Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Huhti 23, 2024 08:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: Pe Syys 21, 2012 09:48 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 11:19
Viestit: 13
Moro.
750 zephyrin keula on melko veltto. Kokonaan uuteen keulaan ei ole varaa, eikä oikeestaan tarvetta, mutta tiukemmat jouset olis paikallaan.
Stormilta sais Progressive Suspensionin jouset n. satasella, ja Oitracon Raumalta kauppaa Hyperpron jousia.
Onko antaa vinkkiä, kokemuksia ja muuta apua pulmaan? Mitkä olis hyvät ja mitä nyt ei ainakaan kannata mennä tekemään?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: Pe Syys 21, 2012 20:03 
Poissa

Liittynyt: La Syys 30, 2006 18:25
Viestit: 40
Paikkakunta: Vantaa
zeppe750 kirjoitti:
Moro.
750 zephyrin keula on melko veltto. Kokonaan uuteen keulaan ei ole varaa, eikä oikeestaan tarvetta, mutta tiukemmat jouset olis paikallaan.
Stormilta sais Progressive Suspensionin jouset n. satasella, ja Oitracon Raumalta kauppaa Hyperpron jousia.
Onko antaa vinkkiä, kokemuksia ja muuta apua pulmaan? Mitkä olis hyvät ja mitä nyt ei ainakaan kannata mennä tekemään?


Varaa aikaa perusongelman selvittämisen ymmärtämiseen ja sen jälkeen määrätietoiseen vaihe-vaiheelta etenevään jiiraamiseen paremmaksi.

Wäinön perinteinen teleskooppikeula (Damping rod) on yhtä huono kuin kaikki muutkin. Perusongelma on, että hitaassa jousitusliikkeessä esim. jarruttaessa keula sukeltaa ja nopeassa iskussa keula ei reagoi vaan lyö sormillle. Kuullostaa niin tutulta?

Kaikki lähtee liikkeelle oikean jousen valinnasta. Jousivakion ja jousen esijännityksen avulla säädät _jousituksen_ perusasian kuntoon: vapaa painuma (free sag) ja ajopainuma (rider sag).

Käytä mittanauhaa, apuvälineitä (nippuside) ja avustajaa sekä _kirjaa_ tulokset aina. Googleta "free sag" ja lue, lue ja lue.

Wäinössä tein siten, että käytin Race Tech:n jousivakiolaskuria apuna valitakseni oikean jousen. Itse tilasin aikoinaan Oitracon:lta Hyperpro:n jouset. Niiden(kin) jousivakio oli liian pieni ts. painuma mm/kg liian iso. Laskuri kertoi tavoitteena olevan 0,9x mm/kg. Tämä on helppo mitata käyttäen tavallista henkilövaakaa apuna apurin ja mittanauhan lisäksi: aseta jousen sisään keppi/putki tms., paina jousen päästä esim. 10 kg voimalla ja mittaa painuma, jaa 10:llä ja saat jousivakion! Progressiivinen jousi antaa suuntaa antavan tuloksen, koska se on "löysempi" aluksi.

No, Hyperpron "jäykempi" jousi oli kyllä vakiota jäykempi 1,3 mm/kg vs. vakio 1,67 mm/kg. Ei hyvä. Siispä _lyhentämään_ uutta jousta. Kyllä, jousen lyhentäminen lisää jäykkyyttä. Pätkä pätkältä lyhensin jousta, kunnes pääsin 1,0x mm/kg tuntumaan. Ajattelin jättää kilon korville, kun kyse oli prog. jousesta. Ja lyhensin tiheämmmin kierretystä päästä.

Seuraavaksi mittaa teleskoopin koko joustomatka alhaalta ylös. Nyt tiedät referenssin, mihin säädät n. 30-35% ajopainuman jousen esijännitystä säätämällä. Mittaa, mittaa ja kirjaa muutokset. Itse käytin esijännitystä määritettäessä 40 mm halkaisijaista PVC viemäriputkea; helppo lyhentää ja halpaa metritavarana.

http://missbusa.wordpress.com/2010/01/1 ... ng-part-1/

Kun jousitus on kohdallaan voi alkaa jiiraamaan vaimennusta. Valitettavasti pelkästää öljyn viskositeetin valinnalla ei korjaa damping rod -keulan ominaista "takaperoista" toimintaa. Tähän auttaa esim. Race Tech:n Cartridge Emulator:t ja niiden tuunaus tarvittaessa.

