Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ti Touko 14, 2024 01:56

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 07:29 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Eli tallista löytyy vajaa 40t ajettu '03 mallin ZR-7, jossa siis tuo ikivanha 70-luvulta periytyvä 750 (vai oliko tarkalleen 738cc) kone. Ongelmana on, että matalilla kierroksilla kiihdyttäessä (n. 2000-2500rpm) kuuluu naputusta, jossa on ehkä aavistuksen metallimainen soundi. Ongelma on pahempi kone kylmänä kuin kuumana. Tähän mennessä on vaihdettu pakosarjan tiivisteet, synkattu kaasarit, vaihdettu ketju ja rattaat ja poistettu egr ja venat on menossa säätöön ensi viikolla. Onkos kellään käsitystä kannattaako tuota edes yrittää korjata eli onko ominaisuus? Vai irtoaako kohta männäntappi tai vastaavaa... :huh:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 11:09 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Ajomäärän perusteella ei pitäisi olla vielä ongelmia isossa määrin mutta....
Oletko yhtään kuunnellut tuleeko ääni koneen ylä-vai alapäästä? Venttiilien säätö tietysti kertoo onko niissä ongelmia, jos ne välyksien puolesta ok ja kylmänä käyntiin lähtö muutenkin normaalia niin sitten alkaa huomio kohdistua moottorin laakereihin.
Kytkimen ei pitäisi ääntää enään noilla kierroksilla vaan kytkimen kolina loppuu yleensä 1500rpm kohdilla.
Viime kesänä kohtasin saman suuntaisen äänimaailman pitäneen Gpz 750 A3 mallin(sama kone) josta paljastui täys tuho. Tosin kolina kuului hivenen korkeammilla kierroksilla. Nelos sylinterin kiertokangen alapään laakeri täysin tuhoutunut. Oli ehtinyt jo syömään kampiakselin kaulan myös piloille.
Ei sitten enään korjattu koska kustannukset suhteessa pyörän arvoon olisivat olleet järjettömät.
Siinä ensimmäinen vihje isosta viasta oli alhaiset öljynpaineet, ne kannattaisi nyt myös mitata heti miten sinunkin.
Jos on alhaiset paineet niin laakerivika aika varma, tietty pumppu voi olla vioittunut/tukossa.
Toinen homma mikä ei ole vielä iso vaiva on kytkimen tarkastus, öljyt pois ja poski auki sekä levyt pois. Sitten näkee mikä on kruunun välykset/kytkimen laakereiden kunto eli onko kruunussa päittäisvälyksiä.
Tämä oli nyt vähän tälläinen worst case-juttu mutta eiköhän se siitä selviä et mikä siellä kalkattaa, kuulematta/näkemättä paha sanoa tarkemmin :pappa: .

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 11:40 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Uh, kiitoksia tästä. :jojo:

Ääni kuuluu tosiaan vaan ajossa kiihdyttäessä ja ajossa vaikeasti paikallistettavissa niin en osaa yhtään sanoa kuuluuko ääni ylä- vai alapäästä, pyörän etuosasta joka tapauksessa. Paikallaan takapyörä ilmassa takajarrulla olen pitänyt vastaan ja yrittänyt saada ääntä esiin, mutta ei ole tullut - ei ehkä tarpeeksi vastusta tuossa takajarrussa. Mutta kiitos öljynpainevinkistä, pitää tarkastaa asap. Samoin kytkin kun ehtii, mutta siinä ei liene niin vakavasta viasta kyse.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 11:45 
Poissa

Liittynyt: Pe Heinä 28, 2006 19:55
Viestit: 1
Paikkakunta: Tampere
Nokkaketjun kiristin? Löysä ketju pitää kyllä sellaista random-luonteista kilinää eikä säännöllistä naputusta, mikä tässä tapauksessa lienee kyseessä?

Tuli vaan tuo kiristäjä mieleen kun se on aika kehnon maineessa näissä moottoreissa.

_________________
http://s103.photobucket.com/albums/m128/CBXJuha/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 13:24 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Joo, kiristäjää mietin itsekin mutta on tosiaan aika säännöllinen naputus tuo ääni, nokkaketju pitää huhujen mukaan erilaista ääntä mutta ei ole tuokaan pois suljettu. Samalla kun vien venttiilit tarkastettavaksi ensi viikolla, pyydän että katsovat nokkaketjun tilanteen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 22:43 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Vielä lisään tuskaasi kertomalla että yleensä kolina kierrosten noustessa viittaa kiertokangen laakerivikaan. Ja kolinan asteelle edennyt laakerivika yleensä tarkoittaa myös kampiakselin vioittumista.
Ja kun siitä otetaan öljyt pois niin kannattaa valuttaa ne johonkin puhtaaseen astiaan jotta voisi tarkastella onko öljyn joukossa laakerimetalli silppua, voi sitä öljyä yrittää myös valutella jonkin suodatin kankaan tms.läpi. Tietysti myös suodatin pois ja sen tarkastus.
Siinä viimekesän tapauksessa sitä silppua oli oikein selvästi suodattimessa ja kun öljypohja otettiin pois niin sen pohjalle sitä putua oli kertynyt pieniä kekoja.

