JG: Se ei ylensa paljon alle 3500-4000 rpm nakuttanut, mikä viittaa että se jousihässäkkä laittoi liikaa ennakkoa. Tyypilinen tilanne saattoi olla vaikka se, että moottoritiellä kakspäällä 140 vauhdissa vitosella (n. 6000rpm) kun laittoi kaasun pohjaan niin alkoi soida niin saatanasti että pahaa teki. Tuossa vauhdissa nakupyörällä sinä meteliä riittää muutenkin ja tulpat korvissa ajoin aina, niin kyse ei ole mistään pienestä äänestä kun sen silti kuulee. Vasaralla kiskoon nopeassa tahdissa, sellainen ääni.
Kovassa kiihdytyksessä pienilläkin vaihteilla soi punarajoille asti. Eli ainakaan mulla jäykemmät jouset ei välttämättä olis auttaneet.
Männät sellaisenaan toimi siedettävästi, kun staattisen ennakon laitoin käytänössä TDC-kohdalle. Mutta tällöin käynistyvyys ja voima alle 4000rpm oli ihan perseestä. Ja ei yli 4000rpm:kään alkuperäistä parempi. Mikä viritys se sellainen on? Kokeilin kaikkia mahdollisia seoksia, mutta älytömän rikkaat seokset tuntuivat tuossa tapauksessa lähinnä seurausten korjaukselta, ei itse syyhyn puuttumuselta. Ja oli myös kummaa, että muutaman prosentin iskutilavuuden kasvattaminen olisi vaatinut 30% kulutuksen kasvattamisen. Silloin kun en muuta keksinyt, opiskelin vähän moottoritekniikan teoriaa ja viilailin männät tämännäköisiksi:
...sillä sain ne toimimaan paljon paremmin. Noi ei siis ole uutena enää, vaan noin 50000km hyvin palvelleina.
Niin siis viilailin ne kulmat pois koska olin tullut siihen tulokseen, että mäntien iso patti ja se, että isojen venttiilien johdosta tulppa oli toisessa laidassa, johti huonoon palamisen. Patin taakse jäi katve, joka luultavasti alkoi detonoida kovalla kuormalla. Ihan väärässä en ollut, koska tuo auttoi todella paljon ja koneesta tuli jo ihan ajettava ja paljon alkuperäistä tehokkaampi noilla muutoksilla.
Oli kyllä aika iso työ, jos olisin hoksannut pienentää jousiennakkoa ja vaihdella nokka-akseleita, olisin saattanut löytää hyvän yhdistelmän helpommalla. Eipä silloin sitä hoksannut. Paras vaihtoehto tuohon olisi ollut 2 tulppaa per sylinteri, mutta eipä moiseen ollut varaa.
Siis tuon viilailun jälkeen kärsi ajaa lähes alkuperäisellä ennakolla, mutta vaikka em. motariajossa lämp kelillä se alkoi nakuttaa. Se vaati aika paljon pieksäntää, mutta ongelmia oli edellen, tosin vähemmän.
Pienensin dynaamista ennakkoa "rautalankaviritelmällä", jolla rajoitin painojen liikerataa noin puoleen, yhden ajolenkin ajaksi oli tarkoitus kokeilla, mutta se oli niin tomiva että ajelin sillä virityksellä puolitoista kesää, kunnes kone särkyi muuten saksassa. Nämä wisecot pelastin talteen siltä reissulta.
Viime kesänä huomasin, että nilä gpz-nokilla pystyi ajamaan tehtaan ennakolla ja juuri ikinä ei nakuttanut kovassakaan vedossa. Nokka-akseleillta tuntui olevan liki yhtä suuri vaikutus kuin sytytyksen ajoituksella. Kuitenkin vääntö huononi aika paljon, joten siirryn takaisin alkup nokkiin, muutenkin kun z1135st siirtyi eläkkeelle leppoisaan matkakäyttöön.
Toki ajotyylillä ja vaatimustasolla on iso merkitys. Ajelin kakspäällä paljon ennenkuin emännällä oli oma pyörä ja paljon mentiin lujasti kiihtyen, lähinnä ohituksissa - sehän se on lystiä ohitella karavaanareita hanat tiskissä. Mun mielestä kone ei saa nakuttaa liki missään olosuhteissa, ohi pitää päästä vitosella, jos haluisin pudottaa monta vaihdetta ylöspäin niin hommaisin jonkun kuussatasen.
Tää on ollut myös mielenkintoinen akateeminen ihmetyksen aihe että mistä se johtuu ja tulos on että yllättävän monesta asiasta. Tullut askarreltua ihan mielenkiinnosta; sitähän tämä harrastelu on myös
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Tilanne on kuitenkin se, että Wiseco-firma väitti mäntien sopivan pyörääni (juuri nimenomaan myös z1100A2-malliin) sellaisenaan, ilman mitään muita muutoksia. Se oli törkeää paskanjauhantaa. Kantta ei olut madallettu, palotilan tilavuus vakio (en muista paljonko,kirjoittelen appilasta mansesta ja vetelen kaljaa)
Internettihän on muuten täynnä juttua hemi-palotilojen ja pattimäntien ongelmista, että ei nämä niin unikkeja ole. Yksi suuri syy, miksi siirryttiin 4-venttilikansiin; tulppa keskelle ja puristus korkeaksi ilman mitään patteja.
Tulihan jargoniajauhettua, mutta mielenkiintoinen juttu mun mielestä, kuitenkin wisecot on hyvät noissa "uusissakin" koneissa , kunhan ne saa toimimaan. Ei ollut vakiomännillä ajaminen niiden jälkeen.