Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ke Huhti 24, 2024 02:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Ti Syys 06, 2011 17:42 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 15:51
Viestit: 449
Paikkakunta: Kuopion Peikkometsä
Sanokaapa viisaammat, onko Kawasaki-insinööri suunnitellut tuon J -moottorin (998cc) nokka-akselien nokat erilaisiksi vai miksi välykset ovat erilaisia?
Selitykseni seuraavaan on ( kun tehdään huoltomanuaalin mukaan ): Kun #1 mäntä TDCeessä, säädetään 1. 2. pyttyjen pakoventtiilit, jolloin ykkösen pako ns. ristissä ja kakkosen nokka osoittaa ylös. Huomio on vain kiinnittynyt siihen, että seuraavan puolen kampiakseli-kierroksen jälkeen, kun 2 pytty on TDCeessä ja säädettävänä on 1. 2. pyttyjen imuset, niin jos sattuu sen edellä säädetyn 2. pakosen välystä kokeilemaan ( sen nyt ollessa "ristissä" ) välys on huomattavasti! isompi!!
Jos nyt kukaan tuota ymmärsi, niin yksiselitteisesti ykkösen ja nelosen imuventtiileissä on suurempi välys kuin 2. ja 3. imuissa JA 1. 4. pakosissa pienempi, kuin 2. ja 3. pakosissa. TÄHHH...!
Huoltomanuaali siis vannoittaa säätämään: #1 at TDC, #1 #2 ex., #2 at TDC, #1 #2 in., #4 at TDC #3 #4 ex., #3 at TDC #3 #4 in. Ja nämä tietenkin puristustahdin TDCeessä.
Ajoitus ON kohdallaan ja kaikki merkit on laitettu säätötilanteessa tarkasti kohdalleen ( T 1-4, T 2-3 ja katsottu että nokkarattaiden nuolet ja pisteet on myös silloin just )
Tarkkaa on kun sonnan levitys :eitajuu:


riti, IsoP

_________________
- Leuto meninki... tai jotain -


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 10:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Viisaudesta en taaskaan tiedä mitään mutta samansorttisia huomioita tein kun talvella säätelin Möhköni venttiileitä. Venttiileiden säätöjärjestys vaikuttaa kummalliselta nokkien asentoihin nähden... Kyllä tuli tarkkaan luettua manuaalin ohjeet kun epäilytti niin perhanasti... Joku totesi että siitä vaan säätämään kun nokka sojottaa pois venttiilistä mutta nähtävästi asia ei ole niin yksinkertainen. Jokin idea Kawainsinörtillä on hommassa ollut. Tuskin se kuitenkaan ohjeita on laatinut tee itse -tyypeille svidduillakseen :tooth:.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 21:13 
Poissa

Liittynyt: To Elo 11, 2011 19:48
Viestit: 7
Joissakin moottoreissa, ainakin kuplavolkkarissa välys säädetään myös nokan perusympyrän ja noston alkamisen välisellä osalla ja välys on sama.
Kawan perusympyrä lienee poikkeava, jos säätö tehdään juuri ennen noston alkua.
Kannattaa tehdä manuaalin mukaan, eikä miettiä liikaa.
Insinöörit ovat asian päissään niin suunnitelleet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 21:23 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 03, 2006 13:23
Viestit: 302
Paikkakunta: Haukipudas
natero kirjoitti:
Insinöörit ovat asian päissään niin suunnitelleet.


pikku päissään ei varmaan haittaiskaa mutta jos ovatkin olleet isosti :hammer:

_________________
Eliminators burn rubber!!!
ZL 900 -85, ZL 900 -86 2987ml on it
Buying a Harley is like paying 3000$ for a 13" black and white TV, then telling people with LED screens to get a "real" tv


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: To Syys 08, 2011 04:32 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Ite olen mittaillut aina nokkien välykset nokkien osoittaessa toisistaan poispäin, eli pyttykohtaisesti järkässä 1# - 2# - 4# - 3# järkässä.
Mulla on noissa välys pysynyt samana koko nokan puolikierroksen ajan.
Ruiskun nokissa voi tietty olla erinlainen profiili.
Veikkaisin kirjan säätöohjeen olevan vain vähemmällä työllä enemmän tulosta - menttaliteettiä, japanilaista tehokkuutta :ninja:

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: To Syys 08, 2011 13:12 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 15:51
Viestit: 449
Paikkakunta: Kuopion Peikkometsä
ei tuon nyt luulis tehokkuutta lisäävän jos säädetään kerrallaan kahden pytyn yhdet venttiilit, kuin yhden kahdet... :eitieda:
pitääpä kysyä jos Hyväris Iekki antas simmilooransa viikonlopuks kotiin, niin hieros viimesenpäälle OHJEIDEN mukaan ja 0.10 välyksiin - sanokaa mitä sanotte (välyksestä) :kiss: ja sen jälkeen :jook:

_________________
- Leuto meninki... tai jotain -


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: To Syys 08, 2011 20:51 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Jos Möhkön nokissa on jotakin muotoilullista erikoisuutta niin ei sitä ainakaan helposti huomannut, sen verran tuli akseleita käsissäkin pyöriteltyä. Voisiko tämä erikoinen säätötapa viitata siihen että halutaan vaikuttaa venttiilin aukeamisajankohtaan/aukioloaikaan tai muuta vastaavaa ? :eitieda:

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Pe Syys 09, 2011 07:05 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
ritiavanne kirjoitti:
ei tuon nyt luulis tehokkuutta lisäävän jos säädetään kerrallaan kahden pytyn yhdet venttiilit, kuin yhden kahdet... :eitieda:
pitääpä kysyä jos Hyväris Iekki antas simmilooransa viikonlopuks kotiin, niin hieros viimesenpäälle OHJEIDEN mukaan ja 0.10 välyksiin - sanokaa mitä sanotte (välyksestä) :kiss: ja sen jälkeen :jook:


Eikös välys ole 0.08-0.18 alkuperäisen kirjan mukaan näin muistelin ainakin, no myö laitettiin kuitenkin puolivälin paikkeille Eddiessä.

