Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 17:24

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2008 10:20 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Eli toi mun 750 GPz polttaa öljyä tällä hetkellä 7-8dl/tkm. Onhan se vähän liikaa. Syynä ei ole ainakaan tällä kertaa vuodot joita nyt ei ole tipan vertaa, ihme kyllä. Edellis talvenahan tein siihen rempan jolloin laitettiin ylikoko männät+renkaat. Sen jälkeen öljyä ei käytännössä kulunut lainkaan ensimmäisen 5tkm aikana, sitten viime juhannus reissusta alkoi tämä rumpa. Eli silloin, jotkut muistaa, kannen ja syl.ryhmän välistä alkoi roikua öljyä ulos jakoketjun kohdalta. Syyksi paljastui kierteiden pettäminen sisällä olevasta pultista+kannen kierous. Kannesta höylättiin 0.25mm pois ja kierteet korjattiin. Sain koneen kasaan mut omien mokien ansiosta vuodot jatkuivat ja samalla alkoi öljyn kulutus. Koska vuodot olivat runsaita en voinut tietää polttiko kone sitä vai vuotiko niin paljon pihalle. Kulutus oli samaa luokkaa kuin nyt. Talvella taas kone auki ja uudet tiivisteet sekä APE:n pinnapultit+mutterit.
Tämän kevään aikana on tullut selväksi että savuna ilmaanhan se haihtuu koska vuotoja ei ole :mur: .
Ajettu sen ensimmäisen rempan jälkeen 15tkm. Syiksi järkeilin olevan muutaman vaihtoehdon: Renkaiden vaurioitumisen jossain sylinterissä jatkuvan avaamisen ja kasaamisen takia, venttiilikumien pettäminen koska käytin silloin ensimmäisellä kerralla Stormin tarvike kumeja jotka ovat siellä vieläkin, venttiili ohjurin irtoaminen mutta ainakin mun silmiin ne kaikki olivat samalla korkeudella kun viimeisen kerran kasaan laitoin.
Tänään sitten mittasin puristus paineet:
1. 13.75bar/200psi
2. 14.10bar/205psi
3. 13.50bar/195psi
4. 13.50bar/195psi
Mun mielestä kohtuu kovat lukemat joten ainakaan väljyydestä ei ole kyse. Jäljelle jää venttiilikumit. Vai olisiko kovilla puristuspaineilla vaikutusta asiaan??
Tuli vaan mieleen koska öljyä tosiaan alkoi kulua samalla hetkellä kun kansi höylättiin :| .
Antakaahan tuomio et tilaanko orkkis venakumit vai ostanko silläkin rahalla öljyä :P .

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2008 13:22 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 11:13
Viestit: 791
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti
Tervetuloa joukkoon öljyiseen :( Samoin mulla rempattu yläkerta, avattu pariin kertaan öljyvuotojen takia ja koko ajan ihmettelen öljyn hupenemista :'' Odottelen mielenkiinnolla kommentteja....mutta konetta en avaa niin kauan kuin X100 maksaa 10€ pänikkä :mrgreen:

