Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 09:39

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: To Tammi 02, 2020 16:00 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Huoltohommat jatkuu. Vahingossa huomasin että laturin kaikista kolmesta johdosta on kuoret rikki ympäriinsä juuri läpivientikumin ulkopuolella. Kuinka kauan lienee olleet noin... Ainakaan mitään ongelmia ei ole ollut, kai... Varmaan nuo olisi hyvä saada suojaan koska noin äkkiseltään voisi ajatella että jossakin vaiheessa saattaa jonkin sortin hässäkkää tulla. Tosin kun paikat on koottuna niin piuhat on tuossa kohtaa melko tiukassa nipussa eikä ne ihan helpolla toisiinsa kosketa. Mutta silti.

Meinasin että putsaan johdot niin hyvin kuin mahdollista, laitan ne kulkemaan "luonnollista"reittiään ja sitten joko kuumaliimaa tai epoksia pursotan mällin piuhojen väliin ja ympärille. Vituiksihan se varmaan menee heti kättelyssä tai sitten kestää noin 5 sekuntia kunnes kun siinä sohlatessa taivutan sitä väärään suuntaan...

Jos raaskisi katkoa johdot ja vetäistä kutistesukkaa niin juureen kumia kuin mahdollista... Tosin tiiviitä johdoista ei saa silloin. Kuten ei varmaan em. liimauksellakaan

Tai jos kerran piuhoja katkoo niin korvaisi noin 5 senttiä johtoja läpivientikumin kohdalta niin olisi pelivaraa juotella pihat kunnolla kiinni sekä laturin kopan sisä- että ulkopuolella. Mutta saanko vanhoja johtoja pois kumin sisältä ja uusia tilalle niin että pysyy vielä ölpitkin jatkossa oikeassa paikassa.

Muita ideoita?


Liitteet:
piuhat.jpg
piuhat.jpg [ 137.7 KiB | Katsottu 8105 kertaa ]

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: To Tammi 02, 2020 17:30 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Miten olisi joku moottorisilikoni tai joustava kuumaa kesrävä tiivisteliima tms. ja ehkä vasta sitten kun osa on paikoillaan ja johdot/johtoliitokset kiinni että se kovettuu samaan asentoon kuin johdotkin. Ehkä syytä laittaa parissa kolmessa erässä, ensin vaan peittää juuren ja sitten lisää pikkuhiljaa taivutussuojan tapaista muotoa (mutta ei tuo tiivisteliimakaan oikein hyvin välttämättä pysy kiinni alkuperäisessä kumissa, voisihan siihen kumiin ruuvata pari pientä ruuvia kiinni "tartunnoiksi", kunhan ei lisää oikkarin vaaraa). Vanhat kumitkin ovat usein kovettuneet ja kutistuneet?

Kuinka vanha osa on, eli onko oletettavissa vielä pitkä käyttöikä staattorin käämeille, sisäpuolen johtojen luulisi olevan vielä hauraampia, eli vaatii varoen käsittelyä?

Jos johdot uusii koko matkalta, niin voisi olla asiaa vaihtaa koko läpivientikumi, mutta mikä pyörä on kyseessä ja saako siihen niitä irtonaisena, joihinkin vanhoihin saa ihan uustuotanto-osinakin, mutta tuo ei näytä ainakaan Z1:n muodolta. Google/ebay hakusanoiksi alternator grommet ja MP:n malli, niin voi löytyä?

