Ostin pyörän keväällä 2007 ja ajelin sillä koko kesän aivan tyytyväisenä. Tuli talvi ja otin tankin pois ja ajattelin hieman vilkaista pyörän kuntoa kun oli aikaa. Projekti ryöstäytyi käsistä täydellisesti jo heti alkuun ja nyt on tehty seuraavat asiat eikä pyörä ole vielä edes valmis:
Moottori
Purettu alakertaa lukuunottamatta (joka oli kunnossa), asennettu uudet venttiilit (8 kpl), ventiilivarren kumit, venttilinohjaimet holkitettu K-line fosforipronssiholkein, uusi niitattu (ei irrallista lukkopalaa) nokkaketju, uudet nokka-akselin liukulaakerit (16 kpl), nokkaketjun ohjausrattaiden kaikki vaimennuskumit uusittu, sylinterit porattu 1. ylikokoon (+ 0.5 mm), uudet ylikokomännät renkaineen, tappeineen ja lukkorenkaineen, uudet kromatut kaatumaraudat suojaamaan moottoria, uudet tulpat, tulppahatut ja –johdot, kulmistaan kulunut öljyproppu uusittu, uusittu vetorattaan mutterin lukkoprikka, kierroslukumittarin vaijerin ulosoton molemmat tiivisteet uusittu (vuotivat öljyä), öljynpainemittarin katkaisijan kumihattu uusittu, pakoputkien kiinnitysruusukkeet, käyrät ja vaimentimet uudellenkromattu, käyrien puoliympyrän muotoiset kiinnityspalat lasikuulapuhallettu ja kiiltosinkitty, uusittu pakoputkien kupariset O-rengastiivisteet, käynnistysmoottorin kansi kromattu uudellen ja painaumat pulttien alla oikastu.
Kaasuttimet
Purettu täysin, kaikki osat ultraäänipesty, ruuvit, vivustot ja jouset kiiltosinkitty uudelleen, ylivuotoletkujen kiinnityslenkki asennettu moottorin taaimmaiseen ylempään oikeanpuoliseen kiinnityshelaan, asennettu kaasuttimien korjaussarja uusin tiivistein, uusittu ilmansuodatin oikean malliseksi, kaikki polttoaineletkut uusittu, hankittu ja asennettu ilmanpuhdistimen kannatuslevy (puuttui pyörästä kokonaan !).
Etupyörä
Ruoste hiottu pois etuvanteen sisäpinnalta, vanne kromattu uudelleen, uusi vannenauha, sisärengas ja Michelin Macadam eturengas, vanne pinnattu uudelleen ja samalla vihdettu tilalle uudet oikeanlaiset pinnat (paksunnos pyörän navan puoleisessa päässä), nipat keltapassivoitu (olivat kromatut eli väärän väriset), jarrulevy sorvattu siistiksi, levyn kiinnityspulttien lukkolevyt (3 kpl) uusittu, uudet etupyörän laakerit (2 kpl, suojatut), uudet etuakselin pinnapultit, etulokasuojan sisäpinnan ruoste lasikuulapuhallettu pois ja pinta suojattu värittömällä ruosteenestosprayllä, asennettu tehtaan logolla varustettu alkuperäinen eturoiskeläppä.
