Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Huhti 25, 2024 08:52

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Äänenvaimentimen sisältö
ViestiLähetetty: Ke Kesä 15, 2011 17:22 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 14:56
Viestit: 105
Paikkakunta: helsinki
Mitä mahtaa olla perusvaimentimen sisällä?
Kun erikseen on myynnissä semmoisia huiluja minkä voi jälkikäteen asentaa vaimentimeen niin vaimentako se jos sisällä ei ole mitää muuta?
Mulla kz1000 on siistit käyrät ja vaimentimet ulkoisesti, Ei yhtään ruostetta ja kromit kiiltää) mutta molemmissa vaimentimissa helisee kamat sisällä. Jos siis tyhjentää irtohelyt sieltä niin voiko se huilu riittää vaimennukseksi jos semmoisen laittaisi tilalle?

terho

_________________
454 LTD -1984
1000 LTD - 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 15, 2011 17:57 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Mulla on tonnin zetassa avattu putket takapäästään ja pantu sisälle uudet romut. Päältäpäin ei kukaan arvaakkaan, mutta perästä tietty asia käy ilmi, kun on kromit kadonneet päätyä sulkiessa. Se mitä sisälle on laitettu, ei ole tiedossani, mutta itse veikkaan että joku normaali varaosavaimennin, mikä sinne mahtuu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 16, 2011 12:48 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 14:56
Viestit: 105
Paikkakunta: helsinki
Eli ei siis pelkkää huilua vaan esimerkiksi kokonainen tämmöinen mikä näkyy linkissä?


http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... tall-type/

_________________
454 LTD -1984
1000 LTD - 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 16, 2011 16:02 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
En usko että vaimentimeni olisi ihan tuollaista syönyt sisäänsä, mutta jos käy (mahtuu), niin miks ei. Luulisin että omien putkieni kuorien alla piilee joku motonetin, tai bilteman "pinaton" vielä edullisempi ohut äänenvaimennin, mutta tietoa tämä ei ole.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 03:03 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Olisiko noissa vanhemmissa orkkisvaimentimissa muuta sisällä kuin (reikä)putken pätkiä ja (reikä)peltiä joilla vaimennin on matkaltaan osastoitu ja joissa pakokaasut kierrätetään? Liekö nämä hapantuneet irti kun kolisevat. Tämmöisen nimi taisi olla kammiovaimennin.

Absorptiovaimentimessa vaimentimen päästä päähän kulkee suora reikäputki tai huilu. Lisäksi vaimenninkuoren ja putken/huilun "välitila" on useimmiten täytetty vaimenninvillalla, lasi-/kivivillalla tai joku lienee laittanut teräsvillaakin (taitaa vaan palaa pois helposti...). Tämmöisen ääntä vaimentava teho jäänee pääsääntöisesti heikommaksi kuin ehjän osastoidun. Toisaalta äänenlaatu on muokattavissa esim villan määrällä, laadulla ja vaimentimen pituudella sekä paksuudella (eli siis villan määrällä)

Pelkällä huilulla äänet kyllä kovenevat eikä villatkaan hirveästi auta, suodattavat määrästä riippuen korkeampia taajuuksia pois.

Motonetin verkkokaupan kautta ainakin saa tilattua reikäputkea jos oma värkkääminen kiinnostaa. Marteliuksen verrkokaupassakin on mutta paksuudet taisivat alkaa 2 tuumasta.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 07:14 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 14:56
Viestit: 105
Paikkakunta: helsinki
Ehkäpäminun olisi järkevää vaihtaa suoraan uudet vaimentimet niin jäisi tuo virittäminen pois.

Mitkähän mahtaisi olla edullisesta päästä maltillisilla äänillä varustetut vaimentimet, mitkä kävisivät suoraan KZ1000 B4 ltd 1980 malliin missä on B1 1977 kone?

terho

_________________
454 LTD -1984
1000 LTD - 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 07:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Elä vaan sitten hävitä niitä orkkis tuubeja, vaan myy ne vaikka minulle, niin askartelen niistä orkkisnäköiset toimivat vaimentimet joskus, kun jaksaa kehtaa ja kerkiää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 08:19 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
KZ 1000 LTD eli B-malli on varustettu alunperin Jardinen 4-2 putkella. Osat eivät ole yhteen sopivat Euroopan mallin tai jenkkien perusmallin putkiin. Kyseessä on siis tarvikeputki, juuriputkisto on erilailla tehty, kuten myös vaimentajatkin, vain vaimentajan kiinnikkeet rungossa on samalla kohtaa. :ope:

