Kawazi.Net

Kawasakihenkisten kohtauspaikka
Tänään on Ke Joulu 01, 2021 08:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: GPZ 900 vaihteisto prakaa
ViestiLähetetty: Ma Loka 04, 2021 21:08 
Poissa

Liittynyt: La Loka 21, 2017 16:46
Viestit: 16
Kävimpähän eilettäin :moto: kun säät suosi naatiskelmassa maaseudulla ja tarkoituksena laittaa tämän jälkeen pyörä talviunille. Muuten oli mukavaa, mutta takaisin tulessa pari kilsaa ennen maalia huomasin, että 6 vaihdetta ei saa pois! Vaihdepoljin tuntui ihmeelliseltä. Ja kun alaspäin yritti vaihtaa niin tuuttasi varattua, niinkuin ennen vanhaa autolla jossa oli synkronoimaton vaihteisto (vaihdekeppi ottaa maahan kiinni)... No sitten parit liikenneympyrät läpitte kutosella. Tallin pihaan kun pysähtyi niin pykälän sai renkkaamalla pois! No eikun uudestaan kokeileen. Vaihteisto tuntui taasen pelaavan, ainakin pienissä vauhdeissa ylös ja alaspäin kaikki vaihteet. Sitten kun pyöräytin takas isommalle ladulle niin taasen sama juttu, kutonen pesässä eikä :storm: pois. Kauhee korina vaan kun yrittikään vaihtaa. Samaiset liikenneympyrät edessä. Ensimmäinen ihan ok kun sai passattua. Seuraavassa seisoi pari autoa eli vauhdissa ronskimmat otteet käyttöön, ettei tarvitse kutosella yrittää liikkeelle. Lopulta ainakin yhen pykälän sai runnottua alaspäin. Mutta sitten tapahtui jotain odottamatonta, takapyörä suttiin aivan kun olisi mennyt kaks pykälää päälle tai jotain. Jumi onneksi irtosi ennenkuin tulin takaa tulevan Nissanin yliajamaksi. Taisi aavistuksen yllättyä reilusta vauhdin hidastumisesta ilman jarruvaloa.. Onnekseni kauhusekunnin jälkeen jumi irtosi ja takapyörä alkoin pyöriä sekä taasen vaihteet lähti pelaan. Kone ei sammunut kun oli kytkin pohjassa koko episodin ajan. Pääsin tallin pihaan ja hiljasena miehenä jätin enemmät kokeilut siihen. Vain etupumput piti talvella huoltaa......

5 pisteen kysymys, mikä hajosi :eitieda: Kooklettamalla :pcknock: en ainakaan vielä löytänyt vastaavaa kokemusta.

_________________
Oli miten oli mutta näin on!

Sekakäyttäjä; KZ 1300 -79, GPZ 900 -85 (lämpö ongelmii), ZX10 -88 (pressun alla 10v), Pemari (matkalehmä) ja portti K1 sekä pikku Honta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 05, 2021 17:12 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1093
Paikkakunta: Turku
Itsellä meni joskus ilmajäähy 1100:ssa kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle, ilmeisesti valitsinrummun kulumien takia (ja muidenkin kulumien), mutta tuossa katkesi hampaat siltä rattaalta, joka oli osin kohdillaan. Erilaiset välykset kannattaa tarkistaa ja siirtohaarukoiden taipumat.

Liitteenä GPNZ 900R vaihteiston rattaiden kuva, rattaita liikutellaan valitsinhaarukalla sivusuunnassa ja ne joko pyörivät akselilla tyhjää tai lukittuvat akseliin viereisen rattaan kautta (sakarahampaat (näkyvät hyvin kuvassa) tai tappi pitkulaiseen reikään).

Jos tulkitsen kuvaa oikeinpäin, niin vaihteiden rattaat menevät liitteen kuvassa 264351 (minusta ykkösen jälkeisen vapaan "positive neutral finder" kuulat näkyvät tuossa kuvan alemman akselin haarukan kohdassa, aika oikeassa laidassa, kuulat olisivat silloin 5:n rattaan sisällä, ulostuloakselilla, joka pyörii silloin kuin takapyöräkin ja keskipakoisvoima heittää kuulat ulospäin ja sallii haarukan sivuttaissiirron eteenpäin).