http://forums.sohc4.net/index.php?topic=86371.0

http://home.comcast.net/~slybones/Conco ... Tuning.htm

Hankin emulaattorit ja asensin ohjeiden mukaisesti: keula täysin auki, irroita ja puhdista osat, suurenna damping rod alapäässä olevia vaimennusaukkoja -> 10 mm ja poraa 2-4 kpl lisää halk. 10 mm reikiä ristikkäin männän varteen noin 10 mm korkeuseroin. Tämän tarkoitus on antaa emulaattorin hoitaa vaimennus ettei alkup. "vaimennusaukot" rajoita öljyn liikkuvuutta yhtään.

Ja taas keula kasaan. Huom! Jousen esijännitysputkea piti lyhentää emulaattorin korkeutta vastaava määrä. Ja öljypinta emulaattorien mukana tulleen ohjeen mukaisena (Wäinö tehdasasetus 124 mm +/- 7 mm, RT 135 mm).

Ajokokemus parani selkeästi, mutta vielä oli pintakova vaimennus ja hieman liian syvään niiava jarrutus. Mutta mutka-ajo helpottui roimasti, koska keula kulki oikealla korkeudella ja geometria oli siten lähellä oikeaa - mutta vaimennus, erityisesti paluuvaimennus oli olematonta edelleen.

RT:n ohjeissa sanotaan, että jäykempi öljy parantaa paluuvaimennusta. Ei ainakaan mun pyörässä riittänyt. Aiempaa linkin ohjetta noudattaen purin keulan ja mig:llä hitsasin männänvarren yläpäässä olevat paluuvaimennusreijät umpeen. Seuraavaksi tuunasin RT:n emulaattorit siten, että varmistin puristusvaimennuksen jousen esijännityksen olevan ihan sama molemmissa emulaattoreissa 3 kierrosta säätöruuvi kiinni+ mauser:lla vahvistaen.

Tämän lisäksi porasin puristusvaimennusventtiiliin toisen samankokoisen rei'än, mitä siinä oli 1 alunperin. Tämä helpotti alkuherkkyyttä ja se muutos riitti.

Nyt laitoin keulaan 15W öljyä ja paluuvaimennus parani huomattavasti. Vielä keula aavistuksen verran nousee ajokorkeuden yläpuolelle keulaa "pompauttaessa". Ei paljon, mutta havaittavasti. Nopea vaimennus tuli hyväksi ja keula oikeasti joustaa ja vaimentaa tien epätasaisuudet! Samaten sukeltaminenkin lieveni. Nyt olen tosi lähellä omaa tavoittelemaani ideaaliani. Kun seur. kerran vaihdan keulaöljyt, laitan 20W tilalle. Jospa sitten...

Edelleen: kärsivällisyyttä, ajattelua, lukemista, mittaamista ja tulosten kirjaamista ja taas sama uudelleen. Pala kerrallaan se norsukin syödään.

_________________
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000


Viimeksi muokannut V-tyyli päivämäärä Pe Syys 28, 2012 05:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: Pe Syys 21, 2012 21:06 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 19:49
Viestit: 527
Paikkakunta: Vantaa
Oletpa jaksanut väsätä, itte pistin Möhkööni Progressiven jouset ja isot pop-niitit, 2kpl molempiin putliin tukkimaan virtausreikiä ja keulaölpit sisiin ja vot , jämäkämpi tuli ja ryhtiä lisää, ja kesällä saman valmistaja ilmaiskarit taakse,kestää kuormaakin 2-päällä, ja sit vaan :moto:

_________________
Z 1300 Dfi -84

KZ 1300 B2 Touring -80


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: La Syys 22, 2012 04:07 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
niinku V-tyylin jutustakin ilmenee, niin jousitusten ja vaimennusten säätöjen ja toimintojen puljaaminen on erittäin aikaavievää ja tarkkaa työtä.

lopulta aikojen kuluessa ne kuitenkin löytyvät ja V-tyylillä oli isona apuna ilmeinen hitsaustaito ja kalustokin. tämmöinen mämmikoura ei osaisi eikä pystyisi mitään nuin hienoa ja perusteellista keularemonttia tekemään.

