Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Touko 18, 2024 12:06

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Nokkapukkien pultit...
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 11:54 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Olen joskus ollut näkevinäni jossakin vanhassa ilmajäähdytteisessä kannessa nokkapukit kiinni M8 pulteilla... Onkohan jossain laitteessa alunperin tuollaiset, vai onko ne jälkeenpäin laitettu? Jos tuollaisen joutuu tekemään itte niin onnistuuko homma mitenkään ilman että pukeille tarttee tehdä linjahoonaus uudestaan? Vai kestääkö M6 pulteilla varustetut pukit hyvin virinokkia ja jäykempiä jousia? :?
t. Zuhari


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 12:35 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 12:27
Viestit: 23
Niin, oletko varma etteivät ollet M7 pultteja? Niitä nimittäin aika yleisesti nokkapukeissa käytetään. M8 vaikuttaa aika rajulta ja monastihan tämänkokoinen pultti vaatii senverran paljoa tilaa, että kaikkiin kansiin ei edes mahdu/käy.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 14:24 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Irtokierteet kaikkiin reikiin ja kylä kestää minä laitan ensi viikolla kaikki nokkapukkien kierttet ko.tavalla uusiksi niin ei tarvi enää raapia päätä kun joka kerta nousee vähintään yksi kierre mukaan pultin varressa :(

Helicoil rules :!:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 15:01 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse on tullut käytettyä irtokierreholkkeja. Wurthilla niitä on ainakin ollut. Niissä on sisällä 6 mm kierre ja ulkokehällä karkea kierre, jota varten porataan kanteen 8 mm reikä tuhoutuneiden kierteiden tilalle. Holkki kierretään 6 mm kuusioruuvilla ja mutterilla lukittuna paikoilleen. Holkissa on alapäässä poikittainen ura, jonka kautta kiertämisen johdosta tulleet lastut menevät reijän pohjalle, josta ne saa paineilmalla puhallettua pois. Holkki kierretään hieman kannen tason alapuolelle, jolloin se ei jää kantamaan nokkapukkia. Nokkapukin ohjuriholkkia ei näissä kohdissa voi enää käyttää. Itse laitoin ST:n kanteen kaikki pakopuolen nokan pukkien puolelle holkit, hyvin tuo tuntui keskittävän keskelle reikää ilman nokkapukin holkkeja (ei mitään ylimääräisiä jälkiä laakeriliuskoissa edes satatonnin ajon jälkeen) Nuo holkit ovat messinkiä ja kestävät avaamista ja sulkemista hyvin. Helicoilit päässeet nousemaan parikin kertaa irti usean avauksen jälkeen.
Joskus on nähnyt suoraanajon mestareiden koneissa nokkapukkien kierteisiin kierretyt pinnapultit. Ne lienevät parhaan keston kannalta, nopeat irroittaa, kun ei tarvitse irroittaa kuin mutterit.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 15:10 
Poissa
Kawioso
Kawioso

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 09:00
Viestit: 1438
Paikkakunta: Karkkila
Niin, yhdellä vanhemman z650/750:n pinnapulttisatzilla tapittaa yhden akselin.. siis pakoputken pulteilla ;D Jossakinhan noi on 8 mm tappeja 12 mm:n muttereilla, varmaan kaikissa kawoissa jälkeen -83/-84. Ainakin -82:ssa on 6 mm ja -84:ssa 8 mm tapit.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 15:20 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
jiikoo kirjoitti:
Niin, yhdellä vanhemman z650/750:n pinnapulttisatzilla tapittaa yhden akselin.. siis pakoputken pulteilla ;D Jossakinhan noi on 8 mm tappeja 12 mm:n muttereilla, varmaan kaikissa kawoissa jälkeen -83/-84. Ainakin -82:ssa on 6 mm ja -84:ssa 8 mm tapit.

Tuokin pinnapulttizydeemi vaatii ehjät kierteet kannessa jo valmiiksi.
Ainakin z 1000 -77 lähtien on pakoputket kiinnitetty 8 mm pinnapulteilla. Asiasta kaheksanteen, Zephyr 1100 mallissa on taas ainoat fiksut putken kiinnitysklemmarit, ne ovat 2-osaiset, joissa toinen lenkin pää on avoin ja toinen umpinainen. Ei tarvi pujotella putkiin etukäteen paikoilleen. En tiedä onko muissa, mutta tuossa olen ainoana nähnyt sellaiset.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 16:57 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:29
Viestit: 667
Paikkakunta: Hirvikallio
Etellinen omistaja, tai joku niistä :P on laittanut pariin nokkapukiin 7mm
kierteet, ja niihin mustat 12.4 (noin) pultit. jos nuokin pettää, on viellä
konsteja jäljellä, (Wurth). En tiedä, mutta helicoilin korkaamiseen, vois
olla yksi syy,että on kiristänyt pultin liian piukkaan. Koska helicoiin jenka
ei anna periksi, niin sitten alumiini pettää. 6mm ei tohi yli 1kg:n kiristää.
Mulla ei ole toistaiseksi ollut ongelmia helicoilien kanssa. Vaan tiiä vaikka
ensi viikolla on, kun alan konetta enempi purkaan :oops:

