Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 13:12

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kawojen koneista
ViestiLähetetty: To Marras 29, 2012 11:43 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Terve!

Rupesin tuumailemaan äskettäin kun meni omastani kawastani (Z750 -85) vaihteistopuolelta ilmeisesti kaikki mahdollinen murskaksi sekä halkaisi viellä poikittain koko lohkon vahteiston yläpuolelta, niin että käykö näistä vanhempien kawasakien koneistä osat minkä verran toisiinsa?

Olen etsinyt nyt hetken aikaa alakertaa tuohon mutta tuntuu olevan kivenalla ja nyt tarjolla olisi KZ750ea:n kone ilman kampiakselia ja yläkertaa. pystyykö esimerkiksi noita kahta risteyttää toimivaksi vai vaatiko helvetillisen työn ja älyttömät vehkeet?

Mielessä oli myös mahdollisuus vanhemman (-82vm) GPZ750:n koneen asentaminen orkkiksen tilalle, olenko aivan hakoteillä jos väittäisin sen käyvän siihen suoraan?!?!?

Ainiin, voi myös antaa vinkkejä jotka helpottavat löytämään tuohon koneen!


T:Pauli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: To Marras 29, 2012 13:21 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
PSalokas kirjoitti:
Terve!

Rupesin tuumailemaan äskettäin kun meni omastani kawastani (Z750 -85) vaihteistopuolelta ilmeisesti kaikki mahdollinen murskaksi sekä halkaisi viellä poikittain koko lohkon vahteiston yläpuolelta, niin että käykö näistä vanhempien kawasakien koneistä osat minkä verran toisiinsa?

Olen etsinyt nyt hetken aikaa alakertaa tuohon mutta tuntuu olevan kivenalla ja nyt tarjolla olisi KZ750ea:n kone ilman kampiakselia ja yläkertaa. pystyykö esimerkiksi noita kahta risteyttää toimivaksi vai vaatiko helvetillisen työn ja älyttömät vehkeet?

Mielessä oli myös mahdollisuus vanhemman (-82vm) GPZ750:n koneen asentaminen orkkiksen tilalle, olenko aivan hakoteillä jos väittäisin sen käyvän siihen suoraan?!?!?

Ainiin, voi myös antaa vinkkejä jotka helpottavat löytämään tuohon koneen!


T:Pauli

Alakerta on sama kaikissa 8-venaisissa ilmajäähy 650/750-malleissa eli risteytys onnistuuu mainiosti. Itse olen joskus risteyttänyt keppivetoisen GT750 -82:n alakerran Z650C -79:n yläkerran kanssa ja muuta ei tarvinnut kuin vaihtaa vetoakseli sekä asentaa kuuspuolikkaan vaihteistokoppa kulmavaihteen paikalle ja tulpata yksi öljykanava. Z750 -85 on itse asiassa sama pyörä kuin Gpz750 -82 - vain väritys on eri.
Hieman kiinnostaa, että mikähän sai tuhon aikaiseksi. Epäilen vahvasti, että vahteistoon on päässyt jotain sinne kuulumatonta metalliromua, joka sai vaihteistoon jumittumaan.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ti Joulu 18, 2012 21:04 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Raato kirjoitti:
PSalokas kirjoitti:
Terve!

Rupesin tuumailemaan äskettäin kun meni omastani kawastani (Z750 -85) vaihteistopuolelta ilmeisesti kaikki mahdollinen murskaksi sekä halkaisi viellä poikittain koko lohkon vahteiston yläpuolelta, niin että käykö näistä vanhempien kawasakien koneistä osat minkä verran toisiinsa?

Olen etsinyt nyt hetken aikaa alakertaa tuohon mutta tuntuu olevan kivenalla ja nyt tarjolla olisi KZ750ea:n kone ilman kampiakselia ja yläkertaa. pystyykö esimerkiksi noita kahta risteyttää toimivaksi vai vaatiko helvetillisen työn ja älyttömät vehkeet?

Mielessä oli myös mahdollisuus vanhemman (-82vm) GPZ750:n koneen asentaminen orkkiksen tilalle, olenko aivan hakoteillä jos väittäisin sen käyvän siihen suoraan?!?!?

