Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on La Kesä 15, 2024 23:41

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Helmi 29, 2008 17:15 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Ostin pyörän keväällä 2007 ja ajelin sillä koko kesän aivan tyytyväisenä. Tuli talvi ja otin tankin pois ja ajattelin hieman vilkaista pyörän kuntoa kun oli aikaa. Projekti ryöstäytyi käsistä täydellisesti jo heti alkuun ja nyt on tehty seuraavat asiat eikä pyörä ole vielä edes valmis:

Moottori

Purettu alakertaa lukuunottamatta (joka oli kunnossa), asennettu uudet venttiilit (8 kpl), ventiilivarren kumit, venttilinohjaimet holkitettu K-line fosforipronssiholkein, uusi niitattu (ei irrallista lukkopalaa) nokkaketju, uudet nokka-akselin liukulaakerit (16 kpl), nokkaketjun ohjausrattaiden kaikki vaimennuskumit uusittu, sylinterit porattu 1. ylikokoon (+ 0.5 mm), uudet ylikokomännät renkaineen, tappeineen ja lukkorenkaineen, uudet kromatut kaatumaraudat suojaamaan moottoria, uudet tulpat, tulppahatut ja –johdot, kulmistaan kulunut öljyproppu uusittu, uusittu vetorattaan mutterin lukkoprikka, kierroslukumittarin vaijerin ulosoton molemmat tiivisteet uusittu (vuotivat öljyä), öljynpainemittarin katkaisijan kumihattu uusittu, pakoputkien kiinnitysruusukkeet, käyrät ja vaimentimet uudellenkromattu, käyrien puoliympyrän muotoiset kiinnityspalat lasikuulapuhallettu ja kiiltosinkitty, uusittu pakoputkien kupariset O-rengastiivisteet, käynnistysmoottorin kansi kromattu uudellen ja painaumat pulttien alla oikastu.

Kaasuttimet

Purettu täysin, kaikki osat ultraäänipesty, ruuvit, vivustot ja jouset kiiltosinkitty uudelleen, ylivuotoletkujen kiinnityslenkki asennettu moottorin taaimmaiseen ylempään oikeanpuoliseen kiinnityshelaan, asennettu kaasuttimien korjaussarja uusin tiivistein, uusittu ilmansuodatin oikean malliseksi, kaikki polttoaineletkut uusittu, hankittu ja asennettu ilmanpuhdistimen kannatuslevy (puuttui pyörästä kokonaan !).

Etupyörä

Ruoste hiottu pois etuvanteen sisäpinnalta, vanne kromattu uudelleen, uusi vannenauha, sisärengas ja Michelin Macadam eturengas, vanne pinnattu uudelleen ja samalla vihdettu tilalle uudet oikeanlaiset pinnat (paksunnos pyörän navan puoleisessa päässä), nipat keltapassivoitu (olivat kromatut eli väärän väriset), jarrulevy sorvattu siistiksi, levyn kiinnityspulttien lukkolevyt (3 kpl) uusittu, uudet etupyörän laakerit (2 kpl, suojatut), uudet etuakselin pinnapultit, etulokasuojan sisäpinnan ruoste lasikuulapuhallettu pois ja pinta suojattu värittömällä ruosteenestosprayllä, asennettu tehtaan logolla varustettu alkuperäinen eturoiskeläppä.

Muu keula

Uudet kovakromatut keulaputket ja alaosien öljytiivisteet, asennettu emäputkeen kartiorullalaakerit (2 kpl), etujarrun työsylinterin männästä poistettu ruoste ja mäntä kromattu, uudet jarrupalat, uudet jarruletkut (päät kiiltosinkitty uudelleen oikean värisiksi, nykyään letkuja saa vain mustilla banjoliittimillä), uusi metallinen jarruputki kiiltosinkitty uudelleen oikean väriseksi, nykyään putkia saa vain keltapassivoituna, uusi ilmausnippa suojuksineen, uusittu punainen alumiinitarra työsylinterin kylkeen, jarrujen pääsylinteri koneistettu isommaksi vastaamaan 2 –levyisen mallin sylinterin sisämittaa ja asennettu uusi isompi mäntä pääsylinteriin, jarrunestesäiliön kansi ja pääsylinterin ja ylemmän jarruletkun liitoksen suojakumi uusittu, jakopalan kumipehmuste uusittu, uusi etujarruvalokatkaisija, molemmat mittarit kunnostettu, hankittu uusi varoitusvalojen ja virtalukon muovipaneeli, virtalukko ja satulan lukko molemmat purettu ja kunnostettu, laitettu uudet haittalevyt ja teetetty uudet avaimet, kaukovilkun jousi uusittu (osaa ei saatavilla, tehty itse uusi 0,4 mm jousiteräksestä), uusi kykinkahvan pidike, kytkinvaijeri ja vaijerin säätöruuvi lukkomuttereineen, asennettu ylemmät ja alemmat vaijerinohjaimet (puuttuivat kokonaan), valonheittimen takaosan musta muovitulppa ja kromikehyksen kiinnitysruuvit vaihdettu, katkaisijoiden ulkopinnat hiottu ja maalattu mustiksi, molemmat kahvojen kumit uusittu, uudet taustapeilit, asennettu halogeenivalo ja alkuperäinen tehtaan aikanaan lisävarusteena tarjoamat ohjausvaimennin, keulaputkien yläpään mutterit kiillotettu, laitettu W20 eli normaalia jäykemmät öljyt keulaa jäykistäämään nyökkimisen hillitsemiseksi.

