Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 05:36

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kawasaki GTR 1000 vm. -88
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2015 07:28 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Kun bensatankki oli irti ja sähköjohto liitoksestaan irti, niin sen jälkeen ei ole bensamittari toiminut? Johdot näyttää ehjältä ja liitoksia olen rassannut. Onko jossain sulakkeita, vai missä vika?

Nopeusmittarin vaijeri alkoi jurisemaan, otin vaijerin ulos kuorestaan ja laitoin siihen jotain sprayrasvaa. Vähän aikaa toimi hyvin, mutta alkoi nopeusmittarin viisari nousta ja laskeutua hitaasti. Vaihdoin uuden vaijerin ja sama peli jatkuu. Nyt myös heittää viisarin koko kierroksen ympäri, kun nopeus nousee noin 120km.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2015 19:39 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Voisiko olla, että sprayrasva on noussut vaijerin pyöriessä mittariin ja nopeus- sekä polttainemittarin vika johtuu samasta asiasta? :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2015 20:03 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Mittarivaijerin rasva varmaan noussut mittariin, josta se on roiskinut sitä mekanismia jumittamaan. Voi olla paha putsata, hienomekaanisia komponentteja.

Bensamittarin anturin lukema pitäisi saaa mitattua. Anturi on voinut saada kontaktihäiriön tankissa. Lukema Ohmeja tyhjänä ja täynnä pitäisi saada mitattua.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 25, 2015 21:44 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jim Goose kirjoitti:
Mittarivaijerin rasva varmaan noussut mittariin, josta se on roiskinut sitä mekanismia jumittamaan. Voi olla paha putsata, hienomekaanisia komponentteja.

Bensamittarin anturin lukema pitäisi saaa mitattua. Anturi on voinut saada kontaktihäiriön tankissa. Lukema Ohmeja tyhjänä ja täynnä pitäisi saada mitattua.


Kiitos vastauksesta. Nyt ei ole toimivaa vastusmittaria, mutta laitan hankintalistalle. Vastuksen voi varmaan mitata tankille menevän johdon päästä?

Tankki oli puolillaan bensaa ja mittari näytti nollaa. Tänään kävin tankkaamassa kuitenkin, niin bensamittari nousi hitaasti ylös asti. Kun sitten virrat sammutin, niin jäi näyttämään täyttä. Samoin nopeusmittari jäi näyttämään jotain 20km/h.
Matkamittari lienee mekaaninen, kun toimii. Mutta nopeusmittari taitaa olla sähköinen, samoin kuin bensamittari? Ne on vierekkäin ja takeltelee samalla tavalla. Eli rasva tekee kiusaa nyt? Mahtaiskohan kuivua sieltä ajan kanssa pois, kun mittarivaijeri on uusi ja kuiva.
Taitaa olla hankala vaihtaakin koko mittaristoa, kun on paljon pientä johtoa siinä kiinni. :|


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 11, 2015 21:30 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 12, 2007 16:18
Viestit: 21
Paikkakunta: Tuusula
Tiedoksesi, GTR:n tankki on 28L josta varalla noin 2L.Ns isolla tankilla ajaa noin 420km. Mittariston saa kyllä purettua käsittääkseni, katso jostakin sivustolta, joka myy netissä varaosia. Sieltä löytyy GTR:n räjäytyskuvat. Jenkkilässä GTR on joku Conguere... :)

_________________
GTR-91
Mukavaa menoa tuulessa ja tuiskussa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 12, 2015 08:26 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
GTR1000 on joillain markkina-alueilla ZG1000 tai Concours
CMSNL:n sivuilta ainakin löytyy varaosakuvailuja: www.cmsnl.com/kawasaki-zg1000

ja bicespecsiltä yleisempää (tosin Tehtaan manuaalista myös... :kontrahti: )
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... ncours.htm

