Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 06:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2015 09:36 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Tuolla eräällä nimeltämainitsemattomalla foorumilla kyseltiin, mitkä työkalut sopivat näitte japanilaisten JIS-ruuvien kanssa touhuamiseen parhaiten? No, yv:nä suosittelin Kamasaa kyselijälle, mutta mitäpä ollaan täällä mieltä, vannotteko erikoisesti jonkin työkalumerkin nimiin? Minä kun en ole vielä löytänyt muista merkeistä niin hyvin näihin surullisenkuuluisiin japanilaisiin ristipääruuveihin istuvaa kuin mitä nuo em. merkin meisselit. Uudemmissa on vielä kahvan (jonka läpi terä tulee) alapuolella kuusikanttinen osa, jota voi käyttää lisäväännön aikaansaamiseen. Kahvan läpi tulevaa terää voi vielä vähän napauttaakin vasaralla, eikä ole pelkoa kahvan hajoamisesta. Ja kuten hyvin tiedossa on, Kamasaa olen päätoimisesti käyttänyt jo kohta 35 vuotta, enkä mielelläni muita osta. Paitsi jos halvalla saa...

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2015 11:39 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
JIS (Japanese Industrial Standard) -ruuvit on pikkasen erilaisia ku Philips/Phillips? -ristipääruuvit. Tiukassa paikassa ihan Kawan omasta työkalusatsista löytyvä mensseli - se mustakahvainen - on pelastanut monesti! :axe2:
.
Ja älköön tätä otettako minkäänlaisena tritiikkinä Kamasan erinomaisia tuotteita kohtaan! Voihan jopa olla että inssinöyri Pertti Kamasa onkin
suunnitellut mensselinsä lähemmäksi JIS-normia ku Philipsiä/Phillipsiä? :laalaa:
Tai hitostako minä tiedän, vaikka isommilla kaluvalmistajilla vaikka olisi JIS-mensselit tuotannossaan? :eitieda:

:heppa:


Viimeksi muokannut hansci päivämäärä La Marras 21, 2015 12:46, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2015 14:14 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, pikainen KVG tuotti sen verran tulosta, että ainakin Vessel-tuotemerkillä taitaa olla oikein JIS-ruuvareita, eli jos kunnolla haluaa hifistellä niin kyllä sekin onnistuu. Vähävarainen tyytynee Kamasaan luottotyökaluna, vaikka kyllä nekin vuosien saatossa kuluvat ja väljentyvät. Niissähän oli joskus elinikäinen takuu, sitten se pudotettiin viiteen vuoteen, mutta mikä lie tilanteensa nyt.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2015 21:00 
Poissa

Liittynyt: To Syys 11, 2008 12:19
Viestit: 186
Paikkakunta: Pori
Kyyllä tohon Kamasaan on aina luotettu. Tosin ko. merkin sarjoista pääsee aina halvempien kalujen ostajat
herjaamaan että sultahan puuttuu täältä kauheesti kokoja... :kivi:
Varmaankin säästösyistä jättäneet osan harvinaisemmista pois kokoelmasta, muuten hinnat nousevat liian ammattimaiselle tasolle.
Mitä noihin ikipaskoihin ristipääruuveihin- ja mensseleihin tulee, yhtään hyvää en ole vielä löytänyt. :uaa: :takoo:
Kärkisarjoista yritän löytää sopivaa kärkeä kymmenien joukosta, eikä yleensä löydy. Ja onhan oikein kunnon meisseli tietysti
parempi kuin nuo nuljaavat kärjet istukoissaan. Olen tässä yrittänyt etsiä nelikulmaisella varrella varustettua sarjaa, semmoisesta saa
ihan vanhalla kunnon maatilamutterisorvilla eli jakoavaimella hyvin lisää moomenttia ruuvin vääntöön, vielä kun kaveri painaa pää punaisena
ruuvaria kohti kantaa ja toinen jakarilla vääntää (yleensä aukisuuntaan), niin avot, yleensä aukeaa. Tai sitten murtuu kanta tai mensselin
kärki... :mur: Tuollaisen sarjan omistin aikanaan, sittemmin on kaikista ehkä suurinta lukuunottamatta juurikin kärki murtunut kuin lasi.

Ja sitten vielä nuo mun mopoissa olleet ruuvien kärjet on joku jo yleensä valmiiksi nuljannut niin, että mitään JIS-speksit täyttävää
mensseliä on aika turha hankkia...

Tota en muuten tiennytkään että Kamasan takuu on köyhennetty viiteen vuoteen, taitaa olla siis aikaa kun uusia Kamasoita on hankittu!

