Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 13:32

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Huhti 02, 2016 13:45 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 02, 2013 13:53
Viestit: 9
Osaisikohan joku sähkö-osaaja auttaa mua projektipyöräni sähköhelvetin kanssa? Asiaa voi olla vaikea näin foorumille kirjoittaa, mutta kun ei nyt kukaan tuttu tunnu osaavan auttaa ja itellä alkaa tosissaan mennä hermot.

Eli projektipyörä on -82 Z500 jossa on nyt -86 GPZ550 moottori omalla johtosarjallaan. Katkasijat ja virtalukko on vanhasta pyörästä. Muutoksia sen verran tuossa on että "käynnistyksenestot" yms jätän pois. Valot mulla pelaa mutta muuta eloo en nyt pyörään saakkaan. Startin ohjaus-relettä ei moottorin johtosarjassa ollut joten kaipaisin ainakin varmistusta sekä kuinka saan käynnistyksenestot varmasti pois. Jos kahvat olis samaa sarjaa niin eihän tässä olis mitään, mutta johotus kun ei mene samalla tavalla nii nää on nyt menny jotenki totaalisen sekasin tai mulla on vaan joku yksinkertanen virhe.

Mutta kokeillaas kuvien avulla selittää (klikkaa kuvaa yläkulmasta isommaksi niin erottaa paremmin) :

Aloitetaan ohjausreleestä (nro. 73). Otin yleismallin releen tuohon, käykö se tuohon tilalle ja kuinka se nyt oikein kytketään.

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... yldugk.jpg

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ny2cxs.jpg

Sitten käynnistyksen esto (nro. 6) ja sivuseisontajalan tunnistin (nro. 56). Eli käytännössä kuinka nämä täytyy yhistää että ne on kytketty pois. Sivuseisontajalan ruskea ja sininen yhteen ja kahvalle menevät kelta/vihreä, musta/kelta ja vaaleanvihreä yhteen?

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... hfenjq.jpg

Sitten vielä tappokatkaisijan ja startin johotus kun ne laitetaan toimimaan vanhanmallin kahvasta. Tätä onkin vähän monimutkasempi selittää, mutta jospa joku ymmärtäis ja osais selittää?

Tässä on johtosarjan kytkennät:

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... 9fgbui.jpg

Ja sitten taas tässä on kuinka ne on vanhassa kahvassa, nuo tappokatkaisijan johotukset on vähän erillaiset. Mun mielestä noittenkaan ei välttämättä tarvis mennä ees kahvalle asti, mä en näe mitään haittaa että sammuttaisin pyörän virta-avaimesta? Tämä olisi plussaa jos myöhemmin muutan kahvat niin on todellakin vain välttämättömät kytkimet kahvoissa, aina simppelimmän näköinen.

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... 42rqbl.jpg

Noihin pikkuseikkoihin kun oikeesti sais selvyyden, saisin varmuuden asiaan että ei ainakaan johdotuspuolella vika ole vaan sitten jossain ihan muualla. Toi on kuitenkin ollut ihan toimiva kampe joskus :)

Ja jos joku harrastaja on Jyväskylästä ja haluu tulla pyörähtään mun pajalla ja antaa vinkit millä pyörän sähköihin saadaan selvyys, on lava karhua sun!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 02, 2016 23:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
En oikein saanut selkoa noista kytkentäkaavioista, niissä oli kai vain isompien osien välisiä kytkentöjä (ainakin eka), eli diodi- niminen komponentti (72) lienee oikeasti nippu diodeja. Ainakin tehtaan manuaalissa on yleensä noiden virtapiirien vianhaku erikseen selvitettynä ja tarkemmin mitä sinne tarvitaan. Taisi olla jossain Clymerissäkin ainakin jotain piirejä kuvattuna erikseen?

Mutta yleisesti starttipuoli:
Pari relettä peräkkäin, eka hoitaa kaikki turvatoimet ja varmaan myös starttinapin virtakuormituksen helpottamiseksi.
Itse en ottaisi käynnistyksen estoja pois ainakin jos meinaat vielä poistaa tappokytkimenkin toiminnasta, mutta kukin tyylillään...

