Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Touko 23, 2024 21:22

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 08, 2007 00:00 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 21:29
Viestit: 166
Paikkakunta: vantaa
Myönnettävä on että esim modarilla ajettaessa jos peli sattuu menemään varatankille niin ei se siinä kohtaa ala detonoimaan. Peli vaan yksinkertaisesti hyytyy ilman sen ihmeempiä kolinoita.

Joskus tuli kokeiltua erikokoisia pääsuuttimia mutta isotkaan suuttimet ei tuntunut auttavan detonaatio-ongelmaan vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi jeesata.

Sensijaan sytytysennakko tuntuu vaikuttavan radikaalisti siihen lähteekö peli raskaassa vedossa detonoimaan vai ei. En ole nyt lampulla katsonut omastani mutta veikkaisin että maksimit on tällä hetkellä 30 asteen korvilla ja sillä se toimii tietysti sillä edellytyksellä että on 98:a tankissa.

Tietenkään myöhäinen sytytysennakko ei ole hyvä maksimitehoa ajateltaessa mutta... Jossain kohtaa mä kokeilen niitä toisia nokka-akseleita ajatuksella että kun puristuspaine laskee niin se voisi sietää jo täydet ennakot ilman ongelmia...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 08, 2007 18:51 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Usein detonoinnin syynä on koneessa olevan karstan hehkuminen. Lyhessä tynkäajossa pienillä kierroksilla sitä kertyy mäntien päälle ja palotiloihin.
Tuon huomaa helposti jos kuumana pata detonoi herkästi ja jos sattuu vetämään jonkun aikaa kunnon vesisateessa, että vettä pääsee suodatinilman kautta palotiloihin, saavat karstat kyytiä ja detonointi on tipotiessään jonkin aikaa.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 09, 2007 00:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 08, 2005 18:03
Viestit: 200
Paikkakunta: Helsinki
Totta, karstakin vaikuttaa... mutta, jos seokset on kohdallaan, ei kai ne koneet hirveästi nykybensalla karstaa?

Mikä pyörä sulla joppe on? Oon huomannut saman eittä ei se "mantrana hoettu ;D " seosten rikastaminen auttanut detonointiin. Toki jos mennään sille tasolle että on toosi paksulla, ettei se lämpenekään enää kunnolla, kulutus 8-10 litraa, niin silloin saattaa detonoida vähän vähemmän, mutta sitten saa tapella mm. karstautuvien tulppien kanssa. Ei toimi oikein ei.

Mutta joo, sytytyksen myöhästäminen auttaa kyllä. Toki seos palaakin korkeemmassa puristuksessa nopemmin, jonni verran pitää myöhäistää. Itse tosin jouduin myöhästämään niin paljon, että tehoa ei ollut enempää kuin alkuperäisilläkään männillä, ehkäpä alle 3000rpm (missä dyn. ennakko tulee), jopa vähemmän kuin ennen. Vähän turha viritys, tuntui silloin. Yksi ihan toimiva viritys oli pienentää alkuperäisen ennakonsäätäjän laittamaa dyn. ennakkoa noin puolet niitä mitä se alunperin on, näin pystyy laittamaan enemmän staattista ennakkoa ja alavääntö ei kärsi niin paljoa.

Yllättävän monimutkaiseksi moottoritekniikka pikkuhiljaa paljastui; kaikki vaikuttaa kaikkeen :? Mieku luulin että selviäis männät vaihtamalla ja pikkusen seoksia rikastamalla...

Taitaa olla kevään merkki kun innostuu taas kinastelemaan täällä kawazinetissa, no yksi vakioaihe alkaa olla kaluttu ja yksi uusikin tuli (rungot), viel öljyt, laturit ja ketjut / keppi ois käymättä ja aletaan varmasti olla jo huhtikuussa... 8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 09, 2007 00:38 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
niko kirjoitti:
Thomas Klasmolta aikanaan sano ettei suosittelisi Wisecon mäntiä. Sulavat kuulemma kovassa ajossa autobahneilla. Ei suomessa niin kovaa mennä, mutta kai tuo jotain kestävyydestä kertoo.

Ei mikään yllätys mulle, ne nakuttaa herkästi kovassa ajossa, mutta se riippuu aika paljon esim. nokka-akseleista tietysti sytytysajoitusten ja seoksien lisäksi.

Saa ne toimimaan ja antaa vääntöä kivasti.