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 24, 2015 21:40 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Ajattelin päivittää asiaa tuosta mittareiden viasta. Eli vaihdoin silloin heti uuden vaijerin. Sprayrasvan oli täytynyt nousta mittarille ja bensatankin, sekä nopeusmittarin toiminnat siitä häiriintyi.
Nyt olen vain ajellut kolmisen tuhatta km ja mittareiden toiminta on pikkuhiljaa palautunut. Bensamittarin ensin ja nopeusmittarikin laskeutuu aika hitaasti, mutta nousee aika normaalisti. Eli kyllä niillä pärjää ja eiköhän rasva sieltä sitten kuivu omia aikojaankin joskus pois?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2019 21:00 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jatkan vaihteeksi tässä asiassa. Tuo mittariongelma jäi olemaan, josta tässä aloituksessa kirjoitin. Vaihdoin nyt toisen mittariston, joka on purkupyörästä. Muuten on ehjä, mutta trippimittarin napin akseli on poikki. En tiedä vielä, miten se toimii. Mittarivalot toimii. Kierrosluku toimii ja nopeusmittari testattuna porakoneella tuntuu toimivan. Lämpömittarissa viisari ainakin värähtää, kun laittaa virrat. Lämpimäksi en nyt käyttänyt. Kellokin on ehjä.
Mutta bensamittarin viisari ei edes värähdä. Vanhassa mittaristossa bensamittari toimi toisinaan, ja useimmin, jos tankki oli täynnä. Nyt vajaa puolillaan.
Mitä veikkaatte, onko viallinen anturi, vai mittari? Velipoika tulee viikon päästä kylään yleismittarin kanssa ja katsoo tuon anturin vastuksen.
Entä minkälainen virta niihin johtoihin pitää tulla, jotka liitetään anturille? Kaksi johtoa pistokkeessa, joista toinen lienee maadoitus? :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2019 22:48 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Anturivika yleensä noissa on. Siitä jännitteestä anturille, ainakin vanhemmissa Kawoissa niille menee alennettu 7V jännite ja toinen maihin. Kawoissa musta-keltainen on maajohto. Anturin käämihän on bensan seassa, siksi matala jännite.
Pienempi ohmimäärä täydellä tankilla, isompi tyhjällä.
Mittari pitäisi näyttää täyttä jos anturille tulevan liittimet oikosulkee jompilla.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2019 12:17 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jim Goose kirjoitti:
Anturivika yleensä noissa on. Siitä jännitteestä anturille, ainakin vanhemmissa Kawoissa niille menee alennettu 7V jännite ja toinen maihin. Kawoissa musta-keltainen on maajohto. Anturin käämihän on bensan seassa, siksi matala jännite.
Pienempi ohmimäärä täydellä tankilla, isompi tyhjällä.
Mittari pitäisi näyttää täyttä jos anturille tulevan liittimet oikosulkee jompilla.


Kyllä näyttää mittari täyttä, kun nuo liittimet oikosulkee. Eli mittari kunnossa ja ehjä anturi pitäisi seuraavaksi jostain saada??


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2019 18:06 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Anturia pystyy hieman korjaamaan. Jos sen anturin irroittaa ja pujottelee tankista ja avaa sen peltikopan, näkee potentiometrin liukupinnan joka laahaa käämin pintaa pitkin ja säätää vastusta pinnan mukaan.
Taivuttamalla tuota laahainta hieman tiukempaan kontaktiin käämiin, anturi voi alkaa taas ottamaan kontaktia.
Kokeile yleismittarilla toiminta ennen ja jälkeen ennen peltikopan kiinnilaittoa.
Tiivistettä saattaa joutua massaamaan bensankestävällä tahnalla, jotta pitää bensaa, jos vanhalla tiivarilla kasaa.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2019 18:23 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jim Goose kirjoitti:
Anturia pystyy hieman korjaamaan. Jos sen anturin irroittaa ja pujottelee tankista ja avaa sen peltikopan, näkee potentiometrin liukupinnan joka laahaa käämin pintaa pitkin ja säätää vastusta pinnan mukaan.
Taivuttamalla tuota laahainta hieman tiukempaan kontaktiin käämiin, anturi voi alkaa taas ottamaan kontaktia.
Kokeile yleismittarilla toiminta ennen ja jälkeen ennen peltikopan kiinnilaittoa.
Tiivistettä saattaa joutua massaamaan bensankestävällä tahnalla, jotta pitää bensaa, jos vanhalla tiivarilla kasaa.


