Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on To Maalis 28, 2024 14:17

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Ke Loka 25, 2023 19:09 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 19:34
Viestit: 24
Paikkakunta: Pori
Noniin nyt on todennäköisesti Kawan kampiakselin runko laakeri huonossa hapessa,
osaako kukaan sanoa pystyykö ton vanhan korjauttamaan vai tarviiko ostaa uusi,
kun toihan on neulalaakeroitu.

_________________
KZ 1300 -79

GPZ1100 -84 sumo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: To Loka 26, 2023 06:32 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Ei päivää jottei harmia. Onhan tästä kai juttua ollut, eli noiden laakereiden malli- tahi tyyppimerkintä on yksi maailman tarkimmin varjelluista salaisuuksista. Tehdashan neuvoo tällaisessa tapauksessa vaihtamaan koko kampiakselin, vaan mistäs vaihdat kun eivät uusia toimita he. Osaavimmat kai ovat keitelleet useammasta käytetystä akselista yhden toimivan. Jokuhan nuo laakerit on KHI:lle toimittanut, vaan kuka?

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: To Loka 26, 2023 15:37 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Hämärästi muistelen että noissa laakereissa olisi kohdistusreikä lohkon tapille? Olikohan päätymmäisissä vielä ura sivuttaissuunnan pitävälle kappaleelle vai tappi niissäkin (ei nyt tullut mieleen mikä sen nimi olisi, sellainen ohut prikan puolikas...). Jotkut noita purkavat ja kasaavat (täälläkin ovat jotkut kertoneet), minun youtuben lempimekaanikko Allen Millyard purkaa ja kasailee ja muuttaa triplen 5 sylinteriseksi tai kuten tässä purkaa kaksi 3-sylinteristä kampiakselia ja muuttaa ne yhdeksi 4-sylinterisen kampiakseliksi.
Tuon S1:n laakereita näemmä sai jostain uusinakin, olikohan tehtaalaisia vai jostain muualta?
https://www.youtube.com/watch?v=kZjtTqAevFs

Laakerin poisvetotyökalu vaikutti olevan ainoa "erikoistyökalu" sorvin käyttö kohdistuksessa ja prässin lisäksi, ja ehkä hieman taitoa hyppysissäkin.

Käytettyjä kampiakseleita pyörii aina välillä ebayssä, jos on tuttu hankintapaikka?
Nyt ei tosin kauheasti näkynyt, tuollainen USAssa, melko kallis eikä postikuluja ilmoitettu Suomeen:
https://www.ebay.co.uk/itm/265649049492 ... SwP0RiXE2b
(ja joku varastossa ruostunut Saksassa)

Näemmä päätylaakereissakin oli kohdistusreikä...

[Edit] Tuo nelitahtisen kampiakseli muistuttaa ehkä enemmän GPZ:n akselia:
https://www.youtube.com/watch?v=uW2YFNDjN_o

Tosin siinä muutos 4-6 sylinteriä vaatii myös kaikenlaista vastapainojen uudelleen sijoittelua hitsaamalla, mutta laakerit on rullalaakereita eikä tarvita ilmeisesti laakerinulosvedintäkään. Mutta hämärä muistikuva että akselin päittäisvälys olisi yhden laakerin vastuulla (hammasrattaan viereinen, joka ei pääse liikkumaan), onkohan se laakeri erilainen, eli pitääkö laakeri vai onko siinä jotkut shimmilevyt molemmin puolin? Siitä laakerista on ihan hyvä kuva tuossa videossa, eikä siinä ainakaan ole kai shimmilevyjä, laakerin rakenne ei siitä oikein erotu, mutta ainakin se on selkeästi vanha laakeri. Ehkä tosin tuossa koneessa on muitakin eroja.

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: To Loka 26, 2023 18:11 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, nuo triplein runkolaakerit ovatkin vielä helppo nakki, standardi kuulalaakereita kun ovat ne melkein kaikki. Jostain eBaysta taisin H2:een laakerisatsin tilata, tuolla kakstahtiosiossa joskus niistä numeroineen jaariteltiin. Kun talvella -98-99 Lime Greenin kampiakselitaistossa viimein akselin löysin, Vallilan seppä halusi siitä vielä päittäislaakeroinnin tarkistaa. Kuulemma tykkää kyttyrää se kun sivutuella pyörä on tyhjäkäynnillä. Millainen on se, jäi epäselväksi. Vaan eipä seilannut sentin välyksellä kuten edellinen. Eikä kolissut.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Viimeksi muokannut AV päivämäärä To Loka 26, 2023 19:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: To Loka 26, 2023 19:24 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Katselin tuota linkittämääni enay:n akselia, en siinä huomannut shimmejä "rattaan" vieressä ja reilu rakokin toisella puolen, kaivelin oman ex-pyörän kuvia (löytyy täältä hakusanalla hammaspeikko :)) kun jouduin halkaisemaan koneen kun vaihteistossa meni kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle. Valitettavan huono ollut kamera ja kuvaaja, mutta siinä minusta voisi olla shimmi, kuvakulma on sellainen ettei muuta näykään... Liitteenä kuvakaappaukset vertailuun.