Takapää

Uudet ketjut ja rattaat, uudet takapyörän laakerit (3 kpl, suojatut) uusi ketjusuoja uusine kiinnityspultteineen, uusi muovinen takalokasuoja, uusi ilmanpuhdistimen kansi, iskarien jouset ja suojakupit uudelleenkromattu ja pumppujen ulkopinta maalattu kromimaalilla (mahdottomat uudelleenkormata), iskareiden ylä- ja alapään kumipuslat uusittu, uusi takarengas Michelin Macadam, jarrukengät ja rumpu hiottu, uusi kromattu kauhukahva, takavalon pohjan ulkopuoli hiottu ruosteesta ja suojattu Autoglymillä, takajalkatappien nivelet sinkitty uudelleen ja tappeihin laitettu uudet suojakumit, äänenvaimentimien irroitettavat sisäosat pesty, lasikuulapuhallettu, kiiltosinkitty ja villoitettu uuudellen pakoputkivillalla, uudet pakoputkien kiinnikkeiden pulttien vaimennuskumit, äänenvaimentimien yhdysputket (kumia) metallipantoineen uusittu, ketjun kireyden säätöpalat ruuveineen ja taka-akselin sovituspala keinuhaarukkaan uusittu, takajarrutanko kiiltosinkitty, tangon jousi ja säätöruuvi uusittu, takakotelon ulosvedettävä muovinen työkalutarjotin tarroineen uusittu, etujalkatappien, vaihdevivun ja käynnistinpolkimen kumit uusittu, etujalkatappien ja takajarrupolkimen kiinnitysten kupumutterit ja aluslevyt uusittu, uusittu takajarruvalon katkaisijan jousi ja vipu sekä oikea takavilkku kokonaisuudessaan.

Satula ja sen alusta

Satulan pohjalevy laskikuulapuhallettu ja ruiskumaalattu, uusi satulan pehmuste ja päällinen, asennettu satulan poikkiremmi, uusittu satulan ja rungon väliset pehmustinkumit (5 kpl), satulan lukko kunnostettu ja sarjoitettu uudelleen samaan sarjaan virtalukon kanssa, akku uusittu, asennettu pyörästä puuttuneet akun ja polttoainetankin kumiset kiinnityspannat.

Polttoainetankki ja -hana

Uusittu Kawasaki merkit tankin kyljissä, korkin kansi uudellenkromattu, uusi korkin kumitiiviste, korkin sisäpuoliset osat kiiltosinkitty uudelleen, polttoainehana lasikuulapuhallettu, asennettu hanan korjaussarja, verkkosuodatin juotettu uudelleen ja maalattu, uusittu tankin alla olevat pehmustekumit (ylärunkoputkien ympärillä).

Maalaustyöt

Kaikki mustat osat ensin lasikuula- tai hiekkapuhallettu sitten maalattu uudelleen ruiskumaalauksella paitsi runko, takahaarukka, sivu- ja keskiseisontatuki pulverimaalattu kulutusta kestäviksi.

Moottori maalattu uudelleen: sylinteriryhmä, venttiillikansi ja -koppa tulenkestävällä satiinipintaisella mustalla ja alaosa kiiltomustaksi. Jäähdytysripojen päät viilattu kiiltäviksi alkuperäisen tehtaan mainoskuvan mallin mukaan.

Tankki, sivukotelot ja takakotelo maalattu uudelleen alkuperäisväreihin, toisen sivukotelon alakiinnikkeen murtuma korjattu.

Muut pinnoitukset

Lähes kaikki ruuvit, pultit, mutterit, prikat, vivut, akselit, jouset jne. kiiltosinkitty uudelleen ja monet kromatut osat kromattu uudelleen. Moottorin kiilto-osat kiillotettu uudelleen koneellisesti.

Lähes kaikki läpivientien vaimennuskumit uusittu.

Johtosarjat ja kaikki muutkin sähkölaitteet ultraäänipesty, viallisia ja palaneita liittimiä vaihdettu uusiin, asennettu uudet johtosarjojen kaapelisukat ja johtojen kiinnityspannat ohjaustankoon, asennettu uusi torvi.

Asennettu uusiotuotettu tarrasarja eli kaikki opaste- ja varoitustarrat uusittu.

Muuta

Hankittu oikean tyyppinen 70-lukuinen mustapohjainen moottoripyörän rekisterikilpi uudella tunnusnumerolla. Pyörän alkuperäistä kilpeä on mahdotonta saada mannersuomeen koska pyörä on myyty Turussa syyskuussa 1973 ja ensirekisteröity Ahvenanmalle kilpiin ÅL-126.