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 17:15 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 14:56
Viestit: 105
Paikkakunta: helsinki
Mutta mikä putkisto tuossa ltdssä on alunperin ollut jos tuo nykyinen Jardinen 4/2 on tarvikeputki? Mistähän saisi samanlaisen tai vähän pidemmillä vaimentimilla? Jos laittaa 4/1 putken niin meneekö maavara jo liian pieneksi?

_________________
454 LTD -1984
1000 LTD - 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 19:30 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
B-mallin LTD on jenkeissä alunperin kasattu, sen lokasuojat, takaiskarit, pakoputkisto, lampuntelineet, takarauta, satula, tankki, sivukopat- ja peräkoppa on jenkeissä tehty ja siksi ne ovat ei japanilaista alkuperää. Putkisto nyt sattuu olemaan Jardine ja samaa sai tarvikkeena muihinkin Kawoihin.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 20:14 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Nyt kun ollaan asian ytimessä joka askarruttaa myös minua.

Pikkupätkä LTD (550) kyseessä. Talwiprojekteja suunnittelen, apinahenkarin ohella putket vaihtuu uusiksi. Suora ränni ilman villoja :rock: (saa nähä ny) ku naapurillakin on.

Tarvinneeko kaasareihin kajota? Nuo nykyiset on ihan sisuskaluiltaan tyhjät. Tokkopa siinä virtauksiin isoja muutoksia tulee? Vai tuleeko. Tulis noin 10-20 cm lyhyempi Stormin tarvikeputki "uusvanhojen" käyrien jälkeen. Molemmin puolin pyörää, niinku nytkin.

Alkuperäiset joutaa pojes. Onhan siinä KHI leima, jos haluaa halkaista ja uusia sisukset...

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 22, 2011 07:48 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Kawa LTD kirjoitti:
...Tarvinneeko kaasareihin kajota?...


Tää virtaus-/seosjuttu taitaa olla niitä ikuisuuskysymyksiä nelitahtimoottorin kohdalla johon lienee yhtä monta vastausta kuin on ukkoakin/akkaakin. Olisi ihan kiva saada joskus tutkittua (?) tietoa aiheesta (kai sitäkin on, ei vaan ole sattunut kohdalle :P ...).

Oma kokemus on että jotakin vaikutusta virtausvastuksilla todennäköisesti on, tosin autopuolelta. Aikoinaan V6-Taunuksesta puhkesi takimmainen änkkäri. Rälläkällä raapaisin sen veke ja jäljelle jäi molemmille puolille keskivaimentimet. Tuota piti sitten lähteä kokeilemaan kun oli äänet niin muhevat. Kottero otti kierroksia ihan eri malliin, tais siinä ihan ylikierroksillekin mennä... Toisaalta saattoihan tuo ruveta toimimaan niinkuin Voortti joskus oli suunnitellut jos se (tarvike)takaänkkäri oli huomattavan paska-ahistava jo alunperin...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 00:06 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Julli kirjoitti:
Olisiko noissa vanhemmissa orkkisvaimentimissa muuta sisällä kuin (reikä)putken pätkiä ja (reikä)peltiä joilla vaimennin on matkaltaan osastoitu ja joissa pakokaasut kierrätetään? Liekö nämä hapantuneet irti kun kolisevat. Tämmöisen nimi taisi olla kammiovaimennin.

Absorptiovaimentimessa vaimentimen päästä päähän kulkee suora reikäputki tai huilu. Lisäksi vaimenninkuoren ja putken/huilun "välitila" on useimmiten täytetty vaimenninvillalla, lasi-/kivivillalla tai joku lienee laittanut teräsvillaakin (taitaa vaan palaa pois helposti...). Tämmöisen ääntä vaimentava teho jäänee pääsääntöisesti heikommaksi kuin ehjän osastoidun. Toisaalta äänenlaatu on muokattavissa esim villan määrällä, laadulla ja vaimentimen pituudella sekä paksuudella (eli siis villan määrällä)

Pelkällä huilulla äänet kyllä kovenevat eikä villatkaan hirveästi auta, suodattavat määrästä riippuen korkeampia taajuuksia pois.

