Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 14:58

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 07:05 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Tervehdys kaikille, uusi jäsen ilmoittautuu mukaan.
Tuli hommattua tallin täytteeksi (ja vaimon suureksi iloksi!) Gpz 1100 -83
Laittelen kuvatusta, jahka tästä jalkaudun.
Pikku hiljaa aloitellut elvytystä ja tulen varmasti vaivaamaan tietäviä tyhmillä kysymyksillä!
Pärrä oli seisonut vuodesta 2006. Tankki oli pahasti ruosteessa sisältä, se on hapotettu puhtaaksi puhtaaksi, samoin kuin hana ja paluuventtiili putsattu. Bensapumppu oli jumissa, mutta sekin lähti varovaisella elvyttelyllä (kumivasaraa kylkeen ) pyörimään.
Yllätys oli suuri, kun Kawa jyrähtikin käymään pienen sahaamisen jälkeen. Uusilla tulpilla käynti tasaantui jo varsin siistiksi.
Mutta kolmannella käynnistyksellä alkoi ruiskun boksi vilkuttaa koodia, että viestiyhteydessä pick up'eilta on ongelmaa.
Tarkistelin liitoksia, mutten saanut vilkutusta loppumaan. Onko noille olemassa jotain mittausarvoja, joilla voisi tarkistaa kunnon?
Katselin vähän ebayta, uusia tai käytettyjä ei ollut liiemmin tarjolla.
Tästä se kyselytulva alkaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 12:35 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Onko tosiaan vikakoodi sytyksen pickupeille, minulla olisi mielikuva että heikkovirta-pickuppipuoli ei kierrä ruiskun ECUn kautta, vain igniterin lähtojen tieto (puolien maadoitusjohtojen tieto), täytyy kaivella, jos löytyisi pickuppien ohmit.
Mikä koodi oli kyseessä:http://www.gpz1100ut.de/dfi_fehlercode.htm
(muistaakseni useammassa saman aikakauden samannäköisellä igniterillä varustetussa kawassa on samanlaiset pickupit, vain kiinnitysrauta/alumiini eroaa ja johdot, mutta itse picupit voi irroittaa ja siirtää toiseen rautaan, en tosin ole itse tehnyt kuin päällipuolisen katseluvertailun... gpz1100 ja gpz 750 välillä, kokeiltua ei ole tullut.)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 13:22 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Picupin (molempien) vastus pitäisi olla liittimestä mitattuna 360...540 ohmia, mutta useimmiten vika on sellainen että katkoo tai tekee vyyhti oikosulun kun lämmetessään tai jäähtyessään elää ja muuttaa muotoa

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 13:27 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Ledi vilkutti 2xpitkä ja 3xlyhyt, tulkitsin sen liittyvän moottorin pyörintäantureihin.
Saksa alkaa itsellä olla nykyään aika lyhyt, tulkitsinko väärin?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 15:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Tuo Saksanlinkki vlittaisi kierroslukutieto tai sytytyssignaali testin ongelmiin, eli ruiskuboksi ei voi nähdä alkaako vika pickupista tai onko vika vasta sen jälkeen: igniter tai joku johto rikki antaisi saman ongelman
toi on vähän turhan pelkistetty kytkentäkaavio: http://www.gpz1100ut.de/GPZ_1100_UT/Gpz ... _Farbe.JPG
Mutta senkin mukaan moottorin pyörimistieto tulisi igniteriltä puolille ja kierrolukumittarille lähtevista (musta ja vihreä johto), eikä suoraan pickupeilta

Koko sytkää saa testattua Ruuvarilla koskettamalla pickupin ytimen päähän -> pitäisi tulla kipinä aina kahteen tulppaan yhtäaikaa (TULPAT maadoitettuna kanteen!! tai sopivasti muuten yhdistellen hukkakipinäparit)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 16:53 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Kiitti oojala, pitää alkaa testaileen kun pääsee taas talliin.
Kunnon sähkökaavio olisi poikaa, pitää tilata huoltomanuaali!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2014 08:52 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Siinä kuvatus huolen ja murheen pesästä.
Nyt lakkasi starttikin pelittämästä, lienee käytävä koko kampe perusteellisesti läpi ennen haaveluja ajelusta.
Ei ole seisonta hyväksi näille vehkeille


Liitteet:
Gpz 1100.jpg
Gpz 1100.jpg [ 63.21 KiB | Katsottu 15205 kertaa ]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2014 11:27 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Ruuttana kirjoitti:
Nyt lakkasi starttikin pelittämästä, lienee käytävä koko kampe perusteellisesti läpi ennen haaveluja ajelusta.