Startin ohjausrele: (minun näytöllä ei oikein erotu tekstit releen kyljestä tai näy koko kytkentäkuva, mutta...)
Käämi: alemmat nastat numeroituna, jotka menevät suorakaiteeseen, jossa poikkiviiva (käämi)
-toiseen nastaan virtalukolta tuleva plussa
- toiseen nastaan maa (minä kytkisin turvalaitteetkin, ilmeisesti vapaavalon maa tai kytkimen kahvan kytkin maadoittaa( diodien läpi?))

(ilmeisesti tarvikereleessä ei ole mitään suojadiodia, en ainakaan erottanut, jos on niin jännitteen suunta täytyy olla oikein päin)

Ylemmät nastat kärjille, toinen virtalukko plussaan ja toinen varsinaiselle starttireleelle menevään johtoon.

Tämä piiri on helppo tarkastaa ihan erillisenä, virrat päälle, niin pyörittää starttia (tai jos vapaa/kytkin turvakytkimet on mukana, niin starttaa vain vapaalla tai kytkin pohjassa)

Sytytysvirta ei minulla myöskään ihan täysin auennut tuosta, mutta:
jos oikein katsoin niin muut ovat kiinni sytkässä koko ajan, mutta ilmeisesti plussaa katkotaan:
Virtalukon plussa - tappokatkaisin - sivujalka - sytkäyksikön BR/W?, mutta tuon kytkentäkaavion mukaan tuokin on tehty diodien avulla, eli onko sellainen ja sen sisäisestä kytkennästä tietoa? (Minulla esimerkiksi GPZ1100UT:ssa nuo (kolme?) diodidia oli sulakerasiassa yhdessä liittimessä, samoin startin ohjausrelekin oli sulakerasiassa)

Toiminnan tarkastus on helppoa virtalukko/tappokytkin/sivujalka: Varmistaa ja mittaa että sytkäyksikköön tulee plussa (maakin tietysti kannattaa varmistaa ihan muuten vaan, loput nastat on puolat ja pick-upit)

Minun pyörällä on kuulemma ajettu pöpelikköön kun on jäänyt sivujalka alas, eli ei ihan turha sekään varuste. (ei tosin ole ollut minullakaan kytkettynä)

Ja jos kaikki turvalaitteet on turhia tai kun kokeilee toimiiko osat:
starttipuolen voi korvata hätätilassa johdolla jolla antaa virtaa varsinaisen starttireleen solenoidin toiseen nastaan (kunhan siinä toisessa on maa)
Sytkäpuolen kaikki kytkinvermeet samoin korvautuu johdonpätkällä joka antaa plussaa sytkäboksin plussanastaan (ja tietysti myös maa kytkettynä sekä puolat ja pick-upit).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 03, 2016 09:35 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
oojala kirjoitti:
Minun pyörällä on kuulemma ajettu pöpelikköön kun on jäänyt sivujalka alas, eli ei ihan turha sekään varuste. (ei tosin ole ollut minullakaan kytkettynä)


Sivujalkojen kytkimiin ei ole järkeviä ratkaisuja. Ajat pöpelikköön kun se jää alas, tai ne alkavat oikuttelemaan juuri kun ei pitäisi - satojen kilometrien päässä kotoa, tai pahimmillaan tien päällä kunnon kanttauksessa, ohitustilanteessa, tms jossa veto ei saisi yhtäkkiä katketa. Ducatityyppinen jousikuormitettu pompsahtaa itsekseen ylös ja pyörä kippaa. Ehkä paras olisi hiton iso varoitusvalo.