Muu keula
Uudet kovakromatut keulaputket ja alaosien öljytiivisteet, asennettu emäputkeen kartiorullalaakerit (2 kpl), etujarrun työsylinterin männästä poistettu ruoste ja mäntä kromattu, uudet jarrupalat, uudet jarruletkut (päät kiiltosinkitty uudelleen oikean värisiksi, nykyään letkuja saa vain mustilla banjoliittimillä), uusi metallinen jarruputki kiiltosinkitty uudelleen oikean väriseksi, nykyään putkia saa vain keltapassivoituna, uusi ilmausnippa suojuksineen, uusittu punainen alumiinitarra työsylinterin kylkeen, jarrujen pääsylinteri koneistettu isommaksi vastaamaan 2 –levyisen mallin sylinterin sisämittaa ja asennettu uusi isompi mäntä pääsylinteriin, jarrunestesäiliön kansi ja pääsylinterin ja ylemmän jarruletkun liitoksen suojakumi uusittu, jakopalan kumipehmuste uusittu, uusi etujarruvalokatkaisija, molemmat mittarit kunnostettu, hankittu uusi varoitusvalojen ja virtalukon muovipaneeli, virtalukko ja satulan lukko molemmat purettu ja kunnostettu, laitettu uudet haittalevyt ja teetetty uudet avaimet, kaukovilkun jousi uusittu (osaa ei saatavilla, tehty itse uusi 0,4 mm jousiteräksestä), uusi kykinkahvan pidike, kytkinvaijeri ja vaijerin säätöruuvi lukkomuttereineen, asennettu ylemmät ja alemmat vaijerinohjaimet (puuttuivat kokonaan), valonheittimen takaosan musta muovitulppa ja kromikehyksen kiinnitysruuvit vaihdettu, katkaisijoiden ulkopinnat hiottu ja maalattu mustiksi, molemmat kahvojen kumit uusittu, uudet taustapeilit, asennettu halogeenivalo ja alkuperäinen tehtaan aikanaan lisävarusteena tarjoamat ohjausvaimennin, keulaputkien yläpään mutterit kiillotettu, laitettu W20 eli normaalia jäykemmät öljyt keulaa jäykistäämään nyökkimisen hillitsemiseksi.
Takapää
Uudet ketjut ja rattaat, uudet takapyörän laakerit (3 kpl, suojatut) uusi ketjusuoja uusine kiinnityspultteineen, uusi muovinen takalokasuoja, uusi ilmanpuhdistimen kansi, iskarien jouset ja suojakupit uudelleenkromattu ja pumppujen ulkopinta maalattu kromimaalilla (mahdottomat uudelleenkormata), iskareiden ylä- ja alapään kumipuslat uusittu, uusi takarengas Michelin Macadam, jarrukengät ja rumpu hiottu, uusi kromattu kauhukahva, takavalon pohjan ulkopuoli hiottu ruosteesta ja suojattu Autoglymillä, takajalkatappien nivelet sinkitty uudelleen ja tappeihin laitettu uudet suojakumit, äänenvaimentimien irroitettavat sisäosat pesty, lasikuulapuhallettu, kiiltosinkitty ja villoitettu uuudellen pakoputkivillalla, uudet pakoputkien kiinnikkeiden pulttien vaimennuskumit, äänenvaimentimien yhdysputket (kumia) metallipantoineen uusittu, ketjun kireyden säätöpalat ruuveineen ja taka-akselin sovituspala keinuhaarukkaan uusittu, takajarrutanko kiiltosinkitty, tangon jousi ja säätöruuvi uusittu, takakotelon ulosvedettävä muovinen työkalutarjotin tarroineen uusittu, etujalkatappien, vaihdevivun ja käynnistinpolkimen kumit uusittu, etujalkatappien ja takajarrupolkimen kiinnitysten kupumutterit ja aluslevyt uusittu, uusittu takajarruvalon katkaisijan jousi ja vipu sekä oikea takavilkku kokonaisuudessaan.
Satula ja sen alusta
Satulan pohjalevy laskikuulapuhallettu ja ruiskumaalattu, uusi satulan pehmuste ja päällinen, asennettu satulan poikkiremmi, uusittu satulan ja rungon väliset pehmustinkumit (5 kpl), satulan lukko kunnostettu ja sarjoitettu uudelleen samaan sarjaan virtalukon kanssa, akku uusittu, asennettu pyörästä puuttuneet akun ja polttoainetankin kumiset kiinnityspannat.
Polttoainetankki ja -hana
Uusittu Kawasaki merkit tankin kyljissä, korkin kansi uudellenkromattu, uusi korkin kumitiiviste, korkin sisäpuoliset osat kiiltosinkitty uudelleen, polttoainehana lasikuulapuhallettu, asennettu hanan korjaussarja, verkkosuodatin juotettu uudelleen ja maalattu, uusittu tankin alla olevat pehmustekumit (ylärunkoputkien ympärillä).
Maalaustyöt
Kaikki mustat osat ensin lasikuula- tai hiekkapuhallettu sitten maalattu uudelleen ruiskumaalauksella paitsi runko, takahaarukka, sivu- ja keskiseisontatuki pulverimaalattu kulutusta kestäviksi.
Moottori maalattu uudelleen: sylinteriryhmä, venttiillikansi ja -koppa tulenkestävällä satiinipintaisella mustalla ja alaosa kiiltomustaksi. Jäähdytysripojen päät viilattu kiiltäviksi alkuperäisen tehtaan mainoskuvan mallin mukaan.