Laitappa startin releeltä navat yhteen, jos pyörittää niin rele on kaputt (ettei ole vain rele rikki?) Tuolla voipi eliminoida yhden vian pois...

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: To Touko 15, 2014 21:54 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Vaikka pyörittää releen paksut johdot yhditettäessa (se isompi starttirele/solenoidi oikean sivukopan alla) voi vika releen lisäksi olla vaihteen vapaa signaalissa (tai kytkin pohjassa katkaisijasssa tai starttikytkimessä/johdoissa/sulakerasiassa...)

Starttiongelmissa kannattaa myös aina varmistaa että on vaihde vapaalla ja vihreä vapaavalo palaa ja silti kytkinkin vielä pohjaan(eikös se kytkimen kytkin kumoa vapaan signaalin puuttumisenkin?) jotenkin muistelisin että sulakerasiassa olisi vielä toinenkin starttirele (yksi pienistä pyöreistä) releistä, joka vetää vasta kun on vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa, en sitten varmistanut asiaa kuvista ja voin muistaa ihan väärinkin... (sivujalan asentokytkin ei kai sitten starttipuoleenkaan vaikuttanut, se vain sytkäpuolen kautta sammuttaa koneen/ei anna kipinää kun on vaihde päällä ja sivujalka alhaalla)
Näin on ainakin seuraajissa:http://www.gpzzone.co.uk/gpzzone/technical/starter.html

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ti Kesä 17, 2014 06:38 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Aikaa vähän vierähti, ennen kuin jouti taas Kawan kimppuun.
Startin ongelmien syynä oli hiilien loppuminen. Maahantuojalta hiilisilta olisi ollut n. 120 EUR, ebay:sta Englannista löytyi uusi alkuperäinen silta rahteineen 54 EUR! Startin kollektori oli kulunut kummallisen kanttiseksi, se sorvissa suoraksi ja jopa alkoi pelittään. Nyt pyörittää konetta kuin kahvimyllyä.
Kävin liittimiä läpi ja putsailin kontaktipintoja ja niin vain hävisi vikavalo. Ensimmäiset testiajot suoritettu kotitiellä ja ainakin vielä toimii.
Vielä pitäisi vaihtaa etuhaarukan stefat, hommata uusi ilmanputsari ja akun pinta-anturi, tullata ja rekisteröidä.
Polttoainemittarin anturi näyttää tulleen myös tiensä päähän, se saa jäädä talven huoleksi.

Japsistarakokoontumiseen en tällä ehtinyt, mutta toivottavasti Imatralle jo pääsee Kawalla!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: La Kesä 28, 2014 19:40 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
No nyt on GPz tarrakilvissä ja ensimmäinen n. 300 km koeajo takana.
Pelasi ja kulki hienosti. Välillä öljyntason merkkivalo vilkkui, vaikka öljyä on tarpeeksi, tämä taisi olla tyypillistä vanhemmiten? Polttoainemittarikin heräsi yllättäen henkiin tankkauksen jälkeen. Muita murheita ei ilmennyt ja alkoi tulla nuoruus mieleen, samanlaisella ruiskulla päästelin vuosina -83 - 85. Tämä ruisku on ollut yksi mieluisimmistä pyöristä ja vieläkin se tuntuu hyvältä!
Matkanopeudet alkoi vaan nousta luvattoman korkealle, heti kun alkoi olla luottoa peliin.
Etuhaarukan stefa näyttää vuotavan aika rankasti, pitää nostaa värkki takaisin lauteille ensi viikolla.
En ole vielä saanut hommattua workshop manualia, joten pitää vaivata raatia taas tyhmillä kysymyksillä. Tuossa kun on ilmat ja antidivet, onko jotain erityistä huomioitavaa tai mokausmahdollisuutta, vai meneekö ihan normi stefan vaihtona?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: La Kesä 28, 2014 19:52 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Ruuttana kirjoitti:
Välillä öljyntason merkkivalo vilkkui, vaikka öljyä on tarpeeksi, tämä taisi olla tyypillistä vanhemmiten?

Tätä tekee oma GT (LTD) aina silloin tällin kun keli ja peli on KUUMA.
Vaikka delvacit on koneessa ja sitä on riittävästi, niin öljypumppu ei jaksa nostaa painetta tyhjäkäynnillä ja ölppävalo palaa/ vilkkuu liikennevaloissa.

Pikkasen runtua niin nousee paineet ja valo sammuu. Oon antanu ymmärtää itelleni ettei anna aihetta murheeseen, koska tekee sen vasta kun ilmanlämpötila on yli +25. Eli tosi harvoin.