Tai jos omissa/muiden varastoissa on vanhoja purettuja kumeja, niin saisikohan sellaisen liimattua jatkoksi tuolle vanhalle - tuskin silloin kannattaa yrittää vanhoja johtoja pujotella, vaan mieluummin vaikka puukotella irtokumi halki ja muutenkin muotoilla jouhevaksi. Tuskin tuo paljon auttaisi, mutta siirtäisi ainakin taivutuskohdan uuteen kohtaan.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: To Tammi 02, 2020 17:36 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Aikoinaan Lime Greenissä käämitytin laturinsa uudelleen. Olivat koonneet staattorin läpivientikumin kanssa ja johtojen päissä oli pyöreät punaiset abikot. (Tahallisesti kirjoitettu pienellä, sano). Ensikäynnistyksensä yhteydessä ihmettelin öljyvuotoa ja hämmästys oli sikäli suuri että johdot liikkuivat helposti läpivientikumin reijissä. Laturi irti, katkaisin abikot pois ja kasvatin kutistesukalla johdon läpimittaa jolloin liikkuvuutensa ei ollut ollenkaan enää niin hanakkaa. Louikselta ostetut pyöreät japanilaisliittimet johdonpäihin ja vuodot loppuivat. Latasi hyvin ainakin tuolloin, jäsen Hansci osannee kertoa nykytilanteensa. Mutta oletettavasti korjaisin tuolla viimeisenä ehdottamallasi tavalla, joskin vain yhdellä katkospaikalla ennen läpivientikumia ja vetäisin kokonaan uudet piuhat johtosarjalle asti. Enkä käyttäisi abikoja. Onnea matkaan, ei tämäkään silti välttämättä viisain tapa ole.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: To Tammi 02, 2020 20:51 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
-89 Möhkö on mopo. Piuhat on kopan sisällä kovan oloiset mutta eivät kuitenkaan erityisen rapeilta vaikuta. Ainakaan pikaisesti tutkien. Varmaan pölisevät sitten taivaan tuuliin jos oikeasti alkaa niitä roplata...

Tuo saattaisi olla kokeiltava ajatus panna kamat kasaan ja sitten vaiheittain työntää jotain mönjää piuhoihin. Moottorisilikoni saattaisi olla ihan sopivaa. Pitää tutkia rakennetta vielä josko sinne miten pääsisi ainetta pursottamaan. Injektioruisku olisi varmaan tässä paikallaan.

Tuo kutistesukka-ajatuskin jollakin lailla viehättää tiivistysmielessä. Tämä menisi sitten jo piuhojen katkomiseksi mutta se ei haittaa sillä ne on jo periaatteessa pätkitty jännitteensäätäjän liittimessä. Tai piuhoja ei oikeasti ole katkottu vaan liittimen muovirungot on poistettu ja tanakasti juotettu liittimet yhteen. Johdot ovat siis käytännössä yhtä puuta säätäjälle saakka. Tarkoitus oli saada virrat kulkemaan ilman häviöitä ja kuumenemista. Isot pojat tietää kertoa maailmalla näin tapahtuvan ja tapahtuneen... Eli kynnys uusien johtojen laittamiseen pienelle matkalle ei ole kovin suuri kuitenkaan.

Helmutti z1300.deessä myy läpivientikumia. Sekä valmista staattorisettiä. Että kun kaikki muut jutut on ensin treenattu eli sössitty niin sitten voi panna uuden tilaukseen 195 €:lla...

Pitää tuumailla eli henkistä vahvistusta vielä hankkia.

Kiitos kommenteista. Lisääkin saa tulla.

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 03, 2020 05:34 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tiivistemömmönä kiinnostaisi itseä Permatexin Right Stuff, olen kuullut kovasti kehuja, mutta ei mitään omaa kokemusta. Ponneainepullo, josta saa suoraan puserrettua tavaraa, mutta ei taida oikein soveltua tuohon ulkopuoliseen paikoillaan pursotukseen, se kun taitaa vaatia alaspäin suuntautuvan puserruksen?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602307/ ... iste-212-g

Johtojakin on varmaan erilaisilla eristeen paksuuksilla, eli jos uusii johdot, voi koittaa laittaa vähän paksumman. Johtojen kuumuuden keston arvioiminen pidemmän päälle on varmaan yhtä vaikeaa kuin kylmänkin keston - aika monessa autossa on vaikkapa ovijohdot, joiden eriste katkeaa Suomen kylmässä (ja aikaa päälle myös kuparisäikeet siitä kohdasta).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 03, 2020 21:51 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
oojala kirjoitti:
Tiivistemömmönä kiinnostaisi itseä Permatexin Right Stuff... mutta ei taida oikein soveltua tuohon ulkopuoliseen paikoillaan pursotukseen, se kun taitaa vaatia alaspäin suuntautuvan puserruksen...