_________________
Slow Masa
Z1000R ´83


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2008 19:50 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:23
Viestit: 792
Paikkakunta: Helsinki
Paineet ainakin tuntuu olevan kohdillaan kun erot on noin pienet (luulisin) Eikös venttiilin ohjurin ja kumien vuodot ilmene runsaampana savutuksena liikkeelle lähdettäessä :? :P Onko sulla näin vai ilmeneekö kuinka. Eikös noi paineet ole aika kovat (en oikein tiedä noin uusia vehkeitä), joten pienestä öljyn kulutuksesta ei välttämättä ole edes haittaa päin vastoin, vai mitä eli tee kuten slowmasa ja osta edullista öljyä :P .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2008 22:22 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Nopeasti alkanut öljynkulutus voi johtua öljyrenkaiden kuoleentumisesta, eivät jaksa kaapia tarpeeksi tehokkaasti öljyä männän reikiin ja sieltä kiertokangen laakerille ja kaulalle.
Tämä jos sylinteriblogia on käytetty auki samalla kun kantta on operoitu, renkaat eivät ole asettuneet kunnolla (renkaiden urat) saattavat kyllä asettua itsestäänkin kohdikkain.
Öljynkulutus pitää vaan hyväksyä ilmajäähdytys koneissa, saapahan paremman voitelun, tosin karstaa tulee enemmän.
Jokainen ilmajäähykone syö jonkun verran, toiset enemmän, toiset vähemmän ainakin jonkun aikaa.
Kovemmat puristukset eivät vaikuta öljyn kulutukseen, ellei ylemmät renkaat ole kuluneet tai kuoleentuneet.
Kannattaa kokeilla jotain toista mineraaliöljyä, Delvac MX voi kestää koneessa X-100 paremmin, synteettiset tulevat näissä koneissa melko helposti läpi.
Lisätyn öljyn hinta versus konerempan hinta pitää vain määritellä itselleen, jo pelkkien tiivareiden hinnalla ostaa monta pönikkää ögeliä.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ke Kesä 04, 2008 22:49 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Hannu kirjoitti:
Paineet ainakin tuntuu olevan kohdillaan kun erot on noin pienet (luulisin) Eikös venttiilin ohjurin ja kumien vuodot ilmene runsaampana savutuksena liikkeelle lähdettäessä :? :P Onko sulla näin vai ilmeneekö kuinka. Eikös noi paineet ole aika kovat (en oikein tiedä noin uusia vehkeitä), joten pienestä öljyn kulutuksesta ei välttämättä ole edes haittaa päin vastoin, vai mitä eli tee kuten slowmasa ja osta edullista öljyä :P .

Joo, paineet on kohdillaan. Jopa hieman liian hyvin, tehtaan arvot ovat 11.4-13.4kg/162-191psi joten nuo nyt ylittyvät jopa hieman. Kannen oikaisu varmasti nosti osaltaan niitä mut tärkein oli se tieto ettei falskaa renkaiden puolelta tai ylipäätään mistään. Eikä savuta käynnistettäessä eikä paikallaan kierrättäessä. Pieni palaneen öljyn haju silloin tällöin tulee nenään. Tulppia kun tänään katsoin niin ihan oli terveen näköiset, ei öljyjäämiä/öljyistä karstaa tms.
Se tässä vaan häiritsee ettei tosiaan vienyt öljyä ennen kuin kansi oikaistiin mut miten se voi tälläistä tehdä :? Venttiileitä nimittäin ei purettu siinä yhteydessä tai muutenkaan roplattu. Syl.ryhmä oli samalla toki irti kun ei sitä kantta ota irti ilman ettei blogi heilu ja alatiiviste irtoa jonka jälkeen ei enää tiivistä. Renkaiden asettumisesta oikein kohdalleen ei tietenkään ole mitään takeita.
Öljynä mulla on tälläistä Motulia. Mietein vaan, tämä tulee aika kaukaa :mrgreen: , et josko tuon öljyn sietokyky ylittyy kiertokankien ja kampiakselin laakeripinnoilla kun rasitus paineiden nousun myötä kasvoi ja tavallaan siksi haihtuu pois. Onko kauhea ajatus :shock: . Ajattelin et kokeilen ensin toista öljyä esim. tuota Delvac MX:ää.

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: To Kesä 05, 2008 07:32 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Spuler kirjoitti:
Hannu kirjoitti:
Paineet ainakin tuntuu olevan kohdillaan kun erot on noin pienet (luulisin) Eikös venttiilin ohjurin ja kumien vuodot ilmene runsaampana savutuksena liikkeelle lähdettäessä :? :P Onko sulla näin vai ilmeneekö kuinka. Eikös noi paineet ole aika kovat (en oikein tiedä noin uusia vehkeitä), joten pienestä öljyn kulutuksesta ei välttämättä ole edes haittaa päin vastoin, vai mitä eli tee kuten slowmasa ja osta edullista öljyä :P .