Ostettu 9 kk Mark-pojalle pieni musta ”My First Kawasaki Shirt” paita moottoripyörämessuilta ja karvaiset irtokorvat omaan ja vaimon kypärään.

Yleistä

Pyörä on museokatsastettu ja -rekisteröity jo vuonna 2006 ja talven 2007/2008 entisöinti on suoritettu museokatsastusääntöjen ja pyörän aikanaan museokatsastaneen tarkastajan ohjeiden mukaan käyttäen vain Kawasakin alkuperäisosia ja välttäen ylientisöintiä, joka on hyvin yleinen virhe 70-luvun superpyöriä enstisöitäessä. Esim. kromattuja ovat pyörässä ainostaan ne pultit, mutterit ja muutkin osat, jotka olivat kromattuja jo uutena ja kaikki lisävarusteet (kuten esim. ohjausvaimennin, kromatut kaatumaraudat ja halogeenivalo) ovat aikakaudelle ominaisia lisävarusteita ja museokatsastussääntöjen mukaan sallittuja.

Uusia osia on hankittu mm. Sumeko Oy:stä, Z-Powerilta Englannista ja Z1 Enterprises yhtiöltä U.S.A:sta ja Reproduction Decalsilta Kanadasta ja muilta yhtä höynähtäneiltä Kawasaki harrastajilta.

Moottorin koneiststyöt ja venttilien hionnan teki GT-Motor Oy Helsingin Pitäjänmäellä, erikoistökaluja kuten hydraulipuristinta pyöränlaakerien asennukseen, ultraäänipesulaitetta ja erilaisia ulosvetäjiä vaativat työt on teetetty Motokka Oy:ssä, valtuutettu Honda mp-huolto Espoon Kaitaalla. Lasikuula- ja hiekkapuhallukset teki Bowtie Racing Kirkkonummen Sundsbergistä ja JK-Hiekanjyvä Oy ja pulverimaalaukset Taximo Oy molemmat Helsingin Tattarisuolla, ruiskumaalaukset Munkkisaaren Automaalaamo Helsingistä, mittarit on kunnosti Tero Kivimäki Posiolta, lukot on kunnostanut T:mi Auto-Avain Helsingistä. Osan yllä luetelluista kunnostustöistä on tehnyt pyörän edellinen omistaja Erkki Virtanen Vaasasta jo talvella 2006/2007 ennen pyörän siirtymistä omistukseeni keväällä 2007.

Summa summarum:

"Harrastus alkaa kun osien saanti muuttuu vaikeaksi" sanoi joku. Tähän lisäisin "vaikeaksi ja kalliiksi".

Osataan täällä Espoon Kaitaalla tehdä muutakin kun liimailla irtokorvia kypäriin.

Tuomas Kurittu


Viimeksi muokannut Tomppapogi päivämäärä Su Maalis 02, 2008 17:33, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 29, 2008 18:38 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
Työntäyteinen talvi, :yes: Missä tankin maalaus ja kromaukset suoritettiin? ei ollut tuossa listassa.
Kyllä kelpaa päästellä. :moto:

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 29, 2008 19:39 
Poissa

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 10:48
Viestit: 127
Paikkakunta: Jepua
Paneppas tänne pari kuvaa pyörästä, olis kiva nähdä lopputulos kuvina. Kovan työn olet tehnyt.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 29, 2008 20:46 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Hieno homma varmaan hieno peli jos kuva tuleen niin katsellaan mutta tuohon kaitaalla osataan? pitkälista paikoista (osaajista) oli kunniaa heillekin ja siulle?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 02, 2008 09:27 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Rekisterikilven kirjaimet ja numerot ovat liian leveät mutta ensimmäisellä kerralla sain isokokoisen auton kilven, toinen kilpi oli jo mp-kokoa mutta kirjaimet ja numerot leveämpiä kun vuonna -73. Saisinkohan mistään oikean mallisen ? Osaako kukaan neuvoa ?

Kromaukset, kiiltosinkitykset ja keltapassivoinnit hoiti Amoila Oy Espoon Juvanmalmilta. Suostuivat myös poistamaan vanhan väärän mustan värin uusien jarruletkujen banjoliittimistä ja sinkitsemään ne, joka on jonkin verran lähempänä alkuperäistä pinnoitetta sekä poistamaan keltapassivoinnin uudesta etujarrun työsylinteriin tulevasta metallisesta jarruputkesta ja kiiltosinkitsemään sen. Hyvää palvelua.
Tankin yms. maalaustyöt Gerard Mariaud, Joutseno (lähellä Lappeenrantaa) ja paljon on auttanut viimeisen päälle Ysikawat tunteva ja aikanaan Sumekolla mekaanikkonakin ollut Pentti Elo, MC-RACING Engineering, Jäkkitie 10, 01300 Vantaa, VKMPK:n hallituksen jäsen.

Classicserviceltä Saksasta odottelen uusia vm. -73 kuuluvia oikean mallisia mittaritauluja (Tero Kivimäeltä saatu arvokas vihje) ja sain juuri tulppajohtojen irtonumerot Z Powerista ja odottelen uutta ilmanpuhdistimen kotelon kantta muiden osien kera Z1 Enterprises yhtiöltä Amerikasta jne. Lista on aivan loputon ja paljon vielä puuttuukin.......