_________________
krapula tulee kyllä mutta minä määrään päivän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Pe Syys 09, 2011 21:07 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Saman oudon huomion tein jo joitain aikoja sitten kun oman ilmajäähy 750 Gpz:n venojan säätelin. Moni neuvoi että riittää kun nokka osoittaa suoraan pois venasta eli "ylös" niin välys tarkistetaan/säädetään siinä. Kun kuitenkin tein niin ja vertasin tulosta tehtaan manuskan mukaan tehtyyn välyksen mittaukseen eli TDC merkein tarkistettuun, oli välys täysin eri nokan osoittaessa "ylös" kuin TDC merkissä.
Ihmettelin asiaa ja ainoa selitys lienee nokan profiili joka ei olekkaan täysin pyöreä ja siksi on tärkeää noudattaa TDC merkkejä mittauksessa jotta saa oikeat tulokset.

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: La Syys 10, 2011 00:56 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:30
Viestit: 495
Paikkakunta: Kajaani, KZ650F3
Tuossa kattelin muistiinpanoja keväältä 2006 jolloin on viimeksi tullut tuon keskarin venttiilin välyksiä mitattua ja säädettyä. Tämän topikin aihetta olen jo silloin näköjään ihmetellyt. Olin kirjannut välyksien mittaustavaksi 'nokka kohti taivasta venan varren suunnassa' ja lukemaksi jotain / venttiili.
Sitten toinen mittaus oli tullut tehtyä siten, että haetaan maksimivälys / venttiili kiertämällä konetta kampikakselin päästä. Tästä oli tuloksena, että parissa pakoventtiilissä ja yhdessä imuventtiilissä maksimivälys oli noin 0,05 suurempi kuin nokka kohti taivasta mitatuissa arvoissa, muissa sama lukema.

Minun rakotulkissa ohkasin lehti on tuon 0,05, eli nuo kolmessa venttiilissä havaitsemani erot ovat nippa-nappa mitattavissa olevia eroja. Tästä voisi jopa päätellä, että ainakin keskareissa tuolla nokka-akselin asennolla ei ole kovin suurta merkitystä välystä mitatessa. Säätämällä Jampperiin tapaan sallitun välysalueen puoliväliin ei voine mennä kovin pahasti pieleen.

Mitenkä suuria absoluuttisia eroja Spuler sulla oli noissa mittauksissa?

_________________
klassikokawoja ei vahingoitettu tätä viestiä kirjoitettaessa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: La Syys 10, 2011 16:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 15:51
Viestit: 449
Paikkakunta: Kuopion Peikkometsä
Kawasaki KZ 1000/1100 Service manual: Valve clearance 0.05 - 0.15 mm

_________________
- Leuto meninki... tai jotain -


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: La Syys 10, 2011 22:27 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Eipä ole absoluuttisia mittoja antaa kun kirjaa en pidä kuin TDC tuloksista ja aikaa on mennyt n.3 vuotta joten ei jaksa muistaa tarkkaan, yli 0.05 selkeästi kuitenkin.
Ja sitten raskasta mutua joka voi vaikuttaa asiaan. Olen jostakin lukenut, en muista mistä, että Kawa suunnitteli keskarin kannen osittain uusiksi Gpz UT malleihin. Esim. venttiilien kulma olisi eri kuin aiemmissa malleissa joten esim. 650 kannen välyksien mittaus tapoja ei suoraan voisi verrata uudempiin kun tarkkoja eroja ja niiden vaikutuksia ei ole, ainakaan minulla, tiedossa.
Varmaa tässä on vain se että minulla ei ole kovin hyvä muisti :pappa:

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 15:46 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
ritiavanne kirjoitti:
Kawasaki KZ 1000/1100 Service manual: Valve clearance 0.05 - 0.15 mm


Miulla on original kirja ja sit clymer ja toisessa oli 0.08-0.18 ja toisessa 0.05-0.15 muistelin et orggis kirjassa oli tuo isompi välys, tästä on kyllä juteltu aiemminikin jossain topicissa jossa keskusteltiin noista haynes ja clymer kirjojen sekä orignal kirjan mokista ja oudoista eroavaisuuksista...

_________________
krapula tulee kyllä mutta minä määrään päivän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: outoja huomioita...
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2011 20:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1218
Paikkakunta: Turku
Mun Clymeri (1000&1100 Fours 1981-1985) sanoo 0,05...0,15 mm kaikki muut J-mallin sukulaiset paitsi ZX1100A: sille 0,08...0,18 mm. Samaa 0,05...0,15 sanoo vanha kawan oma servicemanuaali http://www.metrovationinc.com/christemple/kz.pdf

Muistan tuon isomman lukeneeni muualtakin tuolle isommilla rosteriventtiileillä ja erilaisilla jousilla (ja muutenkin erilaisella) varustetulle kannelle, voisi olla loogista, mutta en tiedä onko samasta sylttytehtaasta peräisin?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com