Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Maalis 19, 2024 08:36

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 630 ketju 530 jaolle
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2020 14:31 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Nämä meidän vanhat dinosaurus Zetat kulkevat yhä vanhoilla, raskailla ja järeillä 630 jakoisilla ketjuilla ja rattailla.
Mahtaako olla maailmalla 630 to 530 conversion valmiskittejä saatavana, vai pitääkö rattaat vain etsiä booreille ja vanteelle sopivat maailman turuilta erikseen vai meneekö työstöhommiksi ?
530 kestää paremmin kuin 630, mutta ovat selvasti pienemmät ja kevyemmät.
630 malli alkaa olemaan harvinaistuvaa kokoa, eikä painonpudotus ole pahaksi puoleksi jousittamattosta painosta.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 630 ketju 530 jaolle
ViestiLähetetty: La Tammi 18, 2020 19:15 
Poissa
Motorhead
Motorhead

Liittynyt: Ke Heinä 16, 2008 14:36
Viestit: 140
Mul oli suomiturpossa 530 sarja vaihdettu, vaihtu takas 630 kun satuin Nakkilan pyörämoposta löytää kohtuuhinnalla orig setin. Mutta siis ainakin gpz oli 530 mahdollinen, en muista säilytinkö eturattaan malliksi mutta muistelen että jotenkin kuppimainen oli se...

Gtrwing


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: 630 ketju 530 jaolle
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2020 11:16 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Jos eturatas oli "kuppimainen" eikä ole alkujaan ollut (offset-ratas), niin se ei niinkään liity ketjun eri kokoon, vaan voisi olla takarengas/vanne muutoksia, eli renkaan leveyden muuttuessa tullut tarve saada ketjulinjaa ulospäin.

Käsittääkseni tuo pituusmitassa linkkien 630/530 suhteen ero on suhteessa 6/5, eli jos on nykyiseen välitykseen tyytyväinen, niin katsoo eturattaan hampaiden lukumäärän, jos esimerkiksi 15, niin uusi olisi 15*6/5=18, samalla lailla takaratas ja ketjun pituus linkkeinä. Aina ei mene jako tasan, eikä takarattaistakaan ole vaihtoehtoja joka hampaiden lukumäärälle, eli pyörustys suuntaan tai toiseen.

Yksi paikka josta voi koittaa hakea on Z1 enterprises, ne myy myös ihan muihin merkkeihinkin, mutta kun löytää oikean hammasmäärän, niin kun katsoo osan tietoja Details/Motorcycle Fitment & OEM Information -löytyy paljon tietoa sopivuudesta ja yleensä mittatietoa/kuvia.
https://www.z1enterprises.com/maintenan ... ts-z1.html
(siellä oli joskus ennen konversiolaskurikin?)

Joistain rattaista kannattaa ehkä tarkistaa millaiset kolot siinä on lukitukselle (jos on), kawa on vaihdellut lukitustapaa eri malleiissa.

Ja lopuksi voi tarkistaa kokonaisvälityssuhteen kun jakaa etu ja taka rattaan hammasmäärän keskenään. (Jos tekee samalla välityssuhteen muutoksia, niin ketjun pituuskin voi vaihtua 6/5 kerrotusta, kun rattaalle mahtuu enemmän/vähemmän linkkejä.)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com