Ainiin, voi myös antaa vinkkejä jotka helpottavat löytämään tuohon koneen!


T:Pauli

Alakerta on sama kaikissa 8-venaisissa ilmajäähy 650/750-malleissa eli risteytys onnistuuu mainiosti. Itse olen joskus risteyttänyt keppivetoisen GT750 -82:n alakerran Z650C -79:n yläkerran kanssa ja muuta ei tarvinnut kuin vaihtaa vetoakseli sekä asentaa kuuspuolikkaan vaihteistokoppa kulmavaihteen paikalle ja tulpata yksi öljykanava. Z750 -85 on itse asiassa sama pyörä kuin Gpz750 -82 - vain väritys on eri.
Hieman kiinnostaa, että mikähän sai tuhon aikaiseksi. Epäilen vahvasti, että vahteistoon on päässyt jotain sinne kuulumatonta metalliromua, joka sai vaihteistoon jumittumaan.




Kiitoksia hyvästä vastauksesta!

Joo, en ole konetta viellä kerennyt avaamaan joten en viellä tiedä mistä hajoaminen johtui, tuho mitä ilmeisemmin on kuitenkin totaalinen vaihteiston osalta.

Mutta kuitenkin satuin tuossa nyt löytämään 82- GPZ:n josta on aikomus siirtää kone tuohon Z:taan, elikkä jos noiden alakerrat on identtiset niin vanhasta pyörästä pystyn vaihtamaan startin tuohon gpz:n myllyyn koska siinnä kiinni oleva on suht huonokuntoinen? eiks jee?

Onko niissä tosiaan muuta eroa kun toi yläkerta koska toi gpz:n kone on kuulemma 86heppanen ja zetan mylly on "vaan" 77hp.?

Pyörä ei ole viellä tallissa niin kunhan lämpimikseni kyseleen näillä pakkasilla :razz:


T:Pate


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Joulu 19, 2012 02:25 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
PSalokas kirjoitti:
Kiitoksia hyvästä vastauksesta!

Joo, en ole konetta viellä kerennyt avaamaan joten en viellä tiedä mistä hajoaminen johtui, tuho mitä ilmeisemmin on kuitenkin totaalinen vaihteiston osalta.

Mutta kuitenkin satuin tuossa nyt löytämään 82- GPZ:n josta on aikomus siirtää kone tuohon Z:taan, elikkä jos noiden alakerrat on identtiset niin vanhasta pyörästä pystyn vaihtamaan startin tuohon gpz:n myllyyn koska siinnä kiinni oleva on suht huonokuntoinen? eiks jee?

Onko niissä tosiaan muuta eroa kun toi yläkerta koska toi gpz:n kone on kuulemma 86heppanen ja zetan mylly on "vaan" 77hp.?

Pyörä ei ole viellä tallissa niin kunhan lämpimikseni kyseleen näillä pakkasilla :razz:


T:Pate

Itse asiassa Z750 -85:ssa ja Gpz750-82 on tismalleen sama 80 heppainen kone. Gpz sai sen 86 heppaisen myllyn vuosimalliin -83 eli Unitraciin. 77 heppaa löytyi vuosen -82 ja vanhemmista Z750:sta.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Joulu 19, 2012 09:33 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Eiköön se 86-kaakkisen tehonturvotus kuitenki oo aikaansaatu siellä yläkerran puolella, alakerta sama hyvin pitkälti? Ja tähän on siis todella vankkaa MuTu -arvailua... :oops:

:heppa:

_________________
W800 Special Edition, Parallel Twin "Pikkumöhkö" -12
***epämääräinen röykkiö KAWASAKI-osia***
***(TARJOTKAA JOTAIN KOKO LÄJÄSTÄ???***


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Joulu 19, 2012 12:35 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
hansci kirjoitti:
Eiköön se 86-kaakkisen tehonturvotus kuitenki oo aikaansaatu siellä yläkerran puolella, alakerta sama hyvin pitkälti? Ja tähän on siis todella vankkaa MuTu -arvailua... :oops:

:heppa:

MuTu-arvailu osuu oikeaan, koska tehoa on pääasiassa nostettu nokka-akseleilla ja venoilla.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Joulu 19, 2012 16:23 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Ok sit on ollu myyjällä vuosimalli hakusessa koska tää ostamani on just toi unitrack malli!

mites niiden erot?