_________________
http://www.iltalehti.fi/autot/200707126345160_am.shtml


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 20:10 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Joo, tuosta helicoilien kestävyydestä olen kuullut juttuja ennekin suuntaan ja toiseen... Joillakin kestää ja joillakin ei, niin se kai menee :P kokeilen sit varmaan ensin helicoilia, sitten 7mm pulttia ja sitten wurthin jengaholkkeja. Saapahan harrastaa... :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2005 21:56 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Joo noi joskus nousee noi "helikopterit" kun sinne pohjaan jää pieni rökö siihen katkaistavaan zydemiin jolla se veivataan paikalleen eli se antaa kiertää alas mutta on kuin kalan suomu eli takertuu vastakarvaan vedettäessä :oops:

Ymmärsiköhän totakaan kukaan, helikopteri HEH! no onhan niitä pudonnutkin aina silloin tällöin mutta jos samassa suhteessa helicoileja nousee niin ei vaarallista ;D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Joulu 27, 2005 02:29 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
tapitus on OK systeemi. jos haluaa varmanpäälle,niin siinä reiässä on melkein 1cm kierteitöntä osaa pohjalla ,jonka voi vielä kierteittää,sen voi hyödyntää esim.tapituksessa,niin varmasti pitää...! mä laitoin pinnapultit esim. LTD:n koko kanteen,jossa piti nokkia irrroittaa joka kesä.. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2006 22:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 08, 2005 18:03
Viestit: 200
Paikkakunta: Helsinki
Minusta tuo Leevin idea, jotta laittaisi pinnapultit nokkapukeille, on vallan hellvetin hyvä. M6-kierrettähän saa metritavarana; siitä pätkii vaan sopivat pätkät ja laittaa paikalleen. Laittaa varmuuden vuoksi lukkomutterit (nailon) päihin, niin pitäisi olla aika turvallinen systeemi.

Tuollaisen mutterin kiristys pinnapultissa ei käsittääkseni rasita kannen kierteitä niin paljoa kuin perinteisen ruuvin kiristys rasittaisi.

Pitäis ehkä joskus alkaa kokoamaankin pyörää; kaiken sen purkanisen jälkeen on tullut yli kuukauden luova tauko...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 08:42 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Laita Nord Lock.it jos haluat varmistaa ettei mutterit irtoa se on varmin aluslevy jota markkinoilta saa!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 10:19 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Noissa nokkapukkien pinnapulteissa ja muttereissa kannattaa tarkistaa ettei kanta jää liian korkealle venakoppaan nähden. Joskus kokeilin jättää ohuen prikan alkuperäisen hieman huonokiereteisen nokkapukin kierteen pultin ja pukin väliin, jotta venakoppa olisi tukenut tuota pulttia hieman, niin eihän se mahtunut siellä olemaan. Venakoppa ei mennyt kanteen asti, vaan jäi killumaan tuon fixatun pultin päälle.
Eli tilaa siellä pukin päällä on minimaalisesti, mutterit ei ainakaan pääse pois putoamaan sieltä.
Nuo pinnapultit kannattaa laittaa kanteen jollain ruuvilukitteella kiinni, etteivät pääse nousemaan nyloc-mutteria kiertäessä auki päin.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 12:21 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
itse laitoin aikanaan Loctiten lukitusliimalla pinnapultit kanteen ja hyvin oli pitäny nyt just avattiin kyseisen Ltd:n yläkertaa ja mutterit lähti kivasti (Nylon lukitteiset) ja pultit jäi siististi kanteen. 8) ja niitä pinnapultteja ei tartte kiertää sit kiinni muuta kun aivan kevyesti...ettei laittovaihessa riko kiertetä :'' muuten homman hyöty on mennyttä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 14:45 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 16:43
Viestit: 1171
Paikkakunta: Imatra
Kyllä ne pinnapultit sen verran tiukalle kannattaa kiertää että pysyy periaatteessa ja tietysti käytännössä omineen kiinni koska kierrelukite on muovia joka muuttaa olomuotoaan 150 asteen lämmössä, eli silloin lukite muuttuu nestemmäiseksi ja taas jäähdyttyään kiinteäksi jne jne...