Jos tuohon suuttimeen laittaisi notkean letkun pätkän mutkalle niin ehkä sitten onnistuisi.

oojala kirjoitti:
...Johtojakin on varmaan erilaisilla eristeen paksuuksilla, eli jos uusii johdot, voi koittaa laittaa vähän paksumman...


Paksumpi johto ajaisi varmaan saman asian kuin kutistesukalla täyttö. Ja toimisi tod.näk. paremmin mutkalla. Kutistesukka kun tahtoo mennä aika tönköksi. Eikä liene haittaa vaikka johtimessa olisi välissä viitisen senttiä johdinpinta-alaltaan paksumpaa tavaraa :eitieda: . Alkaa tämä vaihtoehto kiinnostaa enempikin...

Tänään tosin piti muitakin vaihtoehtoja tutkailla. Rupesin vaan ensin jarrunesteitä vaihtamaan ja aattelin että pikku juttu, aikaa ei mene mitään ja sitten voin rauhassa perehtyä laturin piuhoihin. Väärin. Etujarrunestesäiliön kannen toinen ruuvi oli ihan saatanan tiukassa vaikka kierteisiin ja kantaan oli laitettu kuparirasvaa eikä ruuviakaan ollut kuin ajatuksen voimalla kiristetty. Ja tietenkin siitä sitten kantakin nyljääntyi vaikka erityisesti sitä yritin välttää. Sen kanssa sitten menikin ilta vähemmän rattoisasti poraillen ja vastakierretappien kanssa turatessa. Ehdin siinä jo miettiä mahtaisiko Ebayssa olla juuri nyt säiliötä myynnissä... Ei sitten lopulta tarvinnut kuitenkaan surffaamaan lähteä.

Kummallista että nuo ruuvien kannat on tosi pehmeitä kun ruuvarilla kääntää mutta kun yrittää tarjota siihen poranterää niin eipä uppoa mihinkään...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: La Tammi 04, 2020 19:20 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
No niin. Nyt ehti vähän tutkailla miten johdot asettuu kun valeeseen kiinnitin kamat takaisin. Eli piuhat lähtee läpivientikumin jälkeen kopan ulkopuolella heti 90 asteen kulmassa ja jäävät kokolailla avoimeen tilaan. Periaatteessa tuon ympäristön voisi yrittää jollakin silikonimömmöllä tai muulla vastaavalla huolellisesti täyttää kun osat on kiinni mutta johdinten suojauksen kannalta se näyttää vähän kehnolta kun nuo paljaat johtimet tulee aika lailla "ulos". Eli tämä edelleen vahvistaa ajatusta sitä että vetelen 3 x pätkät uutta johdinta läpivientikumin kohdalle. Tai sitten jotain ihan muuta...?


Liitteet:
mutkalla.jpg
mutkalla.jpg [ 153.65 KiB | Katsottu 8030 kertaa ]

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Su Tammi 05, 2020 21:47 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Julli kirjoitti:
...Kummallista että nuo ruuvien kannat on tosi pehmeitä kun ruuvarilla kääntää mutta kun yrittää tarjota siihen poranterää niin eipä uppoa mihinkään...

Ja usein sinne katkeaa se vastakierretapin kärki ja se vasta sitten aiheuttaakin tuskaa, sitä kun ei poraa oikein kirveelläkään.