Motonetin verkkokaupan kautta ainakin saa tilattua reikäputkea jos oma värkkääminen kiinnostaa. Marteliuksen verrkokaupassakin on mutta paksuudet taisivat alkaa 2 tuumasta.


Erittäin hyvin selostettu. Lisään tähän vielä, että tällainen "huilu-absorptiovaimennin" on todellisen moottorifriikin ainoa hyväksymä vaihtoehto äänenvaimentimeksi, koska virtausvastus on lähes suoran putken luokkaa. Ne tosiaan ovat suht äänekkäitä, mutta ainakaan itseäni ei ole pysäytetty toistaiseksi (koputtaa päätä) koskaan äänenvoimakkuuden vuoksi. Vastaankin tähän oikeestansa soundin näkövinkkelistä, koska prätkän soundi on itselleni melkein yhtä tärkeä mitä koko prätkä.

Vaimentimen koko pitää suhteuttaa moottorin kuutiotilavuuteen tai maksimitehoon. Vakioputket ovat auttamattoman ahdistavia pääsääntöisesti. Joissakin halvemmissa viriputkissakin on nähty 2,5" putkea lähtevän kollektorilta, mutta äänenvaimentimeen ei menis edes pula-ajan porkkana, banaanista puhumattakaan!
Tällaisissa "tehoputkissa" omien kokemusten pohjalta pitää äänenvaimennin vaihtaa sen kokoiseksi huiluksi, mitä se kollektorilta lähtee. Kollektorin jälkeen ei saa olla mitään supistuksia enää! Joskus olen nähnyt että 2,5" putken sisällä on kollektoriin hitsattu supistuskappale. Sitä ei välttämättä kannata poistaa, jos se on vähintään kakstuumaista, mutta sitä voi jatkaa 50-80 senttiä eteenpäin sen ison putken sisällä, ja sitenlaittaa sen perään 2,5" huilu.
Se paras soundi. Mitä isompi halkaisija änkkärillä, sitä matalampi ja murisevampi soundi. Pienestä putkesta tulee pelkkää sianpierentää.

Heh, vaimoke ei erota soundista, tulenko viritetyllä autolla pihaan vaiko Kawalla. Putkella on paljon tekoa äänisuunnittelussa.

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2011 00:17 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Julli kirjoitti:
Kawa LTD kirjoitti:
...Tarvinneeko kaasareihin kajota?...


Tää virtaus-/seosjuttu taitaa olla niitä ikuisuuskysymyksiä nelitahtimoottorin kohdalla johon lienee yhtä monta vastausta kuin on ukkoakin/akkaakin. Olisi ihan kiva saada joskus tutkittua (?) tietoa aiheesta (kai sitäkin on, ei vaan ole sattunut kohdalle :P ...).

Oma kokemus on että jotakin vaikutusta virtausvastuksilla todennäköisesti on, tosin autopuolelta. Aikoinaan V6-Taunuksesta puhkesi takimmainen änkkäri. Rälläkällä raapaisin sen veke ja jäljelle jäi molemmille puolille keskivaimentimet. Tuota piti sitten lähteä kokeilemaan kun oli äänet niin muhevat. Kottero otti kierroksia ihan eri malliin, tais siinä ihan ylikierroksillekin mennä... Toisaalta saattoihan tuo ruveta toimimaan niinkuin Voortti joskus oli suunnitellut jos se (tarvike)takaänkkäri oli huomattavan paska-ahistava jo alunperin...


Luettua ja kokemuspohjaista. Vakiopakoputki yleensä aiheuttaa virtausvastusta, ja tästä on joskus kiistelty, että virtausvastusta pitääkin olla... Ei pidä nelitahtimoottorissa! Se on kakstahtimoottorin juttuja, johon liittyy se paisuntakammio!

Virtausvastuksen poistaminen on helppoa, mutta siinä voi mennä mönkäänkin, nimittäin 4-1 tai 4-2-1 pakosarjaan/alkuputkiin, niitä ei pidä erottaa erillisiksi putkiksi, koska niissä on jo vakiossakin pulsseihin perustuvaa suunnittelua, mikä aiheuttaa alipainetta seuraavana pakotahtiin tulevalle sylinterille johtavaan haaraan!