Mittasin kesällä kannen lämpötilaa digitaalisella pintalämpömittarilla ja siellä se tyhjäkäynillä pienen lenkin jälkeen 135-145 asteessa pyöri eli alkaa olemaan rajoilla :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 12:41 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuli noista koneen lämmöistä mieleen, onko kukaan lämpökameralla kuvannut käyvää konetta kuinka tasaisesti lämpö leviää koneessa neljän pytyn kesken. Muutenhan noiden tarkasta lämpiämisestä on vaikea sanoa, ellei joku putki käy selvästi kuumempana.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 21, 2007 12:59 
Poissa

Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 10:05
Viestit: 30
Nostin vanhan topicin ylös koska itselläni kyseinen homma on nyt ajankohtainen.
Aion pyöräyttää 6mm topruuvit nokkapukkien pulttien tilalle ja ruuvilukitteella varmistus. Mutteriksi ajattelin nyloccia, mut arveluttaa sen nylonin lämmönkesto, (sulaa ja tukkii öljykanavat...) :?
Toi topruuvi on siitä hyvä että jos niitä joskus availee niin voi kuusiokoloavaimella pitää vastaan ettei koko ruuvi nouse ylös.

_________________
GPX 750R -- ZZR 1100


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 21, 2007 15:06 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
Veivi kirjoitti:
Nostin vanhan topicin ylös koska itselläni kyseinen homma on nyt ajankohtainen.
Aion pyöräyttää 6mm topruuvit nokkapukkien pulttien tilalle ja ruuvilukitteella varmistus. Mutteriksi ajattelin nyloccia, mut arveluttaa sen nylonin lämmönkesto, (sulaa ja tukkii öljykanavat...) :?
Toi topruuvi on siitä hyvä että jos niitä joskus availee niin voi kuusiokoloavaimella pitää vastaan ettei koko ruuvi nouse ylös.


hyvä idea tuo topruuvi. kerran kun tapittaa kaikki,niin tuskin ikinä tarttee enää kannen kierteitä korjailla.itellä on pinnapultit nailonlukitteisine muttereineen kestäneet hyvin. ei ole sulaneet 8) kone kuitenkin vakio.muistaa vain mitoittaa ne sopivaksi,kun sitä tilaa kopan välissä ei ole kuin milli tai jotain...


Viimeksi muokannut lewis päivämäärä Pe Helmi 23, 2007 12:18, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 22, 2007 23:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 21:29
Viestit: 166
Paikkakunta: vantaa
Pinnapulttihan on vallan mainio keksitö mutta siinä vaiheessa kun pitäisi saada se toinenkin nokka paikalleen niin monesta pelistä loppuu ketjusta pituus että hommasta ei tule mitään kun nokka ei enää mahdu pinnapulttien yli !!!

Se miksi ne kierteet yleensä pettää on tietenkin se että jostasin syystä kuvitellaan että nokkapukit pitää vetää hulluuteen asti kiinni että ne pysyy paikallaan mutta oletteko koskaan kuulleet että jollain olisi pyörinyt nokkapukin pultit auki omia aikojaan vaikka ne olisi jätetty tehtaan ilmoittamaan momenttiin ilman mitään liimoja.

12 nyyttonia ei todellakaan ole paljon ja käsivaralla vedettynä menee helposti överiksi joten tossakohtaa hyvä momenttiavain on kannattava sijoitus.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 22, 2007 23:28 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
ainakaan moniriviketjuisissa ei ongelmaa,edellisen asian suhteen...hyvin ylettää,kunhan muistaa löysätä kiristimen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 26, 2007 16:44 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Joulu 08, 2005 18:03
Viestit: 200
Paikkakunta: Helsinki
joppe kirjoitti:
Pinnapulttihan on vallan mainio keksitö mutta siinä vaiheessa kun pitäisi saada se toinenkin nokka paikalleen niin monesta pelistä loppuu ketjusta pituus että hommasta ei tule mitään kun nokka ei enää mahdu pinnapulttien yli !!!

Se miksi ne kierteet yleensä pettää on tietenkin se että jostasin syystä kuvitellaan että nokkapukit pitää vetää hulluuteen asti kiinni että ne pysyy paikallaan mutta oletteko koskaan kuulleet että jollain olisi pyörinyt nokkapukin pultit auki omia aikojaan vaikka ne olisi jätetty tehtaan ilmoittamaan momenttiin ilman mitään liimoja.

12 nyyttonia ei todellakaan ole paljon ja käsivaralla vedettynä menee helposti överiksi joten tossakohtaa hyvä momenttiavain on kannattava sijoitus.


