hyytyy.. vai olisiko syytä huolestuakin.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 28, 2011 03:14 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Paroni kirjoitti:
Joo akkujen(kin) laatu heikentyny reippaasti vuosien saatossa, Kaikenmoisissa koneissa nuo sippailee just tuon vuoden kahen välein, yhessä vanhassa raktorissa on varmaan 20+ vuotta vanha ja vielä pelaa, vaik se on aina talvet seisonu eikä oo ees ladattu..

Käppänään tuli uus viime keväänä, vartalainen, kattoo nyt miten pitkään se jaksaa, muutamia lataus/purkusessioita menneenä talvena ja ainakin vielä pelaa.

Kannattaa tosiaan laittaa vaik joku lamppu syömään se akku talvella joitakin kertoja ja sit latailla täyteen, pelkkä lataus ei sitä pidä läheskään silleen hengissä kuin kulutus/lataus, eli se käyttö mihin on hän tehtykin.
Pulssilaturilla tommosia saa joitakin tekohengitettyä henkiin, tavan laturi ei siihen pysty.


Samaa mieltä akkujen laadusta. Nykyään ei taida oikein mikään perinteisen tekniikan lyijyakku olla sellaista tasoa että siitä kannattaisi maksaa enemmän mitä Biltemalaisesta, niin autossa kuin mp. Ite kyllä ostin kans just Vartan, kun johtavia merkkejä ja löytyi Stormin sivuilta samalla kun tilasin muita osia. Pitäisi kai jaksaa se akku ottaa aina sisätiloihin talveksi, kun muu ei tunnu auttavan.

BTW, yksi asia mikä voi aiheuttaa sitä että akkujen kestoikä "näyttää" huonontuneen, että jos käyttää liian tehokasta laturia. Pyörän akun levyt alkaa taipuilla lämmöstä jos sitä ladataan auton laturilla.

...ja sitten vielä korjaus: Lyijyakkua EI pidä yrittää elvyttää tai pitää kunnossa purkamalla sitä. Lyijyakku ei pidä syklisestä käytöstä, päinvastoin mitä kehittyneemmät akkutekniikat. Lyijyakku "tykkää" siitä että se pidetään jatkuvasti täydessä varauksessa "kiehuttamatta" kuitenkaan sitä liialla virralla.

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 28, 2011 19:30 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 12, 2007 16:18
Viestit: 21
Paikkakunta: Tuusula
Joo, akkujen laatu on heikentynyt alkaen vuodesta 2008,jolloin lyijynhinta hypähti taivaisiin. Silloin piti tehdä akkuja mahdollisimman halvalla ja ainoa ratkaisu näytti olevan akkujen keventäminen, joka näyttää jatkuvan tänäpäivänäkin. Akkuja on kevennetty noin 20%, ja silloin ei kyllä varauskyky riitä vuosikausia, jos akkua säilytään lämpöisessä talven yli ja huoltolataukset laiminlyödään. Muuten Suomessa myytävistä mp-akuista varmaankin 90% tehdään tänäpäivänä kiinassa, luki siinä sitten varta tai yausa. Toisilla merkeillä on parempi laaduntarkkailu kuin toisilla.

_________________
GTR-91
Mukavaa menoa tuulessa ja tuiskussa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 02, 2011 23:23 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
GTR-91 kirjoitti:
Joo, akkujen laatu on heikentynyt alkaen vuodesta 2008,jolloin lyijynhinta hypähti taivaisiin. Silloin piti tehdä akkuja mahdollisimman halvalla ja ainoa ratkaisu näytti olevan akkujen keventäminen, joka näyttää jatkuvan tänäpäivänäkin. Akkuja on kevennetty noin 20%, ja silloin ei kyllä varauskyky riitä vuosikausia,.


tuo olikin mulle uusi tieto, se selittäisikin akkujen huonontumista ihan selkeästi. onko tuohon keventelyyn jotakin linkkiä? tuskinpa tehtaat kehuvat huonontaneensa varauskykyjä lyijyä vähentämällä, mutku olis joku vertailu esim. akku vm. ad 2008 vs 2009...

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 30, 2011 09:29 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 16, 2005 18:11
Viestit: 356
Paikkakunta: Tervola
Minä taas, lataisin akun täyteen ja nostaisin sen ulos pakkaseen.(tai pakastimeen)
Siis irrallaan, ilman et mikään syö virtaa.
On paras tapa säilyttää akkua.

