Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 01:13

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Elo 14, 2020 09:04 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 26, 2019 15:31
Viestit: 9
Pitäisi edes öljyt vaihtaa etuhaarukkaan.

tyhjennys on helppoa, senkun avaa propun. Juu, en laskenut vielä pois sillä täyttö onkin mystisempää. Ohje sanoo että muovitulppa pois putken päästä ja paina metallitulppaa alas, napaa sitten circlip pois.

No, tulppahan ei hievahdakaan, ainakaan pyörässä kiinni ollessa. Liekö vika siinä eli vienkö ruuvipenkkiin ?

Se circlip (mikä lie suomeksi ?) onkin sitten se toinen juttu. Lieköhän saa ehjänä pois - eli mistä uusi tilalle ns. hyllystä (Tampereelta). Seekerirenkaitahan kyllä saa mutta mahtaako pysyä samassa urassa.

Ja tietysti että mitä öljyä. Jotain haarukkaöljyä on hyllyssä mutta niiden viskositeetit eivät vissiin ole samat kuin manuaalin ehdottama SAE 5W20 eli mikähän olisi lähinnä vastaavaa tai sopivaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 15, 2020 12:42 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko tuossa tosiaan suositus moniasteöljylle, vai onko vaihtoehtoina 5W,... 10W,... 20W yksiasteöljyt, itse muistelen että "Fork Oil" oli yleensä yksiasteöljyjä ja sitten oli vielä neuvo että voit sekoittaa eri jäykkyyksiä, eli jos haluaisit hieman jäykemmän kuin 5W ja hiukan löysemmän kuin 10W, niin sekoituksella 50 % 5W ja 50 % 10W tulee 7,5W -en tiedä onko noiden luokituksissa miten yhteensopivuuksia moottoriöljyjen kanssa? voi olla samakin, mutta jotenkin muistelen että Bilteman 10W tuntui aika litkulta kesälämpimänä.

Tuolla näkyy jonkun videopätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=jpNRzrOEE4g

Itse en kiinnittäisi iskaria ruuvipenkkiin tuosta kohtaa (alumiini on yllättävän pehmeää) , tuolla oli (6 min kohdalla) ohje taputella vasaralla sopivaa hylsyä että korkki irtoaa ja kalastaa lukitusrengas pois.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 15, 2020 17:28 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 26, 2019 15:31
Viestit: 9
On joo ihan tavallista moottoriöljyä mitä sinne pitäisi ohjeen mukaan tunkea. Ei vissiin ole ollut haarukkaöljyjä vielä tuohon aikaan erikseen ? Ja vähän veikkaan että synteettinen 5w20 ei ihan vastaa ominaisuuksiltaan sitä alkuperäistä mineraalitavaraa. Sinänsä 5W20 lienee lähes jos ei täysin yksiasteöljy siinä kuin 10W30 tai 15W40.

No, ei kait siinä muuta kuin naputtelua tuurnan kanssa. Tuossa -83:ssa näytti olevan jo hienommat iskarit kuin mulla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 17, 2020 12:42 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuossa ei ollut mitään varoitusta, mutta ruuvattavakorkkisissa osassa jousi painaa jonkun verrankin korkkia ulos, ei siinä nyt yleensä mitään kovaa lennä, mutta joskus on hankalaa saada painettua paikoilleen ja samalla kierrettyä jengoille, ja avattaessakin on jo syytä olla kunnolla hihnoilla roikkumassa katossa tai miten sitä sitten kukin tukeekin ettei rojahda pyörä kumoon kun jouset vapautuvat korkin auettua.

Tuo lukkorengas lienee profiililtaan pyöreä ja voisi kokeilla saada jostain kaupasta (ehkä Etra tai joku laakerikauppa), jos sattuu olemaan jotain yleistä standardikokoa tai todennäköisemmin tilaamalla kaewasakihuollon kautta tai Sumekosta, cmsnl.com voi kokeilla etsiä varaosanumeroa tai sieltäkin voi tilata, mutta melko alvokkaat postikulut ainakin jos vain vähän tilaa. Minkä vuotinen pyörä on kyseessä (tehtaan valmistussarjan mukainen vuosi, ei välttämättä sama kuin ensirekisteröinnin vuosi). Mutta eipä tuon pitäisi siitä rikkoontua siitä että sen pois urasta koukkii, joskus apukädet auttaa, toinen painaa korkkia ja toinen ottaa varmistusrenkaan pois.

Luulisin että haarukkaöljystä yksiasteöljynä arpoisin, jos haluaisin suht samanlaisen toiminnan kuin 5W 20, mutta todennäköisemmin valitsisin kyllä jäykemmän 10W (ellei iskari ole tuntunut ylitehokkaalta jo ennen tai ajella hirmu pakkasilla tms.). Tuo jälkimmäinen raja moniasteissa lienee tärkeämpi kuumassa päässä 100 °C, joillain haarukkaöljyillä on ilmoitettu viskositeettejä normaalimmassakin lämpötiloissa, mutta mistäpä löytäisi 80-luvun 5W20 öljyn tiedot siihen vertailuun?

[Edit] Eikun taitaa saada valitakin isompaa lukemaa, eli jotain nykyöljyjä kun vertaili tyypillisiä viskositeettejä, niin joku moottoriöljy 5W20 vastasi pikemminkin 15W Fork oil viskositeettiarvolla 40 °C lämpötilassa?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2020 07:54 
Poissa

Liittynyt: Ke Kesä 26, 2019 15:31
Viestit: 9
Asia edennyt(?) sen verran, että pyörässä paikallaan ollessa, yläkolmion ruuvi löysällä, tuurnalla naputtelemalla sain vasemman tulpan liikkeelle. Lukkorengas on toki jumissa ja ruosteessa eikä sitä paikallaan ollessa ilman apukäsiä saa irroteltua. Olisikohan siihen mitään työkalua olemassa muuta kuin ruuvari ? Eli purkuhommia tiedossa.

Oikean puoleinen tulppa taas on ihan kiinniruostunut. Tarttee vissiin lämmöllä koittaa. Lukkorengas on kyllä hyvin tyrkyllä ja parempikuntoinen.

Tämä rempppa toki odottaa kiireempien alla. Kytkin alkoi luistamaan, nyt jo :) eBaysta löytyi orkkismassalevyt puolta halvemmalla kuin EBC:t - toki postikulut tasasivat tilanteen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2020 22:15 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Erilaiset "o-rengaskoukut" ovat tuossa näppäriä, mutta ruuvarikin yleensä toimii, jos on sopivan terävä kärki ja muuten osuu kohteen kokoon. En yhtään tiedä minkä kokoisia ja kuinka kestäviä nuo ovat, mutta monesta paikkaa löytyy tuonkaltaisia:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000042080
https://m.motonet.fi/fi/tuote/771037/Ko ... kaanikolle

Monessakin työssä voi apukädet auttaa, eli toinen painaa ja toinen poimii, tuo työkalun kärki täytyy saada lukkorenkaan taakse ja saada lukkorengas nostettua urasta. Mutta usein ruoste jumiuttaa osia varsin tiukasti. Kai erilaiset ruosteenirroitusspraytkin jotain tekee, ainakin hassun hajun saa aikaan.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com