Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 11:19

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Gpz 1100b2 bensan paineet
ViestiLähetetty: Ma Elo 24, 2015 07:59 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Mittasin bensanpaineet pyörästä, kun käy melko rikkaalla ja ei tps:n säädöllä ollut juuri vaikutusta. Oli 45psi, huoltomanuaalin 36psin sijaan, ohjausletkut ovat ehjät, onko muita kohtua mitä vousi vielä tarkistaa vai haenko uuden säätimen?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 24, 2015 13:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Missä päin olisi tarvetta, Turusta voisi löytyä GPZ1100 UT (ZX1100A1) (musta) bensapaineensäädin, josta on murtunut kiinnike ruuvin kohdalta. (Varmaa muistikuvaa ei ole, onko vielä tallessa, enkä ihan varma ole onko sama osa B2:ssa, mutta niin luulisin)
Alipaineletkun vuotojen pitäisi vain nostaa painetta jatuskin tankin paluuletku on ainakaan usein siten ummessa, että paine kasvaisi?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 24, 2015 16:01 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Oli irtokannuilla käynnissä, eli paluuletku ei olut tukossa, ne alipaineletkut on ehjät. Taidan hakea mopoon säädettävää mallia olevan säätimen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 25, 2015 18:25 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Jeps, noita erilaisia säädettäviä saa nykyään edukkaasti.

Tuli muuten mieleen että onkohan TPS:ssä erilainen säätövara eri suuntiin, koska rikkaammalle siitä saa aika reilusti käännettyä, kokeilin ajella erilaisilla etanoliseoksilla, jolloin vastaavasti piti rikastaa reilusti, eikä rajaa ainakaan löytynyt. Mutta tietysti jos säädin on sökö niin ei sen paineista oikein tiedä pysyykö edes samana kylmänä/kuumana tai erilaisella koneen kuormalla/kulutuksella.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 26, 2015 11:56 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Joo, olis kiva nähdä toi tps säädön aiheuttama muutos, nyt mulla on säädetty siitä niin laihalle, että jyst pystyy ajamaan tasakaasulla, kahvaa avatessa putkesta lentää jo sit palamatonta bensaa ulos


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 26, 2015 21:55 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ei TPS:stä ihmeitä voi säätää, molempiin suuntiin tulee ongelmia, jos(kun) taulukot loppuu kesken.

Voisi ehkä kannattaa mitata myös koneen lämpötila-anturi (kuumanakin) ja imuilman lämpötila-anturiakin jos on oikein rajusti rikkaalla, (savuttaako mustaa) bensanpaineen kasvattaminen kun ei pitäisi lisätä samassa suhteessa bensan määrää, vaan kasvaa neliöjuuressa, eli jos paine kasvaa tuplaksi, niin ruiskutettu bensamäärä kasvaa reilu 40 % (jos suuttimet edes toimisi luotettavasti noin suurella paineen nostolla)

UT-mallin mittausohje antureille:
http://www.gpz1100ut.de/GPZ_1100_UT/DFI ... _prfen.htm

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 08:01 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Lämpöanturit on mitattu kylmänä ja kuumana, näyttivät ok.
Jos tps anturilta säätää vielä laihemmalle tasakaasulla ajettaessa rupeaa nypyttämään


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 10:26 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 04:04
Viestit: 355
Noita säädettäviä painemittareita on sitten joka lähtöön. Varmaan kannattaa katsoa riittävän laadukasta. Mitä se sitten tarkoittaakaan...

Kompromissin hakemista se paineen haku sitten on joka tapauksessa. Lenkkiavain on mullakin ollut taskussa ajoreissuilla koko kesän vaikkei jostakin syystä tällä kaudella olekaan juuri tarvinnut säädellä.

Tuli mieleen että onko sytkäajoitus kohdallaan? Mulla ainakin sen säätö oikeaan kohtaan vaikutti selvästi kokonaisuuteen. Äkkiseltään voisi kuvitella että väärä ajoitus polttaa bensaakin miten sattuu... Millainen ennakonsäätösysteemi on? Liekö samantyyppinen kuin Möhkössä eli elektroninen alipaineen ohjaama? Onko siinä mahdollisesti vuotoa?

