Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Huhti 25, 2024 09:19

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Koneen kestävyydestä
ViestiLähetetty: Pe Tammi 18, 2013 17:30 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 12:05
Viestit: 111
Kumpaa voisi pitää kestävämpänä. Vesi- vai ilmajäähdytteistä konetta ? Vesijäähdytteinen pitää kaiketi koneen lämmöt tasaisempana.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koneen kestävyydestä
ViestiLähetetty: Pe Tammi 18, 2013 18:57 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Frank00 kirjoitti:
Kumpaa voisi pitää kestävämpänä. Vesi- vai ilmajäähdytteistä konetta ? Vesijäähdytteinen pitää kaiketi koneen lämmöt tasaisempana.

Vesijäähy pitää kyllä koneen lämmöt tasaisempana, mutta tuon vaikutus kestävyyteen on usein ainakin osittain pilattu ottamalla myllystä irti enemmän kierroksia ja tehoa. Joten aika vaikea sanoa kumpi on kestävämpi, koska koneet ovat luonteeltaan niin kovin erilaisia.
Samanlainen tilanne on kampuran laakeroinnin suhteen: periaatteessa rullalaakerointi on likulaakerointia kestävämpi ratkaisu, mutta liika tehon otto saa kampuran suht' helposti nitkahtamaan. Tiedän, että nyt minut tullaan hirttämään aamunkoitteessa, joten :surrender: jo näin etukäteen :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koneen kestävyydestä
ViestiLähetetty: Pe Tammi 18, 2013 20:15 
Poissa

Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 12:05
Viestit: 111
Kiitoksia vastauksesta :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koneen kestävyydestä
ViestiLähetetty: Pe Tammi 18, 2013 20:18 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Raato kirjoitti:
Vesijäähy pitää kyllä koneen lämmöt tasaisempana, mutta tuon vaikutus kestävyyteen on usein ainakin osittain pilattu ottamalla myllystä irti enemmän kierroksia ja tehoa. Joten aika vaikea sanoa kumpi on kestävämpi, koska koneet ovat luonteeltaan niin kovin erilaisia.
Samanlainen tilanne on kampuran laakeroinnin suhteen: periaatteessa rullalaakerointi on likulaakerointia kestävämpi ratkaisu, mutta liika tehon otto saa kampuran suht' helposti nitkahtamaan. Tiedän, että nyt minut tullaan hirttämään aamunkoitteessa, joten :surrender: jo näin etukäteen :P


Eikä ehtinyt edes yö koittaa :spank: :jojo:

Asiaan.. Vesijäähdytys on koneen lämpöjen kannalta parempi, lämmöt jakaantuu paremmin nesteen avulla, ilmajäähdytteiset vaativat jatkuvaa ilmavirtaa, jotta jäähdytys toimisi.
Ilmajäähdytteisen helpompi rakenne ei ole niin häiriöherkkä kuin vesijäähdytteisen rakenne.

Kampuroista tosiaan, onhan rullallakeroitu vähäisemmän voitelutarpeen vuoksi toimintavarmempi liukulaakerointiin verrattuna. Liukulaakeroidussa koneessahan itse öljy muodostaa patjan, jonka päällä liukupinnat pyörivät, tokihan rullalaakeroidussa koneessa oöljy toimii samoin, siinä riittää pienempi öljynpaine ja kuorma jakaantuu usempaan pisteeseen saman aikaisesti.
Limputhan saa aina hitsattua kiinteiksi jos tehoja aletaan nostaa enemmänkin.

Viritysasteita löytyy vesijäähdytetyistäkin koneista laajalla skaalalla, kuten ilmajäähdytteisistä. Ehkä vesijäähdytyksellä haetaan enempi toimintavarmuutta ja lämpöjen tasaisempaa hallintaa useissa eri käyttöolosuhteissa.
Vesijäähdyksellä saadaan kone rakennettua pienemmillä välyksillä, seikka saattaa olla tulevaisuudessa päästörajojen tiukentuessa voi olla ilmajäähdytyksellä vaikea tavoittaa näitä.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Koneen kestävyydestä
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 13:12 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 11:52
Viestit: 377
Paikkakunta: tyrvää
Siinä olen kyllä Raadon kanssa yhtä mieltä, että totuuksien kertominen on vaarallista touhua... :surrender:

Anyway, eihän sitä tarvi kuin todeta että käytännössä kaikki autojen moottorit on nykyisin nestejäähyjä. Siihen on syynsä.

Nestejäähdytyksellä vaan saadaan vakaammin hallittua lämpökuormaa moottorissa. Ja kun lämpötila on hallitusti raameissa, voidaan välyksiä pienentää ja se taas vaikuttaa hyötysuhteeseen ynnä muuhun positiivisesti.

Toisaalta taas voidaan todeta että periaatteessa luotettavuus kärsii, kun liikkuvat osat lisääntyy (termostaatti, vesipumppu ym.)

Väitänpä kuitenkin että, jos olisi sama kesympikin moottori(esim.100 hv.) molempina jäähdytysversiona ja sitten ajettaisiin molemmilla kohti maailmantappia, niin ilmajäähyyn joutuisi aikaisemmin tekemään remppaa kansi ja lohko osastolle.

Toi rullalaakeri homma on kuiteskin mielenkiintoinen, se vois hyvinkin laittaa kampoihin liukulaakerille kestävyydessä. Kun olis Myytinmurtajien resurssit, niin olishan se mielenkiintoista testata tuokin juttu :lukea:

_________________
edesmenneet: Gpz 750R-86 ja KLR 650-90 Tengai. Nyt ajossa ZRX1200R-06

"All you're good for is goofing around with your friends on your moped"

-Frank Powell-


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com