Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 14:19

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ma Touko 25, 2015 11:04 
Poissa

Liittynyt: Ma Touko 21, 2012 14:35
Viestit: 70
Eli vilkuttelee öljyvaloa, mikälie tasoanturi koneen alla...., rasvaa on ja lauhdutin lämpenee. Myös bensamittarilla oma elämänsä, vaikka tankki täysi, vilkuttelee emptyä. Mistähän lähtisi vikoja ettimään, korjauskäsikirjaa mulla ei ole. Viat ilmaantuneet 1,5v seisokin aikana lämpimässä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ma Touko 25, 2015 15:12 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Öljynpainehan näissä on aika pieni, alle 0,4 kg/cm2 3000 rpm mitattuna. Mittauspiste on lohkossa oikealla puolella kytkinkopan yläpuolella. Saa ainakin varmistuksen ettei paineet ole liian alhaiset.
GPZ 1100 lienee tasoanturi öljypohjassa, senkin voi mitata, mitä se näyttää koneen käydessä.

Tankissa melko varmasti anturivikaa, kontakti katkeaa anturissa välillä. Paras luottaa vaan nollattuun trippimittariin tankkauksen yhteydessä.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ti Touko 26, 2015 13:21 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Yleinen ongelma tuo tasoanturin toiminta, minullakin vilkuttelee iloisesti kokeilin joskus liotellen puhdistella, ei mitään vaikutusta. Kylmällä koneella ei ehkä heti vilkuta mutta hetken päästä kumminkin, ei se ihan koko aikaa vilkuta mutta usein kumminkin. Ei ole tullut revittyä johtoa irti, mutta ei siihen valoon oikein totukaan.

En ole varma onko tuolla sama anturi purettuna, näyttää muistoissa aika samanlaiselta ( hieman alempana messinkinen sylinteri)
http://kzrider.com/forum/2-engine/41099 ... &start=140

En tiedä mikä rikkuu, vuotaako koho vai jumittaako muuten.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ti Kesä 16, 2015 21:59 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Mulla kans valoja vilkkuu. Pyörä on vuoden -84 Gpz 1100 (vajaa viikko sitten hankkittu) ja punainen warning -valo ja akun valo vilkkuu. Mittariston jännitenapin perusteella latausta kyllä tulee. Jotain juttua luin täältä jo tuosta warning valosta ettei oo vakavaa ja yritin jo johtoja katella mutta en oo kerenny kunnolla perehtymään. Nopeella vilkasulla akulle tulevat johdot on hieman sekasin aikasempien omistajien korjauksista/virityksistä johtuen..

Onko tuo warning valo tosiaan niin harmiton ettei sitä kannata korjata? Entä akun vikavalo, mistä vois johtua?

Sähköihin oli tarkotus paneutua vasta talven aikana, ensin pitäs vaihtaa kannentiiviste ja muut ylpään tiivisteet kun öljyä tulee ulos. Pyörä seisonut 5 vuotta eikä ilmeisesti oo pyöritetty seisonnan aikana.. En oo yhtään moottoripyörän konetta purkanu joten jos jotain vinkkejä löytyy otan niitä mielellään vastaan! Korjauskäsikirja on jo tulossa..

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2015 15:43 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Akun varoitusvalo toimii vain alkuperäisen akun mukana tulleella yhdessä korkissa olevan anturin avulla. Sytyttää valon jos ko. kennon pinta laskee alle anturin mittaustason. Jos sen anturin jättää pois vaikka akunvaihdon yhteydessä, jää varoitusvalo palamaan. Näitä 80-luvun keksintöjä.

Konerempassa käytä vain alkuperäisiä tiiivisteitä ja tee mahdollisimman paljon remppaa samalla avauksella.

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2015 15:51 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Perskele. Kerkesin jo yläpään tiivistesarjan (Centauro) Stormilta tilata. Sitäkö ei kannata käyttää? Mistäs alkuperäsiä tiivisteitä saa? Vanhempiin vermeisiin tuntuu osat olevan nuo osat huonosti saatavilla..

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2015 19:00 
Poissa
El PreZ1dent
El PreZ1dent
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 20:53
Viestit: 3400
Paikkakunta: Nurmijärvi
Noitten Centaurojen takia monet on lopulta alkuperäiset tiivisteet hommannut.
Tuolta Hollannista CMS:ltä alkuperäisiä osia suht halvalla verrattuna kotimaiseen maahantuojaan verrattuna. Hinnat on ilman veroja ja kuljetuskustannuksia.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1984-zx11 ... partslist/

_________________
Only, I've got a bronze badge to say I'm one of the good guys.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2015 21:04 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Ok. Kiitoksia neuvoista. Pitää varmaan perua tuo Stormin tilaus kun ei oo vielä lähteny tulemaan. Hyvä tietää että alkuperäisosia vielä saa.. Ymmärsinköhän nyt oikein että tuo punainen warning valo mittaristossa on vaan huomiovalo että kuski tajuaa kattoo tankin päällä olevaa vikavalotaulua?