_________________
Kantapääakatemia koulii
Z 1300 -89


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 16, 2015 10:17 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Eipähän ollut paineensäädin ainoa vika pyörässä.
Myös lataus on viallinen, lataa tyhjäkäynnillä 12.8V, kierroksilla putoaa alle 12V.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 16, 2015 16:08 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Mulla oli staattorin käämeistä lakka varissut (aika yleinen vika, se kun se saa kylpyjä lämpimästä öljystä), hankin electrexworldin staattorin (paikallaan pysyvä käämi), nykyään maahantuontia harrastaa motomaster tai suoraan valmistajalta? Voi mitata kolmesta (keltaisesta?) johdosta, joko rataskopan alta tai tasasuuntaaja/säätimen liittimestä kaikkien kolen johdon välillä pitäisi olla pienehkö vastus ja samanlainen joka välistä, muuten on vyyhti poikki tai oikosulussa (arvoja en valitettavasti muista) ja toinen mittaus, jokaisesta johdosta maahan päin, pitäisi olla ääretön tai joku vyyhti on oikosulussa maihin, molempia sattuu kun lakat varisee ja kupari haurastuu. (tietysti kannattaa hieman tutkailla ja mittailla missä vika on, voisi säädin/tasasuuntaajakin olla vialla tai periaatteessa kai huono liitoskin, mutta kovin usein on staattori jos ei ole uusittu)

Saattaa olla sama, kannattaa varmistaa, minulla taisi olla tämä (Ja minulla oli -83 GPZ 1100 UT eli ZX1100-A1, mutta saman sukuinen kone):
http://www.electrexworld.co.uk/acatalog/G03.html

tai motomasterilta:
http://www.motomaster.fi/kawasakikatupyoratmallisto.htm

Kawan ihan omiakin saa moniin malleihin, mutta ne olivat joskus lähempänä 400 €...

Tuossa staattorissa ei ollut mitään ongelmia minulla sopimisessa, mutta roottorissa jollain oli ollut, ulkoneva tappi hankasi johdon suojapeltiin tms. vaati virittelyä ja olikohan jollain ongelmia roottorin paksuuden/pultin pituuden osalta.

Kannattaa samalla ehkä tarkistaa myös roottorin magneettien liimauksia, niillä on myös taipumusta irrota ajan saatossa, eikä irronnut magneetti tee hyvää pyörivissä osissa, joskus saattaa auttaa pelkkä uudelleen liimaus hyvällä epoksiliimalla (itse tein vain päälle pieniä väli/reunaliimauksia ei magneeteita irti saa ehjänä helpolla ellei ole jo irti. minulla oli näkyvissä halkeillutta liimaa, en tiedä oliko sillä mitään vaikutusta, mutta eipä haittaakaan ollut).

Jotain tuolle Electrex worldille lienee tapahtunut sitten minun hankinnan, jenkki-versio on eri firmaa ehkä?:
http://www.electrosport.com/street-bike ... z1100.html


Keskituella tuon voinee irroittaa ilman öljyjen päästöä, ehkä mieluummin pieni kallistus toisin päin ettei öljyjä valu. Sijainti siis vasemman moottorin kopan alla, staattori kolmella pultilla (+johdon peltisuojassa pari?.

Roottori onkin sitten lujemmin kiinni, jos sitä tarvitsee ottaa irti (pultti + kartio kampiakselin päässä, joka jumahtaa kovin kiinni) eikä kestä vastuutonta väkivaltaakaan, vaatii sopivan ulosvetoruuvin, joka tulee kiinnitystuuvin "tilalle")

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 16, 2015 16:20 
Poissa

Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 17:35
Viestit: 34
Joo mittailin jo manuaalin ohjeiden mukaisesti, jännitettä keltaisista johdoista ei tule kuin rapiat 12V, käämien ohmit näyttivät kaikki samoja ohjeen mukaisia arvoja, manuaalin mukaan juuri roottori voisi olla viallinen,


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 16, 2015 23:41 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
pikkuAri kirjoitti:
Joo mittailin jo manuaalin ohjeiden mukaisesti, jännitettä keltaisista johdoista ei tule kuin rapiat 12V, ...


Hmm... oliko tuo vaihtojännitemittaus ilman säädintä vai säätimen kanssa? Ilman säädintä (ilman kuormaa) ja kierroksilla tuolta pitäisi tosiaan tulla enemmänkin vaihtosähköä, jopa hengenvaarallisia lukemia, en muista lukemia ulkoa, mutta lähelle 60 V jollain kierroksilla. En osaa sanoa ihan mitä vaihtojännitemittarin kuuluisi näyttää säätimen kiinni ollessa, koska normaali mittari ilmoittaa oikein vain sinimuotoiselle ja säädin toimii leikkaamalla (oikosulkemalla) korkeammat piikit pois ja sen ansiosta jännitteet on jotain muuta kuin siniaaltoa.

Itsellä näkyi suoraan mittaamalla vika, sekä oli selvä kun kurkisti moottorikopan sisälle ja tutki käämejä.

Roottorin luulisi jotenkin ilmaisevan äänenä, jos isot magneetit ovat irronneet ja jauhautuneet säpäleiksi, ja jos olisi vain pientä vikaa roottorissa niin luulisi silti lataavan?

Jos roottorivikaa on ja päätyy Electrexiin kannattaa lukaista vaikka tuo (alkuperäinen roottorin pultti on liian pitkä ja roottorista uloke hankaa johtojen peltiin):
viewtopic.php?f=5&t=6158

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com