Runkokin oli jossain vaiheessa ensin pohjamaalattu ja sitten maalattu mustaksi vain osittain ja sekin surkeasti pensselillä.....

Laitan kuvia jahka pyörä on siinä kunnossa että kehtaa näyttää sehän ei ole millään muotoa vielä valmis, projekti on täysin kesken mutta on löytänyt muotonsa ja suuntansa ja monet osat ja asiat ovat vielä työn alla. Keskeneräistä työtä ei pidä näyttää hulluille eikä herroille. Itse kukin lukija saa vapaasti päättää kumpaan ryhmään katsoo kuuluvansa.

Rahanmenon ja työn määrä on ollut aivan käsittämätön. Olen alunperin aikanaan ryhtynyt laatimaan tätä listaa neuvotellakseni vakuutusyhtiön kanssa pyörän kaskovakuutusarvosta - sitä kun ei pysty nostamaan ilman pyörän arvon nousun asianmukaista dokumentointia.

Julkaisin työselostuksen Kawazin ja VMPK:n foorumeilla saadakseni lisää arvokkaita vihjeita ja palautetta muilta asiaa minua paremmin tuntevilta harrastajilta. Minulle tämä kaikki on vielä aika uutta, tämä on ensimmäinen ensitöintini vaikka olen aikanaan puuhannut paljonkin näiden 70-luvun Japsipyörien kanssa.

Pyörä oli museokatsastettaessa "hyväkuntoinen alkuperäispyörä" kulumineen ja patinoineen. Tekniikka oli jo kulunutta melkein 35 vuoden ja yli 80 tuhannen kilometrin jälkeen ja vaati korjausta. Museokelpoisuus säilyy kun entsöidään oikein, johon ainakin pyrin.

Tarvitsenkin neuvoja ja apua kun teen projektia, en vasta kun kaikki on ohi. Tämän vuoksi ensimmäinen kappaleeni päättyi sanoihin "eikä pyörä ole vielä edes valmis".

Pyörä on kokoamisvaiheessa ja dokumentointi on hyvä tehdä matkan varrella ja kun asiat ovat vielä tuoreessa muistissa, ensi kesänä on puolet jo unohtunut.

Tämä lista valokuvineen lähtee vakuutusyhtiöön kun koittaa se aika. Nyt en saanut pyörää kaskovakuutettua edes ostohinnastaan. Osaako kukaan neuvoa vakuutusyhtiötä, joka olisi joustavampi kun Tapiola tässä asiassa ?

Tuomas


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 09:34 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 16:22
Viestit: 18
Kirjoitat,että Kawa on museokatsastettu ja rekisteröity 2006, ihmeen huonokuntoisena on mennyt läpi, voiko vaikka minkä "alkuperäiskuntoisen" romun museo-katsastaa?Nopeasti olet remontin tehnyt vai onko vain haaveilua mitä pitäisi tehdä, itsekin vanhan Kawan kunnostajana tiedän, että ei entisöinti tapahdu, kuin elokuvissa, osien haaliminenkin vie jo oman aikansa ja muuthan sun pyörääsi entisöivät, onhan toki töitä mitä ei pysty itse tekemään, mutta eihän entisöinti saisi olla vain uusien osien vaihtoa.Varmaan Z1 on hienossa kunnossa kunhan kaikki suunnitelmasi on tehty, ei se entisöinti silti lopu koskaan.
T.SOT


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 14:33 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
tuuse kirjoitti:
Kirjoitat,että Kawa on museokatsastettu ja rekisteröity 2006, ihmeen huonokuntoisena on mennyt läpi, voiko vaikka minkä "alkuperäiskuntoisen" romun museo-katsastaa?Nopeasti olet remontin tehnyt vai onko vain haaveilua mitä pitäisi tehdä, itsekin vanhan Kawan kunnostajana tiedän, että ei entisöinti tapahdu, kuin elokuvissa, osien haaliminenkin vie jo oman aikansa ja muuthan sun pyörääsi entisöivät, onhan toki töitä mitä ei pysty itse tekemään, mutta eihän entisöinti saisi olla vain uusien osien vaihtoa.Varmaan Z1 on hienossa kunnossa kunhan kaikki suunnitelmasi on tehty, ei se entisöinti silti lopu koskaan.
T.SOT

Teitpä miten tahansa, aina joku "tietää" paremmin ;D :rotfl:
Olisit nyt tuuse kertonut samalla miten olet itse kunnostanut ja minkä.. ja missä :?
Pussihousu :punch: :mrgreen:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 16:02 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1230
Paikkakunta: Turku
Lainaa:
Teitpä miten tahansa, aina joku "tietää" paremmin

Juu samaa mieltä, hienoa että joku (Tomppapogi) uskaltaa kertoa noin tarkasti mitä on tehty ja paikkoja joista saa määrättyä palvelua. :jump:
Jos sitten ei halua tehdä juuri samalla tavalla niin ei kai kukaan noissa viesteissä pakottanutkaan?

