Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 10:37

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Roottorin magnetointi
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2019 11:29 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 20, 2019 11:07
Viestit: 12
Z1 lataa laiskasti, lataus on +/- 0 kun ajelee parkit päällä mutta ajovalot päällä jo purkaa akkua. Asiaan vielä perentymättä tulee mieleen roottorin vähentynyt magneettisuus. Onko kukaan uudelleen magnetoinut roottoria? Kokemuksia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Roottorin magnetointi
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2019 16:01 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Oletko mitannut staattorin vastukset ja ulostulevan AC jännitteen ? 3000 rpm kierroksilla laturin käämeistä mitattuna ?

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Roottorin magnetointi
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2019 22:56 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Voisin melkein lyödä vetoa, että lataamattomuuden syynä on Zi:n perisynti: oikosulussa olevat latauskäämit.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Roottorin magnetointi
ViestiLähetetty: Su Heinä 21, 2019 07:25 
Poissa

Liittynyt: La Heinä 20, 2019 11:07
Viestit: 12
Hyvää infoa, pitää mitata latausjännite käämeiltä kun pääsen niin pitkälle että pyörä kasassa. Mistäs kohtaa tuo jännite käämeläiltä saadaan helpoimmin mitattua? Akun navoilta mitattuttuna n. 3000rpm oli vielä toimiessaan muistaakseni jotain 12,5v ja piti varauksen jollei ajellut valot päällä. Jännitteensäädin ja tasasuuntaaja tässä korvattu yhdellä yksiköllä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Roottorin magnetointi
ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2019 19:37 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Z1 mallissa taisi olla ensimmäinen liitin laturilta oikean sivukopan alla sininen 6 napainen liitin. Siihen tulee 3vaihetta laturilta.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Roottorin magnetointi
ViestiLähetetty: Ke Heinä 24, 2019 20:11 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Jos lataus on noin kehno, niin saanee varmaan mitattua yleismittarin vastusalueella, ilman että moottorin edes tarvitsee käydä. Kolmivaihekäämin jokaisen kolmen käämijohdon välistä mittaa vastusalueella, tarkalla arvolla ei niin väliä, mutta kaikissa kolmessa välissä pitäisi olla pieni vastus (aika lähellä oikosulkua, muttei kuitenkaan, eli erottaa kyllä siitä onko mittajohdot toisissaan kiinni vai mittaako käämejä) ja kaikista väleistä mitattuna pitäisi tulla samansuuruinen arvo. Sekä lisäksi voi mitata jokaisesta johdosta maata vasten, tuloksen pitäisi olla ääretön (eli auki tai kuten monet mittarit ehglanniksi sanoo: O.L.).

Jos mittaa noita AC jännitteitä käydessä, niin silloin liitin irti ja avoimena jännitteiden pitäisi nousta 3000 rpm kierroksilla jo reilusti 20...35 V, noista uudemmista voi tulla lähempänä 100 V kun mennään huippukierroksille, eli jänniteitä jotka jo sattuu ja aiheuttaa vaaraa! (MP-säätimet yleensä oikosulkevat ylimenevät jännitteet jahukkaavat sen lämpönä ilmaan/öljyyn/minne mikäkin sen hukkaa). Joku staattorin yleismittausohje: https://www.denniskirk.com/learn/how-to ... motorcycle

Kaikki alle 13,5 V moottorin käydessä on jotenkin rikki, mieluusti reilusti yli 14 V (...14,5 V). Täydessä akussa on 12,6 V tai enemmän mitattuna tuntien jälkeen lataamisesta, itse mittasin juuri vanhan MP-akun, jossa oli 12,62 V (+/- mittarin virheet) ja sitä on viimeksi ladattu keväällä.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com