Laitetaan linkki myös siihen mainitsemaani saksalaiseen ruosteiseen kampiakseliin, siinäkään ei saa oikein vertailukelpoista kuvaa tai kuvakulmaa samasta laakerista.
https://www.ebay.de/itm/255935866047


Liitteet:
Screenshot 2023-10-26 20.15.28.png
Screenshot 2023-10-26 20.15.28.png [ 184.59 KiB | Katsottu 618 kertaa ]
Screenshot 2023-10-26 20.16.04.png
Screenshot 2023-10-26 20.16.04.png [ 129.18 KiB | Katsottu 618 kertaa ]

_________________
GPZ 1100 A1 1983
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: To Loka 26, 2023 20:12 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Ei siellä taida mitään shimmiä olla, vilkuilin kawan omaa servicemanuaalia, käsketään mittaamaan juuri tuo hammasrattaan viereisen laakerin ulkokehän sivuttaisvälys, jos yli 0,5 mm, niin kampiakseli vaihtoon, mahtuukohan liite (lohkon sisäiset 1000J-1100 base manuaalissa, Unitrack mallin omia taas omassa supplement manuaalissa).

Minusta tuo ebayn kallis akseli on paaaaljon yli hylkyrajan kuvasta katsottuna???

Ja tuosta ruosteisesta saksalaisesta akselista huomio, että myyjä ei ehkä ole varma mitä on myymässä tai ainakin antaa paljon laajemman sopivuuslistan kuin Kawasaki itse - minä en tiedä mitä eroja on noissa ja mitä osia on samoja.... Vaihtuikohan männäntapin halkaisija ainakin GPZ1100UT (ZX1100A_) malleihin, kävisiköhän kampiakseli muuten paitsi kiertokanget tai onkohan enemmän eroja, jotkut isot pojat puhuivat kevyemmästä kampiakselista, mutta ei oo enää Esson baariakaan?


Liitteet:
Screenshot 2023-10-26 21.08.33.png
Screenshot 2023-10-26 21.08.33.png [ 194.91 KiB | Katsottu 615 kertaa ]

_________________
GPZ 1100 A1 1983
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Pe Loka 27, 2023 05:42 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä, mutta mistä me nyt jäsen Artulle näitä laakereita löydetään? Niitten malli on jo neljännesvuosisadan ollut henkilökohtainen arvoitus. Kuten sanottu, tuskinpa niitä KHI on omaan käyttöön ainoastaan valmistanut. Eikö kaikkivoipa somekaan ole avuksi asiassa?

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Pe Loka 27, 2023 19:44 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Missäköhän kaikissa kawamallin kampuroissa on sama laakeri vaikka olisi jotain muuta eroa ettei suoraan kampuran vaihto kävisi, jotenkin veikkaisin että ainakin Z100J mallista lähtien voisi olla samat laakerit, eli sellaisen käytetyn saanee jos vaan löytää jonkun joka purkaa ja kasaa, suoraan koko kampura ei käyne juuri mistään, vaikka iskun pituus osuisikin erilaisissa koneissa niin kiertokanget pitäisi kuitenkin vaihtaa kun on pienemmälle männäntapille. Ebayssä oli myös erilaisia haaveripyörien kampuroita, jossa osa kiertokangista poikki tai nitkahtaneitakin oli joskus jos pääsi ylikierroksille (ja tietysti täytyy toivoa jos joku myy huutokauppa sivustolla ehjänä niin on oikeasti ehjä eikä joskus nitkahtanut), mutta itsellä vain hyviä kokemuksia käytetyistä osista ebaystä, kunhan tutkii osan ja myyjän taustoja ja kysyy tarvittaessa etukäteen (kuten vaikka tuon #5 laakerin päittäisvälyksen - jos se arveluttaa).

Enkä yhtään tiedä onko noissa samat halkaisijat laakereissa (ulko/sisä, lukitustapin- ja öljyreikä), mutta tuossa ilmeisesti väärän kokoinen reikä männäntapille, vikana myös tärveltynyt kierre vauhtipyörä/generaattorin roottorille:
https://www.ebay.co.uk/itm/255426755517 ... SweTlciOPV
Ehkä kuitenkin laakerit samat, eli kyllä sopivia käytettyjä varmaan liikkuu talven aikana puettavaksi ja kasattavaksi, jos löytyy kasaaja.

