Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ke Marras 21, 2018 15:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kaksipiirijarrut...
ViestiLähetetty: Pe Heinä 13, 2018 15:06 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Huhti 22, 2006 23:01
Viestit: 577
Paikkakunta: Masku
Huomasin, että toisessa etujarruletkussa on pieni murtuma ja pitää ruveta kattomaan uusia.
Tuo oli vain aasinsilta itse asiaan, eli olisikohan mahdollista hydrauliikkaosilla värkätä kaksipiirijarrut esimerkiksi Z1000A2:een ja onko joku jopa värkännyt?
Äkkiseltään rupesin ihmettelemään, etteikö kaksipiirisyys olisi itsestään selviö, jos on kerta kahdet levytkin...

_________________
Ride and Let Ride...
Z1000 A2 1978


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksipiirijarrut...
ViestiLähetetty: Pe Heinä 13, 2018 21:53 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 875
Paikkakunta: Turku
Kai moottoripyörän jarrujärjestelmä on usein jonkun määritelmän mukaan kaksipiirinen, jopa ihan alusta loppuun, eli edessä ja takana eri piirit alusta loppuun, toisessa usein kahva ja toisessa poljin.

Joissain toki on jopa sellaisia kaksipiirijarruja että osa paineesta menee ristiin toiseen päähän erilliseen mäntään, mutta enpäs muista missä merkissä ja mallissa oli tuollainen, kai nykyään ABS osin korvasi tuollaisen tarpeen.

Mutta etupäässä ei ole kai ole normaalisti kahta eri piiriä vaikka olisi kaksi levyä ja jarrusatulaa, sen huomaa vaikka: jos avaa toisen satulan ilmanpoistoruuvin, ei toinenkaan levyn satula jarruta (tai oli vuoto/vika missä kohtaa tahansa, se vaikuttaa molempiin puoliin). Jotta se toimisi, pitäisi lähinnä pääsylinterin olla kaksipiirinen, ei tietoa onko joissain uudemmissa sellaisia, periaatteessa kai sen tekeminen ei olisi vaikeaa, autoissa on pitkään ollut kaksipiirisiä pääsylintereitä, kaksi mäntää peräkkäin ja erilliset lähdöt molempiin piireihin (vaikka säiliö on yhteinen, on siinä on kaksi lähtöä ja yleensä joku väliseinä, joka estää toisen puolen tyhjentymisen vaikka toinen puoli vuotaa)?

Mutta noissa vanhemmissa ei ole ollut kahta piiriä (kahvan)pääsylinterissä, eli vaikka olisi vedetty kaksi letkuakin alusta saakka, niin jos ne lähtee saman banjopultin alta on silti kyseessä vain yksipiiri.

Jotenkin luulisi sellaisiakin kaksipiirikahvoja löytyvän, kun noiden kahvasylinteriden jälkimarkkinavalmistajiakin on monia (ainakin krossi tms. ympyröihin), en syvällisemmin hakenut, mutta tuollaisen ainakin löysin kawaan asennettuna K-2-Lever:
Kuva

Tuossa on sitten kaksi kahvaa päällekkäin samalla puolella, saa konffattuna erilaisina vaihtoehtoina, vaikka etu- ja takajarru ja molempiakin voi vetää samalla kädellä yhtäaikaa (tai toinen voisi olla kytkinkin, lähinnä mahdollistaa ajamisen vaikka olisi toinen käsi rikki).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Viimeksi muokannut oojala päivämäärä Pe Heinä 13, 2018 22:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kaksipiirijarrut...
ViestiLähetetty: Pe Heinä 13, 2018 22:15 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Huhti 22, 2006 23:01
Viestit: 577
Paikkakunta: Masku
Joo, etujarruja tosiaankin vain tarkoitin. Asia rupesi mietityttämään, kun ajattelin mahdollisuutta, että toinen jarruletku pettäisi.

_________________
Ride and Let Ride...
Z1000 A2 1978


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com