Ilkkajii kirjoitti:
Kiitos, tuo tuntuu loogiselta. Vika alkoi niin että kone alkoi hyytyä niin kuin bensan puutteeseen. Käänsin hanan PRI- asentoon jolloin se käynnistyi mutta kävi ensin kolmella tai kahdella, ja muutenkin huonosti pienillä kierroksilla. Hana jäi siihen asentoon kun pyörä oli jonkin aikaa parkissa. Silloin bensa varmaan virtasi vapaasti koneeseen. Mietin että olisiko hanalle tuleva alipaineletku irronnut. Nyt en tässä muista, että mihin se 3 imukaulan alipaineletku menee? Eikös se pitkä letku ole jokin ylivuotoletku? Epäiltiin kohokammion venttiilin vuotoa, mutta tulisiko sieltä edes noin nopeasti bensaa? sitä men litrakaupalla.
Kyllä tulee vähän hemmetisti bensaa, jos kohon neulaventtiili jumittaa. Oma ZL1000 kärsi samasta. Ilmanputsarikotelosta valui litroittain ainetta...
Ameriikan jaskat väittävät, että neulaventtiilin istukka (mihin neulaventtiili painaa) pitäisi kiillottaa pumpulipuikolla ja metallinkiillotusaineella, että istuu kunnolla ja joka kerta. Pieni napautuskin voi riittää sulkemaan jumittavan venttiilin niin, että pöydällä kaasarit eivät yhtäkkiä vuodakaan.
#3 alipaineletku (en ole varma ZR-7:sta onko juuri #3, mutta eipä siitä kai muita pitäisi lähteä) menee juurikin bensahanalle ja toimittaa automaattihanan virkaa - kun moottoria pyörittää, alipainetta muodostuu ja hana aukeaa. Jos bensahanassa on kalvo rikki, niin siitä kulkee bensaa, kenties jopa silloin kun moottori ei käy. Tämän ongelman huomaa helposti, jos/kun laittaa tilapäisesti kirkkaan letkun siihen paikalle. Toisaalta, jos moottorin ollessa sammutettuna moottori tulvii, niin "ON"-asennossa alipaineletkun lähdöstä hanalta pitäisi näkyä bensaa ihan vaan letku irroitettaessa.
_________________
ZZR1400 '09
BlackGPZ 900 R '86 -
636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, ymsZL 1000 '87
Liki vakio ja liki rumaEx Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!