Julli kirjoitti:
Vaihdoin takarenkaan Bridgestone Battlax BT 45:stä Metzelerin Laserteciin ja olin ajaa ekassa risteyksessä vasemmalle kantatessa keskikorokkeeseen... Pahimman tykytyksen laannuttua testailin lisää: ja kyllä, pyörä kääntyi tosi hanakasti ja kevyesti, siis positiivisessa mielessä. Ihan kuin joku olisi vaihtanut mopon johonkin nykyaikaisempaan ajettavuudeltaan. Oli vauhtia vähän tai pikkasen enemmänkin niin ketteryys oli ihan toisella tasolla.
Parhaiten sen huomaa liikenneympyröissä jotka menevät nyt sen kummemmin keskittymättä. Battlaxilla piti olla tosi varovainen juuri ympyröissä ja erityisesti jos niissä on kulumisuria: pyörä ei vaan meinannut kääntyä juuri oikeaa määrää vaan aina joko liian vähän tai sitten tuntui että mennään nurin ja urien kohdalla sitten vielä ekstraheilumiset. Mutkatiellä piti määrätietoisesti kallistaa, ikäänkuin jonkin kulman yli. Tuli jo kokeiltua laakeriväljyyksiä ja pulttien ja muttereitten kireyksiä sieltä sun täältä, ilmanpaineita ym. tuloksetta. Aattelin että tää on sitä Möhköä...
Kokemusta on vain kahdesta renkaasta. Siispä ajattelin kysyä voiko moinen käytösero johtua eri rengasmerkistä ja mallista vai aiheutuiko ero siitä että Pattlaksi oli kulunut reunoiltaan kantikkaaksi (eli onko samaa odotettavissa Lasertecin kohdalla kun finaali lähestyy, mulla on kyllä vähän semmoinen muistikuva että Siltakiven nakin kanssa olisi ollut nahkeampaa jo vähemmän kuluneenakin, hitto kun ei muista). Jos siis tämän sorttisia eroja on jo uutena niin Pattlaksia ei mopoon enää tule
.
Mulla on Battlaxit ollu boikotissa jo yli 10 vuotta! Sillä voi pilata ajo-ominaisuudet aika tehokkaasti.
Mulla oli GPz 1100 -83:ssa pari kertaa Battlax eturenkaana, ja tais olla Kawaa edeltäneessä Hondassakin, ja molemmissa homman voisi kiteyttää niin, että kantatessa tietyn kallistuksen jälkeen se alkaa haukkaamaan lisää, että täytyy vääntää vastaan takaisinpäin. Ihan hirveä ajaa! ...puhumattakaan sitten kun se kuluu portaille.
Kun olin siihen kaarrekäytökseen ihan "valmis" (olin silloin RM-Heinon huollossa töissä), kysyin työkaverilta, legendaariselta Jukka Eerolalta, että mikäs olis paras rengas siihen eteen... Lagoniseen tapaansa Jukka totesi: "en mää tiedä, että mikä on paras ja minkä sää siihen laitat, mutta siihen KUULUU Metzeler Me-33".
Ostin sen renkaan, ja pyörä muuttui ihan toiseksi ajopeliksi! Alkoi maistua muukin kun suoraan ajaminen. Battlaxin ajatus kuulostaa hienolta, mutta ei käytännössä toimi.