Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ma Joulu 11, 2017 07:38

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Su Joulu 03, 2017 23:10 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 101
Paikkakunta: Manse
Rauhaa Veljille !

Onko kokemuksia nokka-akseleiden säädöistä?
Minulla on meneillään projekti jossa on vanhan tonnisen kampura, tonninen lohko, alkupään ruiskukawan kansi
ja jotkut kolmeraitaiset nokat, onkohan ne nyt jostain Z1100sesta... nostoa ainakin oli 8,8 , eli voisivat olla nämä:
1982 KZ1100 B2 GPz:
Intake:
Duration: 288 - Lift: 8,8 mm - Open: 34 BTDC - Close 74 ABDC
Exhaust:
Duration: 288 - Lift: 8,8 mm - Open 72 BBDC - Close 36 ATDC

Kaikesta tästä osien sotkemisesta johtuen, haluasin olla nyt varma että nuo asteluvut ovat kohdillaan ennenkuin laitan koneen tulille. Eli mitataankos rätkissä nämä nokkien asteluvut nyt nollavälyksellä vai miten? Käsittääkseni se niin pitäisi tehdä?
Silmällä katsoen tuo imunokka on vähän edellä ( kai tuo tässäkin tapauksessa tiivistepinan mukan silmämääräsesti säädetään) , mutta pitä koettaa vähän fiilata rattaan reikää että saa ajoituksen kohdalleen. Mutta haluasin kyllä varmistella vielä ihan astelevylläkin, kunhan löydän heittokellon jostain ja jos sen saa tuohon jotenkin tunattua...

Kuva

Mutta nollavälykselläkös ajoitus katsotaan? Vepissä on varmaa ohjeita , mut ei sattunut varmaan hakusanat kohdilleen...

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2017 17:07 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 101
Paikkakunta: Manse
APE:n pyhä manuaali sanoo näköjään näin:
Cam Timing:
KZ 900/1000, GS1100/1150

naturally aspirated motors 110 both intake and exhaust.

To Degree Cams:
Install degree wheel and find TDC with a positive stop. Setup dial indicator on valve and zero indicator with valve closed. Rotate engine until valve is .050" off seat and write down reading on degree wheel. Continue to rotate engine until valve is .050" from closing. Note the number.

To figure lobe center for intake cam subtract opening number from closing number, divide difference by two and add that number to 90. For the exhaust subtract the closing number from the opening number and follow the same formula.

Tarkoittaako tuo että pitää pyörittää veiviä kunnes venttaali on 0.050 tuumaa auki? Ei kai se sitä voi tarkoittaa? :eitajuu:
seat nyt kuitenkin on seeti, ja 0.050 tuumaa on 1.27 mm. aika erikoinen mitta...

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2017 18:47 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3015
Paikkakunta: Nurmijärvi
Paljonko imunokkaan tulee heittoa toiseen suuntaan jos hampaalla myöhäisemmälle laittaa, meneekö saman verran myöhäiselle kuin nyt on aikaisella ?

_________________
We have 100% snafu !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2017 22:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 101
Paikkakunta: Manse
Aika tismalleen yhtä myöhäiselle menee... eli pitänee fiilata nokkapyörän kiinnitysreikää soikeaksi. Tuollaiset 30 hampaiset säädettävät 2-pulttiset nokkapyörät ois tehneet gutaa, jos sellaiset ois jaksanut ettiä ja ostaa...

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ti Joulu 05, 2017 02:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 819
Paikkakunta: Turku
Enpäs osaa sanoa miten nuo on ajoitettu, mutta kuulostaisi kummalta jos venttiilin aukioloa tietyn määrän pitäisi mittailla, miten se edes onnistuu?

Oletko kokeillut että venttiilikoppa mahtuu kiinni noiden nokkapukkien pulttien ja prikkojen kanssa, jossain mallissa oli kovin ahdasta yrittää muita kuin levennyksen sisältäviä alkuperäispultteja?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ti Joulu 05, 2017 08:57 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 101
Paikkakunta: Manse
Noita venttaaleiden ajoituksia kannattaa varmistella, koska tuota kantta ei ole tehty tuohon alakertaan, ja etenkin sen takia kun siihen koetetaan asentaa 2-pulttiset nokat 30-hampaisilla rattailla joihin on porattu uudet pultinreiät ihan itte vanhojen kiinnitysreikien sekaan. Joten nokkien ajoitukset on ihan varmasti keturallaan, ainakin vähän :razz:

Ja kyllä nuo pultit oli rikkoineen paikoillaan jo entisillä nokillakin, nou problemo...

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ti Joulu 05, 2017 16:39 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3015
Paikkakunta: Nurmijärvi
Onko sulla männissä tarpeeksi venttiilitaskua. Siinä lienee vanhemman Z1000 koneen männät, vakiot vai takomännät ?
Nokkien ajoitus ihan vaan 1/4 kampuran T-merkistä kuvassa näkyvien nokkien päissä olevien hahlojen mukaan kannen suuntaisesti. Jos kuvan kone on 1/4 T merkissä kiristin laukaistuna, niin imunokan rattaaseen reijän levitystä. Pako olisi ok.

Vanhan Z1000 koneen ketju käy keskeltä alempana nokkien välistä keskirullan kautta kuin J-koneisen venakopan kumitalla painaisi. Siksi saattaa 2 pulttisen nokan ajoituksen siirto 3 pulttiseen rattaaseen heittää hieman imunokalla.

_________________
We have 100% snafu !


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: nokkain säätö ...
ViestiLähetetty: Ti Joulu 05, 2017 18:27 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 101
Paikkakunta: Manse
Männät on wisecot, mutta ajattelin vielä varmistella miten kapine pyörii kunhan saan nokat kohdilleen.
Autopuolella noita joskus varmisteltiin laittamalla pari kymppiä paksu säätöliuska venttiilin ja nostajan väliin enttä saatiin pyöritettyä konetta siten että venttiili menee vähän alemmas kuin normaalisti. Jos kone pyöri käsin niin sitten se pyöri käynnistettäessä normaalivälykselläkin. Jää nähtäväksi pureeko tämä teoria myös rätkäpuolella :eitieda:

Ja joo, tuo erilainen ketjulinja vaikuttaa tietty ajoitukseen, ja tietty se että turasin itte ne kiinnitysreiät noihin rattaisiin :mrgreen:
Mutta joo, yritän saada nuo nokat nyt ensin sen tiivistepinnan mukaan säädettyä, sitten voi hifistellä ajoitusta lisää, jos virta ihmisessä riittää...

_________________
It's good to be the King...

Z1 -73
Suzuki T20 -67
Tuutti -72


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com