Kävin tänään puolisen tuntia ajamassa vaikka tiivisteet vähän öljyä vuotaakin ja täytyy sanoa että on kyllä upee peli 31 vuotiaaks!! Edellinen pyörä 900cbr joskus vuosia sitten ja olihan se tylsä vehje tähän verrattuna..:D

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2015 22:25 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Erilllinen valo on tosiaan huomiovilkku noille muille, noita ei nestekidenäytöstä oikein muuten helposti huomaa.

Mutta turhaan vilkuttava vaan ärsyttää, tuon linkin mukaan pinkki johto virtalukkoplussaan hoitaisi turhan "elektrolyytti alhaalla" varoituksen:
http://www.kzrider.com/forum/4-electric ... 00-battery

(Ei sitten niin mitään omaa kokemusta, enkä ole tutkinut omasta mihin on kytketty. Tämä siis Googlen perusteella. Uskoo tai ei, mutta tuossahan ei alkujaan taida olla ihan täyttä 12 V, kun on jossain keskikennossa)

Kun kantta purkaa, kannattaa muistaa että nokka-akselin laakeripukkien momentti on - hmm: ehkä väärin tai ainakin hieman liian suuri, kaikki kierteet saattaa korkata alumiinista jos siihen hhuoletta vetää, samat luvut tosin löytyy eri paikoista: tehtaan manuaalista ja Clymeristä tai vaikka http://www.gpz1100ut.de/ Ah (Jaa, Saksaksi tietty, mutta kehnommallakin Saksalla jotain Hilfeä voi löytää) (Mutta sielläkin on siis osio kierteenkorjaus, jossa puhutaan jotain tuosta momentista ja nokkapukeista). Mutta mikä on hyvä/oikea arvo nokkapukkien pulteille, kuka osaa kertoa?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2015 07:14 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Kappas. Jos joku on kansiremppaa tehnyt ni kertokaapas mihinkä momenttiin noita laakerin pultteja laitoitte? Kannenpultteja ei varmaankaan tarvii uusia jos ovat ehjiä? Autoissa muistelen joskus törmänneeni asteilla kirittäviin kannenpultteihin mitkä joutu vaihtamaan aina uusiin kun kannen irrotti..

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2015 08:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Nokkapukkien momenttiin taitaa vaikuttaa myös momenttiavaimen tarkkuus (ja ettei ole liian järeä sellainen käytössä)
10, 11 tai 12 Nm lukemia on ainakin näkynyt kerrottavan:
viewtopic.php?f=3&t=2798&p=18692
http://69.46.28.106/forum/2-engine/5572 ... pecs-again

Kannenpultit ovat pinnapultteja muttereilla (paisi parinpientä?), en tiedä onko niille joku maksimipituus/venymä, mutta ainakin joissain viritetyissä käytetään tukevampia pultteja, ettei pultti jousta tai pohjaa mutteriin.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2015 15:27 
Poissa
Keskariguru
Keskariguru
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 17:52
Viestit: 3291
Paikkakunta: Siilinjärvi
Jim Goose kirjoitti:
Noitten Centaurojen takia monet on lopulta alkuperäiset tiivisteet hommannut.
Tuolta Hollannista CMS:ltä alkuperäisiä osia suht halvalla verrattuna kotimaiseen maahantuojaan verrattuna. Hinnat on ilman veroja ja kuljetuskustannuksia.
http://www.cmsnl.com/kawasaki-1984-zx11 ... partslist/

Jos rekisteröityy CMS:n nettikauppaan, niin nettisivuilla kerrotaan myös ALVilliset hinnat ja lopuksi myös lähetyskulut.

_________________
Kun prätkistä puhutaan, niin vuodesta 1978 lähtien eli 45 vuotta ainoastaan Kawasakeja (14 kpl). Nykyisin reissu- ja käyttöpelinä Jörön ex-ZG1200B4:n ja Larryn yhdistelmä. Hätäkulkineena Riepulta ostettu Roope Anttoni.
Kaikkea v..tuilua ei kannata ottaa vakavasti!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2015 16:28 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Mulle neuvottiin nokka-akselin pukkien kiristys momentiksi ensin sormitiukkuutee ja vartti päälle


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: To Kesä 18, 2015 20:25 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Nokkapukin 6mm pultti max momentti 12Nm sekin jo aivan rajoilla.
Oon käyttänyt pientä momentti avainata jolla vältytään ylikiristämiseltä, täytyy tietää oikeat momentit että ei korkkaa kierteitä.
Lisäksi kierteiden avaus jengatapilla kannesta ja pulttien kierteiden huolellinen puhdistus, kiritysvaiheessa liukkariksi esim. kuparitahnaa niin ollaan oikeilla jäljillä.