Thomas suositteli jotain JT tai JE -merkkisiä mäntiä, niistä en tiedä sen tarkemmin.


kuten niko kirjoitti, niin ihan samalla tavalla Thomas Klasmolta sanoi minullekin. siis väitti, että wisecot sulavat saksassa autobahna-ajoissa. Jeee jee-mäntiä käyttävät ainakin jotkut tietämäni kiihdytyskuskit ja sanovat niiden kawoissa kestävät kohtuu hyvin turbo- ja ilokaasukäyttöä. wisecoja eivät hekään kovin paljoa kisakäytössä kehuneet. toimivat ilmeisen hyvin kuiten vanhemmissa z1-pohjaisissa koneissa katukäytössä ne wisecotkin, mutta ilmeisesti uudemmissa vaatii siis jyrkemmät nokat jaenemmän aukioloa venoille jotta kaasut ehtiivät virrata eestaas ja täten vältyttäneen nakutuksilta ym. ongelmilta kai ehkä.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 09, 2007 00:56 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
niko kirjoitti:
....
Taitaa olla kevään merkki kun innostuu taas kinastelemaan täällä kawazinetissa, no yksi vakioaihe alkaa olla kaluttu ja yksi uusikin tuli (rungot), viel öljyt, laturit ja ketjut / keppi ois käymättä ja aletaan varmasti olla jo huhtikuussa... 8)


rungot: zx12r:ssä on monokokki, muissa monikokki. alkujaan monokokki oli muistaakseni kawan kilpureissa kr750/kr500 jo 70-luvulla niin ja onhan se monokokki nuissa uusissa zzr1400/zx14 ja tulevassa gtr1400:ssakin. itse en näe monokokissa olevan mitään kovin kummoista hyötyä kun vertaa erilaisiin palkkirunkoihin. ehkä vähemmän irtoletkuja ja koteloita kun painekotelo ja ilmanputsarit ovat rungon sisällä. sitten taas esim. kaatumapaloille on vaikeampi löytää asennuskohtia.

koteloitu ketju olisi mielestäni kenties liki optimi vetosysteemi tai sitten keppi vain raakasti. hihinaa en kovin korkealle osaa arvottaa.

öljyt, noo jokainen käyttää mieleistään.

laturit, kuhan lataa. tusinakawassakin laturi ui öljyssä ja ei ole ainakaan vielä tiedossani, että olisi koskaan ollut laturiongelmia vielä.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Helmi 09, 2007 21:44 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Millä kierroksilla Niko sulla Z 1100 alkaa nakuttaa ja mille kierroksille asti se kestää? Joskus itsellä ST:ssä kuuluu hetkellinen (muutaman sekunnin) nakutus isolla vaihteella kuumalla koneella pienestä nopeudesta lähtiessä runsaalla kaasulla. Nakutus loppuu kumminkin 3000 rpm tienoolla, eikä sen yläpuolella enää ilmene. Mulla tuo ilmiö oli jo alkuperäisillä männillä, eikä muuttunut Wisecoitten jälkeen.
Karsta mäntiin ja kanteen tulee lienee lähinnä palotilaan joutuneesta öljystä, joka myös alentaa seoksen oktaanilukua.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 00:12 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 21:29
Viestit: 166
Paikkakunta: vantaa
Mulla on ysisatanen vm 73. En minäkään epäile ettei karsta vaikuttaisi mutta mistään itsesytytyksestä tai siis karstan hehkumisesta ei ole kysymys kerran ennakon myöhästämisellä asiaan voi vaikuttaa.

Sinäänsä ongelma on mielenkiintoinen. Parhaiten se tulee esiin ainakin mun pyörässä jos on vitonen pesässä, semmoinen vajaa satku lasissa ja käännät siitä hanat kaakkoon. Tolla ajattelumallilla voisi tietysti olla fiksua kokeilla myös sitä vaihtoehtoa että jakajaan vaihtaisi jäykemmät jouset jolloin maksimiennakko tulisi vasta korkeammalla kierrosluvulla.

Seoksen rikastaminen ei ainakaan mun tapauksessa auta. Tai sitten sitä pitää rikastaa niin paljon että raakaa bensaa lentää pakoputkistakin noin pikkaisen liioitellen mutta jokatapauksessa ei tunnu kauhean järkevältä pitää seoksia tarpeettoman rikkaalla monestakin eri syystä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 10, 2007 08:43 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Oisko siis ongelman ydin se mekaaninen ennakonsäätö, joka antaa liikaa ennakkoa liian aikaisin. Mullahan oli Wisecoidussa vanhassa GeeTeessä sytkänä Dyna 2000 ja siinä ns. loiva ohjelma (täydet 40 asteen ennakot vasta 5500 rpm) ja sillä tuo nakutusongelma pysyi aisoissa.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 02:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 08, 2005 18:03
Viestit: 200
Paikkakunta: Helsinki
JG: Se ei ylensa paljon alle 3500-4000 rpm nakuttanut, mikä viittaa että se jousihässäkkä laittoi liikaa ennakkoa. Tyypilinen tilanne saattoi olla vaikka se, että moottoritiellä kakspäällä 140 vauhdissa vitosella (n. 6000rpm) kun laittoi kaasun pohjaan niin alkoi soida niin saatanasti että pahaa teki. Tuossa vauhdissa nakupyörällä sinä meteliä riittää muutenkin ja tulpat korvissa ajoin aina, niin kyse ei ole mistään pienestä äänestä kun sen silti kuulee. Vasaralla kiskoon nopeassa tahdissa, sellainen ääni.