_________________
Kawasaki Zephyr 1100 -94
Kawasaki ZXR 750 H2 -90
Kawasaki ZXR 750 H1 -89 (tosin ilman moottoria...)
Kawasaki Z1300 -80


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ke Marras 18, 2015 12:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 20:54
Viestit: 89
Paikkakunta: Tuusula
Noihin ristipääruuveihin löytyy hyvä ruuvari 80-luvun tojotan työkaluista. Siellä on mustapäinen kääntöpää
ruuvimeisseli. Talttapää ja ristipää. Omani löysin romutorilta hinta 1mk ja myöhemmin tuli vastaan 1€ eli hinta oli noussut huomattavasti. Otin kuitenkin hyvän ristipään takia


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2015 09:49 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
z13 kirjoitti:
Noihin ristipääruuveihin löytyy hyvä ruuvari 80-luvun tojotan työkaluista. Siellä on mustapäinen kääntöpää
ruuvimeisseli. Talttapää ja ristipää. Omani löysin romutorilta hinta 1mk ja myöhemmin tuli vastaan 1€ eli hinta oli noussut huomattavasti. Otin kuitenkin hyvän ristipään takia
Tämä on juurikin se sama mensseli, joka taitaa löytyä kaikkien japsikulkineitten työkalusatsista. Mullakin on samasta rompetorihintaluokasta "Toyota" -tekstinen kampe varalla. Jos ne "Kawasaki" -logoiset sattuis hukkumaan. Logoja lukuunottamatta identtiset ovat nuo. Ainakin silmämääräisesti ja myös näppituntumalla. Vaikka voitanee perustellusti olettaa, että Kawan meisseli on parempilaatuinen... :hihi:
Myös kolmas versio on jostakin siunaantunut; musta kahva ilman valmistajan nimeä/logoa, JIS-mensseli toisessa päässä mutta talttaterän sijasta toisessa päässä torx! :shock:

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Pe Marras 20, 2015 19:23 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
hansci kirjoitti:
z13 kirjoitti:
Noihin ristipääruuveihin löytyy hyvä ruuvari 80-luvun tojotan työkaluista. Siellä on mustapäinen kääntöpää
ruuvimeisseli. Talttapää ja ristipää. Omani löysin romutorilta hinta 1mk ja myöhemmin tuli vastaan 1€ eli hinta oli noussut huomattavasti. Otin kuitenkin hyvän ristipään takia
Tämä on juurikin se sama mensseli, joka taitaa löytyä kaikkien japsikulkineitten työkalusatsista. Mullakin on samasta rompetorihintaluokasta "Toyota" -tekstinen kampe varalla. Jos ne "Kawasaki" -logoiset sattuis hukkumaan. Logoja lukuunottamatta identtiset ovat nuo. Ainakin silmämääräisesti ja myös näppituntumalla. Vaikka voitanee perustellusti olettaa, että Kawan meisseli on parempilaatuinen... :hihi:
Myös kolmas versio on jostakin siunaantunut; musta kahva ilman valmistajan nimeä/logoa, JIS-mensseli toisessa päässä mutta talttaterän sijasta toisessa päässä torx! :shock:

:heppa:


SAAB sisältää Torx-kääntömeisselin, en ole sitten ihan sata onko toinen pää JIS mutta paljon mahdollista.

Sisältyy ainakin vanhakoppaseen 9-3 työkalusatsiin.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: La Marras 21, 2015 11:35 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Ahaaaaaaa! Kiitokset jäsen Eroz, tuo selvitti yhden arvoituksen. Tallikaveri touhuaa nimenomaan näitten "uudenpien" turpoSaappien kanssa, lienee tapahtunut työkalusiirtymä allekirjoittaneen pakkiin. Täytyypä palauttaa anteeksipyytelyitten kera. JIS-pään käyttö Saappikaluissa tuntuu oudohkolta, eppäilisin kyseessä sittenkin olevan paremminkin optinen harha (huonolaatuisen) Phillips-pään suhteen... :P

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Pe Elo 26, 2016 06:26 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, nyt siirryttiin hifistelyn puolelle. Tein eBay-ostoksen, Hozan-merkkinen neljän JIS-ristipäämensselin sarja pistetty Japanista tilaukseen. Laadustaan ei vielä tiedä ja onko niissä yhtäkään niin suurta että M6-ruuveille sopisi, mutta kokeillaan nyt näitä. Hmm, yhtäkään JIS-ruuvia ei ole kylläkään nyt irroituksen tarpeessa, mutta kuullaanpa näistä kunhan joskus saapuvatten.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Syys 06, 2016 05:16 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, eilen oli postiluukku kolissut ja neljän JIS-mensselin sarja saapui. Ja ei, sellaista M6-ruuveille tarkoitettua siinä ei ollut, (olisikohan syytä joskus tutustua tuotteen yksityiskohtiin, häh?), mutta koot 00, 0, 1 sekä 2 löytyivät. Isoimmat lienevät oivallisia jarrunestesäiliön, 2-tahtisten öljypumpun yms ruuveihin, joten kyllä käyttöä löytyy. Isompien kanssa pärjännee Kamasan PH2 sekä PH3-mensseleillä.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Syys 06, 2016 09:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Joskus katselin CMS:stä, että aika moneen -80 luvun kavaan sai erikseen työkalusarjasta poimittua osia, mutta herätti ihmetystä että ristipääruuvareissa oli enemmän Phillipsiin viittaavia tekstejä kuin JIS, tuosta vaikka pikaisesti kaivettu esimerkki (vitosella ilman kahvaa):
(92107-1002) SCREW DRIVER-#3 PHLIP ZX900A5A GPZ900R 1988 UNITED KINGDOM
92107-1002 TOOL-DRIVER,#3PHILLIP ZX1000B2 ZX10 1989
Vaihtuiko nuo joskus JISsistä Phillipseihin ja jos, niin koska?