_________________
I'm blonde, so hwat?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 30, 2011 09:42 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 16:50
Viestit: 889
Paikkakunta: Niinijoki
Tästä akun säilyttämisestä pakkasessa:

Missä miinusasteessa akkuneste jäätyy? Akkunesteessä on rikkihappoa, tislattua vettä ja mitäpä vielä? Miten vahva happoliuos se on? :eitajuu: Ilmeisesti lataus muuttaa ko. nesteen koostumusta jotenkin, eli täydessä latingissa olevan akun akkunesteen jäätymispiste on matalampi (siis kylmempi), tyhjän akun korkeampi. Onko? :eitajuu:

Kokemuksia asiasta sen verran, että säilytin auton akkua ladattuna talven ulkovarastossa->akkuneste oli jäätynyt ja sitten tietenkin halkaisi sulaessaan koko akun kotelon :axe: . Oli sitten vissiin purkautunut itsekseen. Helpolla kun en mitään usko. piti sitten kuitenkin kokeilla, josko toimisi vielä. Ei toiminut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 30, 2011 11:53 
Poissa

Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 20:49
Viestit: 5
Akkukokemuksia lisää:
Mulla on sama akku ,Yasa-merkkinen, talvella Skiidossa ja kesällä Kawassa.
Akku on yli neljä vuotta vanha skidoon alkuperäisasennusakku.(tammik.-07)
Ja pelittää edelleen loistavasti.
Eli akut tykkää että niitä käytetään samoin kuin kawat tykkää että niillä ajetaan


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2011 23:42 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Kawasaki Zl kirjoitti:
Minä taas, lataisin akun täyteen ja nostaisin sen ulos pakkaseen.(tai pakastimeen)
Siis irrallaan, ilman et mikään syö virtaa.
On paras tapa säilyttää akkua.


Kyllä sitä virtaa vaan syö koko ajan jokin. Akun sisäinen resistanssi. Kyllä se itsensä purkaa. Pakkasessa kun säilyttää, niin varaustilasta on pidettävä jatkuvasti huolta, koska varauksettomanahan neste sisällä on vettä ja siis jäätyy ja taivuttaa kennolevyjä ellei halkaise koko akkua. Minusta paras tapa lyijyakun talvisäilytykselle on lämpimät sisätilat, älykäs ylläpitolaturi ja omistaja huolehtimassa, että ei kennot pääse kuivamaan, jos on perinteinen lyijyakku. (sisätiloissa muistettava, että latauksessa akusta vapautuu vetyä, eli paikan pitäisi olla jotenkin ainakin tuulettuva)

Kun akku on täynnä, se neste akussa on sitä vahvaa happoa mitä sinne tungetaan uutena. Kun varaus menee kohti nollaa, niin tuo neste laimenee vedeksi. Näin se toimii. Ominaispainomittarit on just viritetty asteikoltaan siten, että sillä näkee onko se happoa vai vettä. Happo ei jäädy suomen olosuhteissa.

Sitten on vielä levyjen oksidoituminen, jos matalassa varaustilassa säilytetään...

Vaikka ehkä tän perusteella näyttäis että tiedän akuista ainakin jotain, niin voin lohduttaa, että en minäkään niitä silti saa kunnialla talven yli säilymään. Pahimpia on ollut, kun on oksidoitumisen tai levyjen vääntymisen seurauksena mennyt kenno tai pari oikkariin. Ei meinaa laturi jaksaa puskea tarpeeksi jännitettä että pyörä kävisi senverran että pääsis 8 kilometrin matkan kotiin...

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 17, 2014 10:04 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Motonetin Euroglobella on nyt viisi kesää ajettu ongelmitta. Otin sen taas hyllyyn talvisäilöön ja kokeilin ladata mutta eipä se käytännössä latausta vastaan ottanut. Joten siitä päättelin ettei huolta ole akun suhteen :eitieda: . Onhan akun perään tullut vähän katsottua, siis että nesteet on viivojen välissä, talvisin pari kolme kertaa on latausta tarjottu ja mopon lataussähkölinja on huollettu jottei ainakaan latausvirran puutteeseen akku kuole. Liekö näillä toimilla sitten ollut positiivinen vaikutus kestoon. Tai sitten on käynyt vaan hyvä munkki ja sain kestävän yksilön... Todennäköisesti se nyt sitten tilttaa ensi kesänä mahdollisimman sopimattomaan aikaan ja paikkaan :tuota: .

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 24, 2019 21:21 
Poissa

Liittynyt: Su Touko 11, 2008 20:13
Viestit: 182
Paikkakunta: Lappeenranta
Paroni kirjoitti:
Joo akkujen(kin) laatu heikentyny reippaasti vuosien saatossa, Kaikenmoisissa koneissa nuo sippailee just tuon vuoden kahen välein, yhessä vanhassa raktorissa on varmaan 20+ vuotta vanha ja vielä pelaa, vaik se on aina talvet seisonu eikä oo ees ladattu..

Käppänään tuli uus viime keväänä, vartalainen, kattoo nyt miten pitkään se jaksaa, muutamia lataus/purkusessioita menneenä talvena ja ainakin vielä pelaa.