Totta, ja osaltaan, suureltakin osalta vaikuttaa että kawan huoltomanuaalissa on siihen annettu väärä momentti, olikohan 1,8 kg tai jotain, liikaa kuitenkin. Ja tästä sitten Clymerit ja muut kopioineet. Tai en tiedä, onko se väärä, mutta liian iso kuitenkin siihen nähden mitä ne 20v ikäisinä kestää. TÄmänkin takia niitä on väännetty paljon paskaks aikojen saatossa.

Mutta täytyy sanoa, ettyä se kansi on niin pehmeetä kamaa, vaikka nätisti momenttiavaimella sen 1,1 kiloon tuskasta hikoillen, rumpujen päristessä ja yleisön kohistessa vääntäisi, niin silti saattaa tulla kierre ylös. Olempa nähnyt ammattilaistenkin 200eur momenttiavaimillaan niitä nostelevan, ettei voi olla pelkästään omasta tunariudesta kiinni. Kierteetkin tietty kuluvat, kun monia avauksia tulee. Pinnapultit vähentää myös avausten määrää.

Leevi kirjoitti:
ainakaan moniriviketjuisissa ei ongelmaa,edellisen asian suhteen...hyvin ylettää,kunhan muistaa löysätä kiristimen.


Kyllä on moniriviketjuisissa ongelmaa; pitää kaksi pinnapulttia irroittaa jos haluaa vaihtaa nokka-akselin. Ei lähe yhtenä kappaleena muuten. Kiristin irti tietysti. Sulla tais Leevi olla "riittävästi" löysää siinä nokkaketjussa muutenkin, vink vink :)
(Tai sitmie en vaan osaa... niin pitkään kylä sen kans tappelin että ainakaan helpolla se ei lähe.)

Niin se menikin, että ensimmäinen nokka tietysti menee paikalleen. Toista asentaessa loppuu ketjusta vara ja joutuu irroittamaan 2 pinnapulttia jos on erehtynyt kaikki laittamaan. Ja nokkia vahtaessa 2 pinnapulttia pois riittää. Aika helppo homma ja loput 14 voi kuitenkin olla paikallaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 26, 2007 18:13 
Poissa

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 11:38
Viestit: 712
Paikkakunta: helsinki
niin...ainakaan z750:ssä, missä mulla oli kaikki pinnapultit,ei tarvinnut irroitella muuta kuin kiristin,hyvin onnistui, tai sit mie oon fakiiri..z1100:ssa mulla on vain pakonokka pinnapultitettu. sen oon huomannut,että pakonokan jengat korkkaa aina ekana. voipi olla tuo ylettäminen siis mallikohtainen juttu..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2007 18:34 
Poissa

Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 08:31
Viestit: 130
Prkl, vieläkin korpee kun oli Clymerin kirjassa väärät momentit noille. Puolet kierteistä korkkas, ja korkanneiden joukossa oli myös yksi jo kertaalleen helicoililla korjattu :evil: Siihen sitten väsättiin pinnapultti, joka kannen puolelta on M8.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 06, 2007 21:36 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Sitä mää nähkääs ihmettelin, ja ihmettelen erelleen, että mites nuo pukkien ohjuritapit? Niillähän tulee heitettyä vesilintuja jos niiden kohdalle rupee würthiläisä holkkeja vääntämään... Miten ne pukit saa kohdilleen sen jälkeen kun ei ole enää ohjuriholkkeja? Vai eikö kannata vaivata päätään koko jutulla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2007 08:58 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Zuhari kirjoitti:
Sitä mää nähkääs ihmettelin, ja ihmettelen erelleen, että mites nuo pukkien ohjuritapit? Niillähän tulee heitettyä vesilintuja jos niiden kohdalle rupee würthiläisä holkkeja vääntämään... Miten ne pukit saa kohdilleen sen jälkeen kun ei ole enää ohjuriholkkeja? Vai eikö kannata vaivata päätään koko jutulla?

Eipä kannata päätä vaivata tuolla jutulla. Jos würthin holkit laitetaan edes likimain suoraan ja muutenkin kohdilleen, niin kyllä se nokka-akseli ohjaa pukit kohdilleen. Ainakaan minulla ei ole ilmennyt ongelmia tuon suhteen koskaan vaikka kaikki 16 kierrettä on holkitettu - pukin laakeripintoihin ei ole ilmestynyt merkkejä epätavallisesta kulumisesta.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Huhti 07, 2007 11:31 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Joulu 17, 2005 20:13
Viestit: 111
Paikkakunta: Manse
Bueno, enpä kanna sitten asiasta huolta, hyvä tietää että edes jostakin noista vanhoista kansista on edes aihioiksi :-)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com