Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Su Huhti 28, 2024 07:05

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 13:56 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Voisiko sitä pulttia pyörittää porakoneella kunnon kierroksilla?
Jos swingin ja rungon väliin mahtuu rautasahanterä niin painaa sillä terällä vinhasti pyörivää pulttia niin että pultti sahaantuu poikki tai ainakin lähes poikki, lopun voi yrittää vääntää väkisin että murtuu sahauskohdasta.
Samalla holkki voi saada pyörimisliikkeen aiheuttamasta kitkasta lämpökäsittelyn ja jopa herkistyä irroitettavaan kuntoon. 2 in 1 :yesyes:
Näin voisi säästää framea.

Hommaan olisi hyvä olla kaksi tekijää.

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 14:02 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Sinänsä nerokas idea :)

Pultti pyörii räikällä suht kevyesti, mutta porakoneella varmaankin aika nihkeästi. Tuolla konstilla saisi tosiaan rautasahalla poikki ilman nitkuttelua. Mutta ei tosiaan yksin onnistu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 18:13 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Irti on!

Puukkosahaan 200mm terä ja muutaman minuutin sahaus per puoli. Holkki lähti haarukasta helpolla naputtelemalla, mutta pultin keskiosa ja holkki on käytännössä yhtä puuta. Täytyy laittaa likoon ja koittaa prässäyttää jossain irti. Jos ei lähde, niin sitten uusi holkki.

Laakereita ei käytännössä ollut enää lainkaan! Pieni silppu laakereiden kohdalla oli ilmeisesti sitä "laakeria".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 19:57 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Aapeli kirjoitti:
...Joko nytkyttelen rautasahan terällä tai sitten puukkosahalla varovaisuutta noudattaen. Kun pulitti on poikki, lähtee haarukka irti. ...


Pieni rälläkkä? 115 mm laikalla

Sellaisella minä ketjutkin lyhensin kun 120 lenkkiset ostin. Näppärästi saa pienenkin akselitapin lähtemään sinne h...vetin kuuseen

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 21:29 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Homma ratkesi jo. Nyt kohti uusia haasteita :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 13:55 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Seuraava haaste onkin sitten holkin löytäminen. Uusia ei kuulemma enää saa.

Tässä vehkeessä holkki oli pehmeydestä päätellen tavallista rakenneterästä. Onko jollain tietoa onko alunperinkin noin pehmeää tavaraa? Tai sitten tähän kertaalleen tehty remontti ja sorvattu tuollainen holkki räkäraudasta.

Jos ei saa uutta, tehdään holkki hopeateräksestä ja karkaistaan itse.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 14:14 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Holkki on aluperin sitä räkärautaa. Huoltamattomana menee juuri tuohon kuntoon. Kannattaa tehdä uusi suosiolla. Reippaasti vedenkestävää vaseliinia asennuksen yhteydessä.
Uusissa Kawoissa on vaseliinia käytetty vielä vähemmän kuin noissa vanhoissa aikoinaan, hädintuskin kestää laakerit ekaan huoltoon asti.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 16:00 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Kiitos tiedosta! Saattaisi meikäläisen ajot kestää runsaan vaseliinin kanssa ilman, että lähtisi kikkailemaan lämpökäsittelyn kanssa. Äkkiseltään katsottuna stefan ja laakerin väliin jää tilaa sen verran, että voisi rasvanipankin laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 12:47 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Nyt on uudet laakerit, holkki ja pultti. Sivusuuntainen klappi tuntuu selvästi ja sitä on takarenkaan kohdalla noin 1mm. Välys tulee laakereiden säteissuunnassa. Aksiaalisuunnassa välystä ei tunnu. Holkki koneistettiin skf:n "normaalivälykseen", eli h9. Todennäköisesti haarukassa oleva pesä meni väljäksi, kun kevyesti yritin hoonata puhtaaksi. Neulalaakerille pesän halkaisijan tulisi olla vähän alle 28mm ja nyt se on tasan. Eli ilman riittävää krymppiä paketti jää hieman väljäksi.

Kysymys kuuluukin, että kuuluuko takarenkaan kohdalla tuntua sivusuunnassa välystä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 13:00 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Aapeli kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, että kuuluuko takarenkaan kohdalla tuntua sivusuunnassa välystä?

Mutuna heittäisin että ei. :eitieda:

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 13:05 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Niin vähän arvelinkin :(

Tietty voi olla, että myivät laakerin normaalivälyksellä. Tämä paikka kun ei kuumene, niin välys voisi olla normaalia tiukempi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 17:05 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Neulalaakereita ei taida saada niin jämpteiksi ettei pintä välystä jäisi. Siksi niille ei anneta muuta toleranssimittaa kuin judged by feel, eli käsintehty arvio sekä värimuutokset neuloissa ja kulumat holkissa.
Mean Streakissa on kanssa noi haarukan laakerit neulalaakereita, niihin jää väkisin pieni käyntivälys, joka ilmenee takahaarukan sivuttaisliikkeenä.
Ei siis aihetta paniikkiin.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 01, 2013 18:20 
Poissa

Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 23:34
Viestit: 70
Holkin halkaisija tulisi olla 22,000-22,009 ja tuohon haarukkaan se mittausten perusteella menee. Pesä on tasan 28mm ja pitäisi olla pari satasta alle. Tiukimmilla laakereilla (C1) saisi muutaman sadasosan välyksestä pois, jolloin liike takarenkaan kohdalla pienenisi ehkä pari kymppiä. On niin pieniä mittoja tämmöisessä museoikäisessä vehkeessä, etten ota edes itse tuota teoretisointia todesta :)

Taidan mennä tällä välyksellä ja sillä siisti...... kunnes joku möläyttää, ettei saisi olla tippaakaan välystä :) Ennen remonttia välystä oli millejä.

Teetin muuten holkin nuorrutusteräksestä ja teetin siihen lämpökäsittelyn, kun käytännössä ilmaiseksi sain. Pitäisi kestää...

EDIT: Manuaali antaa holkin hylkyrajaksi 21,96mm.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com