Mulle saa kanssa tulla muut kertomaan miten minun pitäisi harrastustani "oikein" harrastaa, voihan olla etten osaa tehdä sitä oikein ja oman mieleni mukaan. ]:)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 16:46 
Poissa
ShowMan
ShowMan
Avatar

Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 12:02
Viestit: 2622
Paikkakunta: Hattula
Teitkö muuten Tomppapogi pyörästä kaupat tuolloin
Tuusulan pallohallilla järjestetyllä mp-rompetorilla :?
-kunnia meni mutta maine kasvaa-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 17:50 
Poissa

Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 16:22
Viestit: 18
Ei pidä närkästyä, jos ihmettelin 900Z1 kevyttä talvikunnostusta, kovin nopeasti vaan tuntui entisöinti tapahtuvan. Luulin, että museokatsastuksessa pitää ajokin olla viimeisen päälle Tiptop. Itselleni VMPk:n meetingissä museokatsastaja sanoi, että nuo äänenvaimentimet pitää vaihtaa ensimmäiseksi, vaikka ovat ulkonäöltä alkuperäisen näköiset, vastasin, että en ole aikonutkaan museokatsastaa pyörääni, vaan kunnostaa ja uusia huonot alkuperäiset osat. Coistinen peräsi mitä olen tehnyt omalle Kawalleni. No,2006 syksyllä purin pyörän pillun päreiksi. Kaikki osat puhdistin ja tarkastin. Mittasin ensiö- ja toisioketjun venymät. Sylinterit hoonasin ja venttiilit läppäsin.Pyörien laakerit,megafonit,etuhaarukan kartiorullalaakerit, etujarrulevyt uusin. Tietenkin kaikki tiivisteet ja stefat vaihdoin. Runko polttomaalattiin, etulokasuojan ja ankanpyrstön maalasin itse samoin mustat peltiosat, sekä moottorin blokin moottorilohkomaalilla, sylinteriryhmän maalasin mustalla kuumankestävällä maalilla (Motip). Satula päällystetty. Itse tehty rosterista pultteja ja muttereita kromattujen tilalle. Koko talvi siinä vierähti, vaikka oli mahdollisuus tehdä töissä firaapeliä maalauksia ja putsauksia 10-12h/päivä n.15pv:n ajan joka kuukausi lokakuu 2006-maaliskuu 2007 välisen ajan. Moottorin ja pyörän kasauksessa meni viikon vapaa-ajat.
Nyt 2008 tammi-helmikuussa taivuttelin uudet pakoputket rosterista ja bensatankki on maalattavana. Luovuin jo ajat sitten laskemisesta, että kuinka paljon rahaa menee tähän harrastukseen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 05, 2008 19:58 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Ostin pyörän Vaasasta Erkki Virtaselta noin vuosi sitten. Hänellä on itsellään toinen aivan samalainen 100% täydellisesti itse entisöimänsä pyörä joten malttoi luopua tästä.

Pyörä on museokatsastettu vaikka olikin hieman kulahtanut. Se oli vain ajan patinaa ja normaalin käytön jälkiä, joka on aivan totta eikä ole millään muotoa museoinnin este. Joidenkin mielestä ruuvaamaton ajan patinoima alkuperäispyörä on parempi kuin viimeisen päälle entisöity mutta jossain vaiheessa tullaan tilanteeseen jolloin pyörä ei enää ole luotettava ja turvallinen liikenteessä jollei sitä kunnosta perusteellisesti. Mm. ohjaus takerteli kun irtokuulat olivat ruosteessa, sylinterit olivat väljät, venttiiliohjureiden kumit loppu eli kone savutti, etupyörän pinnat olivat väärät, etujarru täysin loppu, rungon maali hilseili ja runko paikoitellen ruosteessa, kaikki läpivienti- ja vaimennuskumit olivat kivikovia ja/tai pykineitä, pyörässä oli ehjät mutta väärän vuosimallin mittarit, lista on lähes loputon.

Toisaalta melkein 35 vuotta ja 80 tkm jättää jälkensä joten nyt on aika kunnostaa pyörä, joka on nyt kokoamisvaiheessa kun aloitin purkamisen lokakuussa viime syksynä. Omasta mielestäni projekti etenee tuskallisen hitaasti.

Tuomas


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 23, 2008 19:44 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 21:04
Viestit: 22
Paikkakunta: Vantaa
Annappa minulle hieman vinkkejä kun tuntuu että käy samalla tavalla. Otin yläkerran LTD1000:sta irti koska venttiilin ohjurin kumit vuotivat. Koska kansi piti ottaa auki niin ajattelin että kannattaa katsoa samalla mitä männille pitäisi tehdä. No koska kone oli jo irti ajattelin että se kannattaisi samalla lasikuulapuhalluttaa niin saisi siitä hienomman näköisen. Ko ja ska kone oli jo irti ja runko näytti paikoin ruosteiselta kannattaa pyörä siis varmaan purkaa, runko puhalluttaa ja maalauttaa. Kusessa siis ollaan....:) No, minäkään en ajatellut avata alakertaa, se kun on toiminut hyvin. Onko niin että alakertakin kannattaa ottaa samalla auki varmuuden vuoksi? Maileja minulla muistaakseni 36t, näytti olevan alkuperäiset männät.
Mutta miten käytännössä lohkon lasikuulapuhallutus. Minkä näköisellä vehkeellä se oikeasti tehdään, miten suojataan avonaiset kohdat ettei puhallus ainetta mene vääriin kohtiin? Missä puhallutus kannattaa teettää. Kannattaako puhalluttaa samalla kaikki siistimistä vaativat osat samassa paikassa? Miten käsittelit vanhat pultit yms. pikkuosat?