Toivotaan nyt ettei sun koneesta paljastu mitään tälläistä.
Kuva

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 03, 2010 23:43 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
kawacarrier kirjoitti:
Eli tallista löytyy vajaa 40t ajettu '03 mallin ZR-7, jossa siis tuo ikivanha 70-luvulta periytyvä 750 (vai oliko tarkalleen 738cc) kone. Ongelmana on, että matalilla kierroksilla kiihdyttäessä (n. 2000-2500rpm) kuuluu naputusta, jossa on ehkä aavistuksen metallimainen soundi. Ongelma on pahempi kone kylmänä kuin kuumana. Tähän mennessä on vaihdettu pakosarjan tiivisteet, synkattu kaasarit, vaihdettu ketju ja rattaat ja poistettu egr ja venat on menossa säätöön ensi viikolla. Onkos kellään käsitystä kannattaako tuota edes yrittää korjata eli onko ominaisuus? Vai irtoaako kohta männäntappi tai vastaavaa... :huh:

Kone on itse asiassa alunperin Z650:n mylly (652 cc), josta sitten tehtiin tuo 738 cc poraamalla pytyt 4 mm isommiksi.
Voisko tuo naputus johtua siitä, että seokset menevät turhan laihalle tuossa kohdin - nuo kierrokset sattuvat aika tarkkaan juuri kaasarin tyhjäkäyntisuuttimen ja neulaventtiilin toiminta-alueen välimaastoon. Tai sitten bensan puristuskestävyys ei riitä - naputtaako myös E98:lla?

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 04, 2010 11:43 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Tuota nakutusta mietin itsekin, mutta ei ole vaikutusta ajaako 98:lla vai 95:llä. Ääni kuuluu parhaiten tosiaan pienillä kierroksilla ja kylmänä ja peittyy pakoäänten sekaan kierrosten noustessa. Sen verran kovaääninen tuo äänenvaimennin että voi kyllä olla, että ääni kuuluisi myös korkeammilla kierroksilla. Mutta kylmänä kun kuuluu selvimmin niin tuntuu kyllä että lähinnä alakierroksilla esiintyy. Olen yrittänyt hieman kuullostella ja mielestäni ääni kuuluu kuitenkin koneen yläosasta eikä alaosasta, joten vahvin veikkaus ei vielä ainakaan tässä vaiheessa ole kampiakselin laakerit. :manaa:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 06, 2010 16:08 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:07
Viestit: 15
Ei tuo zr-7:n kone mikään hiljanen ole, ei itsellänikään, eikä ne jotka olen
kuullut. Itsellä on 32000 ajettu ja usein huollossa kehutaan, että on hiljanen kawa, vaikka
mielestäni pitää ääntä muihin merkkeihin verrattuna. Kannattaa yrittää lähistöltä, esim liikkeessä
käydä kuuntelemassa kyseistä vehettä, jos lähistöltä sattuis löytyyn. Itse en usko että on vakavaa.

_________________
Kawasaki zr-7 vm 2001
Ic m49 vm 1956
Honda cb350 k4 vm 1973


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 06, 2010 21:13 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Niinpä, kaikki on suhteellista :P Tuossa myllyssä on todellakin oma äänimaailmansa ja jos se muistuttaa ääniltään esim. H**daa, niin se on rikki :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Kesä 07, 2010 09:37 
Poissa

Liittynyt: Pe Tammi 09, 2009 20:07
Viestit: 15
Kaverilla on zephyr 750 ja itse en ajais päivääkään
sen äänisellä koneella. Ilman ongelmia se on jo kolme kesää sillä ajannut :yesyes:
Ei ne mekaaniset äänet aina pahasta ole, vaan päin vastoin :yesyes:

_________________
Kawasaki zr-7 vm 2001
Ic m49 vm 1956
Honda cb350 k4 vm 1973


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 15:57 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Kävi tänään venttiilien säädössä, yhden pakopuolen välys liian iso muuten ok. ÄÄnvi vaimeni, muttei hävinnyt kokonaan. Asentaja joka tuntui tietävän kawoista ainakin enemmän kuin minä sanoi, että kuullostaa juuri siltä kun kuuluukin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 16:01 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Ja sitten se tavanomainen kysymys: mitä öljyä koneessa on sisällä?