Kiitos taas ohjeista! Tässä miettimistä ja puuhaa tulevalle viikolle! :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 18, 2019 18:33 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jim Goose kirjoitti:
Anturia pystyy hieman korjaamaan. Jos sen anturin irroittaa ja pujottelee tankista ja avaa sen peltikopan, näkee potentiometrin liukupinnan joka laahaa käämin pintaa pitkin ja säätää vastusta pinnan mukaan.
Taivuttamalla tuota laahainta hieman tiukempaan kontaktiin käämiin, anturi voi alkaa taas ottamaan kontaktia.
Kokeile yleismittarilla toiminta ennen ja jälkeen ennen peltikopan kiinnilaittoa.
Tiivistettä saattaa joutua massaamaan bensankestävällä tahnalla, jotta pitää bensaa, jos vanhalla tiivarilla kasaa.


Tällä ohjeella sain mittarin/anturin toimimaan. Mp romarilta jo toimivan varaosankin sain, mutta säätelemällä vanha lähti toimimaan vähän paremmin. Tällä pärjää.
Tiivistettä liotin vähän aikaa "öljyvuodonesto" -aineessa, ja se siitä vähän pehmeni, ja jäi pitämään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 27, 2019 18:48 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Olen Kawaa käynnistellyt ja käyttänyt pihalla muutaman kerran, mutta ei ole ajossa vielä. Säästän sitä vähän kesämmälle. Nytkin akku oli ylläpitolatauksessa useamman päivän, mutta vanha on ja uusia sekin täytyy.
Tänään taas käynnistin, ja se hetken jo kävi, mutta sammui. Eikä sitten millään käynnisty uudestaan, vaikka apuvirralla pyörittää hyvin. Bensa kyllä haisee ja tankki puolillaan. Viime kesänä vaihdoin tulpat NGK, eikä niillä ole ajettu, kuin noin 1000km.

Jos haen uudet tulpat, niin mitä merkkiä suosittelette? Tai muuta, mistä vikaa etsiä, jos tulppien vaihto ei auta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2019 04:30 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Denson tulpat ovat ollet hyviä.
Vanha bensa ei syty herkästi ja saattaa kastaa tulpat.
Kokeile uusilla tulpilla ja starttipilotilla suodatinkoteloon, josta suodatin on poistettu.
Jos hörähtää ja sammuu, vika lienee soppapuolella. Jos ei käy ollenkaan, niin vika kipinäkoneessa.
Akun kunto tulee olla hyvä. Huono akku saa tulpat kyllä kastumaan.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2019 08:14 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jim Goose kirjoitti:
Denson tulpat ovat ollet hyviä.
Vanha bensa ei syty herkästi ja saattaa kastaa tulpat.
Kokeile uusilla tulpilla ja starttipilotilla suodatinkoteloon, josta suodatin on poistettu.
Jos hörähtää ja sammuu, vika lienee soppapuolella. Jos ei käy ollenkaan, niin vika kipinäkoneessa.
Akun kunto tulee olla hyvä. Huono akku saa tulpat kyllä kastumaan.


Selvä juttu, akku menee ensin vaihtoon. Kaasarit oli talvella irti, kun kumikurkut vaihdoin, mutta en mihinkään säätöihin koskenut. Kawa on muutamana päivänä ollut tässä keväällä käynnissä ja pihalla pientä ympyrää tullut ajettua. Normaalisti tuntui käyvän, kun lämpeni.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 16:35 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Vielä koitin käymän apuvirralla ja starttipilotilla, mutta ei edes luvannut. Sitten katsoin tulpat ja kosteena oli. Yksikään tulppa ei antanut kipinää. Valikoin vanhat ja ehjät tulpat, jotka laitoin nyt paikalleen. Hyvin käynnistyi sitten niillä. Kunhan ehdin tulppakauppaan, niin haen uudet.