_________________
KZ1000B2


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 24, 2008 19:54 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
no huhhuh huhhuhhio tomppapogi ja muut. määku luulin ensin, että tomppapogi on karvakorvapompperipoika 19 vee, muttaei, ei tosiaan tuon entisintijutun perusteella sehän on itse äijämotoristi ja tosikawasakisti ja kiihkomielinen zetalainen, voi herranjeesiö.

tosiaan, tuo pointti on tärkeä, että alkuperäiskuntoinen, vaikka huonokin ja rispaantunut on nuissa museohommissa nimenomaan se aito, orkkis ja eniten arvostettu, mutta käyttöarvon vuoksi ja miksei näyttökin, prätkä ja muu kulkine tulee joskus siihen pisteeseen, että kevyttä raskaampi kenttäkunnostus on edessä ja sehän on kuten saimme lukea, loputon jänkä.

onnea projektiinne kunnostajat. toiset rakentavat ja muokkaavat omaan makuunsa ja toiset entisaikojen asuun, kumpikin tyyli on kunnioitettavaa sinänsä.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 17, 2008 12:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 07:46
Viestit: 40
Lainaa:
Mutta miten käytännössä lohkon lasikuulapuhallutus. Minkä näköisellä vehkeellä se oikeasti tehdään, miten suojataan avonaiset kohdat ettei puhallus ainetta mene vääriin kohtiin? Missä puhallutus kannattaa teettää. Kannattaako puhalluttaa samalla kaikki siistimistä vaativat osat samassa paikassa?


Lasikuulapuhallus tapahtuu siihen tarkoitukseen tehdyssä kaapissa jonne puhallettava osa laitetaan. Kaapissa on ikkuna ja sen alapuolella reiät joista käpälät työnnetään reiän jatkoina oleviin kumihanskoihin (keskoskaappi...). Kaapin sisältä löytyy sitten puhalluspistooli joka otetaan hanskaan ja liipaisinta painaessa syöksee lasikuulajauhetta paineella puhallettavan osan niskaan ja pinta komistuu. Eli moottori on kyllä purettava aivan osiin ja osa kerrallaan puhallettava jonka jälkeen huolellinen pesu ja paineilmalla puhdistus. Kokonaista purkamatonta moottoria en ole kenenkään kuullut puhaltaneen (vaatii jo ison kaapinkin), korjatkaa jos olen väärässä. Sitä jauhetta on sitten joka paikassa ja löytää pienimmätkin kolot. Puhalluslaitteita löytyy monelta kerholta ja koneistamoista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 04, 2008 17:53 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Nyt on pyörä siinä vaiheessa että pääsee jo tien päälle. Oheinen kuva on otettu Veteraanirallissa Ähtärissä.

http://picasaweb.google.fi/webvmpk/Vete ... 8432610066

Lisää kuvia aiheesta kiinnostuneelle tulossa jahka saan ladattua omalle palvelimelleni kun tämän foorumin palvelin ei huoli isoja kuvatiedostoja.

Tuomas


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 04, 2008 22:13 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Touko 10, 2006 10:35
Viestit: 82
Paikkakunta: RIKSU
tuuse kirjoitti:
Coistinen peräsi mitä olen tehnyt omalle Kawalleni. No,2006 syksyllä purin pyörän pillun päreiksi. Kaikki osat puhdistin ja tarkastin. Mittasin ensiö- ja toisioketjun venymät...

Tuo suorittamasi Ysikawan ENSIÖketjun venymän mittaus jäi kiinnostamaan. Mitenkä suoritit tämän tärkeän toimenpiteen? :?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 04, 2008 22:27 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
terassi-tarzan kirjoitti:
tuuse kirjoitti:
Coistinen peräsi mitä olen tehnyt omalle Kawalleni. No,2006 syksyllä purin pyörän pillun päreiksi. Kaikki osat puhdistin ja tarkastin. Mittasin ensiö- ja toisioketjun venymät...

Tuo suorittamasi Ysikawan ENSIÖketjun venymän mittaus jäi kiinnostamaan. Mitenkä suoritit tämän tärkeän toimenpiteen? :?

Kaipa tarkoitetaan sentään NOKKAketjua...

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 04, 2008 23:01 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 26, 2008 20:45
Viestit: 342
Paikkakunta: Tornio
Tomppapogi kirjoitti:
Nyt on pyörä siinä vaiheessa että pääsee jo tien päälle. Oheinen kuva on otettu Veteraanirallissa Ähtärissä.