Kovassa kiihdytyksessä pienilläkin vaihteilla soi punarajoille asti. Eli ainakaan mulla jäykemmät jouset ei välttämättä olis auttaneet.

Männät sellaisenaan toimi siedettävästi, kun staattisen ennakon laitoin käytänössä TDC-kohdalle. Mutta tällöin käynistyvyys ja voima alle 4000rpm oli ihan perseestä. Ja ei yli 4000rpm:kään alkuperäistä parempi. Mikä viritys se sellainen on? Kokeilin kaikkia mahdollisia seoksia, mutta älytömän rikkaat seokset tuntuivat tuossa tapauksessa lähinnä seurausten korjaukselta, ei itse syyhyn puuttumuselta. Ja oli myös kummaa, että muutaman prosentin iskutilavuuden kasvattaminen olisi vaatinut 30% kulutuksen kasvattamisen. Silloin kun en muuta keksinyt, opiskelin vähän moottoritekniikan teoriaa ja viilailin männät tämännäköisiksi:

Kuva
Kuva

...sillä sain ne toimimaan paljon paremmin. Noi ei siis ole uutena enää, vaan noin 50000km hyvin palvelleina.

Niin siis viilailin ne kulmat pois koska olin tullut siihen tulokseen, että mäntien iso patti ja se, että isojen venttiilien johdosta tulppa oli toisessa laidassa, johti huonoon palamisen. Patin taakse jäi katve, joka luultavasti alkoi detonoida kovalla kuormalla. Ihan väärässä en ollut, koska tuo auttoi todella paljon ja koneesta tuli jo ihan ajettava ja paljon alkuperäistä tehokkaampi noilla muutoksilla.

Oli kyllä aika iso työ, jos olisin hoksannut pienentää jousiennakkoa ja vaihdella nokka-akseleita, olisin saattanut löytää hyvän yhdistelmän helpommalla. Eipä silloin sitä hoksannut. Paras vaihtoehto tuohon olisi ollut 2 tulppaa per sylinteri, mutta eipä moiseen ollut varaa.

Siis tuon viilailun jälkeen kärsi ajaa lähes alkuperäisellä ennakolla, mutta vaikka em. motariajossa lämp kelillä se alkoi nakuttaa. Se vaati aika paljon pieksäntää, mutta ongelmia oli edellen, tosin vähemmän.
Pienensin dynaamista ennakkoa "rautalankaviritelmällä", jolla rajoitin painojen liikerataa noin puoleen, yhden ajolenkin ajaksi oli tarkoitus kokeilla, mutta se oli niin tomiva että ajelin sillä virityksellä puolitoista kesää, kunnes kone särkyi muuten saksassa. Nämä wisecot pelastin talteen siltä reissulta.

Viime kesänä huomasin, että nilä gpz-nokilla pystyi ajamaan tehtaan ennakolla ja juuri ikinä ei nakuttanut kovassakaan vedossa. Nokka-akseleillta tuntui olevan liki yhtä suuri vaikutus kuin sytytyksen ajoituksella. Kuitenkin vääntö huononi aika paljon, joten siirryn takaisin alkup nokkiin, muutenkin kun z1135st siirtyi eläkkeelle leppoisaan matkakäyttöön.

Toki ajotyylillä ja vaatimustasolla on iso merkitys. Ajelin kakspäällä paljon ennenkuin emännällä oli oma pyörä ja paljon mentiin lujasti kiihtyen, lähinnä ohituksissa - sehän se on lystiä ohitella karavaanareita hanat tiskissä. Mun mielestä kone ei saa nakuttaa liki missään olosuhteissa, ohi pitää päästä vitosella, jos haluisin pudottaa monta vaihdetta ylöspäin niin hommaisin jonkun kuussatasen.

Tää on ollut myös mielenkintoinen akateeminen ihmetyksen aihe että mistä se johtuu ja tulos on että yllättävän monesta asiasta. Tullut askarreltua ihan mielenkiinnosta; sitähän tämä harrastelu on myös 8) Tilanne on kuitenkin se, että Wiseco-firma väitti mäntien sopivan pyörääni (juuri nimenomaan myös z1100A2-malliin) sellaisenaan, ilman mitään muita muutoksia. Se oli törkeää paskanjauhantaa. Kantta ei olut madallettu, palotilan tilavuus vakio (en muista paljonko,kirjoittelen appilasta mansesta ja vetelen kaljaa)

Internettihän on muuten täynnä juttua hemi-palotilojen ja pattimäntien ongelmista, että ei nämä niin unikkeja ole. Yksi suuri syy, miksi siirryttiin 4-venttilikansiin; tulppa keskelle ja puristus korkeaksi ilman mitään patteja.

