Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Huhti 27, 2024 23:51

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2008 16:13 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Toissakesänä kuulin Kirjavalla Raadolta, kuinka z500-pyöräni on sporttimallia, kun siinä on jalkatapit taaempana kuin joissain muissa z500:ssa (olihan se niin?). Moinen sporttilausuma oli suorastaan mellevää kuultavaa, kun en ollut osannut ajatella asiaa siltä kantilta. "Wau, heppani on sporttisukua!" :)

Eilen katselin pyörän jalkatappeja + vaihdepoljinta tavallista tarkemmin ja samalla manuaaliin verraten ja törmäsin jälleen tähän sporttisuusasiaan. Pyörän manuaalissa esitellään z500:ia olevan kahdenlaisia jalkatappien sijoituksen suhteen ja ilmeisesti samasta syystä toisissa pyörissä vaihdepoljin on asennettu niin päin, että polkimen kärki osoittaa eteenpäin ja toisissa, esim. omassani vaihdepoljin on liitetty pyörään erikoisen "linkkivarren" kautta ja polkimen kärki osoittaa taaksepäin.

Kun kaikkea on mukava pohtia, niin aloin pohdiskella syytä tähän. Onko tosiaan tarkoituksella tehty osasta saman mallin pyöriä näitä Sporttivekottimia ja osasta "tavallisempia"? Miksihän? Vai onko vaihdepolkimen erikoiseen linkkisysteemiin joku muu syy?
Omassa pyörässäni vaihdepoljin ja koko linkkisydeemi lonksuu ja lenksuu aika railakkaasti, joten se kaivannee jonkinlaista huoltoa. Mietin sitäkin, voisiko linkitystä purkaa ja asentaa vaihdepoljinta suoraan kiinni pyörää. Vaan menettäisikö pyörä samalla sporttisuutensa...?

Kuvia liittämällä tämä olisi ehkä helpommin jymmärrettävää tarinaa ;) , mutta olin nyt laiska ja höpötin pelkillä sanoilla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2008 18:28 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
No jos pyörästä on tehty vähän sporttisempi siirtämällä tappeja taaemmaksi ohjaustankokin on ehkä vähän "rönöttämämpää mallia" siitä on tehty vähän Rase malli jotkut tykkää ja toiset ei.mie kyllä. mutta jos sie muutat vain sen vaide vipstaakenlin erilaiseksi niin vehkeestä tulee invaliidi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2008 22:09 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Sporttimallista invapyöräksi ei kuulosta kovin houkuttelevalta kehitykseltä :roll: , joten mieluusti jalkatapit saavat pyörässä olla edelleen siellä missä ovat. Hyvin ovat jalan alle siellä "istuneet", mutta se vaihdepoljin tässä mietityttää... Onkohan sen pakko olla linkkivarren päässä, kun jalkatapit ovat näin kuin ovat? Ilmeisesti on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2008 22:27 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Nii-i seon sitten niin tai sitten ei kun ei tiiä oikeesti yritin auttaa mutta oon ihan kylmässä pakkasessa keravalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2008 22:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
.dikikuvia peliin kyllä sen joku viisaampi selvittää ehkä sanonko ........


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: La Joulu 20, 2008 23:12 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Kuva

Kuva kopsattu KuwaKawalkaadista ja näyttää olevan sporttimalli, eli kahva TAAKSEpäin... Mikäli oikein tihruan?

Järjestys on päinvastainen jos vaihdat "normi" asentoon eli kiksin kärki eteenpäin.
Nyt 1. vaihde on ALAS ja keinuviputeorialla se on käänteisesti YLHÄÄLLÄ
You know waht I meaning...??

Tosin sanoen joudut opettelemaan vaihde kiksin käytön uudestaan, vähän niinku autoa ajaen oikealta puolelta....

Muokataan lisää tekstiä ku oikeen tuijotin tota kuvaa...
Ei taida mahtua tuo poljin eteenpäin käännettynä olemaan, magneetto tulee eteen...

Tässä 550 ei sporttiversiota...

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Su Joulu 21, 2008 00:30 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Pyörä on kaunis kuin kuljettajakin vaikka ei olla tavattu no se vipujuttu ??