Joo, paineet on kohdillaan. Jopa hieman liian hyvin, tehtaan arvot ovat 11.4-13.4kg/162-191psi joten nuo nyt ylittyvät jopa hieman. Kannen oikaisu varmasti nosti osaltaan niitä mut tärkein oli se tieto ettei falskaa renkaiden puolelta tai ylipäätään mistään. Eikä savuta käynnistettäessä eikä paikallaan kierrättäessä. Pieni palaneen öljyn haju silloin tällöin tulee nenään. Tulppia kun tänään katsoin niin ihan oli terveen näköiset, ei öljyjäämiä/öljyistä karstaa tms.
Se tässä vaan häiritsee ettei tosiaan vienyt öljyä ennen kuin kansi oikaistiin mut miten se voi tälläistä tehdä :? Venttiileitä nimittäin ei purettu siinä yhteydessä tai muutenkaan roplattu. Syl.ryhmä oli samalla toki irti kun ei sitä kantta ota irti ilman ettei blogi heilu ja alatiiviste irtoa jonka jälkeen ei enää tiivistä. Renkaiden asettumisesta oikein kohdalleen ei tietenkään ole mitään takeita.
Öljynä mulla on tälläistä Motulia. Mietein vaan, tämä tulee aika kaukaa :mrgreen: , et josko tuon öljyn sietokyky ylittyy kiertokankien ja kampiakselin laakeripinnoilla kun rasitus paineiden nousun myötä kasvoi ja tavallaan siksi haihtuu pois. Onko kauhea ajatus :shock: . Ajattelin et kokeilen ensin toista öljyä esim. tuota Delvac MX:ää.

Kannattaa todella kokeilla ensin Delvac MX:ää ja jos se ei auta, niin sitten epäilys kohdistuu niihin Stormin venavarren kumeihin - ne kun eivät ole lähelläkään alkuperäisten veroiset meikäläisen kokemuksen mukaan.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2008 11:13 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
No nyt on MX:t koneessa+orkkis suodatin. Huomenna on tarkoitus vetää pieni päivä lenkki joten eiköhän se selviä vieläkö syö ja kuinka paljon :moto:

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2008 16:12 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Ja jotain suuntaa sainkin lenkin ajettuani öljyn kulutuksesta. 400km ajoin ja lisäystarve reilu 1dl jotta pinta silmässä nousi ylämerkkiin. Tämän perusteella kulutus per tkm jäisi alle 3dl joka on varmaan aika lailla normi jo, joten näyttää nyt siltä että öljystä ja sen ominaisuuksista olisi tässä ollut kysymys. Hyvä näin, halvalla ja helpolla taisi tästä selvitä :P .

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2008 17:17 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Spuler kirjoitti:
Ja jotain suuntaa sainkin lenkin ajettuani öljyn kulutuksesta. 400km ajoin ja lisäystarve reilu 1dl jotta pinta silmässä nousi ylämerkkiin. Tämän perusteella kulutus per tkm jäisi alle 3dl joka on varmaan aika lailla normi jo, joten näyttää nyt siltä että öljystä ja sen ominaisuuksista olisi tässä ollut kysymys. Hyvä näin, halvalla ja helpolla taisi tästä selvitä :P .

Jälleen kerran todiste siitä, että näihin 80-luvun ilmajäähyihin ei kannata laittaa öljyä, jonka purkissa komeilee prätkän kuva :P Tai tietysti, jos haluaa koko ajan olla lisäämässä öljyä koneeseen, niin prätkäöljytkin käynevät...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2008 18:29 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 16:42
Viestit: 60
Paikkakunta: Huittinen
Mihinkäs nuo teidän pyörät sitä oljyä niin hukkaavat? Viime kesän aikana lisäsin litran, kilometrejä tuli joku 6000. Talven aika tuli tehtyä vähän koneremonttia, eikä 3000km aikana ole tullut lisättyä vielä kertaakaan öljyä. Ja ihan Motulin 10W-40 prätkäöljyt on koneessa. Tarkoitus olisi kyllä seuraavaksi laittaa Delvacia kun sitä olette niin kovasti kehuneet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2008 00:09 
Poissa