Muistelen kanssa että -83 nissanin mukana tuli joku setti jossa oli mustakahvainen käänettävä taltta/ristipää ruuvari, joka taas ei parhaiten sopinut muihin ristipääruuveihin, se on tullut valitettavasti jo hukattua.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Pe Maalis 24, 2017 06:27 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, näistä JIS-meisseleistä näyttää olevan kovettu hypetys meneillään tuolla Japsistarain somessa. Millään tavallahan se ei ole aiheena turha, edistykselliset Kawa-hahmothan asiaa käsittelivät jo ajat sitten viime vuonna. Sitä minä vaan että AINA kannattaa käydä Kawa-sivustolla, sitä saattaa vaikka ikään kuin jalostua yksilönä eikä jää jälkijunaan asioitten suhteen.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työkalusuositukset?
ViestiLähetetty: Ti Tammi 07, 2020 21:34 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Herätetään tämäkin ketju henkiin kun tuli noita ajan kuluksi googleteltua:
Kawasakilta löytyy ainakin Samurai A1 1967 varaosiksi mainittuja työkaluja, mm. ruuvimeisselin varsi, käännettävä (toinen taltta/ tpoinen pää ilmeisemmin JIS koko joka on lähellä PH2:sta) ja erillisenä yksipäinen isompi, onkos se M6:ssa käytetty?

- kääntövarsinen ruuvarin terä: 92107-1052
- isompi terä: 92107-008 (uudempi varaosanumero, alkuperäinen vanha ollut 92107-005) tässä cmsnl:n luettelossa lukee "SCREW DRIVER-#3 PHLIP"
- Kahvasta on vaikeammin tulkittava ketju numeroita (lähinnä tuo alin Use ... ihmetyttää, kun tuota keskirivin korvaavaksi varaosanumeroksikin mainittua olisi saatavilla):
SCREWDRIVER GRIP
product number: 92106003
supersession: 921061001
notes: USE 92106-002

kaikki nuo ovat noin 6 €/kpl kieppeillä, mutta olikos tuo taas ALViton hinta CMSnl:llä, mutta Sumekosta voisi kysellä kerhoalennuksella...
Toimiikohan tuo linkki, jos ei toimi, niin cmsnl.com, sieltä kawasakin samurai 1967 ja tools:
https://www.cmsnl.com/kawasaki-a1-samur ... hTRBugvOL8

Ja jos ei ole paha allergia muun merkkisen pyörän työkaluille, niin ainakin pienempää kääntöterää näyttäisi saavan vaikka Hondalta puolet halvemmalla, hakusanoilla, ja valitsee vaikka sopivan aikakauden mallin:
cmsnl screwdriver shaft honda
ja kahva shaft -> grip

Nämä kaikki siis googletellen iman mitään omaa kokemusta, eikä tarkempaa tietoa mitkä noista on varmasti JIS-kannan ristipääruuveille ja miten standardi on muuttunut?

mutta varmaan halvempia ebayssä tai paikallisessa varaosakaupassa ellei tilaa joidenkin muiden osien kanssa (postikulut kun tekisivät vielä toisen mokoman päälle).

Toinen mihin törmäsin on ebaystä Motion Pron T-kahva JIS bitseillä, usein kalliita postikuluja jenkeistä, mutta joskus vähän halvemmallakin
https://www.ebay.de/itm/Motion-Pro-T-Ha ... 2654668728

ja joskus saa pelkkiä bitsejä ja ilman postikuluja, vaikka kahden setteinä eivät enää järjettömiä maksa (toki enemmän kuin bilteman isommat setit)
koko2: https://www.ebay.de/itm/MOTION-PRO-JIS- ... 2050313780
koko3: https://www.ebay.de/itm/MOTION-PRO-JIS- ... 2255710950

kun myyntilinkki lopettaa toiminnan, niin ebay ja sinne hauksi motion pro jis ja valitsee sellaisen, jossa on ilmainen lähetys tai muuten halpa

Siellä ebayssa törmäsin myös Japanista "Vessel" iskumeisselin isompiin kuusio bitseihin, joissa sanottiin sekä JIS että PH ja muistelen että JIS työkalu kävisi paremmin Phillipseihin kuin päinvastoin ja muistelenpa yhtä käyttämääni iskumeisseliä jonka terät eivät olleet ihan normaalin Phillipsin oloiset - mutta eipä ole tullut tarkemmin tutkittua voisivatko olla pikemminkin JIS (epäilen vain että siinä kyse oli koneistuksen "laadusta")
https://www.ebay.de/itm/Vessel-Schlagsc ... 4109853519

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com