Tämä alipainepulssi riippuu aika kokonaisvaltaisesti alkupään putkiston mitoituksista, se on nimittäin kakstahtimoottorin tavalla melko kapealla kierrosalueella tapahtuva hyöty.

Hyvä esimerkki ehkä huonosti yhteensopivista osista. Fiat Mirafiori 1600 TC, 304 nokat, 45mm Solex vaakaimutuplat, portattu kansi, mutta vakio pakosarja (4-2) josta vakio 2-1 peltiputki. Kone oli täysin voimaton alle 4000 rpm, ja sitten "hell broke loose", ja kierrokset pysähtyi niinkuin seinään kuuteentonniin. Mahdoton ajaa, vaihdevälit liian pitkiä noin kapealle kierrosalueelle. No, vaihdoin isompihalkaisijaisen 2-1 peltiputken kakslitrasen vakio-osista, niin johan alkoi lyyti kirjottaa! Veto alkoi edelleen neljästätonnista, mutta nyt kiersi iloisesti kahdeksaan tonniin ja tehot oli kokolailla kohdallaan :D

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 20:43 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
NesteHukka kirjoitti:
...
Virtausvastuksen poistaminen on helppoa, mutta siinä voi mennä mönkäänkin, nimittäin 4-1 tai 4-2-1 pakosarjaan/alkuputkiin, niitä ei pidä erottaa erillisiksi putkiksi, koska niissä on jo vakiossakin pulsseihin perustuvaa suunnittelua, mikä aiheuttaa alipainetta seuraavana pakotahtiin tulevalle sylinterille johtavaan haaraan!
...

Eli ne vaimennuspöntöt mäjelle ja "suorat vaimentamattomat röörit" tilalle? :tooth:

Olis jotain tuollaista mielessä... Voisko ne putket "jakaa" (eli tuplata) vielä sieltä ihan päästä 4-2-1(-2) ?

Joo, ja on magna... :puna:

Kuva

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 22:58 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Kawa LTD kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:
...
Virtausvastuksen poistaminen on helppoa, mutta siinä voi mennä mönkäänkin, nimittäin 4-1 tai 4-2-1 pakosarjaan/alkuputkiin, niitä ei pidä erottaa erillisiksi putkiksi, koska niissä on jo vakiossakin pulsseihin perustuvaa suunnittelua, mikä aiheuttaa alipainetta seuraavana pakotahtiin tulevalle sylinterille johtavaan haaraan!
...

Eli ne vaimennuspöntöt mäjelle ja "suorat vaimentamattomat röörit" tilalle? :tooth:

Olis jotain tuollaista mielessä... Voisko ne putket "jakaa" (eli tuplata) vielä sieltä ihan päästä 4-2-1(-2) ?

Joo, ja on magna... :puna:

Kuva


En näe mitään estettä sille etteikö sitä voisi jakaa, jos yhteenlaskettu putkipinta-ala ei ainakaan pienene loppuakohti, ja jakokappale on asiallisen loivamutkainen, niinkuin kollektorissakin. Ihan suoria putkia ilman sitä reikäputkihuilua en suosittele tai ainakaan itse suosi. Soundista tulee kovin terävä. Se huilu just poistaa korkeat äänet ja jättää voimakkaat murinat kuuluviin. Kyllä sekin yläkierroksilla rääkäisee sopivasti :) Sellainen "trumpetti tai pasuuna varustettuna säröllä"-soundi :)

Mullahan on muuten ollut edellinen pyörä kait samaa moottoriperhettä, kun oli VF750F. Se oli yllättävän kovakulkuinen peli.

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 20:40 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Talvirojektivisioita täytyy olla :tooth: ihan niinku niitä ei olis jo omasta takaa ihan tarpeeksi, mutta lisää haalitaan...

tollaset oli mielessä tai sit ne lyhyemmät 30 cm ja yläviistoon... Sen verta löytyy kyläseppiä jotka tekee käyriltä jatkopalan jossa on 2 ulostuloa puolelleensa. Kattoo ny miten edistyy rojektit. :eitieda:

Jotenkin se vaan on räheen näköinen tuo 9kawa neljällä putkella. -Ja Koojiin Jaska-

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 22:38 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Asia mihin en ole niin kovin perehtynyt, mutta jos on joka pytylle erilliset putket, niin käsittääkseni ns. megafonityyppinen putken loppupää (korvaten äänenvaimentimen) lienee silloin tehomielessä paras. Myös tasausputkien käyttö jossakin moottorin alapuolella voi olla hyvä, mutta kuten sanoin niin nämä on mulla sellaista "pikaluettua" tietoa joistakin kirjoista.