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 04:48
Viestit: 69
Paikkakunta: Oulu
olen tekstannu kumpiakin..orkkis kumeja ja stormin..niillä stormin kumeilla tupsauttelee savuja ja syö ainakin jonkinverran öljyä(en kerenny niillä kumeilla paljoa ajeleen)..olivatkohan veshrahin tai jonku muun, taisivat olla vihertävät ja aikas kovan tuntoiset materiaaliltaan orkkiksiin verrattuna jotka eivät tupsauttele sauhuja


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ti Kesä 10, 2008 08:40 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Jos noi venttiilinvarren kumit on seisoneet pitkään varastossa niin ne voi vanheta kyllä aika nopeasti, tehtiin testi työmaalla ja laitettiin nitriilikuminen ja vitoninen O-rengas ikkunalaudalle, puoli vuotta ja nitriilikuminen oli ihan kova ja mureni käsiin vitoninen vielä aivan uuden veroinen.

Minusta noi on kyllä ollut ihan perus nitriilikumia eikä mitään eksoottisempaa materiaalia.

_________________
krapula tulee kyllä mutta minä määrään päivän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Su Loka 26, 2008 19:07 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Päivitetääs hieman tätä aihetta. Kyllä se öljyn kulutus palautui noihin 7-8dl/tkm lukemiin tuon MX:kin kanssa joten öljyllä ei tässä taida olla suurempaa merkitystä asialle. Tänään sitten pienen motivaatio tauon jälkeen sain mitattua sylintereiden ohivuodon. Olin varma että paljastuu selkeää vuotoa jossakin/joissakin sylintereissä mutta ei. Tulos on n.10% ohivirtaus joka sylinterissä mikä tarkoittaa että kone hyvässä kunnossa :o . Tein mittauksen 3-4 kertaa per sylinteri ja tulokset olivat samanlaiset joka kerta.
Vasta yli 14%:n painehäviö tarkoittaisi että on ongelmia. Eli nyt kun on mitattu puristuspaineet sekä ohivuoto ja todettu niiden olevan täysin ohjesääntöjen mukaiset niin jääkö muita vaihtoehtoja kuin venttiilien kumit?
Vai voiko öljyrenkaat kuitenkin olla vioittuneet mutta kaasurenkaat kunnossa ja täten paineet/vuodot ok mutta öljyä kuluu :?:. Kone oli nyt lämmin kun mittasin ohivuodon.

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Su Loka 26, 2008 19:38 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Ohivirtausmittaus ei anna välttämättä oikeaa kuvaa koneen ohivirtauksista. Öljynkulutus ilmenee vasta koneen käydessäkin kuumana isoilla kierroksilla ja suurilla työpaineilla norminokilla varsinkin. Selkeät väljyydet kyllä käyvät ohivirtaustestissä ilmi. Monessa pelissä renkaiden väsyminen aiheuttaa sen että normiajossa ei öljyä juurikaan kulu, mutta kun annetaan hanaa isolla kädellä alkaa olosuhteet muuttumaan ja renkaat antavat periksi hieman ja öljyä alkaa palamaan selvästi enemmän. Öljyrenkaat väsyvät puristusrenkaita nopeammin, ainakin mun koneissa on näin käynyt.
Ainoa huono puoli on vaan se että männänrengas settien hinnalla saa melkein jo takomännät :twisted:

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Öljynkulutus
ViestiLähetetty: Ma Loka 27, 2008 00:25 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Joo, renkaiden+tiivisteiden hinnalla ostaa öljyä useamman kesän tarpeisiin. Vaihdan nyt talven aikana kuitenkin ne venavarsien kumit orkkiksiin, ihan vaan varmuuden vuoksi. En ole kylläkään ajellut mielestäni kovalla kädellä vaan isompaa on vaihdettu yleensä viimeistään 6000rpm kohdilla ja muutenkin tasakaasulla edetty, varsinkin pidemmillä matkoilla. Vois silti tehdä vielä tuon ohivuoto testin kylmälle koneelle isommilla painella, nyt käytin n.6.5bar lukemia, mittarin ohjeessa oli mainittu testauspaineiksi 5-14bar.

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com