T:Pate


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Joulu 19, 2012 19:18 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
PSalokas kirjoitti:
Ok sit on ollu myyjällä vuosimalli hakusessa koska tää ostamani on just toi unitrack malli!

mites niiden erot?


T:Pate

Nopeasti tutkittuna koneessa ei ole muuta eroa kuin nokka-akselit eli
Z750:ssa imuvena avautuu 30 ast. BTDC ja sulkeutuu 60 ast. ABDC, pakovena avautuu 60 ast. BBDC ja sulkeutuu 30 ast. ATDC. Vastaavasti
Gpz750:ssa imuvena avautuu 38 ast. BTDC ja sulkeutuu 68 ast. ABDC, pakovena avautuu 68 ast. BBDC ja sulkeutuu 38 ast. ATDC.

Eli Unitrack-Gpz:n mylly menee heittämällä Zetaan ja samalla tulee 6 heppaa lisää.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Joulu 19, 2012 19:38 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Raato kirjoitti:
PSalokas kirjoitti:
Ok sit on ollu myyjällä vuosimalli hakusessa koska tää ostamani on just toi unitrack malli!

mites niiden erot?


T:Pate

Nopeasti tutkittuna koneessa ei ole muuta eroa kuin nokka-akselit eli
Z750:ssa imuvena avautuu 30 ast. BTDC ja sulkeutuu 60 ast. ABDC, pakovena avautuu 60 ast. BBDC ja sulkeutuu 30 ast. ATDC. Vastaavasti
Gpz750:ssa imuvena avautuu 38 ast. BTDC ja sulkeutuu 68 ast. ABDC, pakovena avautuu 68 ast. BBDC ja sulkeutuu 38 ast. ATDC.

Eli Unitrack-Gpz:n mylly menee heittämällä Zetaan ja samalla tulee 6 heppaa lisää.



Tattis taas!

alustavasti siis kaikki on ok, mut onhan tästä viellä matkaa siihen et ne koneet on vaihdettu...

onneks on pitkä talvi aikaa ruuvailla.

-Pate


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2013 22:28 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Nonnii!

Koneet saatu vaihdeltua tässä niiltä osin mitä inspiraatiota ja aikaa löytynyt...

GPZetasta irrotetun koneen takana oli merkattu jollain Zr7. Eli eikös toi oo kuitenkin aika sama kone kun z:tassa?
Ihmettelin vaan kun kytkin on eripaikassa ja oli olevinaan hieman kapeampi kun zetan kone!
Esimerkiksi kytkin vaijeri ei riittänyt vanhaa reittiä pitkin paikoilleen vaan piti laittaa se gpzetan vanha vaijeri paikoilleen että riitti!

tällästä pientä ihmettelyä nyt ollut tässä, olisi lähtenyt varmaan käyntiinkin....

MUTTA:

Startti lyö yli, eli monenko tunnin työn takana se vapaakytkimen jousien vaihto on? ilm. vikana?
kannattaako ruveta ite purkamaan kun en ole ennen avannut tuota konetta kytkinpuolelta?
vähän meinaa nyt mennä sormi suuhun!!

Apuja kaivataan mitä pikimmiten kun tuo ajokausikin on piru viekoon jo hyvässä vauhdissä!


T:PSalokas


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 09:02 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
PSalokas kirjoitti:
Startti lyö yli, eli monenko tunnin työn takana se vapaakytkimen jousien vaihto on? ilm. vikana?
kannattaako ruveta ite purkamaan kun en ole ennen avannut tuota konetta kytkinpuolelta?
vähän meinaa nyt mennä sormi suuhun!!

Apuja kaivataan mitä pikimmiten kun tuo ajokausikin on piru viekoon jo hyvässä vauhdissä!