Tehoista ei tietysti tarvitse välittää, jos esteettiset tekijät kiinnostavat paljon enemmän. Itseäni kiinnostaa molemmat, mutta suhteellisen helposti rakennettavien imu ja pakopuolen ratkaisujen toteuttaminen on minulla itelläni se juttu mistä en voi tinkiä, ja yritän olla myös tuputtamatta omia pakkomielteitäni muille :)

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 23:42 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 14:56
Viestit: 105
Paikkakunta: helsinki
Sen verta löytyy kyläseppiä jotka tekee käyriltä jatkopalan jossa on 2 ulostuloa puolelleensa. Kattoo ny miten edistyy rojektit. :eitieda:

Kun sulla on sitten joku putkivelho tiedossa niin vinkkaappamullekkin, tarveisin kanssa talvella käyrien jatkoksi siistit viritykset minin tulis http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... pe-chrome/ tämmöiset perään.

_________________
454 LTD -1984
1000 LTD - 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 16, 2011 05:45 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
oh2jxn kirjoitti:
Kun sulla on sitten joku putkivelho tiedossa niin vinkkaappamullekkin, tarveisin kanssa talvella käyrien jatkoksi siistit viritykset minin tulis http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... pe-chrome/ tämmöiset perään.

Tässä :yesyes:

En tiedä onko siulla tänne kuinka pitkä matka kun paikkakunta on piilossa...

Mutta todennäköisesti nämä tulee kiinni ja ihan vaan 2 kpl...

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 08:12 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Vaikka ei ihan suoraan kuulukkaan tähän keskusteluun, niin pakko on tilittää kokemuksia viikonlopulta. Velipojalla on 1300 XJR (Yamaha) vm. 2007. Viikonloppuna päätettiin tiputtaa takapönttö (äänenvaimennin / katalysaattori) pois ja testata "kuulumisia".
:fu:
En olisi ikinä uskonut että pöntön poisto voi vauikuttaa niin paljon pyörän tehoon / vääntöön, mitä nyt oli havaittavissa. Metelikin nousi kyllä niin synkälle tasolle kepittäessä, ettei ratkaisu ole käyttökelpoinen - aika nopeasti rupeaa sinivalkeita autoja kylällä pörräämään kun tuolla laskee kotvasen... Mutta se tehon lisäys! Se oli oikeasti järkyttävän suuri. Noin niinkuin perstuntumalta voisi sanoa että 30 hepoa löytyi lisää, joka on lähes järkyttävä tulos. Kolmosella sellasessa 120...130 vauhdissa rupes keula vielä nousemaan kahvaa kääntämällä! Tämä sinällään oli uskomatonta, mutta kaikista uskomattominta oli se, että pyörän välityksetkin tuntui muuttuneen samalla (tiedän tiedän, ei todellakaan ole mahdollista, mutta sille se tuntui). Vaihteet tuntui paljon pudemmille, vaikka järki sanoo, etä asian tulisi olla juuri päinvastoin. Kyllä oli molemmat veljekset kuin pikkupojat ensi kertaa mopon kanssa tätä testaillessa. Uskomaton juttu kaiken kaikkiaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 09:09 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Perstuntumaan vaikuttaa näemmä aika paljon psykologiset seikat - kyllähän tehoa on pakko olla enemmän, kun metelikin on kasvanut :P :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 09:48 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Raato kirjoitti:
Perstuntumaan vaikuttaa näemmä aika paljon psykologiset seikat - kyllähän tehoa on pakko olla enemmän, kun metelikin on kasvanut :P :P

