JarnoMensonen kirjoitti:
Jatkan tähän vaikka isommasta ilmakawasta (gpz 1100) kyse. Minulla on nyt paikallaan Ape kopio ketjunkiristin ja olen sitä tässä säätänyt pariin otteeseen.. Viimeisin yritys oli tuon Raadon yllä mainitseman ohjeen mukaan. Moottorin ollessa käynnissä kiristin sormin niin tiukkaan kun sain. Kädessä oli vielä kumipintainen hanska eli sain kyllä pitävän otteen säätöpultista. En kuitenkaan saanut sormivoimin kirittyä ns. liian tiukalle että olisi vinkumista alkanut kuulua. Sen huomasin kyllä että kun kiristin sormin tappiin asti niin kierrokset tippui pikkusen eli oletan että sillon on menny jo turhan tiukalle. Kiristin niin tiukkaan kun käsin sain ilman että kierrokset tippui ja otin sen 1/6 kierrosta takaisin. Lenkkiavaimelle en kiristystä tehnyt kun se kiellettiin joka paikassa mistä näitä ohjeita katselin.
Ongelma on nyt se että arveluttaa vieläkin tuo tiukkuus. Paikallaan kun käyttää kierroksia niin kierrosten tippuessa kuuluu semmonen ääni mikä vois periaatteessa kuulua ketjusta. Voi myös olla että kuuluu pakoputken sisäputken resonoinnista viime kesänä oli semmonen ongelma ja muistelen että saman tyyppinen ääni oli. Varmuutta en pysty sanomaan. Pieniä resonointeja tuntuu kuuluvan vähän joka paikasta paikallaan kaasutellessa ni alkaa jo vainoharhaseksi tulemaan..
Kun koneen kierrätyksen jälkeen kaasu löysätään, alkaa kampura jarruttamaan, jolloin ketju kiristyy voimakkaammin nokketjun kiristintä vasten ja ketjun löysät menevät koneen etupuolelle hetkellisesti. GPZ 1100 koneessa on nuo laahaimet, joita vasten ketju hankaa.
Vanhemmissa Z1 koneissa taas on rullaketju ja useita ohjuripyöriä matkalla, joitten kautta ketju mutkittelee hieman enemmän. Niissä löysä ketju pääsee moottorijarrulla lyömään sylinterilohkon etupuolella olevaa lyhyttä laahainta vasten, joka usein katkeaa yläpäästään ja jää rohisemaan akselinsa varassa ketjua vasten. Aikansa kuluttuaan siitä jää vain tynkä akselitappien ympärille.
Se kuulemasi ääni ei siis ole vaarallinen, vaan johtuu ketjun vapaasta liikkeestä kuorman mukaan, kun mekaaninen kiristin jättää pienen pelivaran käyntivälyksen takia.