Jotta vapaakytkimeen pääsee käsiksi, pitää kytkin purkaa kokonaan (vaatinee erikoistyökalun, jolla kytkinkehää pidetään paikallaan) sekä öljypohja. Vähän epäilen, ettei pelkkä vapaakytkimen jousien vaihto auta vaan vaatii kevyttä sorvausta. Työnä tuo purkaminen ja kasaaminen onnistunee noin päivässä.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2013 14:12 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Raato kirjoitti:
PSalokas kirjoitti:
Startti lyö yli, eli monenko tunnin työn takana se vapaakytkimen jousien vaihto on? ilm. vikana?
kannattaako ruveta ite purkamaan kun en ole ennen avannut tuota konetta kytkinpuolelta?
vähän meinaa nyt mennä sormi suuhun!!

Apuja kaivataan mitä pikimmiten kun tuo ajokausikin on piru viekoon jo hyvässä vauhdissä!

Jotta vapaakytkimeen pääsee käsiksi, pitää kytkin purkaa kokonaan (vaatinee erikoistyökalun, jolla kytkinkehää pidetään paikallaan) sekä öljypohja. Vähän epäilen, ettei pelkkä vapaakytkimen jousien vaihto auta vaan vaatii kevyttä sorvausta. Työnä tuo purkaminen ja kasaaminen onnistunee noin päivässä.



Mistä saisin haltuuni ko. erikoistyökalun? ei varmaan löydy lähikaupasta :D

Mitenkä toi sorvaus? jotain tarkempia ohjeita?

-PSalokas


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ma Huhti 29, 2013 17:29 
Poissa

Liittynyt: To Marras 29, 2012 11:19
Viestit: 13
Noniin, vapaakytkimen jousia ei viellä saatu vaihdettuja mutta kyllä sen saa käyntiin nyttenkin, nappaa laidoista tulpat pois niin kyllä se kahdella pytyllä jaksaa käyntiin lähtee.. käyttää lämpimäksi ja tulpat paikoilleen, napista käyntiin ja baanalle :laalaa:

Kaasarit pitänee tosiaan synkata tuntuvat olevan niin ketuillaan, voisko noista kaasareista muuten johtua sekin että kun ajelet jonkun 15km niin rupee häviämään puhti koneesta kokonaan ja jouduin lutupohjassa ajelemaan että jaksoi yhtään kulkea? Sitten kun hiljensit ja lähit taas työntämään niin vedot tuntui olevan ihan ok. Rupeaa tasaisessa vauhdissa pikkuhiljaa tukehtumaan vaan. Vai voisko tuohon olla jotain muutakin vikaa mikä vaikuttaisi? tulpat? ei oo ennen tullutkaan tälläistä vastaan..

Vaihteeksi siis neuvoja vailla taas :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ti Elo 13, 2013 21:12 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 12:14
Viestit: 136
Paikkakunta: Jyväskylä
Selkiskö, mikä oli ongelman syy? Kiinnostaisi....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ti Elo 13, 2013 21:52 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
finjerry kirjoitti:
Selkiskö, mikä oli ongelman syy? Kiinnostaisi....