Ilmeisesti suoraan vaihtokelpoisia kampuroita ei ole kuin GPZ1100UT koneiden (ZX1100A1, A2 ja A3, vuodet 1983-85) sekä joku jenkki kardaanimalli ZN1100B1 ja B2 (1984-85, US/Kanada LTD mallimerkinnällä) osanumero 13031-1173

Mutta tuli mieleen yksi joka olisi voinut ehkä toimittaa/huoltaa kawankin kampuroita APE, en löytänyt ainakaan suoraa linkkiä että enää kasailisivat, mutta tuollainen eroluettelo kavan erilaisista isoista ilmajäähy koneista löytyi:
https://aperaceparts.com/tech/techkz1000.html

Tuolla perusteella päättelisin että pääsyy miksi ihan oma kampiakseli on männäntapin halkaisija ja laakerit ehkä voisivat käydä jostain paljon vanhemmastakin, sanotaan siellä että uudempi kampura kävisi vaikka Z1:een, kunhan vaihtaisi keskimmäisen tapin (koska uudemmissa on HyVo-ketju ja vanhemmissa perinteinen rullaketju) (mutta voi tietysti olla eroja myös kampiakselin kaulatappien halkaisijoissam vaikka laakerien ulkohalkaisijat olisivatkin samoja)

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Pe Loka 27, 2023 20:49 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Nevö forget, suoraan vaihtokelpoinen lie myös Z1100R kampiakseli, 18 mm männäntapin reijillä. Niitä vain harvemmin on tarjolla. Yeah, I know, tapasi Andy Pipkin lohkoa, asiaan kuin asiaan.

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Pe Loka 27, 2023 23:13 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1217
Paikkakunta: Turku
Totta, onkohan muitakin puuttuvia lampaita, ihmettelin miksei se ole "Where used" listalla, mutta kyllä tuossa on tosiaan hyvo ketju ja 18 mm männäntappi, mutta silti jostain syystä Z1100R1:ssä on kampiakselille eri osanumero: 13031-1089 - miksiköhän?

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Pe Marras 03, 2023 21:50 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Millai muuten, tuanoi, onko jäsen Arttu jalostunut yksilönä näistä laakerijaaritteluissa? Kokonaisen hyvän kampiakselin löytyminen tuossa neljännesvuosisata takaperin ei ollut helppoa, miten lie asiat nykyään?

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: Ke Tammi 10, 2024 20:47 
Poissa

Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 19:34
Viestit: 24
Paikkakunta: Pori
Moro vaan. Kyllä 35 vuotta sitten velipoika sai tilaamalla ihka uuden kampiakselin kun semmosen tarvitsi, nyt ei uutta saa ja käytetytkin on vähissä eikä niiden kunnosta ole tietoa. Semmosta edistymistä asian tiimoilta että varaosakone on purettu ja kampura tutkittu, kaksi runkolaakeria sökönä, nyt täytyisi kaivaa tuolta ajomoottorista kampura esiin ja tutkia josko niistä sais yhden toimivan. Näissä kampuroissa on se vaikeus kun noissa laakereissa ei ole sisäkoolia eli jos laakeri sökö niin akselin kaula myös, eli pelkkä laakerin vaihto ei riitä vaan kaula täytyy korjata myös. Mutta koitetaan saada jotain aikaan, käyny jo mielessä jonkun zetorin kone jos vaihtais.Nii ja onhan aina se möhkön kone, se vaan tarttis muuttaa ketju vetoseks.

_________________
KZ 1300 -79

GPZ1100 -84 sumo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Gpz1100 ut 1983
ViestiLähetetty: To Tammi 11, 2024 21:30 
Poissa
Kynäilijä
Kynäilijä

Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 06:20
Viestit: 1176
Paikkakunta: Vantaa
Joo kyllä. Jaa jottako ei ole sisäkoolia? No onpas metka ratkaisu ja se varmaan selittääkin melko pitkälle sen, ettei ko. laakeria yleisesti tunneta. Liekö tuo koolittomuusrakenne ollut käytössä Kingeistä alkaen? (Taitaapa olla, ainakin kun eilen vahtailin Allen Millyardin touhuilua kampiakselin jatkamisen parissa, onhan ne laakerit siinä pöydällä hiukan tavallisuudesta poikkeavia).. Ja muistanko oikein, että näissä "Jewely engine":iksi kutsutuissa, (ainakin Japanissa niin höpisevät), moottoreissa, öljynpaine ei ole kovinkaan korkea, siinä puolen kilon paikkeilla?

_________________
Mun kans on sitte heleppo olla,on vain justihin niinku mä sanon. Ja siksi toiseksi, tarvittoopa mun kans ruveta...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com