Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Touko 16, 2024 07:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Z1000 ST jarrut
ViestiLähetetty: Ma Kesä 16, 2008 18:32 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 15:19
Viestit: 49
Paikkakunta: vaasa
Vuoden tauon jälkeen otin keppihevosen ajoon. Kävin kaupungilla heittämässä pienen lenkin ja yhtäkkiä alkoi kuulumaan räpätystä/kilkatusta.

Tarkempien tutkimusten jälkeen paikallistin äänen jonnekkin tuonne kulmavaihteen tienoille. Ääni kuului aina moottorijarrutuksella tai kytkin pohjassa liukuessa. Vedot päällä ei kuulunut muuta kuin armoton putkien pauke.

Ajoin tallille, poltin röökin, vedätin keskijalalla ja raavin päätä. Jälkimmäinen tais auttaa sillä ääni hävisi, kun tein uuden lenkin. Eikä ole sen jälkeen kuulunut.

Eli antaako vanha periksi vai oliko vaan jotain ummetusta vuoden tauon jälkeen. Uudet öljyt vaan sisään ja kovaa ajoa vai onko vaara, että joku antaa pian periksi.

Pannaas vielä samaan vetoon toinenkin kysymys koskien jarruja.

Eli purkasin nuo etujarrut ja putsasin ja hinkkasin. Pääsi siis kuivaksi. Ilmaus ei onnistu. Tiedetään ei oo helppoo. Epäilen, että vika jarrunestesäiliön/sylinterin tiivisteessä, kun tuppaa tippa valumaan aina välillä ulos. Eli horii varmaan ilmaa siitä ja paineet ei riitä työntämään loppuun. Oli yön yli kahva pohjassakin, mutta ei mitään vaikutusta. Kahva painuu melkein pohjaan asti.

Mistähän löytäis uuden tiivisteen tuohon ja noihin liukuputkiin ne kumiset lärpättimet (friction jotain tais olla virallinen nimi), kun olivat niin kuluneet. Onko niillä edes mitään virkaa? Jarrujen kilinä johtuu varmaan niiden kuluneisuudesta epäilen.

Olipa asiaa ja aika sekavaa tekstiä varmaan. Auttaa saa silti vaikka mun lääkitys onkin pielessä


Viimeksi muokannut lusmu päivämäärä Ke Kesä 18, 2008 17:26, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z1000 ST kulmavaihde?
ViestiLähetetty: Ma Kesä 16, 2008 20:38 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
lusmu kirjoitti:
Vuoden tauon jälkeen otin keppihevosen ajoon. Kävin kaupungilla heittämässä pienen lenkin ja yhtäkkiä alkoi kuulumaan räpätystä/kilkatusta.

Tarkempien tutkimusten jälkeen paikallistin äänen jonnekkin tuonne kulmavaihteen tienoille. Ääni kuului aina moottorijarrutuksella tai kytkin pohjassa liukuessa. Vedot päällä ei kuulunut muuta kuin armoton putkien pauke.

Ajoin tallille, poltin röökin, vedätin keskijalalla ja raavin päätä. Jälkimmäinen tais auttaa sillä ääni hävisi, kun tein uuden lenkin. Eikä ole sen jälkeen kuulunut.

Eli antaako vanha periksi vai oliko vaan jotain ummetusta vuoden tauon jälkeen. Uudet öljyt vaan sisään ja kovaa ajoa vai onko vaara, että joku antaa pian periksi.

Pannaas vielä samaan vetoon toinenkin kysymys koskien jarruja.

Eli purkasin nuo etujarrut ja putsasin ja hinkkasin. Pääsi siis kuivaksi. Ilmaus ei onnistu. Tiedetään ei oo helppoo. Epäilen, että vika jarrunestesäiliön/sylinterin tiivisteessä, kun tuppaa tippa valumaan aina välillä ulos. Eli horii varmaan ilmaa siitä ja paineet ei riitä työntämään loppuun. Oli yön yli kahva pohjassakin, mutta ei mitään vaikutusta. Kahva painuu melkein pohjaan asti.

Mistähän löytäis uuden tiivisteen tuohon ja noihin liukuputkiin ne kumiset lärpättimet (friction jotain tais olla virallinen nimi), kun olivat niin kuluneet. Onko niillä edes mitään virkaa? Jarrujen kilinä johtuu varmaan niiden kuluneisuudesta epäilen.