No voi hitsin pimpula.Olin juuri ihailemassa niitä kahta kawaa kun tulitte paikalle ja lähditte liikenteeseen.Eipä ollut aavistustakaan että Tomppapogi oli siinä.Sen kuulin että toinen pyörä on Vaasasta kun tuttu täältä Ylihärmästä oli myynyt sen sinne.
Oli komeet kawat teillä.

_________________
Kawasaki 750 H2 -72
Kawasaki KZ 550 LTD-81
Kawasaki 350 S2-72


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2008 12:27 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Moni kakku päältä kaunis ja kyllähän sillä jo ilokseen ajaa mutta puutteiden ja vikojen lista on vielä pitkä:

Väärät mittarit, lampun korvakkeet, tarviketulppahatut, jarrutanko ja taka-akseli
Tarvikepeilit (liian kevyet, värisevät)
Emäputken yläprikka jäi vahingossa sinkitsemättä
Kissansilmä takalokasuojasta puuttuu
Johtosarja heikkokuntoinen
Tappokatkaisija ei toimi
Lampun alta puuttuu rauta
Laturin koppa vuotaa öljyä (uusi läpiviennin tiivistekumi tulossa)
Ajovalon H4 polttimo palaa lähes joka kerta kun kierrokset nousevat yli 6000
Toinen etujarrulevy lisukkeineen puuttuu, etujarru on todella tehoton yhdellä levyllä
Etujarrun työsylinterin kyljessä oleva pyöreä merkki on väärän värinen (ruskea, pitäisi olla punaruskea)
Kaatumaraudat ja kärjetön sytytys puuttuvat (tilattu, ei vain vielä saatu)
Kiinni on myös väärä kauhukahva ja takavanne koska oikeat ovat edelleen uudelleenkromattavina
ja väärä satulan remmi, oikea on myös tilattu Z-Powerista ei vain ole vielä tullut.

Olisiko jollakulla myydä noita yllä lueteltuja puuttuvia oikeita vm. -73:n osia ?

Tuomas


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2008 13:25 
Poissa
Hamsteri
Hamsteri

Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 20:59
Viestit: 117
Paikkakunta: riihimäki
73:seen ei kuulu kissansilmää takaloksuun.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2008 14:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:29
Viestit: 667
Paikkakunta: Hirvikallio
z1-900 kirjoitti:
73:seen ei kuulu kissansilmää takaloksuun.


Jep, se kuuluu siihen muoviseen roiskesuojaan mikä suomessa asennettiin :roll:
Eipä liioin kuulu kärjetön sytytyskään :-))

_________________
http://www.iltalehti.fi/autot/200707126345160_am.shtml


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2008 14:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:18
Viestit: 682
Paikkakunta: Posio
Voi olla että z-powerista ei saa oikeanlaista remmin solkea.
Tuollaisia olen joskus tehnyt,tuo vasen on oma tekele.


Liitteet:
IMG_4971.JPG
IMG_4971.JPG [ 51.03 KiB | Katsottu 17387 kertaa ]

_________________
Voiman väri on vihreä.
Kawasaki kz1300 -79 x3
Kawasaki kz1300-80
Suzuki gsx1400 -04
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 08:13 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
On aivan totta ettei kärjetön sytytys kuulu tuhon malliin mutta hei, ei kerrota kenellekään mitä siellä kopan alla luuraa ja käyrät pysyvät siisteinä. Ne pyrkivät sinistymään ja kellastumaan kun sytytys valuu myöhäiselle koska kärjet eivät tahdo pysyä tahdissa mukana. Toisaalta kysymys on akateeminen koska konetta ei voi kuitenkaan kierrättää kun ajovalon polttimo palaa......

Aikeissa on ostaa uuden tyyppinen ja parempi jännitteensäädin Z-Powerista uuden johtosarjan kanssa, joka toivon mukaan parantaa tämän klassisen tyyppivian. Dave Z-powerista lupasi myös vaihtaa satulan remmin veloituksetta uuteen oikean malliseen kun asiasta valitin.

Eiväthän nuo rungon pulverimaalaus ja emäputken uusi laakerointikaan ehkä ole täysin oikeaoppisia mutta tarvitseeko sitä olla paavillisempi kun Paavi itse. Ollessani veteraanirallissa tuli yksi vanha patu moittimaan pyörääni ja sanoi ettei museokilpiin saisi kelvata tällainen näin hieno alle 50 v. vanha pyörä kun se on täysin moderni eli kaikia ei koskaan voi kuitenkaan miellyttää, eikä ole tarkoituskaan.

Tomppapogi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 08:28 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3292
Paikkakunta: Siilinjärvi
Tomppapogi kirjoitti:
Eiväthän nuo rungon pulverimaalaus ja emäputken uusi laakerointikaan ehkä ole täysin oikeaoppisia mutta tarvitseeko sitä olla paavillisempi kun Paavi itse. Ollessani veteraanirallissa tuli yksi vanha patu moittimaan pyörääni ja sanoi ettei museokilpiin saisi kelvata tällainen näin hieno alle 50 v. vanha pyörä kun se on täysin moderni eli kaikia ei koskaan voi kuitenkaan miellyttää, eikä ole tarkoituskaan.