Ihmettelen, että mikä tulpat rikkoi? Vaikuttaako jotain tuo bensan sekaan laitettava polttoainejärjestelmän puhdistuslitku, tai bensan säilöntäaine? Muuta eroa ei minun käytössni ole aikaisempiin vuosiin, eikä tulpat ole ennen noin pimentyneet. :?:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2019 21:32 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Kysymykset jatkuu: Uutta akkua en vielä ostanut, kun en vielä vakuuttunut, että onko siinä vikaa. Kun lataan akun verkkovirtalaturissa, startti pyörii Kawasaki käynnistyy helposti. Kun se vähän aikaa käy tyhjäkäynnillä ja sammuttaa, niin ei enää jaksa startti pyöräyttää. Sama juttu, kun ajoin noin 10km lenkin. Sammutin koneen ja heti koitin startata, niin ei jaksa. Verkkovirtalaturilla ottaa kuitenkin virtaa vastaan. Onko pyörän latauksessa vika?
Jos tarkastan yleismittarilla latauksen jännitteen pyörän käydessä, niin paljonko pitäisi näyttä? 13,5V ??


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2019 23:48 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuo latausjännite on hieman epämääräinen, eli ei ole ihan tarkkaa arvoa mikä pitäisi olla kaikissa tilanteissa, mutta jos on paljon alle 14 V, niin joko on ihan tyhjä akku tai paljon jotain muuta kuormaa. Mutta 13,5 V on kuitenkin sen verran iso jännite että akku ei ainakaan sillä tyhjene, latautuu vain turhan hitaasti, eli jos jännite pysyy siinä, niin ehkä akku on jo niin rajoilla että ei jaksa käynnistää kuin juuri ja juuri yhden kerran.

13,5 V on hieman alarajalla piisaako edes kesäkelillä, riippuu ajosykleistä, pitkillä ajomatkoilla sekin riittää. (Yleensä paloakkujen pitkäaikaislataus on tuota luokkaa, ehkä vähän allekin).

Mahtaakohan akkukauppojen akkutesterit kertoa jotain kunnosta, ainakin ne kertovat kuinka paljon virtaa lähtee, mutta vain hetkellisarvon ja onko niillä taulukoita pikkuakuille? Itsellä olisi akkuvahti, jolla akun voisi jättää turvallisesti kuormitustestiin, voisi tarkistaa kapasiteetin, mutta se ei kerro paljonko jännite notkahtaa kuorman kanssa.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 14, 2019 09:50 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Kiitos vastauksesta! Akku oli taas muutaman tunnin laturissa ja jännite 13,3V. Laitoin apuvirralla käymään ja antaa kuitenkin akun navoilta käydessä noin 14,5V. Eli täytyy nyt uskoa, että akku se vain on loppu! Siispä huomenna akkukauppaan!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 14, 2019 10:15 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Kun nyt GTR1000 -asioihin mentiin, laitanpa väliaikatiatoo jälleen "käyntiinpolkaistusta" *sic* Taleban II -rojektista.
Löytyi ne viimoset puuttuneet väriosatkin, kiitokseja Sepolle! :kiss:
Valmistuminen tapahtunee pidemmän kaavan mukaan, seuraava ajukausi (2020) tavoitteena. Putjetti/jakovara kun elakelaisella tuppaa olemaan hiukka rajallinen :uaa:

:heppa:
Liitteet:
TalebanII.jpg
TalebanII.jpg [ 296.42 KiB | Katsottu 16446 kertaa ]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 11, 2021 15:11 
Poissa

Liittynyt: To Touko 21, 2015 21:47
Viestit: 48
Jatkan vuorostaan tässä: Kaasuttimet ja tankin puhdistin. Ainakin käynnistyi ja käy hyvin paikalaan. Vastaa myös herkästi kaasuun. Pari vuotta vaivannut öljynlauhduttimen öljyvuoto selvisi. Oli lauhduttimessa murtuma. Tilasin käytetyn vastaavan Boonstra Motorenista Alankomaista. Viikossa oli paketti kotiovella ja lauhdutin nyt kiinni.

Kysymys: Kuinka usein on tarpeellista noin keskimäärin jakoketjun vaihto? Vai onko tarpeellista ilman suurempaa koneremonttia? Toisaalta luin vanhasta keskusteluketjusta, että tähän mopoon olisi hyvä vaihtaa ketju 50-70tkm välein. Entä muut vaihdettavat osat?
Koneen käydessä kylmempänä jäin kuuntelemaan "ylimääräistä" mekaanista ääntä. Mutta lämpimänä se melkein kokonaan hävisi. Venttiilit juuri säädin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com