Tankki, sivukotelot ja takakotelo maalattu uudelleen alkuperäisväreihin, toisen sivukotelon alakiinnikkeen murtuma korjattu.
Muut pinnoitukset
Lähes kaikki ruuvit, pultit, mutterit, prikat, vivut, akselit, jouset jne. kiiltosinkitty uudelleen ja monet kromatut osat kromattu uudelleen. Moottorin kiilto-osat kiillotettu uudelleen koneellisesti.
Lähes kaikki läpivientien vaimennuskumit uusittu.
Johtosarjat ja kaikki muutkin sähkölaitteet ultraäänipesty, viallisia ja palaneita liittimiä vaihdettu uusiin, asennettu uudet johtosarjojen kaapelisukat ja johtojen kiinnityspannat ohjaustankoon, asennettu uusi torvi.
Asennettu uusiotuotettu tarrasarja eli kaikki opaste- ja varoitustarrat uusittu.
Muuta
Hankittu oikean tyyppinen 70-lukuinen mustapohjainen moottoripyörän rekisterikilpi uudella tunnusnumerolla. Pyörän alkuperäistä kilpeä on mahdotonta saada mannersuomeen koska pyörä on myyty Turussa syyskuussa 1973 ja ensirekisteröity Ahvenanmalle kilpiin ÅL-126.
Ostettu 9 kk Mark-pojalle pieni musta ”My First Kawasaki Shirt” paita moottoripyörämessuilta ja karvaiset irtokorvat omaan ja vaimon kypärään.
Yleistä
Pyörä on museokatsastettu ja -rekisteröity jo vuonna 2006 ja talven 2007/2008 entisöinti on suoritettu museokatsastusääntöjen ja pyörän aikanaan museokatsastaneen tarkastajan ohjeiden mukaan käyttäen vain Kawasakin alkuperäisosia ja välttäen ylientisöintiä, joka on hyvin yleinen virhe 70-luvun superpyöriä enstisöitäessä. Esim. kromattuja ovat pyörässä ainostaan ne pultit, mutterit ja muutkin osat, jotka olivat kromattuja jo uutena ja kaikki lisävarusteet (kuten esim. ohjausvaimennin, kromatut kaatumaraudat ja halogeenivalo) ovat aikakaudelle ominaisia lisävarusteita ja museokatsastussääntöjen mukaan sallittuja.
Uusia osia on hankittu mm. Sumeko Oy:stä, Z-Powerilta Englannista ja Z1 Enterprises yhtiöltä U.S.A:sta ja Reproduction Decalsilta Kanadasta ja muilta yhtä höynähtäneiltä Kawasaki harrastajilta.
Moottorin koneiststyöt ja venttilien hionnan teki GT-Motor Oy Helsingin Pitäjänmäellä, erikoistökaluja kuten hydraulipuristinta pyöränlaakerien asennukseen, ultraäänipesulaitetta ja erilaisia ulosvetäjiä vaativat työt on teetetty Motokka Oy:ssä, valtuutettu Honda mp-huolto Espoon Kaitaalla. Lasikuula- ja hiekkapuhallukset teki Bowtie Racing Kirkkonummen Sundsbergistä ja JK-Hiekanjyvä Oy ja pulverimaalaukset Taximo Oy molemmat Helsingin Tattarisuolla, ruiskumaalaukset Munkkisaaren Automaalaamo Helsingistä, mittarit on kunnosti Tero Kivimäki Posiolta, lukot on kunnostanut T:mi Auto-Avain Helsingistä. Osan yllä luetelluista kunnostustöistä on tehnyt pyörän edellinen omistaja Erkki Virtanen Vaasasta jo talvella 2006/2007 ennen pyörän siirtymistä omistukseeni keväällä 2007.
Summa summarum:
"Harrastus alkaa kun osien saanti muuttuu vaikeaksi" sanoi joku. Tähän lisäisin "vaikeaksi ja kalliiksi".
Osataan täällä Espoon Kaitaalla tehdä muutakin kun liimailla irtokorvia kypäriin.
Tuomas Kurittu
Viimeksi muokannut Tomppapogi päivämäärä Su Maalis 02, 2008 17:33, muokattu yhteensä 1 kerran
|