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 16:04 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
valvoline synteettinen 20w50


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 16:53 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
kawacarrier kirjoitti:
valvoline synteettinen 20w50

No niin, vaihda nuo syntiset Valvolinet Delvac MX 15W40 öljyyn, niin johan hiljenee. Näissä vanhoissa ilmajäähykoneissa, jollainen ZR-7:n konekin on, ei synteettiset litkut vaan yksinkertaisesti toimi - sanoo se öljymyyjä sitten mitä tahansa!!

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 19:23 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Joo, edellisestä öljynvaihdosta on sen verran vähän aikaa ja öljy näyttää todella puhtaalta, niin en viitsi vielä laittaa vaihtoon. Varmaan ensi vaihdossa kokeilen tuota delvakkia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 10, 2010 07:46 
Poissa

Liittynyt: La Touko 13, 2006 19:12
Viestit: 426
Paikkakunta: Pori
Tuo on hyvä uutinen et ei kuitenkaan mistään pahemmasta ole kyse vaan yhden venan säädöllä sai jo äänen vähenemään.

_________________
"Se ei ole uutinen että Kawasaki on siellä, missä puhutaan suorituskyvystä. Näin on ollut läpi historian ja tulee olemaan" Moto-Ykkönen 8/07
Gpz 750 -83
Gpz 900R -91


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 10, 2010 16:53 
Poissa

Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:53
Viestit: 8
Jep. Kawa kyllä käynnistyy kylmänä huonosti vaikka käyttäisikin ryyppyä. Nyt ja ennen venasäätöä. Tuli mieleen, että voisikohan tyhjäkäyntiseokset olla laihalla? Huollon mies sanoi, että voi avata hieman seosruuveja jos ei meinaa käynnistyä kylmänä. Kattelin huoltomanuaalista ohjeita asiaan, mutta sielläpä ei ole halaistua sanaa muuta kuin kaasareiden synkronoinnista, joka siis on jo katsottu muttei säädetty. Missähän nuo seosruuvit edes on? Huoltomanuaalin mukaan joku "pilot screw" kaasareissa pitää olla 1 ja 3/4 kierrosta ulkona. Näyttäisi olevan kaasarin alapuolella tuo ruuvi. Näissä kaasareiden säätöhommissa olen ihan uuvatti. Kaasarihan tässä oli Keihin CVK32


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 13, 2011 19:44 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:34
Viestit: 1
Tervehdys, itelle tuli kanssa tuommone ZR-7 hommattua ja nyt on vähän ihmetystä ilmassa...

Ilmennyt sellainen vika että 2 pytty pitää omanlaistaan ääntä verrattuna muihin, eli kuulostaa ihan siltä että pakoputki vuotaisi/ olisi reikä mutta vuotoa ei kuitenkaan löydy... Toisinsanoen aivan kuin putken sisällä seos syttyisi ja sammuisi eli "pöt pöt pöt" ääntä pitää... Kulkua tuntuu olevan ihan hyvin, mitään eroa en siihen huomaa...

Vika on kuultavissa tyhjäkäynnillä, sekä isolla vaihteella kun lähtee alhaalta vedättämään... Kaasukahvasta kun hellittää niin mitään ylimääräistä ei kuulu moottorijarrutuksella...

Venttiilit on juuri säädetty ja pitäisi olla kohdillaan, tulppa vaihdettu 1 ja 2 pytyn kanssa päittäin, vika edelleen 2 pytyssä...

Kaasareita ei oo synkattu (ei oo laitetta) voiko noin rajusti ilmetä synkkaamattomuus?

Öljyt (Delvac), suodatin ja ilmanputsari vaihdettu juuri..

Ja sen verta vielä tuosta nokkaketjun kiristimestä (huoltomanuaalissa siitä jotain ihmelöpinää), niin että itse laitin kiristimen paikalleen ja väänsin sisällä olevaa ristipäätä myötäpäivään jolloin ketju kiristyi, mitä enemmän väänsi sitä enemmän kiristyi ( jätin melko kireälle ) niin voisiko joku selkokielellä kertoa miten se nyt oikeesti pitää laittaa?

T. Sakari

Niin ja se unohtu että tankissa on 98E ja sinne olen lorauttanu Valvolinen fuel injector& carburetor cleaneria, ajanu nyt n. 110km. "Vika" ilmeni tänään n.50 kilsaa sitten... Mittarissa kilometrejä kaikenkaikkiaan n.38tkm...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2011 16:28 
Poissa

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 15:00
Viestit: 34
Paikkakunta: Muaninka
Nokkaketjun kiristimestä on tämän laitteen kohdalla ollut puhetta aiemmin:
viewtopic.php?f=4&t=4514

t: Juha J


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com