Villi veikkaus: bensaletkussa oleva bensansuodatin...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2013 05:44 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Pieni ikuisuusrätkätys tähän jatkoksi, (nimimerkillä GPz:n kone kukonmuruina par´aikaa),onko kenelläkään mitään vedenpitävää selitystä siihen, miksi ihmeessä (kun kerran mitä mainioin rakenneratkaisu oli jo Z1:een keksitty), piti Kawa-tehtaan ylivertaisena pidettyihin Z650 ja sen seuraajamoottoreihin mennä tämä Hondamainen ensiövetoketjurakenne tekemään? Ei oikein valmistuskustannuksiakaan voi selitykseksi kelpuuttaa, (ratashan kampiakselille on ollut joka tapauksessa tehtävä) eikä liukulaakeroinnin piikkiinkään voi sitä laittaa. (Koskapa ilokseni huomasin että Legends-luokan kilpureissa käytettävissä Jorma-Kawan moottoreissa tätä turhaakin turhempaa rakenneratkaisua käytetä ei). No, saahan sitä sitten enskaketjun kolkotusta ensin kuunnella ja niitä vaihdella. Mitään tuollaista murhetta ei Z1:n moottoreihin perustuvissa myöhemmissäkään koneissa ole ja Raato ei nyt sitten öljykylpylatureista kommentoi. Muuten kyllä mielellään. Turhaa monimutkaistusta jolla mitään etuisuutta saavuteta ei, kettumainen purettava ja koottava vain. Kaiken valtakunnan hankalasti sijoiteltuja starttikytkimiä, ylimääräisiä rattaita ja laakereita siellä täällä. Maksettiinkohan tuolle suunnittelijalle oikein palkkaakin aikoinaan? Vaiko liian vähän ja tämä kosti sen asiakaskunnalle? Mutta kyllä sopii ihmetellä.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2013 06:03 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
AV kirjoitti:
Pieni ikuisuusrätkätys tähän jatkoksi, (nimimerkillä GPz:n kone kukonmuruina par´aikaa),onko kenelläkään mitään vedenpitävää selitystä siihen, miksi ihmeessä (kun kerran mitä mainioin rakenneratkaisu oli jo Z1:een keksitty), piti Kawa-tehtaan ylivertaisena pidettyihin Z650 ja sen seuraajamoottoreihin mennä tämä Hondamainen ensiövetoketjurakenne tekemään? Ei oikein valmistuskustannuksiakaan voi selitykseksi kelpuuttaa, (ratashan kampiakselille on ollut joka tapauksessa tehtävä) eikä liukulaakeroinnin piikkiinkään voi sitä laittaa. (Koskapa ilokseni huomasin että Legends-luokan kilpureissa käytettävissä Jorma-Kawan moottoreissa tätä turhaakin turhempaa rakenneratkaisua käytetä ei). No, saahan sitä sitten enskaketjun kolkotusta ensin kuunnella ja niitä vaihdella. Mitään tuollaista murhetta ei Z1:n moottoreihin perustuvissa myöhemmissäkään koneissa ole ja Raato ei nyt sitten öljykylpylatureista kommentoi. Muuten kyllä mielellään. Turhaa monimutkaistusta jolla mitään etuisuutta saavuteta ei, kettumainen purettava ja koottava vain. Kaiken valtakunnan hankalasti sijoiteltuja starttikytkimiä, ylimääräisiä rattaita ja laakereita siellä täällä. Maksettiinkohan tuolle suunnittelijalle oikein palkkaakin aikoinaan? Vaiko liian vähän ja tämä kosti sen asiakaskunnalle? Mutta kyllä sopii ihmetellä.

Paitsi että kolkotusta ei useinkaan aiheuta enskaketju vaan kytkinkruunu ja sen idioottimaisesti kumityynyillä toteutettu nykäyksenvaimennus!

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2013 07:40 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Siispä rakenteensa mahdollistaa sekä jossain vaiheessa takaa tuplakolkotuksen. Mutta muuten, mikäli muistini vähänkään pelaa, moottorinsa on mukavan raakakäytöksinen, olematta kuitenkaan sivistymätön. Mutta se ei liene ensiövetoratkaisunsa ansiota joka ei edes käynyt mielessä ostovimman päälle satuttua.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kawojen koneista
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2013 07:57 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
AV kirjoitti:
Pieni ikuisuusrätkätys tähän jatkoksi, (nimimerkillä GPz:n kone kukonmuruina par´aikaa),onko kenelläkään mitään vedenpitävää selitystä siihen, miksi ihmeessä (kun kerran mitä mainioin rakenneratkaisu oli jo Z1:een keksitty), piti Kawa-tehtaan ylivertaisena pidettyihin Z650 ja sen seuraajamoottoreihin mennä tämä Hondamainen ensiövetoketjurakenne tekemään? Ei oikein valmistuskustannuksiakaan voi selitykseksi kelpuuttaa, (ratashan kampiakselille on ollut joka tapauksessa tehtävä) eikä liukulaakeroinnin piikkiinkään voi sitä laittaa. (Koskapa ilokseni huomasin että Legends-luokan kilpureissa käytettävissä Jorma-Kawan moottoreissa tätä turhaakin turhempaa rakenneratkaisua käytetä ei). No, saahan sitä sitten enskaketjun kolkotusta ensin kuunnella ja niitä vaihdella. Mitään tuollaista murhetta ei Z1:n moottoreihin perustuvissa myöhemmissäkään koneissa ole ja Raato ei nyt sitten öljykylpylatureista kommentoi. Muuten kyllä mielellään. Turhaa monimutkaistusta jolla mitään etuisuutta saavuteta ei, kettumainen purettava ja koottava vain. Kaiken valtakunnan hankalasti sijoiteltuja starttikytkimiä, ylimääräisiä rattaita ja laakereita siellä täällä. Maksettiinkohan tuolle suunnittelijalle oikein palkkaakin aikoinaan? Vaiko liian vähän ja tämä kosti sen asiakaskunnalle? Mutta kyllä sopii ihmetellä.