Olipa asiaa ja aika sekavaa tekstiä varmaan. Auttaa saa silti vaikka mun lääkitys onkin pielessä


Kilkatus voi johtua kahdesta syystä, startin vapaakytkin on löysällä roottorista, jolloin se kolahtelee joutokäynnillä, kaasua höllätessä tai kiihdytyksen alussa. Laturin koppaa avaamalla se selviää, onko 3 kuusiopulttia löysällä. Kiristys/korjaus vaatii roottorin irroituksen kampuran päästä ja kuusiopulttien uusimisen. Yleensä oireilee jo startaessa, vapaakytkimen sutiessa herkästi yli.
Toinen syy voi olla vetoakselin katkeaminen aivan mutterin juuresta. Se ilmenee parhaiten kone sammutettuna työnnellessä pyörää eteen ja taakse, jolloin kuuluu kilkahdus välillä, kun akselinpää mutterin kanssa pyörii vapaasti kulmavaihteessa nykäyksenvaimentajan jousen sisällä. Se ei pääse tekemään tuhoja, eikä vaikuta moottorin toimintaan millä tapaa. Ajossa sitä ei huomaa keskipakoisvoiman heittäessä sen vasten vaimentajan sisäseinää. Se on vain koneen heikoin kohta voimansiirrossa (12 mm akselinpaksuus). Jos kulmavaihteen ottaa auki, tulee koko nykäyksenvaimentaja syliin, eikä kasaus sellaisenaan onnistu, ellei kaada konetta toiselle syrjälleen.
Tai sitten se on vaan ummetusta ;D
Jarruihin kannattaa kokeilla irrottaa satulat, t-kappale ja ripustaa ne kattoon ja laittaa jotkut puupalat jarrupalojen väliin. Ilma nousee aina ylöspäin ja sitä ohjailemalla ylös kohti ilmausnipppoja sen saa pois. Letkujen mutkia ohjailemalla säiliöstä eteenpäin sen saa ilmattua.
Joskus veistelin bensaletkusta alkuperäisten satuloiden liukutappien kumiosien tilalle vastaavat ja taitavat olle vieläkin paikallaan.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z1000 ST jarrut
ViestiLähetetty: Ke Kesä 18, 2008 17:37 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 15:19
Viestit: 49
Paikkakunta: vaasa
Päällimmäiseksi ongelmaksi muodostuivat nyt kuitenkin nuo jarrut. Kilkatusta ei nimittäin ole enää kuulunut joten ongelma on mun puolesta ratkennut itsestään, eli eikun :moto:

Satulat roikkuu nyt tallin katossa, mutta yhtä lerppu tuo kahva on silti :? Alkaa meinaan usko loppua pikkuhiljaa. Ei auta vaikka kuinka kääntelis ja vääntelis noita letkuja. Tuolla tavalla tuota jarrunestettä tulee kyllä aika vaivasesti ulos tuolta ilmausnipoista. Kuuluuko asiaan vai onko tuo systeemi vaan niin kulahtanu ettei jaksa enää työntää painetta järjestelmään.

Täytyy varmaan seuraavaksi purkaa tuo säiliö.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z1000 ST jarrut
ViestiLähetetty: Ke Kesä 18, 2008 18:41 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3402
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä niistä nipoista pitäisi tulla nestettä kun ne on auki ja painetaan kahvaa pohjaan, ei ihan syöksymällä, mutta selvästi kahvaa painettaessa.
Säiliö purkuun vaan (tarviit pitkäleukaiset sisäänpäin avaavat lukkosokkapihdit) tai jos löydät romikselta vaikka tuoreemman, esim. Z 1000 J, R, B mallin vastaavan. Saattaa alkuperäiseen uudet sielut maksaa enemmän kuin koko käytetty säiliö. Ite vaihdoin aikoinaan GPZ 1100 B2 koirankoipi malliset kahvat ja säiliön, jarrutuntuma parani huomattavasti vaikka letkut olivatkin alkuperäiset.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z1000 ST jarrut
ViestiLähetetty: Ke Kesä 18, 2008 20:07 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:29
Viestit: 667
Paikkakunta: Hirvikallio
Mulla ois tollanen UUSI orkkis jarrusylinteri myytävänä. Tää on korkeempi malli. Siis korkeempi, mitä esim. ysissä. tällänen
Uusia noita ei taida mistään firmojen kautta enää saada. Jollei ala jarrut toimiin niin otappa yhteyttä. Onhan mahdollista että sulla on sylinterikin syöpynyt.

_________________
http://www.iltalehti.fi/autot/200707126345160_am.shtml


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Z1000 ST jarrut
ViestiLähetetty: Ke Kesä 18, 2008 21:00 
Poissa

Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 15:19
Viestit: 49
Paikkakunta: vaasa
Pitää koittaa kattella jos jostain löytyis. Oon yrittäny pitää orkkiksena jotta mahdollisen museointi-innostuksen pukatessa päälle olis mahdollisimman paljon alkuperäistä osaa ainakin tallessa. Joten koitetaan nyt saada kuntoon ensin näillä eväillä.

Jarrulle kiitos tarjouksesta. Otetaan huomioon ja aletaan hieromaan kauppoja sitten jos tai kun tarve ilmenee enkä löydä lähempää mitään sopivaa. Mullahan on tossa suorakulmion mallinen tuo säiliö.

Pitääkin mennä vielä talliin hiukan vemputtaan. Noita jarruja siis. Kyllä ne siitä, jos ei muuten niin apinan raivolla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com