Enivei, sähköjen kanssa olen joutunut taistelemaan, tutkintoa ei ole eikä pitkää kokemusta, mutta Jyväskylässä kun liikutaan niin voin tulla jokin kerta avaamaan sanaista arkkuani, josko jotakin viisautta löytyisi. Laita vaikka yksityisviestiä niin katotaan koska kävisi.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 03, 2016 11:19 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Näemmä jossain vanhemmassa tehtaan manuaalissa ei ollutkaan selitettynä diodien avulla toteutettua versiota turvamekanismeista, eli nuo kytkimet oli kaikki vain peräkkäin? linkitetään silti vaikka saattaa enemmän sekoittaa, Supplement osassa s.285 alkaen on hieman juttua noista turvakytkimistä, mutta onko samanlaisista (eikä ole koko logiikkaa avattu piirtämällä diodien kyrkentä ja kaikki kytkimet samaan).

http://diagramas.diagramasde.com/otros/ ... 550,GPZ(ZX)550%2079-85%20Service%20Manual%20ENG%20By%20Mosue.pdf

Sytkäyksikön tyyppikin saattaa vaihtua noiden vuosimallien välillä, ensin oli transistoroitu sytytys mekaanisella ennakon säädöllä, joskus -80 luvun puolivälissä tuli muovinen IC-Igniter, jossa on elektroninen ennakonsäätö. Niissä uudemmissa on ainakin noita diodikikkailuja.

Sivujalalle on tullut kanssa ajateltua varoitusvaloa, mutta kun se kytkin oli heivattu pois ei tullut rakenneltua, pari kertaa on itselläkin jäänyt alas jossain parkkipaikkasiirroissa, ikävästi raapaisee hitaassakin vauhdissa.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 03, 2016 21:31 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 02, 2013 13:53
Viestit: 9
Kiitos vaan vinkeistä. Saatiin tänään kyllä pientä selvyyttä sähköihin, tuon ohjausreleen kun ohitti alkoi jotain tapahtua. Siinä sitten vaan tuli moottorin osalta vähän isompia ongelmia. Rupesin vaihdetta laittaan isommalle, ei mene millään ja ihmettelin akselin suurta heilumista. Aukasin kopan että näkee siirtomekanismin ja näinhän se oli että koko vitun lohko on paskana vaihdeakselin ympäriltä! Viimevuonna pyörä kaatui pukilta ja nyt sitten ilmeni mitä siitä hajos. Taitaa olla vähän tekemätön paikka korjata, ainakin kone pitäisi purkaa täysin atomeiksi ja sitten saisi EHKÄ hitsattua. Siinä kyllä ei auttanu muu kun lähtee pihalle laulamaan kirosanalaulut ja polttaa rööki jos toinenkin.

http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... g~original

Nyt taitaakin olla helpoin tehä alkuperäiseen Z500 koneeseen kansiremppa ja tehdä taas sähköt ihan alusta lähtien uusiksi, ne onneks on tohon helpompi kun kahvoille saa kaikki johot kaavion mukaan jne. Vituttaa silti kuin pientä oravaa!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 03, 2016 23:32 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
En tiedä kuinka tuttu on tuo pyörä tai kawat, joten pakko kysyä: oliko takapyörä pyörimässä kun kokeilit isompaa? Kawassa lienee "positive neutral finder", joka estää isommille (1-2) vaihdon muuta kuin vauhdissa, paikallaan pysähtyy vapaalle (ei ole tosin minulle yhtään tuttu tuo malli, mutta arvaisin että tuossakin se on)?

Vähän riippuu kuinka pahasti tuo on mennyt, jos ei ole kuin tuon akselin "laakerikuppi" irti/halki/palasina, niin itse kokeilisin varmaan jotain "purkka" viritystä, tuo ei ole kovin kriittinen eikä kuormitettava osa ja näyttää että ympärillä on reilusti tilaa: kokeilisin jollain hyvälaatuisella metalliepoksilla liimata palat ja pyörää kallistamalla muotoilla ympärille isomman vahvikekakun, sekin vaatii hyvän karhennuksen ja puhdistuksen (itse vannon J&B weld tuotteen nimeen (sen perinteisen hitaan version), saatavuus hieman huono kuin netistä, mutta lupaavat 288 C asteen kestoa) Vaihteensiirto-osien suoruus/vääntymättömyys tietysti pitäisi tarkistaa myös.

