Raato kirjoitti:
Vesijäähy pitää kyllä koneen lämmöt tasaisempana, mutta tuon vaikutus kestävyyteen on usein ainakin osittain pilattu ottamalla myllystä irti enemmän kierroksia ja tehoa. Joten aika vaikea sanoa kumpi on kestävämpi, koska koneet ovat luonteeltaan niin kovin erilaisia.
Samanlainen tilanne on kampuran laakeroinnin suhteen: periaatteessa rullalaakerointi on likulaakerointia kestävämpi ratkaisu, mutta liika tehon otto saa kampuran suht' helposti nitkahtamaan. Tiedän, että nyt minut tullaan hirttämään aamunkoitteessa, joten
jo näin etukäteen
Eikä ehtinyt edes yö koittaa
Asiaan.. Vesijäähdytys on koneen lämpöjen kannalta parempi, lämmöt jakaantuu paremmin nesteen avulla, ilmajäähdytteiset vaativat jatkuvaa ilmavirtaa, jotta jäähdytys toimisi.
Ilmajäähdytteisen helpompi rakenne ei ole niin häiriöherkkä kuin vesijäähdytteisen rakenne.
Kampuroista tosiaan, onhan rullallakeroitu vähäisemmän voitelutarpeen vuoksi toimintavarmempi liukulaakerointiin verrattuna. Liukulaakeroidussa koneessahan itse öljy muodostaa patjan, jonka päällä liukupinnat pyörivät, tokihan rullalaakeroidussa koneessa oöljy toimii samoin, siinä riittää pienempi öljynpaine ja kuorma jakaantuu usempaan pisteeseen saman aikaisesti.
Limputhan saa aina hitsattua kiinteiksi jos tehoja aletaan nostaa enemmänkin.
Viritysasteita löytyy vesijäähdytetyistäkin koneista laajalla skaalalla, kuten ilmajäähdytteisistä. Ehkä vesijäähdytyksellä haetaan enempi toimintavarmuutta ja lämpöjen tasaisempaa hallintaa useissa eri käyttöolosuhteissa.
Vesijäähdyksellä saadaan kone rakennettua pienemmillä välyksillä, seikka saattaa olla tulevaisuudessa päästörajojen tiukentuessa voi olla ilmajäähdytyksellä vaikea tavoittaa näitä.