Veikkaisin ensiksi silti valmistuskustannuksia/painoa perisyyksi tuohon syyksi, miksi tehdas päätti tehdä Z 650 konstruktion pienempiin pyöriin. Z1 malmi painaa sen 90 kg myös seiskapuolikkaassa Z2 mallissa, jota tekivät kotimarkkinoille.
Rullalaakeroitu kampura on painavampi, kalliimpi valmistaa.

Sarjatuotannossa vientiin merkitsee pienikin säästö tekee lopussa paljon jenejä.
Toiseksi ja vielä vahvemmaksi syyksi epäilen että tuolloin (1977) 5 vuotta vanhan Z1/2 moottorikonstruktion esittäminen uutuutena ei olisi varmaan mikään suksee ollut, vaikka kuinka paljon parempi se olisi ollut.

Kolmanneksi tehtaan näkemys koneiden elinkaarikestävyydestä tuskin ylitti paljon pitkälle yli takuuajan, vaikka se korostui vasta 80-luvun pyörissä, joissa säästö materiaaleissa alkoi menemään kilpailussa neljän suuren markkinoilla ehkä jo liian pitkälle.
Insinöörit tuskin ajattelivat näillä vielä 30 vuoden päästä kenenkään ajelevan, ainakaan tietoisesti.
Eräänlainen hehkulamppu huijaus, jos karkea vertaus sallitaan.

Silti en itsekkään ymmärrä, miksi tuo kytkinkehä piti varustaa kumivaimentimilla jousien sijaan ja vielä hamaan tappiin ZR 7 asti :eitieda:
Olihan tuo kaikssa koneissa sama alimitoitettu startin vapaakytkinkin tuotannossa 30 vuotta ennen kuin parempi versio tuli käyttöön. Niistä öljyssä keitetyistä käämeistä puhumattakaan.
Tuommoista tahallaan paskaa tuli vuosikaudet huolimatta muuten laadukkaan tehtaan hihnalta.

Tehtaan aloitelaatikon sisältö meni varmaan suoraan silppuriin, jos sellaista edes olikaan tai asiakaspalautetta ei vaan tullut :shock:
Joku kustannusvastaava iso jehu vaan päätti että näitä nyt tehdään.

Miksiköhän Z1 kone on varustettu vaihteiston erillisellä kopalla..
Melko varmasti tehdas kokeili kardaania jo suunnitteluvaiheessa, mutta se olisi ollut jo liikaa silloin, piti sitä odottaa vielä 7 vuotta.
Olisihan H2 tyyppinen kärjetön sytkäkin ollut Z1 Kawassa upea, mutta varmaan raksittu lopussa pois, kun on katsottu viivan alla olevaa summaa. Tehtiin hyvä, mutta ei liian hyvää..

Ehkä hondan alakerta ympättynä Kawan yläkertaan oli huokeampi ratkaisu Z 650 kohdalla.
Teollisuusvakoilua tuokin, kuten taas suzukin GS 750 taas myöhemmin kopsasi melko törkeästi Z1 koneen rakenteen. Tuon jälkeenhän kaikki kopioivat jo toisiaan, ilman omantunnon tuskia.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com