Kannattaa tosiaan laittaa vaik joku lamppu syömään se akku talvella joitakin kertoja ja sit latailla täyteen, pelkkä lataus ei sitä pidä läheskään silleen hengissä kuin kulutus/lataus, eli se käyttö mihin on hän tehtykin.
Pulssilaturilla tommosia saa joitakin tekohengitettyä henkiin, tavan laturi ei siihen pysty.



Tänään se sitten tuo Vartalainen vaihtui, vielä viime talvena pyöritti jopoa hienosti, vaikkei oo latailtu juurikaan. Mutta nyt sitten sippasi selkeästi.. veikkaan, jos olisi tullut ylläpidossa pidettyä, se ois edelleen ihan priima. No, nyt tuli Yuasa tilalle, sitä aion kyl ylläpidossa pitää jatkossa, katotaas mihin asti se vie.

_________________
-Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä- 863

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 25, 2019 19:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
Minulla 2014 hankittu akku ja vielä toimii,vettä piti lisätä ja latasin vielä erikseen täyteen.Toissa keväänä oli tyhjä mutta lataus ja siitä asti pelannut.Paikoillaan talvet sisällä.
Melkein kaikkiin akkuihin (normi) voi lisätä vettä.

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 27, 2019 15:52 
Poissa

Liittynyt: To Elo 03, 2006 07:16
Viestit: 367
Paikkakunta: Vantaa
Mulla SRV-Zephyrissä 2008 Markku Kuittisen Akkuliikkeestä hankittu akku. Talvisin ylläpitolatauksessa. Raato tarkasti vonat viime huollon yhteydessä : 12,4 V, hyvin tuntuu pelittävän. KotiloChryslerin -97 alkuperäinen akku kesti lähes 13 vee. Vanhassa vara tai virta parempi !

J

_________________
... Eiiiku mä vaan ajan näillä....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 29, 2019 03:03 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Euroglobe todettu "ZG1200-akkutesterissä" kovin lyhytikäiseksi. Nyt testattavana Motobatt AGM akku, joka toiminut loistavasti - ainakin toistaiseksi :moto:

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 29, 2019 14:05 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Huhti 22, 2006 23:01
Viestit: 596
Paikkakunta: Masku
Mulla ei ole Biilteeman osakkeita, mutta pitääpä taas kehua.
Hyvin on pelannut 14Ah:n akku Art 80-271. Talvella ollut Lidlistä ostettu ylläpitolaturi satunnaisesti käytössä. Akku on ollut aika kovilla sikäli, että NGK:n tulpat pimenneet omia aikojaan ja onhan sitä pitänyt sahata akku tyhjäksi ennen kun tultat tarkistaa. :puna:

_________________
Ride and Let Ride...
Z1000 A2 1978


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 30, 2019 08:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Saattaa olla osin tuuristakin kiinni, minulla oli 2 (tai oikeastaan kolme, koska eka meni pian takuuseen) Bilteman MP-akkua ja ne osoittautuivat suurin osa aika kehnoiksi, eka hajosi jotenkin sisäisesti (joku kisko tms murtui, antoi jännitettä mittarilla katsottuna, mutta kun laittoi avaimesta virrat päälle jännite tippui ja akun sisältä kuului "porinaa") Toinen kesti noin vuoden (kaksi kesää) eikä jaksanut enää kunnolla startata, kolmas toimi useamman vuoden, mutta siinä oli ja kasvoi koko ajan sisäinen vuotovirta ja piti ladata usein, varmaan sen takia sitten yksi kenno menetti jännitteensä.

Mutta nämä oli kaikki myös edellistä mallia, eli harmaalla muovikotelolla.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 03, 2019 13:25 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Huhti 22, 2006 23:01
Viestit: 596
Paikkakunta: Masku
kävin kurkkaamassa ja toi mun akku näyttää olevan musta. Aikaisemmin mullakin hajos yks harmaakoteloinen Bilteman akku, mutta otin sen omaan piikkiin, kun lataussäädin oli myös hajonnut.

_________________
Ride and Let Ride...
Z1000 A2 1978


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 03, 2019 14:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Yksi Bilteman mustakin meni vajaassa kesässä (viime kesänä). Ei ihan selkeää vikaa, mutta loppukesästä (ja juuri ladattunakin ulkoisella laturilla) se pyöritti hyvin vaivaisesti ja paljon hitaammin kuin pienempi 5 vuotta vanha Bilteman akku (sekin musta). Mutta se oli moposkootterin 5...7 Ah, (12 V). Vaihtoivat mukisematta takuuna uuteen (Tosin vaihtotiskilla sattui olemaan joku kesäapulainen, joka ei edes testannut akkua). Uudelle tein vaihtaessa sitten pienen täristystestin, se tippui näpeistä reilun metrin korkeudelta betonilattialle - eikä mennyt edes kotelo halki, mutta se on silkkaa tuuria, jos olisi mennyt kulma tai reuna edellä, olisi varmasti haljennut.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com