Mutta sitten se varoitus: tuon liimauksen jälkeen jos/kun pettää, niin hitsarit kiroavat kun on vaikeaa ja ikävää poistaa liimoja (eli tuosta syystä jotkut vastustavat vahvasti alumiinin liimausta tai pehmeämmillä "juotoksilla" korjausta). Eikä minulla ole oikeastaan kokemusta tuosta kuin pienestä tason korjauksesta johon sitten koppa tukeutui (ja roottorien magneettien liimauksen korjailuista, tuossa on varmaan rautajauhoakin, kun vetelee vekkulisti magneettikentissä)

Korjaukseen varmaan löytäisi helpolla ehjätkin lohkot ulkomailta vaikka eBaystä, mutta niiden kunto lienee tuurista kiinni ja kuljetuksen hinta on ehkä turhan kallis. Ja työnä astetta isompi, eli samalla voisi korjata sitä sun tätä ja hinta pompsahtaa helposti, eikä hintaero kokonaiseen moottoriinkaan ole mahdoton...

Varmaan ajatuksissa on pyörinyt miten tuon ehjää, niin tässä hieman lisää pyöriteltävää, toivottavasti löytyy joku ratkaisu, ja jos on kaksi lähisukulaiskonetta, noon niistäkin voinee osin hyödyntää yhdessä, luulisi että koneet on enimmäkseen yhteensopivia?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2016 14:06 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 02, 2013 13:53
Viestit: 9
Mietin kanssa että jos tuon liimaisi jollain nykymyrkyllä. Ton ympärille sais "muurattua pedin" aika hyvin ja kopan kahden kiinnityspisteenvälille saisi vielä tehtyä tukiraudan tueksi ja koppaan vaan jyrsis syvennyksen tälle. Kuullostaa melko "tilapaisviritykseltä", mutta voisi jopa kestääkkin aikansa kun ei tuohon kovaa rasitusta tule.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 09:01 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Samanlainen vamma oli Larrynkin myllyssä. Käytin lohkoja Kuopiossa Helinin moottorikoneistamossa ja tuomio oli tyly ei onnistu hitsaamalla, kun tilaa on liian vähän. Tilasin sitten lohkot jenkeistä. Lysti tuli maksamaan pikkaisen vaille 300 euroa tulleineen ja alveineen. Tullut lohko on hyvässä kunnossa eli siitä saa ehjän myllyn kasattua.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 15:15 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Muissakin koneissa saattaa olla sama lohko, tutkimista tosin hämärtää se että varaosanumero lienee erilainen eri värisissä lohkoissa.

Ainakin GPZ550 ja GT550 voisi kannattaa tarkistaa (tosin GT on kardaanilla, mutta se ei kai aina vaikuta lohkoon mitään?) Todennäköisesti (K)Z500 lohkokin lienee sama. (vaikka ´cms.nl näkee varaosanumerot tai kawasaki.com myös, jos en ihan väärin kurkannut niin 1986 GPZ ja GT550 olisi kumpikin sama: 14001-5146)

Mutta sitten pelkkä alalohkon vaihto ei kai onnistu, eli laakerit on koneistettu lohkon puolikkaisiin yhdessä eli ne on aina pari?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 15:21 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
oojala kirjoitti:
En tiedä kuinka tuttu on tuo pyörä tai kawat, joten pakko kysyä: oliko takapyörä pyörimässä kun kokeilit isompaa? Kawassa lienee "positive neutral finder", joka estää isommille (1-2) vaihdon muuta kuin vauhdissa, paikallaan pysähtyy vapaalle (ei ole tosin minulle yhtään tuttu tuo malli, mutta arvaisin että tuossakin se on)?