Juuri näin.
Sain juuri samanlaisen pyörän (sama vuosimalli ja tyyppi) mitatut lukemat alkuperäisellä ja sitten toisella pöntöllä. Alkuperäinen antoi takarenkaalta mitattuna 101,20hp / 109,78Nm (max rpm 9910) ja E-hyväksytyllä vaihtoänkkärillä 122,09hp / 127,40Nm (max rpm 9906) . Nämä mittaukset tukee kyllä melko tarkasti perstuntumaa. Mittaustulokset sain juuri äsken, eivätkä siis vaikuttaneet perstuntumaarvion millään lailla. Mittaukset on suorittanut MJP tuning by make Ansavuori, eikä näihin ole tiettävästi vaikuttaneet psygolokiset seikat, kuten omaan perstuntumaani. Tämä mittauksessa käytetty pönttömalli ei ole tiedossani ja varmasti sekin hieman leikkaa tehoa, tai näin ainakin epäilen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 09:56 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Ja juuri tullut tieto kertoo ko. putken olleen joku Supertapp merkkinen laitos. http://www.supertrapp.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 17:04 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Niinpä, mutta tässä kannattaa muistaa, että pelkkä koventunut ääni tuo tuskin yhtään lisää potkua muuta kuin mielikuvissa. Huolellisesti suunniteltu viriputki - kuten Supertrap - varmaan tuokin lisää potkua kunhan vaan kaasarien säädöt säädetään putken mukaan.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 18:13 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Raato kirjoitti:
Niinpä, mutta tässä kannattaa muistaa, että pelkkä koventunut ääni tuo tuskin yhtään lisää potkua muuta kuin mielikuvissa. Huolellisesti suunniteltu viriputki - kuten Supertrap - varmaan tuokin lisää potkua kunhan vaan kaasarien säädöt säädetään putken mukaan.

Ko. laitteessa ei ole yhtään kaasutinta, kuten yleensäkkään harvoissa katalysaattorilla varustetuissa mopoissa. Ja annan sinun pitää mielipiteesi sitä, ettei teho todellisuudessa lisääntynyt, sama oli oma ennakkoasenteenikin. Kun kuitenkin mopo joka ei normaalisti vahingossa nosta keulaa alkaa tekemään sitä reilusti toista sataa mittarissa ja kolmonen lovessa, ei kyse ole pelkästään tunteesta. Ymmärrän kyllä että juttu kuulostaa uskomattomalle, en sitä meinaa uskoa vaikka itse sen olenkin kokenut. Piti vielä seuraavana päivänä uusia koe, kun se oikeasti oli niin järkyttävä. Ja se ääni, ei sitä niinkään ajaja huomaa, ei ainakaan näin huono kuuloinen, mutta muualla sen kyllä kuulee.

Itse tulin siihen tulokseen, että nykymopoissa ollaan jouduttu tinkimään aika paljon äänen ja muiden päästöjen ehdoilla. Ja kun et(te) kuitenkaan usko tätä pelkän putken poistolla tapahtunutta tehon selvää lisäystä, niin anna luvan testata itse aihetta. Ihan asutuksen lähettä ei kuitenkaan kannata hommaa suorittaa. Dynolla olisi kiva käyttää jos ei kuluja tulisi, niin ei jäisi pelkäksi psygolokiseksi tuo tehon nousu.

Sain kuitenkin asiani esitettyä ja vastaanottokin oli juuri sitä mitä odotin. Joten offtopic on tällä erää osaltani tässä keskustelussa ohi. Ja nyt mopon selkään....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 18:40 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 19:49
Viestit: 527
Paikkakunta: Vantaa
Saattaapi muutes olla jotta tuo Jammu on tehtaalla oikeen tekemällä tehty nuihin n. 120hv tehoihin , mutta sitten jonkun euronormin tai veroluokan mukaan jouduttukkin kuristamaan sinne n 100hv paikkeille kun on laitettu markkinoille , esim saksassa,ja eikös ollu jenkkilässäkin, taikka missä kaikkialla sitä rajaa käytettiinkin . Ja silti siinnä on ollu orkkisputki, tuntuu kyllä muutoin isolta lisäykseltä, en toki mittauksia epäile, omasta Limestä kun saivat pelkillä seossäädöillä n 8hv lisää tuolla Prätkäpajalla vuosi takaperin. :firing:

_________________
Z 1300 Dfi -84

KZ 1300 B2 Touring -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 19:27 
Poissa