Tuohon nylppääntymiseen vaikuttaa muuten myös se että Japanilaisten ruuvinkannat oli tuohon aikaan JIS-standardin mukaan tehtyjä. Kanta muistuttaa aika lailla Phillipsin ristipääruuvin kantaa, mutta ei ole kuitenkaan ihan samat mitoitukset, ja eläköön se pieni ero. Mutta kun ei noita JIS ruuvarin kärkiä saa oikein Suomessa, eikä löydy yleensä kuin -80 luvun autojen varaosasetin mukana tulleista ruuvareissa, vaikkapa se kääntyväteräinen mustakahvainen "NISSAN" :) oli sellaisella päällä. Ja käy molemmin päin ristiin, mutta se pieni ero aiheuttaa lipsumista. Yksi kikka lipsumisen estoon on kastaa meisselin kärkeä :oops: vähän venttiilinhiontatahnaan, sen rakeet estää lipsumista (kuulemma aikoinaan ihan virallinen ohje lentokoneen joidenkin ruuvien irroituksessa) Ja googlella bits kärkiä löytää, tai vaikka ebaysta: jis bits (eikös ne ole vieläkin eri kannalla vaikka Japanin standardi on ilmeisesti hieman uusiutunut/muuttunut)

Kuva tuolta:
https://www.garagejournal.com/forum/sho ... p?t=261523

ja edittiä vähän lisää... noita Nissan tai muita japsiautoruuvareita on tasaisesti myynnissä, tässä yksi torissa:
https://www.tori.fi/uusimaa/NISSAN_MOTO ... 430851.htm


Liitteet:
Screenshot2020.1.5.png
Screenshot2020.1.5.png [ 296.64 KiB | Katsottu 8011 kertaa ]

_________________
GPZ 1100 A1 1983
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 06, 2020 10:45 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
oojala kirjoitti:
..."se vasta sitten aiheuttaakin tuskaa, sitä kun ei poraa oikein kirveelläkään..."
no TUO on kyllä jääny kokeilematta! (Sori, oli pakko). :hihi:

Toyotalla on ihan samallainen mensseli. Paitsi tietysti se kahvan teksti on eri. Taitaa olla kaikissa japanian autoissa sama jutska työkalupussukassa? Niin ja Saabissakin, paitsi ettei ole tietenkään JIS-päällä se mustakahvainen. Uudemmissa Saabeissa muuten se toinen pää on torx. Ihan totta on; mä tiedän, oon nähny oikein silmillä! (tallikaveri "harrastaa" Saappeja). :whisper:

Jyväsromppeita odotellessa.

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 06, 2020 10:47 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Tarinahan rönsyilee, kuin ennemminkin mainostetussa Huuhaa-sedän maanmainiossa "Vasemman puntin salaisuus"-tarinassa konsanaan. Synkän mieltymyksen omaavain hahmojen meisselihommistahan kertoo sekin. Mitenkään meitä ko. henkilöihin samaistamatta, noihin JIS-ristipääruuveihin PH-päistä sopivat Kamasan tuotteet lähes sellaisinaan ruuvinpäitä pilaamatta. Toisin kuin monet muut merkit, Pz-päistä nyt puhumattakaan. Jälkimmäisiä ei pidä yhdenkään ihmisen tai eläimen JIS:ien lähellekään tuoda, vääjäämätön nuljaantumistuho on seurauksena siitä. Joskus eBayn kautta Japanista tilasin oikein JIS-meisselisarjan, mutta M6-koon ruuvaria siinä ei ollut. Kamasan PH3:lla olen pärjännyt niitten kanssa jo liki 40 vuotta.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 06, 2020 18:50 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
AV kirjoitti:
... noihin JIS-ristipääruuveihin PH-päistä sopivat Kamasan tuotteet lähes sellaisinaan ruuvinpäitä pilaamatta....

Miksiköhän, sitten pitäisi vastaavasti olla hieman kehnoja Phillipseihin, vai onko kyse vaan siitä että ovat parempia kuin halpamarketin rimpulapäät? Kamasa Tools kun on ruotsalainen firma vaikka kuulostaa aika japanilaiselta. Sitten on lisäksi myös Brittiläinen muutamaa vuotta nuorempi firma joka myy Kamasa merkkisiä työkaluja, firma hyödyntää Englannin tavaramerkki- ja tekijänoikeuslakien erilaisuutta ja ja ruotsalaisten huonoa suojausta, niillä on aika samanlainen logo ja värit (äkkiseltään minusta ihan sama mutta ilman tools sanaa). He toivat Japanista ja (Länsi-)Saksasta Englantiin työkaluja ja myyvät niitä ympäri maailmaa. Saa nähdä miten sopimukset menee Brexitissä, saavatko vielä myydä noita ja Eero Aarnion huonekalujen kopioita Suomeen.