on erilaisissa keulissa isoja eroja toiminnassa, kun itellä on ollut monenlaisilla keulaiskareilla olleita ja on yhäkin, niin on ollut helppo vertailla eroja. ainakin se on tullut selväksi, että USD-keula on parhaiten toimiva ajo-ominaisuuksiltaan, jämäkkyydeltään, mukavuudeltaan ja monipuolisimmalta säädettävyydeltään.

huoltoa ajatellen perinteinen keula on taas paljon helpompi. ainakin itellä zx12r kawan keula on niin hirmuisella esijännityksellä olevalla jousella, että vaatii erikoistyökalut tai sellaiset pitää tehdä soveltuvista välineistä ja mielellään pitää olla kaksi miestä painamassa keulaa paikalleen tai toinen asettaa shimmiä tahi holkkia ja toinen koko painollaan painaa jousta vasten.

sit taas normikeulan pystyy kohtuudella yksikin ukko tekemään huoltoineen.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: La Syys 22, 2012 06:12 
Poissa

Liittynyt: La Syys 30, 2006 18:25
Viestit: 40
Paikkakunta: Vantaa
kawabata kirjoitti:
...on erilaisissa keulissa isoja eroja toiminnassa, kun itellä on ollut monenlaisilla keulaiskareilla olleita ja on yhäkin, niin on ollut helppo vertailla eroja. ainakin se on tullut selväksi, että USD-keula on parhaiten toimiva ajo-ominaisuuksiltaan, jämäkkyydeltään, mukavuudeltaan ja monipuolisimmalta säädettävyydeltään...


Olet oikeassa. USD keulaa on helpompi tuunata vaimennuksen osalta. Oikean jousen määritys painumien osalta on yhteneväinen prosessi RSU-keulan kanssa. Ja painumaa määritettäessä pitää ymmärtää pyörän ja halutun ajotavan vaikutus painumien valintaan. Katukilpurin vapaa painuma n. 100 mm joustomatkalla on muutamia millejä ja ajopainuma on 20-25% (tässä tapauksessa myös 20-25 mm) joustomatkasta. Toinen ääripää enduro/crosspyörä, missä +300 mm joustossa painuma on (ajotavasta ja lajista riippuen) ~100 mm.

USD-keulan vaimennusta muutetaan simmittämällä puristus- ja paluuvaimennuksen pakat. USD-keulat ovat panos (cartridge) -tyyppiset ja sisältävät oman öljytilan eri vaimennuksille. Mielenkiintoinen keulatyypin "välimalli" on mm. omassa Yamaha TT600R:ssä oleva Paiolin valmistama RSU-keula, mikä on myös cartridge keula kaikkine herkkuineen!

Komppaan Kawabataa vertailun osalta: Wäinössä on perinteinen RSU/damping rod, TT:ssä RSU/cartridge ja WR:ssä USD/cartridge -keula. Aijoo ne termit: RSU = Right Side Up ja USD = Upside Down.

Ja mitä hitsaustaitoon tulee tässä tapauksessa (kiitos Bata kehuista), niin lähes "räkäsaumalla" saa tukittua 2 mm paluuvaimennusreijät.

_________________
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2012 15:52 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 11:19
Viestit: 13
Kiitokset vastauksista.
Ei se sit ollukkaan ihan että vanhat jouset ulos ja uudet sisään.
Siihen olis kuitenkin työvälineet riittäny ja säkällä myös taito.
Pitääpä alkaa perehtyyn tarkemmin tähän jousitukseen, jos sais jotain aikaseks...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alusta/jousitus
ViestiLähetetty: Ti Joulu 04, 2012 18:44 
Poissa

Liittynyt: Ma Huhti 23, 2012 11:19
Viestit: 13
Jatketaan keulan kanssa painimista....
Löyty myynnissä oleva ZX-6R -96 keula. Mietin että kuinka helpolla menee samanikäseen 750 zefyyriin? Onko kukaan tehny noin aikasemmin? Ois viä kiillotettu... :yesyes:
Ps. Vaikka ei aiheeseen liity, niin mistä löytäis 70mm metalliputkee pakarin väliputkee varten?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com