Se on kova paikka näille patuille, kun ne modernit ja kohta 40-vuotiaat japsipyörät valtaavat alansa. Mitä siis tekee pussihousu? No, tietenkin haluaa nostaa veteraanipyörän alaikärajaa, jotta Jawat ei jäisi Japsien jalkoihin - turhaa on kamppailunsa tosiasioita vastaan :P

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 17:24 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Joo, nämä pyörät ovat osa meidän nuoruuttamme ja ne vanhemmat taas sitä heidän vastaavaansa.
Tosin asiaan saataneen biologinen ratkaisu kun he työntävät horsmaa meidän vielä päristellessä.
Mistä muuten tietää että on tullut tosi vanhaksi ? Siitä että nostalgiakaan ei enää tunnu samalta kun ennen.

Ai niin, tuosta vikojen ja puutteiden listasta jäi puuttumaan ajoittain villisti viipottava nopeusmittari (lähtee korjaukseen ajokauden päätyttyä) ja viisi eri öljyvuotoa. Niistä on jäljellä enää venttiilikopan vuoto, joka saadaan sekin kuriin jahka saan Sumekolta tilaamani alkuperäiset kumit nokka-akselien päiden kohdalle kanteen, tarvikekumit vuotavat kuin seula.

Tilasin myös Z-Powerista uusia laturin johdon läpivientikumeja, joita nyt sieltä uutuustuotteena saa. Toisaalta sairaanhoitaja-vaimoni lohdutti minua sanomalla että kaikki vuoto loppuu aikanaan - kunhan potilas on vuotanut kuiviin ! Kawan öljytilavuus ja ihmisessä oleva veren määrä ovat muuten jotakuinkin yhtä suuret !

Meinasin muuten tulla raivohulluksi niiden lopuutomasti erilaisten vaimennuskumien ja läpivientiholkkien viidakossa. Katselin jo rasvattu köysi käsissäni sopivan tukevaa kiinnityskohtaa tallin katosta kunnes huomasinkin että Klasmon sivuilla (josta muuten löytää osat Kawasakin omilla varaosanumeroilla) on kuvat jokaisesta eri kumista ja läpivientiholkista ja holkeista vieläpä mitatkin ! Aah mikä helpotus.......

Menossa kiihkeä riita vakuutusyhtiön kanssa pyörän kaskovakuutusarvosta. Tapiolan arvio 8 000 euroa, minun 16 000. Kunnes ratkeaa pyörä pysyy yöt tiukasti tallissani, joka on lukittu, kiinteistö kameravalvottu ja piirivartioitu Securitaksen toimesta, tallissa murtohälytyslaite GSM modulilla kännykkääni ja pyörässä Spyball varashälytin ja elektroninen ajonesto.

Tomppapogi

PS. Jos katsot tarkkaan noita Veteraanirallin kuvia ne karvakorvatkin näkyvät siinä seuraavassa kuvassa. Ovat muuten loputon naurun ja riemun lähde liikenteessä.

TK


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 19:38 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Tomppapogi kirjoitti:
Mistä muuten tietää että on tullut tosi vanhaksi ?

Myös siitä, kun entiset heilat tulee kesäisin kylänraitilla vastaan potkukelkalla. :mrgreen:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 22:03 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 15:30
Viestit: 495
Paikkakunta: Kajaani, KZ650F3
coistinen kirjoitti:
Tomppapogi kirjoitti:
Mistä muuten tietää että on tullut tosi vanhaksi ?

Myös siitä, kun entiset heilat tulee kesäisin kylänraitilla vastaan potkukelkalla. :mrgreen:

Jo edesmennyt isäni kyseli aikanaan että mistä tietää aamulla herätessään että on kuollut? No tietysti siitä, kun ei kolota mistään :mrgreen:

_________________
klassikokawoja ei vahingoitettu tätä viestiä kirjoitettaessa


Viimeksi muokannut jukra päivämäärä Pe Elo 08, 2008 22:31, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 22:22 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
coistinen kirjoitti:
Tomppapogi kirjoitti:
Mistä muuten tietää että on tullut tosi vanhaksi ?

Myös siitä, kun entiset heilat tulee kesäisin kylänraitilla vastaan potkukelkalla. :mrgreen:

Mä tunnen itteni tosi vanhaks mutta kun kattelen teirän kahenkoon juttuja niin nuortuu kiitos teille onneks nähtiin. ja ajetaan ehkä kimpas olis kohtuullista vaikka sanonkii vähän hui...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 22:28 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 08:54
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Ja luokkakokouksessa parkkipaikka rollaattoreille........

Paras puoli tällä foorumilla on muuten se että kaikki pysyvät tiukasti asiassa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 08, 2008 22:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 06:44
Viestit: 836
Paikkakunta: Kerava
Tomppapogi kirjoitti:
Ja luokkakokouksessa parkkipaikka rollaattoreille........

Paras puoli tällä foorumilla on muuten se että kaikki pysyvät tiukasti asiassa.

Joo niinhänse on että ei ruveta puhuun väärällä palstalla oikeita asiota vai mitenkä se oli?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com