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ma Kesä 22, 2015 17:02 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
coistinen kirjoitti:
Nokkapukin 6mm pultti max momentti 12Nm sekin jo aivan rajoilla.
Oon käyttänyt pientä momentti avainata jolla vältytään ylikiristämiseltä, täytyy tietää oikeat momentit että ei korkkaa kierteitä.
Lisäksi kierteiden avaus jengatapilla kannesta ja pulttien kierteiden huolellinen puhdistus, kiritysvaiheessa liukkariksi esim. kuparitahnaa niin ollaan oikeilla jäljillä.

Onko kuinka varmaa tietoa/mihin perustuu voitelu kuparitahnalla, yritin tihrustella ja ainakin momenttien yleisessä osiossa (tehtaan manuaali Z1000... (kz.pdf)) sanotaan:
"All of the values are for use with dry solvent-cleaned threads",
mutta ei selkeästi siinä kerrottu koskeeko tuo ihan kaikkia taulukoi ja pultteja (paitsi tietysti niitä joissa huomautuksessa käsketään kierteisiin laittaa ruuvilukitetta tai tiivisteainetta. Sekin toimii liukasteena ja lienee huomioitu, jos sitä on käsketty käyttää)

Mitäs tuolla on sitten väliä:
Riippuen voiteluaineesta saattaa pultin vetomometti olla pahimmillaan tuplat verrattuna voideltu/kuiva
jostain netistä (Ja jenkkien kompurakoneisista) lainattu:
Lainaa:
Kiristysmomentti , voideltu vai kuiva kierre?

ViestiKirjoittaja smuige » 02:43 07.04.2009.
Huomasin tuossa erästä opusta lukiessa (V-Twin Tuner's Handbook), että siellä mainittiin tuosta kiristymomentista suurinpiirtein näin.
Pulttien kiristysmomentin muuttuvat tekijät
Normaalisti kiristysmomenttiarvot ilmoitettu/laskettu voitelemattomalle ja pinnoittamattomalle pultille.

Öljy ...................................... - 15% - 25% (=Vähennä kiristysmomenttia)
Kuiva kalvo (Teflon tai Molycote) ... - 50%
Kuiva vaha (Cetyl Alcohol) ........... - 50%
Kromaus ................................ Ei muutoksia
Cadmium pinnoite ..................... - 25%
Sinkkipinoite ........................... - 15%


Suurin osa kiristysmomentista menee kierteen ja kannan kitkan voittamiseen ja kuparitahnakin toiminee hyvänä liukasteena kierteessä ja kannassa -> luulisi että tuossakin samalla kiertämiseen käytettävällä momentilla pultin puristusmomentti voi tuplaantua tai ainakin kasvaa ja kierteet voi helposti korkata tai pultti napsahtaa.

Kuparitahnan kerrointa en heti löytänyt, mutta kun tuosta kupari tahnasta on oikein tehty esimerkki fysiikanlaskuihin?, niin jotain ehkä vaikuttaa:
http://www04.edu.fi/kaytannonfysiikka/i ... ultti3.asp

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2015 21:30 
Poissa
Kartturi
Kartturi
Avatar

Liittynyt: La Maalis 25, 2006 18:01
Viestit: 1327
Paikkakunta: Hämeenlinna
Kai mä sitten selvinnyt tuurilla tuostakin ja tehty useamman kerran eri moottoreissa, tosin pulttien kannan alle ei muistaakseni laitettu kuparitahnaa ja sekin voitelu vain sillä ajatuksella että alumiini ja teräs kierteet olisi erossa toisistaan.
Autoon kun kiristelin kansia uusilla Arp:in pulteilla ja kitkaa vähentävillä aluslevyillä liukuvoiteineen niin oli jo huomioitu pulttien asennusohjeissa selvästi alkuperäistä pienemmät kiristysmomentit.
Kun olis joku jätemoottori millä voisi tehdä käytännön momentti testejä oikeen ropelilippis päässä ja nortti huulessa :pcknock:

_________________
Kawasaki! katujen ääni


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 varoitusvalot
ViestiLähetetty: Ke Kesä 24, 2015 22:43 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Sitikan ja Pösön koneissa (ainakin joissain) käsketään voidella kannenpultti/aluslevyt Molykote G Rapid Plus grease, lieneekö tuo sama kuin yllä liukkaaksi mainittu, mutta kiristys oli muutenkin tyyppiä: pienehkö momentti + yksi tai kaksi kulma-astekiristystä päälle.

Muistelen netissä joskus nähneeni jonkun suomalaisen tekemiä testejä ainakin erilaisilla voiteluaineilla testattuna, vaan mitenköhän tuon löytäisi...

[Edit] Löytyi, Nuffieldin kannenpultteja oli testaillut:
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551

Mutta kun on kymmeniä sivuja juttua, niin vaikea löytää tiettyä ainetta (ARP:n ainettakin oli testannut)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com