Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 13:13

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Gpz 1100 -84 ei starttaa
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2016 21:02 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Lueskelin vanhoja juttuja mutta en oikeen löytäny varmuutta sieltä. Eli syksyllä vielä starttasi moitteettomasti. Sen jälkeen oon tehny remppaa ja nyt vihdoin kerenny kasata siihen vaiheeseen että pääsi laittamaan virrat päälle. Akku oli ladattu. Startatessa kuuluu vaan naksu ilmeisesti releestä. Onko solenoidi voinu hajota itestään seisonnan aikana?

Sähkökytkennät jouduin tekemään hieman arvailun kanssa kun en muistanu enää mikä menee minnekin. Eli kytkennät on nyt niin, että startilta tulee piuha solenoidille, solenoidin toiselta navalta piuha akun plus navalle. Mittarilla kokeilin ni siihen liittimeen mihinkä startille lähtevä piuha tulee, ei tule jännitettä kun starttaa. Akun miinus navalle tulee 2 piuhaa, toinen menee taaksepäin isompaan piuhakasaan ja toinen maadoituksena IC-igniter kotelon kiinnityspultin alle. Solenoidille tulee vielä 2 pientä piuhaa liittimellä ja toinen näistä piuhoista oli aika heikosti kiinni liittimessä. En kerenny sitä vielä korjata mutta tuskin nyt siitä on tuo starttiongelma kiinni.. Mulla ei oo mitään muistikuvia miten nuo piuhat oli sillon kun vielä toimi. Voiko viallisen solenoidin varmistaa jotenkin ohittamalla (suora virta startille)??

Lisäks moottorin oikeella puolella takana ylhäällä on paikka pienelle pultille, mutta mulla siihen tule mitään nyt. Oisko tuo mahollisesti varsinainen maadoituspaikka? Se maadoituspiuha ei kyllä yletä sinne asti.. Tuota starttia lukuunottamatta kaikki sähköt näyttä pelaavan, joten kait nuo kytkennät on ainakin melkolailla oikein.

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 -84 ei starttaa
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2016 23:28 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Muistelisin että releitä olisi kaksikin, toinen pieni pyöreä (sulakerasiassa) jolta vasta tulee sähkö solenoidin ohjaukseen, mutta hatara pää eikä kytkiksiä, niin en ihan muista miten ne kytkennät menee... Jossain välissä on turvakytkimet, eli ei anna startata jos vaihde päällä eikä samalla kytkin pohjassa (ei kai muita???)

Solenoidin ohuemmista johdoista voisi mitata kumpi sieltä puuttuu, maa pitäisi tulla aina mustakeltaiseen ja toiseen plussa (kunhan virrat päällä, sammutuskytkin käyttöasennossa ja vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa)...

Solenoidi on helppo testata, niihin pikkuliittimen nastoihin 12 V -> jos starttaa niin solenoidi ja startti kunnossa.

jaahas kytkiskin löytyi tässä kuvakaappaus, katsotaan saako liitteeksi...


Liitteet:
GPZ-startti.png
GPZ-startti.png [ 380.95 KiB | Katsottu 4468 kertaa ]

_________________
GPZ 1100 A1 1983
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 -84 ei starttaa
ViestiLähetetty: La Elo 06, 2016 11:56 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Vika löytyi. Solenoidi kunnossa, mutta siihen liittimeen ei tullu jännitettä. Tarkemman tutkailun jälkeen sulakeboksin takaa löytyi viallinen liitin joka sattui olemaan juuri solenoidille menevässä piuhassa. Liittimen korjaus ja startti pyörii nätisti. Kiitos avusta!

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 -84 ei starttaa
ViestiLähetetty: La Elo 06, 2016 19:43 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2015 21:26
Viestit: 68
Jatketaan vielä tähän samaan sähkökeskusteluun; voiko bensapumpulle ottaa virran suoraan akulta? Ylimääränen soppa ruiskujärjestelmässä menee kuitenkin takas tankkiin.. Meinaa tuo pumpun rele temppuilla. Eilen vielä lähti pumppu nätisti pyörimään kun virrat laitto, tänään ei tapahtunu mitään. Pumppu toimii kyllä kun akulta ottaa virran. Laitoin sähköosien puhdistukseen tarkotettua ainetta releen sisälle yön ajaks jos siellä on joku kosketusvika, mutta voihan se olla että rele on tullut tiensä päähän. Tuo rele on joskus aikasemminkin aukastu kun sitä metallikuorta oli räplätty..

_________________
GPZ 1100 -84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz 1100 -84 ei starttaa
ViestiLähetetty: La Elo 06, 2016 20:31 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Kai se jonkinmoinen turvatekijä on että pumppu sammuu ainakin kun virrat katkaisee ja tuollainen sähkömoottori on hankala kuorma kytkimile. Tai kyllä se autoissakin on usein sidottu myös koneen käyntiin. Kai idea on myös jos sattuu kolari tai syttyy palamaan, tai jos bensaletkukin katkeaa niin lopettaa bensan ruiskuttamisen ainakin heti kun moottori sammuu? Yhdessä kawassa alkoi ajon aikana "pöksyt kastumaan" eikä se ollut ollenkaan mukava kokemus - ei tosin ollut edes pumpulla vaan kaasaripeli.

Bensapumpun releen voisi varmaan myös korvata ihan sulkeutuvalla perus yleisreleellä, jättää kaikki entisetkin (lähes) paikoillleen ja bensapumpulle laittaa uuden yleistarvikereleen, joka saa ohjauksen sieltä ECUlta tulevasta johdosta. Onko siitä tarvittavat johdot ja kytkennät tiedossa, originaalista kannattaa kurkata myös onko käämin rinnalla suojadiodi, jos on niin samanlainen kannattaa laittaa (ja silloin käämin johdot oikeinpäin!). En muista kuin että nippu diodeita siellä oli, mutta osa ainakin muodosti köyhän miehen logiikkapiirin, eli releen toiminta ja mittauskaavio oli perusrelettä monimutkaisempi?

Erilaisilla releen kärjilla on taipumusta "likaantua"/palaa, eli pikkuhiljaa ylimenovastus kasvaa, itsekin putsasin kaikki releiden kärjet, pelkkä aine ei oikein taida juuri auttaa kuin tuurilla, eli pitäisi päästä vetämään jotain mekaanista kärkien välistä. itse olen käyttänyt ohutta paperia/pahvia vähän kärsineisiin kärkiin (jollain sopivalla puhdistusaineella tehostettuna, itsellä oli Electro-Corrox, teollisuuskamaa?) Samalla kun tuota vetelee niin painaa/avaa relettä haluttuun suuntaan että kärjet painautuvat paperia vasten ja paperisuikaletta vetelee edestakaisin. Hioa ei kannata (yleensä) kun karkea pinta kipinöi enemmän ja voi tuhota jonkun pinnoitteen ja lyhentää entisestään ikää. Muistelen että tuossa tuplareleessä on kääämien hiuksenohuet johtimet aika varottava seikka, saanee paperillakin revittyä poikki, eli jos avaa niin hyvässä valossa ja hyvillä silmillä. (ja ne pyöreät releet sulakeboksin sisällä, nekin saa avattua ja vielä siistimmin, mutta sieltä ponnahtaa sitten sisuskalut jousen avustamalla äkkiä hukkaan, jollei varo) (mittasin ainakin osan releistä ennen ja jälkeen, ylimenovastus millo-ohmit putosi useista sadoista usein kymmeniin milliohmehin, tosin niitä oli vaikea jo mitata kun mittajohtimista ja niiden liitoksista tuli myös).

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com