Ja anteeksi yhä vielä syvemmälle Off-Topiikkiin sotkemisesta...

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Ma Tammi 06, 2020 20:18 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. No sissoss-na, näinkö olen tullut huijatuksi nelisenkymmentä vuotta. Ilmankos olen ajoittain tuntenut itseni terveeksi niitä käyttäessäni. Vakaassa uskossa japanilaisuuteensa olen ollut, kiitän jäsen oojalaa jalostuksesta näin yksilönä. Kaikesta huolimatta pysyn uskossani vahvana ja pidän ko. merkkiä tarkoituksiini ylivertaisena. Kamasan PH-kärjillä PZ:tkin kyllä avautuvat malliikkaasti. Ja asiaan, tuo ketjun aloittajan jäsen Jullin kuva paljaista johdoista koppa paikallaan ei ole erikoisen luottamustaherättävä. Joko on päätös tehty?

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Viimeksi muokannut AV päivämäärä Ti Tammi 07, 2020 08:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Ti Tammi 07, 2020 06:23 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Tuli työvuorot sotkemaan harrasteita joten nyt on pikku paussi menossa. Kunhan vapaat taas alkaa niin sitten homma ratkeaa. Tai ei nää työt oikeastaan aina edes häiritse... Tauko töitten takia kun antaa joskus sopivasti mahdollisuuden ottaa etäisyyttä ongelmiin... Mutta edelleen ajatus korvata vanhat piuhat muutaman sentin uusilla pätkillä tuntuu sopivalta.

Jarrunestesäiliön kannen ruuvit tuli korvattua jo 2010 kun silloisten kanssa oli samoja avautumis- nyljätty -ongelmia (liekö olleet alkuperäiset). Nykyiset ruuvit ovat Phillipsejä ja tarkkaan katoin sopivan kokoisen meisselin. Tosin mun meisselit ei tuntunut sopivan oikein kunnolla yksikään. Ovat nimittäin vuosien saatossa kuluneet kehnoon jamaan eli meisselikauppaan olisi asiaa myös. Varmaan eivät olisi niin kärsineitä mutta kun niitä on tullut käytettyä ihan muihin juttuihin myös kuin vaan ruuvien kääntöön... Peiliin saa siis taas katsoa...

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Johtojen eristeet rikki
ViestiLähetetty: Pe Tammi 10, 2020 20:21 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
No niin. Nyt on jotakin saatu valmiiksi. Laitoin siis pätkät uutta johdinta läpivientikumin kohtaan. Laturin puolella vanhat johdot olivat kuoriltaan aikas rapeat joten varovaisesti piti niitä sen suhteen taivutella. Uudet piuhat ovat 4 mm paksuja kun vanhat olivat 3 mm. Jospa ylikokoisuus riittäisi pitämään öljyt oikealla puolella. Ainakin napakasti tuntuivat istuvan ja kohtalaisen hankala niitä oli kumin läpi tunkea.

Kutistesukkien alla kolvausjälki tyylikkäästi pullistelee :yesyes: . Piti yrittää laittaa tinaa riittävästi... Saman näköistä on kopan sisäpuolella. Jospa nuo nyt kestäisivät. Ainakin tietää mistä lähteä vikaa etsimään jos lopettaa lataamisen... Kuvasta puuttuu vielä johtojen suojapeltilärpäke.

Sen verran vittumaista turaamista oli kolvaus että jos joku nyt kysyisi miten homman tekisit niin lähtisin kyllä vetelemään uusia piuhoja koko matkalle. Jäisi muutama riskialtis kolvausliitos pois ja olisi muutenkin miellyttävämpää touhuta. Jos nyt tehty viritys ei toimi niin sitten vedän uutta.


Liitteet:
valmis1.jpg
valmis1.jpg [ 181.88 KiB | Katsottu 7945 kertaa ]

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com