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: La Kesä 28, 2014 20:04 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
GPZ:n anturi on pinnankorkeusanturi öljypohjassa, niin vilkkuu valo minullakin ja monella muulla?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: La Kesä 28, 2014 20:20 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Näin muistelin jostain lukeneeni, oli kuitenkin muutama kerta stopattava tarkistamaan öljynkorkeus. Nuita antureita ei taida enää löytyä mistään?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: La Kesä 28, 2014 20:42 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
Ihan mutuna osa nro 16130 ?? Ja Hollannista kawasakin alkuperäisosia

http://www.cmsnl.com/kawasaki-1983-zx1100-a1-gpz_model15674/partslist/19317.html#results

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Su Kesä 29, 2014 01:20 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Kawa LTD kirjoitti:
Ihan mutuna osa nro 16130 ?? Ja Hollannista kawasakin alkuperäisosia

http://www.cmsnl.com/kawasaki-1983-zx1100-a1-gpz_model15674/partslist/19317.html#results

Eikun lienee kuitenkin 27010 "Oil level switch" ( osanumero 27010-1067) tuolta listalta:
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1983-zx11 ... ml#results

-mutta tuota ei liene enää uutena tuotannossa...

Tässä on kuula/rullalaakerit tms. kiertokangen alapään laakereina ja öljynpaineet paljon pienemmät kuin liukulaakeroiduissa, siksi ei ilmeisesti käytetty perinteistä paineanturia?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Su Kesä 29, 2014 07:22 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
http://www.partzilla.com/parts/detail/k ... -1067.html

Tuolta saa, on varastossa... 190 $ = noin 140 eur + rahti

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Su Kesä 29, 2014 12:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Erilaisista nettikaupoista ja Partzillastakin on kuulunut kokemuksia että voivat myydä "jälkitoimituksena pvm=?" ja laskuttavat etukäteen myös osia joita ei enää valmisteta, mutta ei sitten tosin omia kokemuksia...

http://www.cbrxx.com/vendor-dealer-sell ... zilla.html

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ma Kesä 30, 2014 08:25 
Poissa
Kawaraanari
Kawaraanari
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 14:20
Viestit: 1268
Paikkakunta: Rovaniemi, Lapland, Finland
paineet ovat z1 sukuisissa koneissa kuin kissanpierua. ei paljon mitään. mulla vilkkui aikanaan liukulaakeroidussa uudemmassa zzr1100 konepyörässäkin öljyvalo välillä kuumana vaikka oli painetta. ehkä oli anturivika tms. yhden kerran oli jäänyt öljynanturin johto öljynsuodattimen kannen alle puristuksiin ja paineet karkasivat oikeasti. valo vilkkui ja tehot laski. ajoin vain 20 m silloin ja syy löytyi tarkastellessa öljynvaihdon jälkeen tehtyä omaa mokaa.

_________________
tutkimusten mukaan koirarodut ovat geneettisesti lähempänä sutta kuin n******t ihmistä. muokattu uusien 2012 tulevien lakien takia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ma Kesä 30, 2014 08:40 
Poissa
Tiedottaja
Tiedottaja

Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:49
Viestit: 1706
Paikkakunta: hyvinge
Vanhassa vara parempi! Eihän ne liukulakeerivehjekset kestä edes öljyittä ajamista... :hihi:

:heppa:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ti Heinä 01, 2014 06:16 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Varsin tyyris on tuo anturi (jos jostain löytyisi), taidan tyytyä kurkkimaan ikkunasta öljyn tason.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ti Heinä 01, 2014 14:55 
Poissa
Waatturi
Waatturi
Avatar

Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:49
Viestit: 2579
Paikkakunta: Kausala
MP-purkaamo Korvanto 040-7489480 tai motomaster 040-5210275

Kysäseppä noista

_________________
550 LTD -83 poistunut keskuudesta sekä 400 LTD -83
"Si vis pacem, para bellum"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2014 06:23 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Imatran keikka heitetty ja pyörä pelasi kuin unelma. Ratakin tuli kierrettyä sunnuntai-aamuna pariin kertaan ja alkoihan se tietysti lapsettamaan...
Kilometrejä tuli tasan tuhat vailla huolen häivää. Reissu vahvisti käsityksen hankinnan tarpeellisuudesta, vielä kun saisi rouvan vakuuttumaan asiasta. Käytiin eilen illalla auringonlaskun aikoihin ilta-ajelulla ja suopeus lisääntyy pikkuhiljaa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Uusi jäsen + Gpz
ViestiLähetetty: To Huhti 23, 2015 07:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 13:34
Viestit: 14
Löytyiskö kenenkään nurkista Gpz 1100 -83:n vasemman puolen kohtuu kuntoista suojapeltiä käyrien ja vaimentajan liitoskohtaan.
Varaosanumero 14025-1647


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com