zeppe750 kirjoitti:
Moro.
750 zephyrin keula on melko veltto. Kokonaan uuteen keulaan ei ole varaa, eikä oikeestaan tarvetta, mutta tiukemmat jouset olis paikallaan.
Stormilta sais Progressive Suspensionin jouset n. satasella, ja Oitracon Raumalta kauppaa Hyperpron jousia.
Onko antaa vinkkiä, kokemuksia ja muuta apua pulmaan? Mitkä olis hyvät ja mitä nyt ei ainakaan kannata mennä tekemään?
Varaa aikaa perusongelman selvittämisen ymmärtämiseen ja sen jälkeen määrätietoiseen vaihe-vaiheelta etenevään jiiraamiseen paremmaksi.
Wäinön perinteinen teleskooppikeula (Damping rod) on yhtä huono kuin kaikki muutkin. Perusongelma on, että hitaassa jousitusliikkeessä esim. jarruttaessa keula sukeltaa ja nopeassa iskussa keula ei reagoi vaan lyö sormillle. Kuullostaa niin tutulta?
Kaikki lähtee liikkeelle oikean jousen valinnasta. Jousivakion ja jousen esijännityksen avulla säädät _jousituksen_ perusasian kuntoon: vapaa painuma (free sag) ja ajopainuma (rider sag).
Käytä mittanauhaa, apuvälineitä (nippuside) ja avustajaa sekä _kirjaa_ tulokset aina. Googleta "free sag" ja lue, lue ja lue.
Wäinössä tein siten, että käytin
Race Tech:n jousivakiolaskuria apuna valitakseni oikean jousen. Itse tilasin aikoinaan Oitracon:lta Hyperpro:n jouset. Niiden(kin) jousivakio oli liian pieni ts. painuma mm/kg liian iso. Laskuri kertoi tavoitteena olevan 0,9x mm/kg. Tämä on helppo mitata käyttäen tavallista henkilövaakaa apuna apurin ja mittanauhan lisäksi: aseta jousen sisään keppi/putki tms., paina jousen päästä esim. 10 kg voimalla ja mittaa painuma, jaa 10:llä ja saat jousivakion! Progressiivinen jousi antaa suuntaa antavan tuloksen, koska se on "löysempi" aluksi.
No, Hyperpron "jäykempi" jousi oli kyllä vakiota jäykempi 1,3 mm/kg vs. vakio 1,67 mm/kg. Ei hyvä. Siispä _lyhentämään_ uutta jousta. Kyllä, jousen lyhentäminen lisää jäykkyyttä. Pätkä pätkältä lyhensin jousta, kunnes pääsin 1,0x mm/kg tuntumaan. Ajattelin jättää kilon korville, kun kyse oli prog. jousesta. Ja lyhensin tiheämmmin kierretystä päästä.
Seuraavaksi mittaa teleskoopin koko joustomatka alhaalta ylös. Nyt tiedät referenssin, mihin säädät n. 30-35% ajopainuman jousen esijännitystä säätämällä. Mittaa, mittaa ja kirjaa muutokset. Itse käytin esijännitystä määritettäessä 40 mm halkaisijaista PVC viemäriputkea; helppo lyhentää ja halpaa metritavarana.
http://missbusa.wordpress.com/2010/01/1 ... ng-part-1/Kun jousitus on kohdallaan voi alkaa jiiraamaan vaimennusta. Valitettavasti pelkästää öljyn viskositeetin valinnalla ei korjaa damping rod -keulan ominaista "takaperoista" toimintaa. Tähän auttaa esim. Race Tech:n Cartridge Emulator:t ja niiden tuunaus tarvittaessa.
http://forums.sohc4.net/index.php?topic=86371.0http://home.comcast.net/~slybones/Conco ... Tuning.htmHankin emulaattorit ja asensin ohjeiden mukaisesti: keula täysin auki, irroita ja puhdista osat, suurenna damping rod alapäässä olevia vaimennusaukkoja -> 10 mm ja poraa 2-4 kpl lisää halk. 10 mm reikiä ristikkäin männän varteen noin 10 mm korkeuseroin. Tämän tarkoitus on antaa emulaattorin hoitaa vaimennus ettei alkup. "vaimennusaukot" rajoita öljyn liikkuvuutta yhtään.
Ja taas keula kasaan. Huom! Jousen esijännitysputkea piti lyhentää emulaattorin korkeutta vastaava määrä. Ja öljypinta emulaattorien mukana tulleen ohjeen mukaisena (Wäinö tehdasasetus 124 mm +/- 7 mm, RT 135 mm).
Ajokokemus parani selkeästi, mutta vielä oli pintakova vaimennus ja hieman liian syvään niiava jarrutus. Mutta mutka-ajo helpottui roimasti, koska keula kulki oikealla korkeudella ja geometria oli siten lähellä oikeaa - mutta vaimennus, erityisesti paluuvaimennus oli olematonta edelleen.
RT:n ohjeissa sanotaan, että jäykempi öljy parantaa paluuvaimennusta. Ei ainakaan mun pyörässä riittänyt. Aiempaa linkin ohjetta noudattaen purin keulan ja mig:llä hitsasin männänvarren yläpäässä olevat paluuvaimennusreijät umpeen. Seuraavaksi tuunasin RT:n emulaattorit siten, että varmistin puristusvaimennuksen jousen esijännityksen olevan ihan sama molemmissa emulaattoreissa 3 kierrosta säätöruuvi kiinni+ mauser:lla vahvistaen.
Tämän lisäksi porasin puristusvaimennusventtiiliin toisen samankokoisen rei'än, mitä siinä oli 1 alunperin. Tämä helpotti alkuherkkyyttä ja se muutos riitti.
Nyt laitoin keulaan 15W öljyä ja paluuvaimennus parani huomattavasti. Vielä keula aavistuksen verran nousee ajokorkeuden yläpuolelle keulaa "pompauttaessa". Ei paljon, mutta havaittavasti. Nopea vaimennus tuli hyväksi ja keula oikeasti joustaa ja vaimentaa tien epätasaisuudet! Samaten sukeltaminenkin lieveni. Nyt olen tosi lähellä omaa tavoittelemaani ideaaliani. Kun seur. kerran vaihdan keulaöljyt, laitan 20W tilalle. Jospa sitten...
Edelleen: kärsivällisyyttä, ajattelua, lukemista, mittaamista ja tulosten kirjaamista ja taas sama uudelleen. Pala kerrallaan se norsukin syödään.