Liittynyt: Su Loka 15, 2006 16:19
Viestit: 236
Paikkakunta: Raisio
make-62-kzt kirjoitti:
Saattaapi muutes olla jotta tuo Jammu on tehtaalla oikeen tekemällä tehty nuihin n. 120hv tehoihin , mutta sitten jonkun euronormin tai veroluokan mukaan jouduttukkin kuristamaan sinne n 100hv paikkeille kun on laitettu markkinoille , esim saksassa,ja eikös ollu jenkkilässäkin, taikka missä kaikkialla sitä rajaa käytettiinkin . Ja silti siinnä on ollu orkkisputki, tuntuu kyllä muutoin isolta lisäykseltä, en toki mittauksia epäile, omasta Limestä kun saivat pelkillä seossäädöillä n 8hv lisää tuolla Prätkäpajalla vuosi takaperin. :firing:




No nyt tuo Maken saama lukema kuulostaa uskottavalta nimen omaan penkissä seokset kohilleen
Pelkkä putkien vaihto ja kartiosuodattimet voiva jopa viedä tehoja ja taas palo euro poikineen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 20:59 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Raato kirjoitti:
Perstuntumaan vaikuttaa näemmä aika paljon psykologiset seikat - kyllähän tehoa on pakko olla enemmän, kun metelikin on kasvanut :P :P


Kyl se on totta että psykologiset seikat vaikuttaa just noin, mutta kun mietitään sitäkin, että vaikkapa 80-luvulta 2011-luvulle aikavälillä on ollut melkoista tehokilpailua japsipyörien välillä, ja samaan aikaan päästö ja melunormeja kiristetty.

Moottoripyörässä ei ole tilaa toteuttaa hyvin virtaavaa melu ja päästöarvot selvittävää pakoputkistoa, ja kun moottorin hengitystä on pakko parantaa suurentamalla venttiilejä, pidentämällä aukioloaikoja, overlappia, niin pakoputkiston toiminta muodostaa melkein mahdottoman yhtälön.

Se on melkein sama kuin Hölmöläisten täkinpidennys. Leikataan toisesta päästä pala ja ommellaan toiseen päähän.

Olen kait jo monta kertaa sanonut, että siinävaiheessa, kun minua aletaan osoittamaan jatkuvasti pakoäänienvuoksi tiensivuun sinisien ja punaisien valojen saattelemana, niin olen valmis vaihtamaan joko asuinmaata, tai jopa hiippakuntaa, tai sitten vaan valutan pyörästä nesteet pois ja siirrän sen olohuoneeseen. Ei lain määrittelemillä pakoäänillä voi nauttia ajamisesta mitään!

...tai sitten vaan heitän ajokorttini saunan pesään ja jatkan ilman korttia.

_________________
Muijat ehkä jättää, mutta ilmakawa ei tienpäälle jätä!!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 18, 2011 21:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 21:06
Viestit: 49
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
make-62-kzt kirjoitti:
Saattaapi muutes olla jotta tuo Jammu on tehtaalla oikeen tekemällä tehty nuihin n. 120hv tehoihin , mutta sitten jonkun euronormin tai veroluokan mukaan jouduttukkin kuristamaan sinne n 100hv paikkeille kun on laitettu markkinoille , esim saksassa,ja eikös ollu jenkkilässäkin, taikka missä kaikkialla sitä rajaa käytettiinkin . Ja silti siinnä on ollu orkkisputki, tuntuu kyllä muutoin isolta lisäykseltä, en toki mittauksia epäile, omasta Limestä kun saivat pelkillä seossäädöillä n 8hv lisää tuolla Prätkäpajalla vuosi takaperin. :firing:

Mikäli en väärin muista, niin kyseisen Jammun virallinen teho on juurikin piirun alle 100hp. Oiskohan ollut jopa 99. Kuulostaa ihan sopivasti just alle sataselle jotain vero, yms. teknistä seikkaa varten. Eri maissa on tosiaankin näitä vero, vakuutus, yms. asioita, jonka vuoksi tehon pitää olla jotain, tai alle jonkun, jotta jokin pykälä täyttyy. Perämoottoreissa varsin tuttu ilmiö (Yamahan 9.9 = 15, jossa rajoitin, Evinruden 20 = 30 rajoittimella...)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com