Mutta jos en kuvaa ole tulkinnut päin seiniä, niin 6:n valitaan päälle siirtämällä ylemmän aksella 4-3 ratasta vasemmalle, kunnes sakarahanpaat lukitsevat rattaan akseliin 4-3 rattaalla pitäisi olla kolme eri kohtaa: vasemmalla lukitsee 6:n, oikealla (kuten kuvassa) lukitsee 5:n ja keskella 5 ja 6 pyörii akselilla tyhjää ja joku muu tai vapaa on valittuna. Valitsinhaarukka on rattaiden välisessä urassa, esimerkiksi 4-3 rattaiden ylemmän akselin välissä ja haarukan toinen pää seuraa valitsinrummun pinnassa kiemurtelevaa uraa. (valitsinrumpua ei kuvassa) Urat on tehty niin että vaihteet menee järjestyksessä päälle haarukuiden liikkeillä ja vain yksi vaihde kerrallaan (rumpua pyöräytetään yksi naksu (suuntaan tai toiseen) aina kun vaihdetta vaihdetaan ja sen uria seuraavat haarukat hoitavat sitten rattaiden sivuttaissiirrot).

Jos tuosta saa öljypohjan pois paikoilla ollessaan, niin tutkisin sitä kautta onko jotain outoa tuossa haarukassa, joka liikuttelee 4-3 ratasta tai muuten välyksiä.

Itsellä oli valitsinrummun ongelmia, osin jo tehtaaltakin peräisin + muuta kulumaa (eri pyörä ja 5-vaihteinen), mutta tuolta (ehkä) näkee ideaa miten sivuttaisliikkeillä valitaan vaihteet.
viewtopic.php?p=31458#p31458

Liitteen kuvan pitäisi olla GPZ900R 6-vaihteinen, mutta hieman vinosti otettu ja tulkinta voi mennä vielä enemmän "vinoon" :)

Joissain koneissa pääsee noita valitsinrumpuja ja haarukoita vaihtelemaan ilman koneen halkaisua, en tiedä miten sinulla mahtaa olla?


Liitteet:
Screenshot 2021-10-05 17.14.25.png
Screenshot 2021-10-05 17.14.25.png [ 453.61 KiB | Katsottu 246 kertaa ]

_________________
GPZ 1100 A1 1983
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 05, 2021 20:53 
Poissa

Liittynyt: La Loka 21, 2017 16:46
Viestit: 16
Hyvää pohdintaa.

Kait sitä talven mittaan, kunhan inspiraatio tältä osin suostuu palaamaan, niin pitää päästää öljyt pihalle. Siitäkin sattumien määrästä voi päätellä jotain. Näyttää, että kun öljypohjan irrottaa, niin sitä kautta saa myös öljypumpun pois ja sitten näkee vaihteiston osat. Tokihan ennen kuin on sielä asti pitää purkaa katteita, putkia ja piippuja sekä syyläri ja sellaista.

Jotenkin tulee mieleen, että onko voinut siirtohaarukka katketa/vaurioitua tai haarukan ohjaintappi katketa tms.

Siinäpä sitä synkäksi sydäntalveksi puuhastelua.

_________________
Oli miten oli mutta näin on!

Sekakäyttäjä; KZ 1300 -79, GPZ 900 -85 (lämpö ongelmii), ZX10 -88 (pressun alla 10v), Pemari (matkalehmä) ja portti K1 sekä pikku Honta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 05, 2021 21:12 
Poissa

Liittynyt: Ti Kesä 13, 2006 08:53
Viestit: 1093
Paikkakunta: Turku
kanasaki kirjoitti:
Hyvää pohdintaa.

Kait sitä talven mittaan, kunhan inspiraatio tältä osin suostuu palaamaan, niin pitää päästää öljyt pihalle. Siitäkin sattumien määrästä voi päätellä jotain...

Itsellä ei öljyn joukosta erottanut mitään kummallista (en kokeillut suodattaa tms.) ei ollut näkyvää hilettä tms. tai jäteastian pohjaan ei tullut siruja eli kappaleet olivat isohkoja painavia hampaanpalasia ja ne jäivät öljypohjaan.

Lainaus linkitetyn tarinan alusta:
"Öljyt pihalle, kun vaihteisto saapui tänään Klausilta Saksasta, ei metallia näkyvissä kylmässä öljyssä => huh helpotus."

_________________
GPZ 1100 A1 1983


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com