Tulihan jargoniajauhettua, mutta mielenkiintoinen juttu mun mielestä, kuitenkin wisecot on hyvät noissa "uusissakin" koneissa , kunhan ne saa toimimaan. Ei ollut vakiomännillä ajaminen niiden jälkeen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 11:41 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Huh, kuullostaapa oikeesti aika pahalta Niko toi nakutusongelma. Taitaa olla aika monien tekijöiden summa tuon propleeman syntyminen. Aika radikaaleilla toimenpiteillä vasta alkaa vasta toimimaan. Mahtaako noissa vanhan ja uuden kannen palotiloissa olla suuria eroja jos mäntien muotoilu on samannäköinen.
Venttiilitaskut ovat Wiseco männissä reippaan kokoiset, ylimittaiset vakiovenoille ja reunat ovat kyllä tosi särmikkäät, modifiointi ei varmaan tekisi pahaa niille virtauksia ajatellen.
Paras lääke varmaan olisi tosiaan laittaa toinen sytytystulppa sylinteriin, se kikkahan tehtiin Eddie Lawsonin -81 Z 1000 J malliinkin, jolloin pystyttiin ajelemaan 32 asteen ennakolla, dynossa ei tullut kuulemma yhtään lisätehoa, mutta detonaatio ongelma katosi. Käyttivät pienempiä D-mallin NGK tulppia siinä aputulppana.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 11, 2007 16:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 10:04
Viestit: 330
Paikkakunta: Vantaa
Lämpödetonaatio on vaikea juttu. Siihen vaikuttaa niin monet asiat, esimerkiksi jos sylinterit on porattu isommiksi, niin pykälä kannen ja sylinterin välissä saattaa aiheuttaa isoja ongelmia.

_________________
Elämä etenee, ei aina hyväänsuuntaan, mutta etenee kuitenkin.
Ei riemulla rajaa...
Kawasaki ZG 1200
Kawasaki GPz 750 Turbo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 15, 2007 09:12 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 07:46
Viestit: 40
Jos tuolla pykälällä tarkoitat paljealuetta tai squish bandia lontooksi niin se kyllä auttaa ja tehostaa palamistapahtumaa jos vaan on oikein mitoitettu. Ei ainakaan liian suuri, saattaa joutua sylinteriä plaanaamaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 15, 2007 18:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 08, 2005 18:03
Viestit: 200
Paikkakunta: Helsinki
Joo, alkuperäisissä männissähän ei tuota paljealuetta ollut, wisecoissa jonkin verran, olisko ollut 3-4 millin luokkaa. Mutta poraus kasvoi vain 1,5mm (eli 0,75mm kultakin reunalta), eli männän paljealue on isompi kuin kannen vastaava, tasainen alue.

Helpoin tuolloin (5-6 vuotta sitten kun niiden kanssa nyhertelin,) niin olisi ollut nostaa lohkoa paksummilla tiivisteillä. Mutta silloin olin jostain lukenut että tuo paljealue ei saisi olla liian korkea, ts. liian etäällä kannesta. Mutta saattoi olla virhearvio, olisi päässy ehkä lohkoa nostamalla paljon vähemmällä. Tulipahan askarreltua.

Tuplatulppa-vaihtoehto olisi ollut paras, mutta empä hoksannut että toisenkin tulpan siihen saa sopimaan - oli tää harrastelu vasta alkupuolellaan silloin. Yli silloisen budjetin olisi mennyt kuitenkin.

Soittelin silloin Pälkäneelle, Siukola-nimiselle kaverille ja se sanoi että tuttua kauraa, näitä on ollut paljon. Sanoi, että lähetä männät ja kansi niin sen tekee semmoiset muutokset että toimii, sovittaa ne toisiinsa. Ei se mahdottoman kallis ollut, mutta olin edell. talvena tärvännyt niin paljon rahaa jo siihen, niin köyhä opiskelija joutui toteamaan että nyt aletaan sepittelemään itse.

Luulen myös että paljealue ei ollut keskeinen syypää, pikemmin tulppa/patin katve/loivat nokat -yhdistelmä. Tai mistä sitä tietää.

Ehkä mun wiseco-projekti oli vain "voiman jumalan"; Potentiesoksen kiroama.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 15, 2007 20:16 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
eikös se paljealue ole tärkeä, jotta saadaan seos pyörteilevään liikkeeseen...näin muistaakseni autotekniikan käsikirja opettaa. raon pitäisi olla myös oikean kokoinen suhteessa palotilan kokoon. viisaammat selittäköön..


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com