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Su Joulu 21, 2008 00:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Joo terveisii Azzalle joulu on jo ovella.ja myös Ltd:lle joka ratkaisi jutun hienoa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Su Joulu 21, 2008 05:34 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Eiköhän juttu mene niin, että ensimmäisissä Z500:ssa jalkatapit oli edempänä - kun 80-luvun sporttisuus valtasi alaa, tappeja siirrettiin taaksepäin ja siksi vaihdekiksiä olisi pitänyt lyhentää melkoisesi. Tällöin vaihteiden vaihtamisesta olisi tullut huomattavasti raskaampaa, joten keksittiin tuo linkkusysteemi. Linkkusysteemin huono puoli on se, että niveliin ja laakerointeihin tulee aikaa myöten väljyyttä, jolloin vaihdekiksistä tulee melkoisen hervoton.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Su Joulu 21, 2008 08:47 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Jalkatappi on pyörässäni tosiaan asennettu taaksepäin juur niinkuin Limiitti kuvasta tihrustaa. Tässä (himmeä) kuva manuaalista, jossa jalkatappi on asennettu samasta kohdasta eteenpäin ja vaihdepoljin on suoraan pyörään kiinni pyörässä, ilman linkkuvarsia.
http://i194.photobucket.com/albums/z272 ... /tappi.jpg

Piirroskuva puolestaan näyttää linkkuvarsisydeemin, joka lonksuu hervottomasti, aivan kuin Raato sanoi. Millainen homma on lähteä vähentämään sitä hervottomuutta?

Jouluterveisiä Kutoszetalle!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Su Joulu 21, 2008 09:13 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Suurimmaksi osaksi lonksuminen tulee vaihdekiksin laakaeroinnista - tai nimenomaan laakeroinnin puutteesta. Aikaa myöten akseli, johon kiksi kiinnittyy kuluu vähemmän pyöreäksi - tuon akselin kun palauttaisi takaisin pyöreäksi ja etsisi jostain neulalaakerin joko ulkokehältään sopisi tiukasti vaihdekikisin reikään ja sisäkehältään tuohon akseliin, niin lonksuminen vähenisi huomattavasti. Pienemmältä osalta lonksumista aiheuttaa myös mahdollinen väljyys linkkuviritelmän pallonivelissä.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Su Joulu 21, 2008 23:29 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Olihan viritelmä... Toivottavasti saat lonksumisen loppumaan ennen kevättä.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2008 09:49 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 07:59
Viestit: 178
Paikkakunta: Muhos
Joku jaappanilaisinsinööri on keksimästään viritelmästä varmaan ylpeä, ja Hei: sehän mahdollistaa pyörän sporttisuuden! :P

Joo, koitan tuumastella mahdollisuuksia lonksumisen vähentämiseen. Raadolta tuli jo ohjenuoraa, josta iso kiitos!
Nyttei tartte kun toteuttaa ;D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2008 10:53 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
azza kirjoitti:
Joku jaappanilaisinsinööri on keksimästään viritelmästä varmaan ylpeä, ja Hei: sehän mahdollistaa pyörän sporttisuuden! :P

Joo, koitan tuumastella mahdollisuuksia lonksumisen vähentämiseen. Raadolta tuli jo ohjenuoraa, josta iso kiitos!
Nyttei tartte kun toteuttaa ;D

Tuo muutos oli oikeastaan pakko tehdä, koska markkinat halusivat sporttisempaa ajoasentoa eikä haluttu suunnitella vaihteistoa uudelleen - olis tuon kyllä voinut paremminkin toteuttaa :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: z500 S niinku sportti
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2008 11:19 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Vilkasepa azza jäsen jiikoon "Kahvan korjausta" -otsikoitua vinkkiä tuolta tekniikkapuolen Pidä huolta... -osiosta, josko siinä olis jotain soveltamisideaa siihen vivustoon. En ny muista ko. hässäkän rakennetta sen tarkemmin, mutta kupariputken pätkät näyttelivät merkittävää osaa espanjanpyöräni fZ750:n vastaavan vivuston ns. "reisun päällä" -repareeraamisessa Jerez´laisen Cepsa -huoltoaseman pihapiirissä joskus talvella -05 :P Ja väliaikaisratkaisut yleensä osoittautuvat kaikkein pysyvimmiksi kuten tässäkin tapauksessa, vivusto palveli moitteettomasti yli 20tkm, aina hamaan Y****a-paran loppuun asti.

_________________
W800 Special Edition, Parallel Twin "Pikkumöhkö" -12
***epämääräinen röykkiö KAWASAKI-osia***
***(TARJOTKAA JOTAIN KOKO LÄJÄSTÄ???***


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com