Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 11:22

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Keulan katsastus
ViestiLähetetty: Pe Touko 05, 2017 11:22 
Poissa

Liittynyt: To Joulu 19, 2013 20:05
Viestit: 6
Paikkakunta: Kankaanpää
Onko nopeata tietoa, saako päivityksen katsastettua jos KZ650F:ään asentaisi ZX-6R:n keulan 2003 mallista? Vai aiheuttaako pyörien painoero ongelmia (KZ on painavampi)?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Keulan katsastus
ViestiLähetetty: Pe Touko 05, 2017 18:23 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Jousituksen ja jarrut saa päivittää uudempaan, kunhan se on joko samankokoisen tai isomman pyörän (cc) osa. 600 cc on pienempi kuin 650 cc.
Lisäksi pitää liikestopparien toimia sekä vanhemmissa pyörissä pitää ohjauslukon toimia.
Yleensä kannattaa käyttää vanhaa ohjausputkea uusiin T-kappaleisiin. Ohjauslukon korkeus putkessa voi muuttua, jos uusi ala T-kappale on korkeampi. Silloin joutuu laajentamaan nykyistä lukonreikää putkessa ylöspäin.
Voihan siihen laittaa uudemman mallin virtalukonkin, niissä on ohjauslukko samassa, mutta silloin emäputkeen joutuu hitsaamaan korvakkeen lukon kieltä varten, samoin liikestopparien hitsaus alapäähän.

Konttorille tarvii selvityksen käytettävien osien historian, mistä malleista ne on. Lisäksi hitsauksista voi joutua selvittämään lujuuden (ammattihitsarin tekemä)

Kannattaa varmistaa konttorilta yksityskohdat ennen muutoksia, voi välttyä ongelmilta.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Keulan katsastus
ViestiLähetetty: Pe Touko 05, 2017 20:49 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko noin, eikös ennen ollut määritetty paino ja teho, jos ne on isommat ei tarvinnut selvityksiä ohjauksesta mutta uudessa laissa ei kai ole kuin että jarrujen täytyy olla riittävät mutta eikös nykyäänkin viitata painoon ja tehoon:
"3. Jarrulaite voidaan vaihtaa vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun jarrulaitteeseen tai jarrulaitteeseen, jonka suorituskyvystä on annettu vähintään 13 §:n mukainen selvitys."
Eikös tuo ole se voimassaoleva laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009 ... p457577520

Mutta tuo paino voi olla ongelma, kun pyörät ovat jatkuvasti keventyneet, voi olla joku uusi supertykki, jossa on järeät jarrut, mutta jos on kevyempi, niin eikö millään hyväksytä (kuulostaisi sekin hassulta kun ainakin liike-energia suhtautuu massaan ensimmäiseen potenssiin, mutta nopeuteen toiseen potenssiin.

[Edit] Äh pitäisi itse lukea tarkemmin, eli jos on painavampi ja tehokkaampi, josta jarrut, ei tarvita selvityksiä TAI jos ei, niin sitten tarvitaan selvitys, mutta sekään ei ole enää mahdoton (VTT), vaaditaan vain " hyväksytyn asiantuntijan" vaatimukset täyttävän testaajan tekemällä testillä.... mutta niitä on katsastusasemilla, ne on nimettyjä henkilöitä, mutta tuossa on useampia vaatimuksia, joten varmaan jotain silti maksaakin? Puolivuosikymmentä sitten testmill-firma mainosti 500 € käsittely- ja jarrutesti (googletellen...).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Keulan katsastus
ViestiLähetetty: La Touko 06, 2017 17:03 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Ööh, voiko joku ihan tosissaan väittää että ZX-6R:n jarrut olisivat teholtaan heikoimmat kun KZ650:n jarrut? :assspank: :assspank: :assspank: :kk:

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Keulan katsastus
ViestiLähetetty: La Touko 06, 2017 19:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Saiskohan tuon maksimimassan halvemmalla pudotettua, vaikka ottamalla takajalkatapit pois ja rekisteröimällä yhdelle? Enpäs muista millainen suurin sallittu kokonaismassa noissa on, sitä ei taida löytyä kuin rekisteriotteista?

Perinteisesti noita jarrumuutoksia on varmaan enimmäkseen tehty ilman muutoskatsastuksia/merkintöjä rekisteriin, mutta toisaalta ymmärrän että johonkin raja täytyy vetää ja tuo on helppo tarkistaa papereiden avulla. Mutta eipä tuokaan testi kerro saako pyörän varmasti pysäytettyä Autobahnilla täydestä vauhdista tai miten jarrut kestää kuumuutta alppeja lasketellessa kaksi päällä.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Keulan katsastus
ViestiLähetetty: Su Touko 07, 2017 21:46 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 19:58
Viestit: 184
Enpä tiedä pitääkö merkitä otteeseen, mutta prosentit eivät ainakaan mene jarrumuutoksissa.

Sinänsä mielenkiintoista mikä jarrumuutoksissa katsotaan turvallisemmaksi, miten mahtaa olla meikän 900R:n takajarrun muutos ZX-9R:n jarruksi, kun alkuperäinen levy on 280mm monsteri ja nykyinen varmaankin 230mm... Joo, en ole käynyt kokeilemassa mitä sanotaan, vaikka pitänyt on jo pitkään! Kelpaakohan argumentiksi "tuon saa moottoritievauhdista lukkoon" :)

_________________
ZZR1400 '09 Black
GPZ 900 R '86 - 636 puolat, ZX-10 koko keula, 5,5" ZX-9 takavanne ja jarru, +4 sytkä, 4-1, yms
ZL 1000 '87 Liki vakio ja liki ruma
Ex Z 750 Ltd twin '82/83, Ex Aprilia Tuareg 125 '88
Rock on rajaton riemu!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com