Tämä koko kirjoitus kuvasti myös omia tunteitani. Kakkosen ei pitäisikään mennä päälle kuin vauhdissa, ts. takapyörä pyörimässä oikeaan suuntaan. Tämä kannattaa varmistaa, ja voisiko tuon kenties patentoida.

Sitten tuohon maailmalta tilaamiseen. Paras velho korjaamaan näitä osia on Tiggeri. Suosittelen varauksetta, ja kuvien lähettäminen ei edes maksa mitään. Jonoa saattaa tosin olla, ja etenkin ennen vappuparaateita meinaa olla aina turha saada yhtään mitään teetettyä.

http://www.tigger.fi/OSATOHTORI.html

Sellaista. Jaksamista vastoinkäymisten keskelle.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 16:57 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Kiinnitti osatohtorilla huomiota teksti:
"Pitkällisen harkinnan tuloksena olen päättänyt lopettaa osatohtoritoiminnan pajalla 1.4.16 alkaen. Korjaustoiminta on raskaasti tappiollista ja näinollen tätä harrastusta ei enää jatketa..."
Ei vaikuta aprillipilaltakaan.

Mutta kyllä noita alumiiniseosten korjaushitsausyrityksiä löytyy eri puolilta, en tiedä yhtään jyväskylästä, mutta täältäpäin katsoen :) melkein samalla suunnalla eli Lappeenrannassa on ainakin L-Weld. hyvät metalli/moottorikoneistamot yleensä tietävät myös jonkun elleivät itse tee.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2016 21:08 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
oojala kirjoitti:
Kiinnitti osatohtorilla huomiota teksti:
"Pitkällisen harkinnan tuloksena olen päättänyt lopettaa osatohtoritoiminnan pajalla 1.4.16 alkaen. Korjaustoiminta on raskaasti tappiollista ja näinollen tätä harrastusta ei enää jatketa..."
Ei vaikuta aprillipilaltakaan.


Voihan helvettiläinen tätäkin.

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2016 09:18 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Ohimennen mainitsen: Jyväskylän tienoilla toimii käsittääkseni Vanhan Liiton vehjeksiä ymmärtävä Kurmu aka Make Tuimala. Pitänee kuulemma pienkonekorjaamoa tms? Ollut 80-luvulta paikallisen (ex?) H**da-piirimyyjän (Speedy) mekaanikkona, sitä ennen jo Kuvan Moottoripalvelun korjaamossa.

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 07, 2016 21:12 
Poissa

Liittynyt: Su Kesä 02, 2013 13:53
Viestit: 9
Kiitosta vaan vinkeistä ja kannustuksesta, meinaa tosissaan välillä ottaa aivoon tää projekti kun ei koskaan tunnu valmistuvan.

Jostain kuitenkin taas löytyi intoa ja kaivoin alkuperäisen koneen esiin. Kansi irti ja yllättävän hyvältä paikat näytti. Toi moottorihan toimikin ihan hyvin eikä savuttanu tai mitään, ainut vaan että kun koneeseen erehdyin laittamaan muuta kun delvac tuotetta, alkoi kannentiiviste vuotamaan.

Kun kansi nyt oli purettu, en malttanut olla koskematta kanaviin. Muotoilinkin siis ohjurit ja kanavat mahdollisimman jouheviksi, loppupeleissä aika paljon niitä saikin työstää. Nyt käytännössä odotetaan tiivistesarjan saapumista niin pääsee lyömään konetta takaisin kasaan.

Kuva

Jahas, nyt tää menee jo ihan projektikertomuksen puolelle, pitäis varmaan muuttaa keskustelun sijaintia :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 08, 2016 01:13 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 01:06
Viestit: 17
Hei,

Minulla olisi Gpz550 kone joutilaana ja siitä on jo kytkimen puoli purettu. Kaasarit ja kone muuten löytyy ja periaatteessa kaikki osat kytkinkoria lukuunottamatta pitäisi olla tallessa.

Olisikohan tuosta myllystä tähän lääkettä?

Kone on Oulussa

t. Janne


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com